«Οι Παλαιστές» του Στρατή Καρρά για τρεις παραστάσεις στην Αττική
«Οι Παλαιστές» του Στρατή Καρρά για τρεις παραστάσεις στην Αττική
Πρόκειται για μια νέα παραγωγή του Θεάτρου Πρόβα σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής
ο έργο του Στρατή Καρρά «Οι Παλαιστές», σε σκηνοθεσία Παντελή Παπαδόπουλου, παρουσιάζει το θέατρο Πρόβα σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής. Η παράσταση, που εντάσσεται στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «Ημέρες Θεάτρου», θα φιλοξενηθεί στη μικρή σκηνή του Παλαιού Ελαιουργείου στην παραλία Ελευσίνας (16/7), στο Δημοτικό Αμφιθέατρο του Δήμου Αχαρνών «Μίκης Θεοδωράκης» (4/9) και στον υπαίθριο χώρο εκδηλώσεων του Δημοτικού Σταδίου Αγίου Δημητρίου (9/9).
«Οι Παλαιστές» αποτελούν ένα έργο - ορόσημο για την ελληνική πραγματικότητα. Ο λαός που ποτέ δεν έπαψε να ελπίζει, να μοχθεί, να καταστρέφεται και να διατηρείται στο χρόνο. Η κοινωνική μας πυραμίδα είναι το έναυσμα του συγγραφέα ώστε να μας παρουσιάσει χωρίς σχήματα λόγου, χωρίς μεταφορές αυτό που όλοι ξέρουμε και αγνοούμε. Το πολιτικό «παραμύθι» που θρέφει συστηματικά το λαϊκό υπόβαθρο
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Ο θεατρικός συγγραφέας με το κείμενο του, απλώς αφυπνίζει τους διαλόγους -κραυγή, που έχει μέσα του ο άνθρωπος – ηθοποιός. Δεν επιχειρώ τίποτα καινούργιο ή ξεχωριστό. Η προσπάθειά μου είναι να διερευνήσω και να εμπλουτίσω, την πολύ παλιά μέθοδο της τέχνης του θεάτρου. Ψάχνοντας στα τυφλά, προχωρώ, πατώντας με σεβασμό στην παράδοση.
Βασικά η κατεύθυνση της τεχνικής – εκτός από την προσωπική έρευνα και συμβουλή του καθενός ξεχωριστά – συμπορεύεται με την παγκόσμια τεχνική του θεάτρου. Και η κατεύθυνση αυτή, είναι η εξελικτική πορεία της τέχνης του θεάτρου που δεν ξεπήδησε μόνο από την έρευνα για καινούργιους τρόπους έκφρασης, αλλά μέσα από την αναπόφευκτη και συμπυκνωμένη ανάγκη για ανανέωση.
Κάθε εξέλιξη έχει σαν αφορμή την παράδοση. Στην σημερινή ανανέωση παρατηρούμε την κλασσική φόρμα του θεάτρου, σε τεχνική και σε θέμα, με σύγχρονα βέβαια εκφραστικά μέσα
Η ανανέωση αυτή στη μορφή , είναι αυτό που ονομάζουμε «Θέατρο του Παράλογου». Σαν περιεχόμενο – θέμα, έχει την άρνηση και τη διαμαρτυρία εναντίον της «Μεθόδου τρόμος» που χρησιμοποιεί η παγκόσμια γκαγκστερικά οργανωμένη παρακοινωνία, για την καταπίεση και την τελική υποταγή της ανθρώπινης ύπαρξης. Μαζί με αυτό το περιεχόμενο, ξανά τοποθετείται το αιώνιο θέμα ¨Άνθρωπος¨. Το βασικό τούτο θέμα, ανανεώνεται στη σχέση του και την τοποθέτηση του – επανεξέτασή του, στον συνεχώς ανανεωμένο χώρο και στις διάφορες μεταβολές.
Έτσι έχουμε ξανά το πανάρχαιο ερώτημα : Από πού ερχόμαστε, ποια είναι η έννοια της ζωής, που πάμε.
Ο καλλιτέχνης ακολουθά και ακολουθείται. Η τέχνη του θεάτρου όπως κάθε τέχνη είναι μια μακριά πορεία. Η προσφορά του καθενός αξιολογείται με το πόσο και τι θα προσφέρει κατά την πορεία αυτή. Αναπόφευκτα το πρωτοποριακό ελληνικό έργο έχει τη μορφή και το περιεχόμενο του σύγχρονου παγκόσμιου θεάτρου. Βία, παγίδευση, εξευτελισμός της ανθρώπινης ύπαρξης, μέθοδος τρόμος, χάος, η μάταιη ελπίδα πως κάποιος θα μας σώσει.
Έτσι έχουμε έργα εφιαλτικά – απαισιόδοξα. Μα η απαισιοδοξία στη σκηνή ουσιαστικά ενεργεί αισιόδοξα στην πλατεία. Το αδιέξοδο προκαλεί δύο βασικές αντιδράσεις: την αδράνεια, δηλαδή την παραδοχή της αδυναμίας σου ν’ αγωνιστείς, και την αποτελεσματική δράση για αντίσταση εναντίον της καταπίεσης.
Από την άποψη αυτή «Οι Παλαιστές» είναι έργο απαισιόδοξο στη σκηνή.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Ο Στρατής Καρράς χρησιμοποιώντας τη σάτιρα, την ειρωνεία και το παράλογο καταγράφει την έννοια της καταδυνάστευσης του ανθρώπου, τη διαλεκτική σχέση θύματος και θύτη, τη βία σε όλες τις μορφές της, αλλά και την αναμονή του λυτρωτή που όμως και αυτός είναι ένας ακόμη δυνάστης. Το έργο έχει παρουσιαστεί από τον Αλέξη Μινωτή και την Κατίνα Παξινού το 1969-1970 επί δικτατορίας. Νομίζω ότι στη σημερινή βίαιη περίοδο που διανύουμε το βρίσκω πολύ επίκαιρο. Χαίρομαι που θα συνεργαστώ με την ομάδα του Θεάτρου Πρόβα και πιο πολύ που θα αποκωδικοποιήσουμε τις κρυφές πτυχές ενός εκπληκτικού κειμένου.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΠΡΟΒΑ ΣΩΤΗΡΗ ΤΣΟΓΚΑ
"Καλησπέρα πατριώτες " .
«Οι Παλαιστές» αποτελούν ένα έργο - ορόσημο για την ελληνική πραγματικότητα. Ο λαός που ποτέ δεν έπαψε να ελπίζει, να μοχθεί, να καταστρέφεται και να διατηρείται στο χρόνο. Η κοινωνική μας πυραμίδα είναι το έναυσμα του συγγραφέα ώστε να μας παρουσιάσει χωρίς σχήματα λόγου, χωρίς μεταφορές αυτό που όλοι ξέρουμε και αγνοούμε. Το πολιτικό «παραμύθι» που θρέφει συστηματικά το λαϊκό υπόβαθρο
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Ο θεατρικός συγγραφέας με το κείμενο του, απλώς αφυπνίζει τους διαλόγους -κραυγή, που έχει μέσα του ο άνθρωπος – ηθοποιός. Δεν επιχειρώ τίποτα καινούργιο ή ξεχωριστό. Η προσπάθειά μου είναι να διερευνήσω και να εμπλουτίσω, την πολύ παλιά μέθοδο της τέχνης του θεάτρου. Ψάχνοντας στα τυφλά, προχωρώ, πατώντας με σεβασμό στην παράδοση.
Βασικά η κατεύθυνση της τεχνικής – εκτός από την προσωπική έρευνα και συμβουλή του καθενός ξεχωριστά – συμπορεύεται με την παγκόσμια τεχνική του θεάτρου. Και η κατεύθυνση αυτή, είναι η εξελικτική πορεία της τέχνης του θεάτρου που δεν ξεπήδησε μόνο από την έρευνα για καινούργιους τρόπους έκφρασης, αλλά μέσα από την αναπόφευκτη και συμπυκνωμένη ανάγκη για ανανέωση.
Κάθε εξέλιξη έχει σαν αφορμή την παράδοση. Στην σημερινή ανανέωση παρατηρούμε την κλασσική φόρμα του θεάτρου, σε τεχνική και σε θέμα, με σύγχρονα βέβαια εκφραστικά μέσα
Η ανανέωση αυτή στη μορφή , είναι αυτό που ονομάζουμε «Θέατρο του Παράλογου». Σαν περιεχόμενο – θέμα, έχει την άρνηση και τη διαμαρτυρία εναντίον της «Μεθόδου τρόμος» που χρησιμοποιεί η παγκόσμια γκαγκστερικά οργανωμένη παρακοινωνία, για την καταπίεση και την τελική υποταγή της ανθρώπινης ύπαρξης. Μαζί με αυτό το περιεχόμενο, ξανά τοποθετείται το αιώνιο θέμα ¨Άνθρωπος¨. Το βασικό τούτο θέμα, ανανεώνεται στη σχέση του και την τοποθέτηση του – επανεξέτασή του, στον συνεχώς ανανεωμένο χώρο και στις διάφορες μεταβολές.
Έτσι έχουμε ξανά το πανάρχαιο ερώτημα : Από πού ερχόμαστε, ποια είναι η έννοια της ζωής, που πάμε.
Ο καλλιτέχνης ακολουθά και ακολουθείται. Η τέχνη του θεάτρου όπως κάθε τέχνη είναι μια μακριά πορεία. Η προσφορά του καθενός αξιολογείται με το πόσο και τι θα προσφέρει κατά την πορεία αυτή. Αναπόφευκτα το πρωτοποριακό ελληνικό έργο έχει τη μορφή και το περιεχόμενο του σύγχρονου παγκόσμιου θεάτρου. Βία, παγίδευση, εξευτελισμός της ανθρώπινης ύπαρξης, μέθοδος τρόμος, χάος, η μάταιη ελπίδα πως κάποιος θα μας σώσει.
Έτσι έχουμε έργα εφιαλτικά – απαισιόδοξα. Μα η απαισιοδοξία στη σκηνή ουσιαστικά ενεργεί αισιόδοξα στην πλατεία. Το αδιέξοδο προκαλεί δύο βασικές αντιδράσεις: την αδράνεια, δηλαδή την παραδοχή της αδυναμίας σου ν’ αγωνιστείς, και την αποτελεσματική δράση για αντίσταση εναντίον της καταπίεσης.
Από την άποψη αυτή «Οι Παλαιστές» είναι έργο απαισιόδοξο στη σκηνή.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Ο Στρατής Καρράς χρησιμοποιώντας τη σάτιρα, την ειρωνεία και το παράλογο καταγράφει την έννοια της καταδυνάστευσης του ανθρώπου, τη διαλεκτική σχέση θύματος και θύτη, τη βία σε όλες τις μορφές της, αλλά και την αναμονή του λυτρωτή που όμως και αυτός είναι ένας ακόμη δυνάστης. Το έργο έχει παρουσιαστεί από τον Αλέξη Μινωτή και την Κατίνα Παξινού το 1969-1970 επί δικτατορίας. Νομίζω ότι στη σημερινή βίαιη περίοδο που διανύουμε το βρίσκω πολύ επίκαιρο. Χαίρομαι που θα συνεργαστώ με την ομάδα του Θεάτρου Πρόβα και πιο πολύ που θα αποκωδικοποιήσουμε τις κρυφές πτυχές ενός εκπληκτικού κειμένου.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΠΡΟΒΑ ΣΩΤΗΡΗ ΤΣΟΓΚΑ
"Καλησπέρα πατριώτες " .
Ποιοι μας μεγαλώνουν με ένοχα παιχνίδια και αθώες επιλογές; .
Πώς γίνονται οι λέξεις σφαίρες και τα συναισθήματα βόμβες; .
Ποιοί και πώς εκμεταλλεύονται τις γνώσεις και τις πληροφορίες; .
Ποιοι καλλιεργούν προσδοκίες και εμπορεύονται ψευδαισθήσεις; .
Πώς κατασκευάζονται οι υπήκοοι; .
Ποιοι και πώς επιβάλλουν "πραγματικότητες" και "νοοτροπίες".
.
Ο Στρατής Καρράς με τους "Παλαιστές" του ανασηκώνει το παραβάν και μας αφήνει μόνους και αβοήθητους να κρυφοκοιτάξουμε στα άδυτα των μηχανισμών της εξουσίας, ίσως και στα άδυτα του εαυτού μας. "Οι Παλαιστές" γελοιοποιούν τον εφιάλτη της εξουσίας και μας προκαλούν. «Δεν είναι αυτό που νομίζετε. Μη νομίζετε αυτό που δεν είναι». Είναι αλήθεια δύσκολο να τραβήξει κανείς τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον εξουσιαστή και στον εξουσιαζόμενο, στον άρχοντα και στον αρχόμενο. Αλλά και οδυνηρό γιατί ίσως αναγκαστεί να τεμαχίσει τον εαυτό του και να… υπογράψει την θανατική του καταδίκη, όταν αναγνωρίσει στο πρόσωπό του το θύτη και το θύμα ταυτόχρονα, τον "απατεώνα" και το "κορόιδο", τον καταπιεστή και τον καταπιεζόμενο… "Καλησπέρα πατριώτες"… Ποιός άραγε θα τολμήσει ποτέ να σκοτώσει την ελπίδα για να εξοντώσει την εξουσία;
Στην παράσταση παίζουν οι ηθοποιοί Σωτήρης Τσόγκας, Μαίρη Ραζή, Κώστας Δαρλάσης, Ιωάννα Μαλακατέ, Αντώνης Ζιώγας και Ελέονη Κερολάρη.
Ειδήσεις σήμερα
«Συναγερμός» για 82 Δήμους με χαμηλά ποσοστά εμβολιασμένων - Το σχέδιο «πειθώ» της κυβέρνησης
Ληστεία σε σούπερ μάρκετ στην Καισαριανή - Πυροβόλησαν πολίτη στα πόδια οι ληστές
Μύκονος: Συνάντηση κορυφής Εμπαπέ, Μίραλεμ, Μποριέλο με τις....«χρυσές» μπριζόλες του Νουσρέτ
Πώς γίνονται οι λέξεις σφαίρες και τα συναισθήματα βόμβες; .
Ποιοί και πώς εκμεταλλεύονται τις γνώσεις και τις πληροφορίες; .
Ποιοι καλλιεργούν προσδοκίες και εμπορεύονται ψευδαισθήσεις; .
Πώς κατασκευάζονται οι υπήκοοι; .
Ποιοι και πώς επιβάλλουν "πραγματικότητες" και "νοοτροπίες".
.
Ο Στρατής Καρράς με τους "Παλαιστές" του ανασηκώνει το παραβάν και μας αφήνει μόνους και αβοήθητους να κρυφοκοιτάξουμε στα άδυτα των μηχανισμών της εξουσίας, ίσως και στα άδυτα του εαυτού μας. "Οι Παλαιστές" γελοιοποιούν τον εφιάλτη της εξουσίας και μας προκαλούν. «Δεν είναι αυτό που νομίζετε. Μη νομίζετε αυτό που δεν είναι». Είναι αλήθεια δύσκολο να τραβήξει κανείς τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον εξουσιαστή και στον εξουσιαζόμενο, στον άρχοντα και στον αρχόμενο. Αλλά και οδυνηρό γιατί ίσως αναγκαστεί να τεμαχίσει τον εαυτό του και να… υπογράψει την θανατική του καταδίκη, όταν αναγνωρίσει στο πρόσωπό του το θύτη και το θύμα ταυτόχρονα, τον "απατεώνα" και το "κορόιδο", τον καταπιεστή και τον καταπιεζόμενο… "Καλησπέρα πατριώτες"… Ποιός άραγε θα τολμήσει ποτέ να σκοτώσει την ελπίδα για να εξοντώσει την εξουσία;
Στην παράσταση παίζουν οι ηθοποιοί Σωτήρης Τσόγκας, Μαίρη Ραζή, Κώστας Δαρλάσης, Ιωάννα Μαλακατέ, Αντώνης Ζιώγας και Ελέονη Κερολάρη.
Ειδήσεις σήμερα
«Συναγερμός» για 82 Δήμους με χαμηλά ποσοστά εμβολιασμένων - Το σχέδιο «πειθώ» της κυβέρνησης
Ληστεία σε σούπερ μάρκετ στην Καισαριανή - Πυροβόλησαν πολίτη στα πόδια οι ληστές
Μύκονος: Συνάντηση κορυφής Εμπαπέ, Μίραλεμ, Μποριέλο με τις....«χρυσές» μπριζόλες του Νουσρέτ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα