Μινιόν: Η αίγλη του ιστορικού κέντρου της Αθήνας
Μινιόν: Η αίγλη του ιστορικού κέντρου της Αθήνας
Από το μικρό περίπτερο του Ιωάννη Γεωργακά και του Άγγελου Σεραφειμίδη στα Χαυτεία, στο μεγάλο πολυκατάστημα της Πατησίων και τον καταστροφικό εμπρησμό του
Η λέξη «Μινιόν» τόσο για τους Αθηναίους όσο και για τους υπόλοιπους κατοίκους της χώρας είναι μια οικεία λέξη ακόμη και σήμερα, ειδικά για εκείνους που έζησαν μέρος της ζωής τους μέσα στον 20ό αιώνα. Το ψηλό κτίριο στη συμβολή των οδών 28ης Οκτωβρίου με Βερανζέρου, λίγα μόλις μέτρα από την πλατεία Ομονοίας, κρύβει μια πλούσια ιστορία επιχειρηματικότητας που εκτυλίχθηκε κατά το δεύτερο μισό του περασμένου αιώνα.
Η επιχειρηματική δράση του Ιωάννη Γεργακά ξεκίνησε το 1934, όταν έγινε συνέταιρος του Άγγελου Σεραφειμίδη στο περίπτερο που διατηρούσε ο δεύτερος στα Χαυτεία. Η ζήτηση στις προσφορές που έκαναν στα προϊόντα που πωλούσαν τους παρείχε τη δυνατότητα να ανοίξουν άλλο ένα περίπτερο, αλλά και το πρώτο τους κατάστημα στην ίδια περιοχή. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου -και συγκεκριμένα το 1944- ανοίγουν το Μινιόν στην Πατησίων, ενώ ο Άγγελος Σεραφειμίδης αποχωρεί και επιστρέφει στην Αμερική.
Το ανήσυχο επιχειρηματικό πνεύμα του Ιωάννη Γεωργακά τον οδηγεί στην αγορά του ιστορικού δεκαόροφου κτιρίου στη γωνία 28ης Οκτωβρίου με Βερανζέρου στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και, λίγο αργότερα, το διπλανό του.
Η επιχειρηματική δράση του Ιωάννη Γεργακά ξεκίνησε το 1934, όταν έγινε συνέταιρος του Άγγελου Σεραφειμίδη στο περίπτερο που διατηρούσε ο δεύτερος στα Χαυτεία. Η ζήτηση στις προσφορές που έκαναν στα προϊόντα που πωλούσαν τους παρείχε τη δυνατότητα να ανοίξουν άλλο ένα περίπτερο, αλλά και το πρώτο τους κατάστημα στην ίδια περιοχή. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου -και συγκεκριμένα το 1944- ανοίγουν το Μινιόν στην Πατησίων, ενώ ο Άγγελος Σεραφειμίδης αποχωρεί και επιστρέφει στην Αμερική.
Το ανήσυχο επιχειρηματικό πνεύμα του Ιωάννη Γεωργακά τον οδηγεί στην αγορά του ιστορικού δεκαόροφου κτιρίου στη γωνία 28ης Οκτωβρίου με Βερανζέρου στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και, λίγο αργότερα, το διπλανό του.
Η κερδοφορία και οι καινοτομίες του το καθιστούν τη δεκαετία του '70 ένα τεράστιο σύγχρονο πολυκατάστημα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Απασχολούσε 1.000 υπαλλήλους, διέθετε περίπου 120.000 διαφορετικά είδη και οι ετήσιες πωλήσεις άγγιζαν το ένα δισεκατομμύριο δραχμές. Οι κυλιόμενες σκάλες, η χρήση Η/Υ, οι λίστες γάμων και αγορών, η διαφήμιση στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, καθώς και η καθιέρωση ετήσιων εκπτώσεων ήταν κάποιες από τις καινοτομίες που έκαναν πρωτοποριακό και μοναδικό το Μινιόν.
Επίσης, το Μινιόν πρωτοστάτησε στην προστασία των ανθρώπων που κυνηγήθηκαν από τη χούντα κατά τη διάρκεια των επεισοδίων του Πολυτεχνείου όταν, όπως σπίτια και άλλα καταστήματα, άνοιξαν τις πόρτες του και παρείχαν καταφύγιο, δίνοντας μάλιστα και στολές προσωπικού για να μη συλληφθούν.
Η αίγλη του κτιρίου του Μινιόν και του Κατράτζου θα χαθούν μέσα σε λίγες ώρες τα ξημερώματα της 19ης Δεκεμβρίου του 1980, όταν και τα δύο κτίρια θα καταστραφούν από πυρκαγιά μετά από εμπρησμούς τους οποίους ανέλαβε λίγες ημέρες αργότερα η οργάνωση «Επαναστατική Οργάνωση Οκτώβρης 80», παρά την έγκαιρη άφιξη περισσότερων από 40 πυροσβεστικών οχημάτων και 130 πυροσβεστών. Το ύψος των ζημιών ανερχόταν στα δύο δισεκατομμύρια δραχμές, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της πυροσβεστικής υπηρεσίας.
Ο Ιωάννης Γεωργακάς ξαναφτιάχνει το Μινιόν, αλλά το 1983 περνάει στα χέρια του κράτους ως «προβληματική επιχείρηση». Το 1991 ανακτά τον έλεγχο της επιχείρησης, αλλά έναν χρόνο αργότερα πουλάει το μερίδιό του. Το Μινιόν θα κλείσει οριστικά τον κύκλο του το 1998. Το 2000, το κτίριο του Μινιόν περιήλθε στην κατοχή της Elmec όταν ο συγκεκριμένος όμιλος αγόρασε το 50% της Ηπειρωτικής Εμπορικής Κτηματικής ΑΕ, στην οποία ανήκε μέρος του ακινήτου, ενώ απέκτησε το σύνολο του ακινήτου αργότερα, όταν αύξησε τη συμμετοχή της στην Ηπειρωτική Εμπορική Κτηματική ΑΕ σχεδόν στο 100%.
Προσφάτως, το πράσινο πανό που κάλυπτε την πρόσοψη του κτιρίου του Μινιόν αντικαταστάθηκε από ένα πανό-έργο τέχνης, διαστάσεων 140Χ28 μέτρων, καλύπτοντας μία επιφάνεια 4.000 τμ. Πρόκειται για ένα εικαστικό λίφτινγκ που τοποθετήθηκε από τον όμιλο FF Group. Το πανό, το οποίο προσθέτει χρώμα στο γκρίζο αστικό τοπίο, απεικονίζει έργο του γνωστού ζωγράφου Γιάννη Κόττη μέσω μίας ζωντανής αναπαράστασης καρπών της φύσης που χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα και μια παιδική αθωότητα, προσελκύοντας τα βλέμματα των περαστικών και δημιουργώντας έκπληξη και αισιοδοξία. Ο καλλιτέχνης δήλωσε συγκεκριμένα για το έργο ότι «δίνει μια δροσερή πνοή στον χώρο. Η αποτύπωση φρούτων και καρπών λειτουργεί ως αντίστιξη στον χώρο της Ομόνοιας. Είναι μια έκπληξη για τον περιπατητ». Την επίβλεψη για την εφαρμογή του έργου ανέλαβε το αρχιτεκτονικό γραφείο της Μαρίας Κοκκίνου και του Ανδρέα Κούρκουλα.
O Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Γιώργος Καμίνης, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχουν τέτοιες πρωτοβουλίες για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της Αθήνας υπογραμμίζοντας ότι «η νέα όψη του εμβληματικού Μινιόν, που συνδέει πολλές γενιές με την πόλη, μεταδίδει στους πολίτες χαρά και αισιοδοξία για το μέλλον. Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στους συντελεστές της προσπάθειας για το αισθητικά άρτιο αποτέλεσμα και εύχομαι σύντομα το Μινιόν να αποκτήσει και πάλι ζωή, δίνοντας ζωντάνια και ώθηση ανάπτυξης σε μία περιοχή της Αθήνας που τόσο το χρειάζεται» σημείωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων.
Τέλος, ο κ. Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου FF Group, μας δήλωσε σχετικά: «Η μέχρι σήμερα εικόνα του κτιρίου του ΜΙΝΙΟΝ αλλάζει, αντικατοπτρίζοντας τη σύγχρονη αισθητική του Ομίλου FF Group. Η νέα όψη του ιστορικού κτιρίου φιλοτεχνείται, συμβάλλοντας στην βελτίωση της εικόνας του πολύπαθου κέντρου της Αθήνας. Ανάμεσα στους μελλοντικούς μας στόχους συμπεριλαμβάνεται η εμπορική αξιοποίηση του κτιρίου. Όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, θα προχωρήσουμε και στα επόμενα βήματα».
Επίσης, το Μινιόν πρωτοστάτησε στην προστασία των ανθρώπων που κυνηγήθηκαν από τη χούντα κατά τη διάρκεια των επεισοδίων του Πολυτεχνείου όταν, όπως σπίτια και άλλα καταστήματα, άνοιξαν τις πόρτες του και παρείχαν καταφύγιο, δίνοντας μάλιστα και στολές προσωπικού για να μη συλληφθούν.
Η αίγλη του κτιρίου του Μινιόν και του Κατράτζου θα χαθούν μέσα σε λίγες ώρες τα ξημερώματα της 19ης Δεκεμβρίου του 1980, όταν και τα δύο κτίρια θα καταστραφούν από πυρκαγιά μετά από εμπρησμούς τους οποίους ανέλαβε λίγες ημέρες αργότερα η οργάνωση «Επαναστατική Οργάνωση Οκτώβρης 80», παρά την έγκαιρη άφιξη περισσότερων από 40 πυροσβεστικών οχημάτων και 130 πυροσβεστών. Το ύψος των ζημιών ανερχόταν στα δύο δισεκατομμύρια δραχμές, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της πυροσβεστικής υπηρεσίας.
Ο Ιωάννης Γεωργακάς ξαναφτιάχνει το Μινιόν, αλλά το 1983 περνάει στα χέρια του κράτους ως «προβληματική επιχείρηση». Το 1991 ανακτά τον έλεγχο της επιχείρησης, αλλά έναν χρόνο αργότερα πουλάει το μερίδιό του. Το Μινιόν θα κλείσει οριστικά τον κύκλο του το 1998. Το 2000, το κτίριο του Μινιόν περιήλθε στην κατοχή της Elmec όταν ο συγκεκριμένος όμιλος αγόρασε το 50% της Ηπειρωτικής Εμπορικής Κτηματικής ΑΕ, στην οποία ανήκε μέρος του ακινήτου, ενώ απέκτησε το σύνολο του ακινήτου αργότερα, όταν αύξησε τη συμμετοχή της στην Ηπειρωτική Εμπορική Κτηματική ΑΕ σχεδόν στο 100%.
Προσφάτως, το πράσινο πανό που κάλυπτε την πρόσοψη του κτιρίου του Μινιόν αντικαταστάθηκε από ένα πανό-έργο τέχνης, διαστάσεων 140Χ28 μέτρων, καλύπτοντας μία επιφάνεια 4.000 τμ. Πρόκειται για ένα εικαστικό λίφτινγκ που τοποθετήθηκε από τον όμιλο FF Group. Το πανό, το οποίο προσθέτει χρώμα στο γκρίζο αστικό τοπίο, απεικονίζει έργο του γνωστού ζωγράφου Γιάννη Κόττη μέσω μίας ζωντανής αναπαράστασης καρπών της φύσης που χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα και μια παιδική αθωότητα, προσελκύοντας τα βλέμματα των περαστικών και δημιουργώντας έκπληξη και αισιοδοξία. Ο καλλιτέχνης δήλωσε συγκεκριμένα για το έργο ότι «δίνει μια δροσερή πνοή στον χώρο. Η αποτύπωση φρούτων και καρπών λειτουργεί ως αντίστιξη στον χώρο της Ομόνοιας. Είναι μια έκπληξη για τον περιπατητ». Την επίβλεψη για την εφαρμογή του έργου ανέλαβε το αρχιτεκτονικό γραφείο της Μαρίας Κοκκίνου και του Ανδρέα Κούρκουλα.
O Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Γιώργος Καμίνης, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχουν τέτοιες πρωτοβουλίες για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της Αθήνας υπογραμμίζοντας ότι «η νέα όψη του εμβληματικού Μινιόν, που συνδέει πολλές γενιές με την πόλη, μεταδίδει στους πολίτες χαρά και αισιοδοξία για το μέλλον. Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στους συντελεστές της προσπάθειας για το αισθητικά άρτιο αποτέλεσμα και εύχομαι σύντομα το Μινιόν να αποκτήσει και πάλι ζωή, δίνοντας ζωντάνια και ώθηση ανάπτυξης σε μία περιοχή της Αθήνας που τόσο το χρειάζεται» σημείωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων.
Τέλος, ο κ. Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου FF Group, μας δήλωσε σχετικά: «Η μέχρι σήμερα εικόνα του κτιρίου του ΜΙΝΙΟΝ αλλάζει, αντικατοπτρίζοντας τη σύγχρονη αισθητική του Ομίλου FF Group. Η νέα όψη του ιστορικού κτιρίου φιλοτεχνείται, συμβάλλοντας στην βελτίωση της εικόνας του πολύπαθου κέντρου της Αθήνας. Ανάμεσα στους μελλοντικούς μας στόχους συμπεριλαμβάνεται η εμπορική αξιοποίηση του κτιρίου. Όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, θα προχωρήσουμε και στα επόμενα βήματα».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα