Τα Οσκαρ της... θλίψης: Χωρίς λάμψη και με θρίαμβο των φαβορί

Ο Δημήτρης Δανίκας καταγράφει τι έγινε στην 93η τελετή - Η ταλαντούχα Κινέζα του Nomadland και τα θηρία της υποκριτικής τέχνης - Έξαλλοι οι φαν του Τσάντγουικ Μπόουζμαν για τη νίκη του Αντονι Χόπκινς - Δείτε αναλυτικά τα βραβεία της βραδιάς

Ρεκόρ όλων των Οσκαρικών εποχών. Εχουμε και λέμε: Οσκαρ καλύτερης ταινίας σε νομάδες χιλιάδων εκτοπισμένων και περιφρονημένων του Αμερικανικού προλεταριάτου. Οσκαρ στην γεροντική άνοια. Οσκαρ στους μετανάστες. Οσκαρ στους μαύρους πάνθηρες. Οσκαρ για τις γυναίκες που έχουν υποστεί «σεξουαλική παρενόχληση» και αποφασίζουν να εκδικηθούν. Οσκαρ σε απελπισμένους. Οσκαρ σε αλκοολικούς. Όπως λένε και τα ευαγγέλια «οι έσχατοι έσονται πρώτοι».

Ολοι έβαλαν το χέρι τους. Η ακροδεξιά πολιτική του Τραμπ. Η ανεργία. Το «Metoo» Και κυρίως η πανδημία. Τέτοια θλίψη και τόση μαυρίλα πρώτη φορά στα χρονικά του αιωνόβιου «θείου» Οσκαρ. Ως εκ τούτου έγινε του κορονΟσκαρ!

Φανταστείτε τι θα προκύψει τα επόμενα χρόνια. Η μία ιστορία με κάποιον η κάποιους που θα εγκαταλείπουν τη μάχη με τον Covid-19 θα διαδέχεται την άλλη

Η φετινή συγκομιδή των αγαλματίδιων συμπληρώνεται και από έναν πρωτοφανή γεωγραφικό πλουραλισμό. Η θριαμβεύτρια για Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας η Ζάο Τινγκ -αυτό το πραγματικό όνομα της Κλόε Ζάο- είναι εντελώς Κινέζα, γεννημένη πριν 39 χρόνια στο Πεκίνο.

H Κλόε Ζάο ποζάρει με τα όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας για την ταινία «Νομαντλαντ»


Η 74χρονη Γιού ζουνγκ Γιού που κέρδισε Οσκαρ β γυναικείου ρόλου, προέρχεται από Νότια Κορέα. Ο Φλοριάν Ζελέρ που κέρδισε Οσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου είναι Γάλλος. Και φυσικά Αντονι Χόπκινς και Εμεραλντ Φένελ (Οσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου) είναι Αγγλοι. Υπάρχουν αυθεντικοί Αμερικανοί; Α ναι. Οι τεχνικοί του «Tenet» με Οσκαρ καλύτερων εφέ.

Η Φράνσις Μακ Ντόρμαντ, κέρδισε το όσκαρ καλύτερου πρώτου γυναικείου ρόλου, μαζί με την Γιουν Χου Γιουνκ που κέρδισε το όσκαρ β΄ γυναικείου ρόλου.


Τα αποτελέσματα ήταν τα αναμενόμενα. Φυσικά το «Nomadland» είναι ανώτερη όλων. Φυσικά η ερμηνεία του Αντονι Χόπκινς στον «Πατέρα» θεωρείται σεμινάριο Υποκριτικής Τέχνης. Φυσικά η Φράνσις ΜακΝόρμαντ, ψυχή τε και σώματι ταυτισμένη με τους περιφερόμενους στο «Nomadland». Αν και εδώ που τα λέμε η Βαιόλα Ντέιβις ως Μα Ρέινι, εκείνο το κατάμαυρο θηρίο των Μπλουζ της δεκαετίας του είκοσι, είναι άλλο πράγμα. Φυσικά το «Sound of Metal»είχε κερδίσει από τα αποδυτήρια το Οσκαρ καλύτερου ήχου. Φυσικά η ασπρόμαυρη φωτογραφία στο «Mank» είναι η ανάσα της ταινίας. Και φυσικά η σκηνοθεσία αυτής της μικροσκοπικής κινέζικης «κουκίδας» με το όνομα Κλόε Ζάο θα γράψει ιστορία.



Κερδισμένος ο χαμένος

Αυτό το ιδιαίτερο θηλυκό πλάσμα από το Πεκίνο καταφέρνει να ισορροπεί πάνω στην κόψη του ξυραφιού. Αραγε τι θέλει να πει; Μπας και πρόκειται για πολιτική καταγγελία; Και ναι και όχι. Μπας και πρόκειται για κοινωνική τραγωδία; Και ναι και όχι. Διαρκώς μέσα και έξω. Διαρκώς να επιδίδεται σε πιρουέτες χορεύοντας σε ένα αόρατο λεπτό σχοινί. Στο τέλος όμως αποκαλύπτεται ο Κομφούκιος. Η καταγωγή της. Αφού, σου λέει, ότι για να βρεις το νόημα της ζωής πρέπει πρώτα να τα χάσεις όλα.

Το «Nomadland» αναφέρεται και καταγράφει το «νεοσύστατο σπορ» των σύγχρονων και αναπτυγμένων κοινωνιών. Ευτυχώς μακριά από εμάς. Προς το παρόν. Οπου δεκάδες χιλιάδες εκτοπισμένων εργαζόμενων, περιφέρονται σε αχανείς αμερικανικές εκτάσεις. Με τα σαραβαλάκια τους και με τα ελάχιστα συμπράγκαλά τους. Περιφέρονται προς αναζήτηση πρόχειρης, εποχικής εργασίας. Και μερικές φορές το καταφέρνουν.

Η Εμεραλντ Φάνελ που κέρδισε το βραβείο καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου για το «Promising young woman» στο πρες ρουμ.
O παραγωγός Πίτερ Σπίαρς, η ηθοποιός Φράνσις Μακ Ντόρματ, η σκηνοθέτηςΚλόε Ζάο και η παραγωγός Μόλι Άσερ ποζάρουν με τα όσκαρ τους για το «Νόμαντλάντ»


Ετσι συμφιλιώνονται με την κατάστασή τους. Δεν συμβιβάζονται, συμφιλιώνονται. Και έτσι επειδή δεν έχουν ούτε να κάτι υλικό να χάσουν ούτε να κερδίσουν, αναπτύσσουν μεταξύ τους αληθινές, αυθεντικές και ανιδιοτελείς σχέσεις. Τα «παιδιά» ενός κατώτερου θεού. Χωρίς να γκρινιάζουν. Χωρίς να διαμαρτύρονται. Χωρίς να εξοργίζονται. Χωρίς τίποτα. Απλώς με την καρδιά τους. Αισιόδοξο το μήνυμα. Κερδισμένος ο χαμένος. Αντε τώρα εσύ να το υιοθετήσεις. Τέλος πάντων.



Δύο θηρία της υποκριτικής τέχνης

Κακώς που αυτό το ερμηνευτικό θηρίο με το όνομα Αντονι Χόπκινς των 84 ετών, έχει κερδίσει μόλις δύο Οσκαρ. Για τον «πατέρα» το δεύτερό του μετά από τριάντα χρόνια ως δόκτωρ Χάνιμπαλ Λέκτερ στη «σιωπή των αμνών». Όμως ένα πρέπει να σας πω. Μετά από την πρώτη μισή ώρα το μοναδικό πράγμα που επιθυμείς να κάνεις είναι… όπου φύγει φύγει. Δεν αντέχεται με τίποτα. Αν μάλιστα στην οικογένειά σου έχεις βιώσει κάποιο περιστατικό άνοιας, ε τότε δεν το συνιστώ. Με τίποτα. Αν το αντέξεις είσαι μαζόχα.



Η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ λοιπόν είναι κάτοχος τεσσάρων αγαλματίδιων. Τρία εξ αυτών για τις ερμηνευτικές επιδόσεις της. Και το τέταρτο ως συμπαραγωγός του «Nomadland». Κατά σειρά έχει κερδίσει Οσκαρ για «Φάργκο» με σκηνοθέτη τον μόνιμο σύντροφό της Τζόελ Κόεν (από το 1984 μαζί του). Πριν τρία χρόνια για την ερμηνεία της στις «τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ» Και φυσικά το τρίτο για το «Nomadland». Αντε και εις ανώτερα.



Η Εμεραλαντ Φένελ που κέρδισε Οσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου για το «Promising Young Woman» είναι Αγγλίδα ηθοποιός που στα 36 της χρόνια αποφάσισε-και καλώς έπραξε-να γράψει μόνη της το σενάριο και να σκηνοθετήσει την ταινία της.



Ο Τόμας Βίντερμπεργκ του «Ασπρου πάτου», με Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας είναι από τους κορυφαίους της Δανίας. Και το στόρι αναφέρεται στο αλκοολικό ξεσάλωμα τεσσάρων καθηγητών. Φανταστείτε την αντίθεση. Από τη μια οι περιφερόμενοι στο «Nomadland» που δεν έχουν τίποτα και από την άλλη οι καλοταισμένοι και χορτασμένοι και μάλιστα αριστεροί διανοούμενοι.



Και το ερώτημα απλό: θα δούμε στις αίθουσες, όταν με το καλό ανοίξουν, κάποιες απ αυτές τις Οσκαρικές ταινίες; Και ναι και όχι. Επειδή αρκετές κυκλοφορούν σε διάφορες πλατφμόρμες. Όπως Netflix λόγου χάριν. Επειδή αρκετοί θεατές τις έχουν δει από τους καναπέδες τους. Αλλά και επειδή κάποιες απ αυτές θα ξεμυτίσουν μπας και κόψουν κάποια εισιτήρια.



Ένα είναι το σίγουρο. Καμία εξ αυτών δεν είναι για το ευρύτερο, το μεγάλο κοινό. Μακάρι να πέσω έξω!

Το καλύτερο τραγούδι για τα φετινά Όσκαρ:



Αναλυτικά τα βραβεία της βραδιάς, όπως ανακοινώθηκαν:


Β’ Ανδρικός Ρόλος

Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah»

Κομμώσεις- Μακιγιάζ

Στην ταινία Ma Rainey’s Black Bottom

Κοστούμια

Στην ταινία Ma Rainey’s Black Bottom

Σκηνοθεσία

Κλόι Ζάο για το Nomadland

Ανθρωπιστικό Βραβείο Jean Hersholt

Motion Picture Television Fund

Ήχος

Sound of Metal

Ταινία Μυθοπλασίας Μικρού Μήκους

Two Distant Strangers

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους

If Anything Happens I Love You

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων

Soul (Pixar)

Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους

Colette

Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους

My Octopus Teacher

Οπτικά Εφέ

Tenet

B’ Γυναικείος Ρόλος

Γιουν Γιου-Τζουνγκ για το Minari

Σχεδιασμός Παραγωγής – Καλλιτεχνική Διεύθυνση

Ντόναλντ Γκρέιαμ Μπερτ για το Mank

Φωτογραφία

Ερικ Μέσερσμιντ για το Mank

Μοντάζ

Μίκελ Ε.Τζ. Νίλσεν για το Sound of Metal

Βραβείο Ανθρωπισμού

Τάιλερ Πέρυ

Μουσική

Soul

Καλύτερο Τραγούδι

Fight for You από το «Judas and the Black Messiah»

Καλύτερη Ταινία

Nomadland

Α’ Γυναικείος Ρόλος

Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το Nomadland

Α’ Ανδρικός Ρόλος

Άντονι Χόπκινς για το The Father


Ειδήσεις σήμερα:

Δείτε βίντεο από τα μπλόκα στα διόδια - Αναστροφή και... πίσω για όσους δεν έχουν χαρτιά

Αφγανιστάν: 12 αστυνομικοί σκοτώθηκαν, οι επτά σε ενέδρα των Ταλιμπάν

Χρηματιστήριο Αθηνών: Ισχυρές ανοδικές τάσεις στο άνοιγμα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr