Home Cinema: Ντελίριο ή απογοήτευση το «Φρόιντ»; Ο Δημήτρης Δανίκας απαντά...
28.04.2020
07:52
«Φρόιντ», «Καλύτερα δεν γίνεται» και «Μόναχο» οι τρεις καινούργιες προτάσεις από το Netflix
Περί Σίγκμουντ Φρόιντ λοιπόν (1856-1939). Η περίπτωση άκρως επίκαιρη. Λόγω Covid-19. Αυτός ο ύπουλος και αόρατος εχθρός μ' έσπρωξε να επιλέξω από την πλατφόρμα του Netflix μια μίνι σειρά, γερμανικής παραγωγής, μόλις οκτώ επεισοδίων, με τίτλο «Freud» (Φρόιντ).
Αφού προηγουμένως έγινα παραλήπτης διχασμού. Ανάμεσα σε εκείνους που παραμιλούν και στους άλλους που απογοητεύτηκαν από την τηλεοπτική «μετενσάρκωση» του θρυλικού Εβραιο-Αυστριακού πατέρα της Ψυχανάλυσης.
Είναι παραγωγής 2020. Εντελώς φρέσκια. Τα σενάρια και των οκτώ επεισοδίων είναι γραμμένα από Στέφαν Μπρούνερ, Μπέντζαμιν Χέσλερ και Μάρβιν Κρεν. Πρωταγωνιστής, ως Φρόιντ, ο Αυστριακός Ρόμπερτ Φίνστερ και παρτενέρ η γοητευτική μικρή Γαλλίδα (μόλις 25) Ελα Ραμπφ. Πάμε παρακάτω.
Πράγματι όλα τα επεισόδια είναι «βαριά». Και πως να μην είναι αφού προέρχεται από Γερμανία. Κάθε επεισόδιο αναφέρεται σε κάποιες από τις ψυχικές αναταράξεις των ασθενών. Όπως λόγου χάριν «Υστερία». Και το επιμύθιο όλων των επεισοδίων καταλήγει στη γνωστή διαμάχη, εκείνης, της εποχής, ανάμεσα στον Φρόιντ που πίστευε πως όλα προέρχονται από το ασυνείδητο και τους άλλους επιστήμονες που με επιμονή και χλευασμό εναντίον Φρόιντ, έλεγαν πως όλα προέρχονται από οργανικές εγκεφαλικές παθήσεις.
Το ασυνείδητο είναι το καλά κρυμμένο, σκοτεινό δωμάτιο καθενός εξ ημών και υμών. Οπου διαφυλάσσονται υπό το σκότος, όλα τα απωθημένα, όλες οι απαγορευμένες σκέψεις και όλες οι «ανεπίτρεπτες αμαρτίες». Κάπως έτσι. Δια της υπνώσεως, πίστευε ο δάσκαλος, ανοίγει η πόρτα του σκοτεινού δωματίου και έτσι εξέρχονται όλα τα απαγορευμένα στο φως της αυτογνωσίας.
Τελική μου συμβουλή, όποιος επιθυμεί να μάθει να το δει. Οποιος επιθυμεί να περάσει ευχάριστα να το προσπεράσει.
Από τις κινηματογραφικές λίστες του Netflix δύο επιλογές. Η πρώτη είναι της κωμωδίας η δεύτερη του θρίλερ και της περιπέτειας:
«Καλύτερα δεν γίνεται» (As Good as it Gets), αμερικανικής παραγωγής 1997 με σκηνοθέτη τον Τζέιμς Μπρουκς και cast: Τζαν Νίκολσον, Ελεν Χαντ, Κρεγκ Κίνιαρ, Κούμπα Γκούντινγκ τζούνιορ
Μέσα στις είκοσι καλύτερες κωμωδίες όλων των κινηματογραφικών εποχών. Με δύο Οσκαρ, γεγονός εντελώς «ανήκουστο» για τα μέλη της «Ακαδημίας» που γενικώς θεωρούν πως το είδος της κωμωδίας είναι β' κατηγορίας. Και τα δύο Οσκαρ για τους δύο πρωταγωνιστές: Τζακ Νίκολσον, Ελεν Χαντ. Οσκαρ Α' ρόλου.
Η σύλληψη του αγοραφοβικού, ψυχαναγκαστικού και γενικώς «διαταραγμένου» χαρακτήρα που υποδύεται ο Τζακ Νίκολσον, είναι επηρεασμένη από τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου. Μέχρι εκεί. Αυτός ο τύπος λοιπόν αν και επιτυχημένος συγγραφέας αισθηματικών ιστοριών, στην αληθινή του ζωή είναι απομονωμένος, είναι τρομοκρατημένος για πάσης φύσεως μικρόβια (με τον κορωνοϊό θα είχε αυτοκτονήσει) και απεχθάνεται κάθε ανθρώπινη επαφή και κάθε σχέση με κατοικίδια. Κι όμως κάτω απ αυτόν τον αποκρουστικό χαρακτήρα κρύβεται εγκλωβισμένη άπειρη τρυφερότητα. Το χω δει πολλές φορές και ευχαρίστως θα το ξανάβλεπα!
«Μόναχο» (Munich) αμερικανικής παραγωγής 2005 με σκηνοθέτη τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και cast: Ερικ Μπάνα, Ντάνιελ Κρεγκ, Τζέφρι Ρας, Ματιέ Κασοβίτς, Ματιέ Αμαλρίκ, Ιβάν Ατάλ
Αφού προηγουμένως έγινα παραλήπτης διχασμού. Ανάμεσα σε εκείνους που παραμιλούν και στους άλλους που απογοητεύτηκαν από την τηλεοπτική «μετενσάρκωση» του θρυλικού Εβραιο-Αυστριακού πατέρα της Ψυχανάλυσης.
Είναι παραγωγής 2020. Εντελώς φρέσκια. Τα σενάρια και των οκτώ επεισοδίων είναι γραμμένα από Στέφαν Μπρούνερ, Μπέντζαμιν Χέσλερ και Μάρβιν Κρεν. Πρωταγωνιστής, ως Φρόιντ, ο Αυστριακός Ρόμπερτ Φίνστερ και παρτενέρ η γοητευτική μικρή Γαλλίδα (μόλις 25) Ελα Ραμπφ. Πάμε παρακάτω.
Πράγματι όλα τα επεισόδια είναι «βαριά». Και πως να μην είναι αφού προέρχεται από Γερμανία. Κάθε επεισόδιο αναφέρεται σε κάποιες από τις ψυχικές αναταράξεις των ασθενών. Όπως λόγου χάριν «Υστερία». Και το επιμύθιο όλων των επεισοδίων καταλήγει στη γνωστή διαμάχη, εκείνης, της εποχής, ανάμεσα στον Φρόιντ που πίστευε πως όλα προέρχονται από το ασυνείδητο και τους άλλους επιστήμονες που με επιμονή και χλευασμό εναντίον Φρόιντ, έλεγαν πως όλα προέρχονται από οργανικές εγκεφαλικές παθήσεις.
Το ασυνείδητο είναι το καλά κρυμμένο, σκοτεινό δωμάτιο καθενός εξ ημών και υμών. Οπου διαφυλάσσονται υπό το σκότος, όλα τα απωθημένα, όλες οι απαγορευμένες σκέψεις και όλες οι «ανεπίτρεπτες αμαρτίες». Κάπως έτσι. Δια της υπνώσεως, πίστευε ο δάσκαλος, ανοίγει η πόρτα του σκοτεινού δωματίου και έτσι εξέρχονται όλα τα απαγορευμένα στο φως της αυτογνωσίας.
Τελική μου συμβουλή, όποιος επιθυμεί να μάθει να το δει. Οποιος επιθυμεί να περάσει ευχάριστα να το προσπεράσει.
Από τις κινηματογραφικές λίστες του Netflix δύο επιλογές. Η πρώτη είναι της κωμωδίας η δεύτερη του θρίλερ και της περιπέτειας:
«Καλύτερα δεν γίνεται» (As Good as it Gets), αμερικανικής παραγωγής 1997 με σκηνοθέτη τον Τζέιμς Μπρουκς και cast: Τζαν Νίκολσον, Ελεν Χαντ, Κρεγκ Κίνιαρ, Κούμπα Γκούντινγκ τζούνιορ
Μέσα στις είκοσι καλύτερες κωμωδίες όλων των κινηματογραφικών εποχών. Με δύο Οσκαρ, γεγονός εντελώς «ανήκουστο» για τα μέλη της «Ακαδημίας» που γενικώς θεωρούν πως το είδος της κωμωδίας είναι β' κατηγορίας. Και τα δύο Οσκαρ για τους δύο πρωταγωνιστές: Τζακ Νίκολσον, Ελεν Χαντ. Οσκαρ Α' ρόλου.
Η σύλληψη του αγοραφοβικού, ψυχαναγκαστικού και γενικώς «διαταραγμένου» χαρακτήρα που υποδύεται ο Τζακ Νίκολσον, είναι επηρεασμένη από τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου. Μέχρι εκεί. Αυτός ο τύπος λοιπόν αν και επιτυχημένος συγγραφέας αισθηματικών ιστοριών, στην αληθινή του ζωή είναι απομονωμένος, είναι τρομοκρατημένος για πάσης φύσεως μικρόβια (με τον κορωνοϊό θα είχε αυτοκτονήσει) και απεχθάνεται κάθε ανθρώπινη επαφή και κάθε σχέση με κατοικίδια. Κι όμως κάτω απ αυτόν τον αποκρουστικό χαρακτήρα κρύβεται εγκλωβισμένη άπειρη τρυφερότητα. Το χω δει πολλές φορές και ευχαρίστως θα το ξανάβλεπα!
«Μόναχο» (Munich) αμερικανικής παραγωγής 2005 με σκηνοθέτη τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και cast: Ερικ Μπάνα, Ντάνιελ Κρεγκ, Τζέφρι Ρας, Ματιέ Κασοβίτς, Ματιέ Αμαλρίκ, Ιβάν Ατάλ
Μέσα στον κατάλογο με τις top σκηνοθεσίες του Στίβεν Σπίλμπεργκ (παρέα με «Λίστα του Σίντλερ», «Σαγόνια του καρχαρία», «Η διάσωση του στρατιώτη Ράιαν»). Το σενάριο βασισμένο σε αληθινά γεγονότα, από τον «Μαύρο Σεπτέμβρη», τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου 1972, την τρομοκρατική επίθεση και την εκτέλεση αθλητών από το Ισραήλ.
Η πρωθυπουργός Γκόλντα Μέιρ (1898-1978) μαζί με τα μέλη της στενής της ομάδας, αποφασίζουν εκδίκηση, αντίποινα και θάνατο στους δολοφόνους. Ετσι μια ομάδα πέντε αποφασισμένων, της Μοσάντ, καταφθάνουν σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, κυκλοφορούν και λειτουργούν στην παρανομία και με κάθε μέσο, από εκβιασμούς, απειλές, εκτελέσεις και ό, τι άλλο βάλει ο νους σας, ανακαλύπτουν τα ονόματα και τις διευθύνσεις Αράβων τρομοκρατών και έναν έναν τους ξεπαστρεύουν.
Υποδειγματικός ωμός ρεαλισμός. Η φωτογραφία, σαν ντοκιμαντέρ, είναι του Πολωνού Γιάνους Καμίνσκι, μόνιμου συνεργάτη του Σπίλμπεργκ και η μουσική του Τζον Ουίλιαμς!
Ειδήσεις σήμερα:
Homeland - To μεγάλο φινάλε: Κέρι, μένουμε συντονισμένοι
«Άγαμοι Θύται»: Επιστρέφουν με...Ντόναλντ Τραμπ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr