Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης αρωγός στο Θερινό Σχολείο Δήμου Καλαβρύτων
Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης αρωγός στο Θερινό Σχολείο Δήμου Καλαβρύτων
Το σχολείο θα λάβει χώρα στην Εστία Κλειτορίας, σε δύο χρονικές περιόδους (Ά περίοδος 25-7 έως 31-7-21 και Β’ περίοδος από 1-8 έως 7-8-21) με τη συμμετοχή 40 παιδιών, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ανά περίοδο από όλη την περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας (Αχαία, Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία)
Για δεύτερη χρονιά θα πραγματοποιηθεί το Θερινό Σχολείο της ΔΗΚΕΚ-Δήμου Καλαβρύτων, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, γεγονός που αποτελεί πρόκληση και πρόσκληση για την σύνδεση του Μύθου με το ιστορικό γεγονός, με γνώμονα την περσινή αρχική ιδέα της αξιοποίησης του Μύθου του Σπηλαίου των Λιμνών.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 4 θεματικές ενότητες:
• «Δοκιμασία- αγώνας- μετάβαση: από τη μυθική στη σύγχρονη εκδοχή του ηρωισμού»
Στο εργαστήριο θα ζωντανέψουμε έναν αρχαίο μύθο της Αχαΐας στον οποίο πρωταγωνιστούν δύο ερωτευμένοι έφηβοι, η Κομαιθώ και ο Μελάνιππος καθώς και ένας πολεμιστής της Τροίας, ο Ευρύπυλος. Με αφορμή τη δραματική τους ιστορία θα εστιάσουμε στις δοκιμασίες, τα διλήμματα, τα εμπόδια και τα στάδια από τα οποία περνούν στην πορεία τους για τη σωματική και ψυχική ενηλικίωση και ωρίμανση. Θα αναρωτηθούμε γύρω από τις αξίες του ηρωισμού, του αγώνα και της θυσίας. Θα αναζητήσουμε πρότυπα/φορείς των αξιών αυτών στη σύγχρονη ζωή.
Στη διάρκεια του εργαστηρίου θα χρησιμοποιήσουμε ποικίλες θεατρικές τεχνικές με στόχο τη διερεύνηση των παραπάνω θεμάτων και τη δημιουργία σύντομου θεατρικού δρώμενου. Άνετα ρούχα /παπούτσια και διάθεση για παιχνίδι είναι τα μόνα προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο εργαστήριο (ευπρόσδεκτα και τα μουσικά όργανα).
• «Μπαρουτόμυλος-Νερόμυλος»
Φαντασία - Παρατηρητικότητα - Επινοητικότητα
Στην κεντρική πλατεία της Κλειτορίας κάτω από τα Πλατάνια θα στήσουμε έναν Μπαρουτόμυλο και θα κάνουμε ένα ταξίδι στα χρόνια του 1821 στην Πελοπόννησο.
• Αναζητούμε την ιστορική σύνδεση των νερόμυλων με την ελληνική επανάσταση και τη χρήση τους για την παραγωγή της πυρίτιδας.
• Ανακαλύπτουμε την προβιομηχανική Τεχνολογία και μέσα από αυτή τους μηχανισμούς κίνησης και τις φυσικές έννοιες.
• Μιλάμε για το Νερό, τη δύναμή του και την αξία του στην Φύση. Αναλύουμε τα μέρη που αποτελούν έναν νερόμυλο.
• Σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε έναν Μπαρουτόμυλο της εποχής της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 με προ- επεξεργασμένα ξύλινα μέρη σε πραγματικές διαστάσεις.
Φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, γεγονός που αποτελεί πρόκληση και πρόσκληση για την σύνδεση του Μύθου με το ιστορικό γεγονός, με γνώμονα την περσινή αρχική ιδέα της αξιοποίησης του Μύθου του Σπηλαίου των Λιμνών.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 4 θεματικές ενότητες:
• «Δοκιμασία- αγώνας- μετάβαση: από τη μυθική στη σύγχρονη εκδοχή του ηρωισμού»
Στο εργαστήριο θα ζωντανέψουμε έναν αρχαίο μύθο της Αχαΐας στον οποίο πρωταγωνιστούν δύο ερωτευμένοι έφηβοι, η Κομαιθώ και ο Μελάνιππος καθώς και ένας πολεμιστής της Τροίας, ο Ευρύπυλος. Με αφορμή τη δραματική τους ιστορία θα εστιάσουμε στις δοκιμασίες, τα διλήμματα, τα εμπόδια και τα στάδια από τα οποία περνούν στην πορεία τους για τη σωματική και ψυχική ενηλικίωση και ωρίμανση. Θα αναρωτηθούμε γύρω από τις αξίες του ηρωισμού, του αγώνα και της θυσίας. Θα αναζητήσουμε πρότυπα/φορείς των αξιών αυτών στη σύγχρονη ζωή.
Στη διάρκεια του εργαστηρίου θα χρησιμοποιήσουμε ποικίλες θεατρικές τεχνικές με στόχο τη διερεύνηση των παραπάνω θεμάτων και τη δημιουργία σύντομου θεατρικού δρώμενου. Άνετα ρούχα /παπούτσια και διάθεση για παιχνίδι είναι τα μόνα προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο εργαστήριο (ευπρόσδεκτα και τα μουσικά όργανα).
• «Μπαρουτόμυλος-Νερόμυλος»
Φαντασία - Παρατηρητικότητα - Επινοητικότητα
Στην κεντρική πλατεία της Κλειτορίας κάτω από τα Πλατάνια θα στήσουμε έναν Μπαρουτόμυλο και θα κάνουμε ένα ταξίδι στα χρόνια του 1821 στην Πελοπόννησο.
• Αναζητούμε την ιστορική σύνδεση των νερόμυλων με την ελληνική επανάσταση και τη χρήση τους για την παραγωγή της πυρίτιδας.
• Ανακαλύπτουμε την προβιομηχανική Τεχνολογία και μέσα από αυτή τους μηχανισμούς κίνησης και τις φυσικές έννοιες.
• Μιλάμε για το Νερό, τη δύναμή του και την αξία του στην Φύση. Αναλύουμε τα μέρη που αποτελούν έναν νερόμυλο.
• Σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε έναν Μπαρουτόμυλο της εποχής της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 με προ- επεξεργασμένα ξύλινα μέρη σε πραγματικές διαστάσεις.
• Αναπαριστούμε την παραγωγή της μπαρούτης και ιστορικά δρώμενα.
• «Με λένε Ελευθερία….Με λένε Επανάσταση»
Μπορούν έργα τέχνης να μας διηγηθούν ιστορίες του 1821; Ποια μυστικά κρατούν κρυμμένα οι πίνακες ζωγραφικής; Οι ήρωες της Επανάστασης, πόσες ανθρώπινες και συγκινητικές ιστορίες θα μας αφηγηθούν; Και αν ζούσαν σήμερα, πως θα ήταν; Με τι θα ασχολούνταν; Τι μουσική θα άκουγαν; Θα έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια? Θα αντιδρούσαν στην αδικία; Ποιος είναι σήμερα ήρωας και αγωνιστής; Πού θα τους αναζητήσουμε; Τους χρειαζόμαστε; Αυτά και πολλά ακόμα ερωτήματα θα απαντηθούν. Με παιχνίδια, γρίφους, θέατρο, νέες τεχνολογίες, φαντασία, χαμόγελα, μουσικές, μπογιές και χρώματα, μια παρέα παιδιών θα ανακαλύψει και θα αποκαλύψει πού κρύβονται οι ήρωες και οι αγωνιστές σήμερα. Στο ταξίδι αυτό, εξερευνητές του κόσμου. Είναι βέβαιο ότι σε κάποια γωνιά θα αντικρύσουμε την Ελευθερία και την Επανάσταση. Φορέστε άνετα παπούτσια, πάρτε το σακίδιό και το κινητό σας. Η περιπέτεια ξεκινά!
• «Gamification (ψηφιακή εφαρμογή σε μορφή παιχνιδιού) ‘’Φιλική Εταιρεία’’»
Το εκπαιδευτικό παιχνίδι με τίτλο "Φιλική Εταιρεία" εντάσσεται στη γενικότερη θεματική του θερινού σχολείου 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση. Είναι βασισμένο στο κλασσικό μοντέλο των παιχνιδιών κειμένου (text-based games) και, ως εκ τούτου, δίνεται περισσότερη έμφαση στο περιεχόμενο (σενάριο και πρωτότυπες εικονογραφήσεις) παρά σε φανταχτερά γραφικά και τρόπο παιχνιδιού (playstyle) καθιστώντας το κατάλληλο για mobile συσκευές (κινητά ή/και tablets). Έτσι απευθύνεται σε κάθε άτομο-παίχτη, ανεξαρτήτως ηλικίας ή πρότερης εμπειρίας σε παιχνίδια.
Πιο σημαντικό στοιχείο του όμως, όντας και δράση θερινού σχολείου, είναι η ενσωμάτωση στοιχείων παιχνιδιού σε ένα εργαλείο που έχει εκπαιδευτικό στόχο (gamification):
• η έννοια της προόδου (progress) και ο χωρισμός του σε στάδια-επίπεδα (stages-levels)
• η έννοια του score ως μέγεθος μέτρησης της απόδοσης
• η αλληλεπίδραση του παίχτη με το εργαλείο μέσω επιμέρους παιχνιδιών ή/και εμποδίων (mini games)
• η εδραίωση ενός κλίματος παιχνιδιού με ανάλογη αισθητική, εικονίδια, χάρτες προόδου κ.ο.κ.
Εργαστήρια, ξεναγήσεις-εκδρομές, εικαστικά, θεατρικά και μουσική.
• «Τα χρόνια 200, τα όνειρα ίδια!».
Σε αυτό το εργαστήριο σημαντική θα είναι η φωνή των παιδιών, τα κοινά και οι διαφορές που θεωρούν ότι έχουν με τα παιδιά του ’21, τι πιστεύουν πως τα ενώνει και τι τα διαφοροποιεί. Θα υπάρχουν καθ’όλη την διάρκεια του εργαστηρίου μπλουζάκια και ειδικά χρώματα έτσι ώστε να εκφραστούν και να δημιουργήσουν, το κάθε ένα, τον δικό του «πίνακα» που θα μπορεί να φοράει για καιρό θυμίζοντάς του την καλοκαιρινή αυτή ξεχωριστή εμπειρία.
• Φιλελληνική Μούσα
Το Φιλελληνικό κίνημα εκφράστηκε έντονα μέσα από τις εικαστικές τέχνες και την μουσική και δημιούργησε ένα ευνοϊκό ρεύμα για τον επαναστατικό αγώνα των Ελλήνων για την εθνική τους ανεξαρτησία , επηρεάζοντας θετικά την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Συνθέτες και ποιητές εμπνεύστηκαν και έγραψαν έργα που σκιαγράφησαν την πορεία και το όραμα της επανάστασης . Το έργο τους στήριξε ηθικά αλλά και υλικά την επανάσταση του 1821 καθώς μέσα από την οργάνωση συναυλιών και συναθροίσεων με τη μορφή εράνων κατάφερναν να συγκεντρώνουν αξιοσέβαστα ποσά που στήριξαν έμπρακτα τον Αγώνα. Στο μάθημα μας Φιλελληνική Μούσα Ελληνική θα παρουσιαστεί και θα αναλυθεί ο τρόπος προσέγγισης του θέματος της επανάστασης μέσα από την δυτικότροπη μουσική γραφή ευρωπαίων και Ελλήνων Επτανήσων δημιουργιών .
• Αγωνιστής του 21
Βιωματική προσέγγιση, μέσα σε αυθεντικό κατάλυμα (σκηνή) της εποχής, της ζωής των Αγωνιστών του 21. Παρουσίαση προσωπικών αντικειμένων διαβίωσης, και αυθεντικών αρμάτων εμπροσθογεμή των αγωνιστών. Παρουσίαση και ανάλυση έξυπνης τακτικής για τις μάχες. Ιατρικά εργαλεία και μαγειρικά σκεύη που χρησιμοποιήθηκαν κατά την Επανάσταση.
• Φορεσιά – Αρματωσιά των Αγωνιστών την Εποχή της Επανάστασης του 21
Η παρούσα εισήγηση αποτελεί προϊόν ετήσιας έρευνας σε αρχεία κυρίως του 19ου αιώνα. Από το υλικό αυτό δημιουργήθηκαν 120 διαφάνειες power point με κείμενα και σπάνιες εικόνες που για να αξιοποιηθούν σωστά χρειάζεται να συνοδευτούν και από μια δια ζώσης επίδειξη.
Το δίωρο μάθημα κυλάει ευχάριστα και διαρθρώνεται στη βάση του power point, ως εξής:
• Γενικά περί φορεσιάς
Περίοδος Τουρκοκρατίας – απαγορεύσεις
Ποικιλία – σύμβολα της φορεσιάς
Μαρτυρίες για τη φορεσιά
Κοινωνική διαφοροποίηση
• Η φορεσιά
Φουστανέλα: καταγωγή – περιηγητές
προέλευση ονομασίας
προέλευση φουστανέλας
κατασκευή
Κορμοφανέλα – πουκάμισο
Γελέκι – φέρμελη- μεϊντάνι – πισλί
Ντουλαμάς – φλοκάτα – κάπα
Ζωνάρι
Φέσι
Κάλτσες
Τσαρούχια
• Συμπληρώματα φορεσιάς - Στολίδια
Σελλάχι
Φυσεκλίκια
Παλάσκες
Κιουστέκι
Σουγιάς ή ασημοσουγιά
• Αρματωσιά
Κουμπούρες – χαρμπί
Γιαταγάνι
Μπελ χατζάρι
Τσεκούρι
Τοπούζι
Σπάθα ή πάλα
Καριοφίλι
Η μέθοδος που ακολουθείται είναι αυτή των ερωτο-απαντήσεων. Γίνεται, δηλαδή, ένα παιχνίδι με τα παιδιά με βάση τις εικόνες που προβάλλονται. Χρησιμοποιείται επίσης η μέθοδος της ιδεοθύελλας.
• Ο Μύθος και η σύνδεση του με την πραγματικότητα
Γνωριμία με τον Μιχάλη Κακογιάννη.
• Ο άνθρωπος
• Η διεθνής καριέρα
• Η αγάπη του για την Ελλάδα και το ελληνικό τοπίο.
• Η ενασχόλησή του Μιχάλη Κακογιάννη με τον μύθο και τη σύνδεσή του με τη σύγχρονη πραγματικότητα
• Μεταφέροντας το Αρχαίο Δράμα στο Κινηματογραφικό πανί.
Case study: Η ταινία «Ιφιγένεια» του Μιχάλη Κακογιάννη.
Οι στόχοι του Θερινού Σχολείου επικεντρώνονται στον Ήρωα-Αγωνιστή της ‘’διπλανής’’ πόρτας. Με αφορμή το μύθο των σπηλαίων και των αγωνιστών του 1821, θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του Αγώνα, της Ανεξαρτησίας, της Δημοκρατίας, της Συνεργασίας, της Ενσυναίσθησης, της Αλληλεγγύης, της Συμμετοχής, της Κοινωνικής προσφοράς, της Ψυχικής ισορροπίας και της Περιβαλλοντικής ευαισθησίας. Παράλληλα θα αναδείξουμε την σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της Τέχνης, της Ψηφιακής Τεχνολογίας, της δημιουργίας και της έκφρασης έτσι όπως ορίζονται από ένα κοινό σκοπό.
Το Θερινό Σχολείο τελεί υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής), την παιδαγωγική ευθύνη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, την συγχρηματοδότηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τη συγχρηματοδότηση του Δήμου Καλαβρύτων, την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία και με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το οποίο προσφέρει ήδη από πέρυσι απλόχερα την τεχνογνωσία και το πολιτιστικό του υπόβαθρο.
Η συμμετοχή των μαθητών είναι ΔΩΡΕΑΝ.
Κατά την προσέλευση των μαθητών θα διεξαχθούν τεστ ανίχνευσης για τον Covid 19 και θα τηρηθούν αυστηρά τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΘΕΡΙΝΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
• Ακαδημαϊκός υπεύθυνος: Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος (Καθηγητής Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας)
• Συντονιστής: Γιάννης Αναγνωστόπουλος (Εκπαιδευτικός ΤΕ 16 Μουσικής ,Απόφοιτος της σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του τμήματος Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, Msc στη Δημιουργική Γραφή)
• Εκπαιδεύτρια: Διονυσία Ασπρογέρακα (Εκπαιδευτικός ΠΕ 02-Θεατροπαιδαγωγός)
• Εκπαιδεύτρια: Φωτεινή Δημακοπούλου ( Εκπαιδευτικός ΠΕ 78- Msc στην Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαίδευσης, Med Επιστήμες της Αγωγής)
• Εκπαιδευτής: Νεκτάριος Καζάνης : (ΠΕ83 Ηλεκτρολόγος Μηχανικός –ΠΕ 04.05 Γεωλόγος με ειδίκευση στις Περιβαλλοντικές επιστήμες)
• Εκπαιδεύτρια: Κατερίνα Πονήρη ( ΠΕ 02 )
• Εκπαιδεύτρια: Σοφία Π. Χριστοπούλου (Msc στις Επιστήμες της Αγωγής)
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
• Αδάμ Γιώργος: (Προγραμματιστής)
• Βαγγελάκος Κωνσταντίνος: (Σκοπευτικός Όμιλος Παραδοσιακών όπλων Πατρών)
• Γεωργοπούλου Αλεξάνδρα: (Καλλιτεχνική Διευθύντρια ΙΜΚ)
• Ζαβέρδα Ελένη: (Εικαστικός)
• Ζαβέρδας Παύλος: (Σκοπευτικός Όμιλος Παραδοσιακών Όπλων Πατρών)
• Καράγιαννη Ειρήνη: (Ερμηνεύτρια)
• Καττής Ευθύμιος: (Τεχνική-Τεχνολογικήή υποστήριξη)
• Μούντριζας Παναγιώτης: (Graphic Designer)
• Παπαγεωργίου Αγγελική: (Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ)
• Τζιατζιάφης Γεώργιος: (Μουσικός)
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΚΙΟΣ – ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗΚΕΚ
Ειδήσεις σήμερα:
Σάκκαρη: «Εδώ δεν είμαι σαν Σάκκαρη, αλλά σαν Ελλάδα και ελπίζω να σας κάνω περήφανους»
Κατώτατος μισθός: Αυξάνεται κατά 2% εν μέσω πανδημίας για να τονωθεί η ψυχολογία της αγοράς
Λινού: Αρκετοί ανεμβολίαστοι νέοι θα νοσήσουν και θα πεθάνουν
• «Με λένε Ελευθερία….Με λένε Επανάσταση»
Μπορούν έργα τέχνης να μας διηγηθούν ιστορίες του 1821; Ποια μυστικά κρατούν κρυμμένα οι πίνακες ζωγραφικής; Οι ήρωες της Επανάστασης, πόσες ανθρώπινες και συγκινητικές ιστορίες θα μας αφηγηθούν; Και αν ζούσαν σήμερα, πως θα ήταν; Με τι θα ασχολούνταν; Τι μουσική θα άκουγαν; Θα έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια? Θα αντιδρούσαν στην αδικία; Ποιος είναι σήμερα ήρωας και αγωνιστής; Πού θα τους αναζητήσουμε; Τους χρειαζόμαστε; Αυτά και πολλά ακόμα ερωτήματα θα απαντηθούν. Με παιχνίδια, γρίφους, θέατρο, νέες τεχνολογίες, φαντασία, χαμόγελα, μουσικές, μπογιές και χρώματα, μια παρέα παιδιών θα ανακαλύψει και θα αποκαλύψει πού κρύβονται οι ήρωες και οι αγωνιστές σήμερα. Στο ταξίδι αυτό, εξερευνητές του κόσμου. Είναι βέβαιο ότι σε κάποια γωνιά θα αντικρύσουμε την Ελευθερία και την Επανάσταση. Φορέστε άνετα παπούτσια, πάρτε το σακίδιό και το κινητό σας. Η περιπέτεια ξεκινά!
• «Gamification (ψηφιακή εφαρμογή σε μορφή παιχνιδιού) ‘’Φιλική Εταιρεία’’»
Το εκπαιδευτικό παιχνίδι με τίτλο "Φιλική Εταιρεία" εντάσσεται στη γενικότερη θεματική του θερινού σχολείου 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση. Είναι βασισμένο στο κλασσικό μοντέλο των παιχνιδιών κειμένου (text-based games) και, ως εκ τούτου, δίνεται περισσότερη έμφαση στο περιεχόμενο (σενάριο και πρωτότυπες εικονογραφήσεις) παρά σε φανταχτερά γραφικά και τρόπο παιχνιδιού (playstyle) καθιστώντας το κατάλληλο για mobile συσκευές (κινητά ή/και tablets). Έτσι απευθύνεται σε κάθε άτομο-παίχτη, ανεξαρτήτως ηλικίας ή πρότερης εμπειρίας σε παιχνίδια.
Πιο σημαντικό στοιχείο του όμως, όντας και δράση θερινού σχολείου, είναι η ενσωμάτωση στοιχείων παιχνιδιού σε ένα εργαλείο που έχει εκπαιδευτικό στόχο (gamification):
• η έννοια της προόδου (progress) και ο χωρισμός του σε στάδια-επίπεδα (stages-levels)
• η έννοια του score ως μέγεθος μέτρησης της απόδοσης
• η αλληλεπίδραση του παίχτη με το εργαλείο μέσω επιμέρους παιχνιδιών ή/και εμποδίων (mini games)
• η εδραίωση ενός κλίματος παιχνιδιού με ανάλογη αισθητική, εικονίδια, χάρτες προόδου κ.ο.κ.
Εργαστήρια, ξεναγήσεις-εκδρομές, εικαστικά, θεατρικά και μουσική.
• «Τα χρόνια 200, τα όνειρα ίδια!».
Σε αυτό το εργαστήριο σημαντική θα είναι η φωνή των παιδιών, τα κοινά και οι διαφορές που θεωρούν ότι έχουν με τα παιδιά του ’21, τι πιστεύουν πως τα ενώνει και τι τα διαφοροποιεί. Θα υπάρχουν καθ’όλη την διάρκεια του εργαστηρίου μπλουζάκια και ειδικά χρώματα έτσι ώστε να εκφραστούν και να δημιουργήσουν, το κάθε ένα, τον δικό του «πίνακα» που θα μπορεί να φοράει για καιρό θυμίζοντάς του την καλοκαιρινή αυτή ξεχωριστή εμπειρία.
• Φιλελληνική Μούσα
Το Φιλελληνικό κίνημα εκφράστηκε έντονα μέσα από τις εικαστικές τέχνες και την μουσική και δημιούργησε ένα ευνοϊκό ρεύμα για τον επαναστατικό αγώνα των Ελλήνων για την εθνική τους ανεξαρτησία , επηρεάζοντας θετικά την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Συνθέτες και ποιητές εμπνεύστηκαν και έγραψαν έργα που σκιαγράφησαν την πορεία και το όραμα της επανάστασης . Το έργο τους στήριξε ηθικά αλλά και υλικά την επανάσταση του 1821 καθώς μέσα από την οργάνωση συναυλιών και συναθροίσεων με τη μορφή εράνων κατάφερναν να συγκεντρώνουν αξιοσέβαστα ποσά που στήριξαν έμπρακτα τον Αγώνα. Στο μάθημα μας Φιλελληνική Μούσα Ελληνική θα παρουσιαστεί και θα αναλυθεί ο τρόπος προσέγγισης του θέματος της επανάστασης μέσα από την δυτικότροπη μουσική γραφή ευρωπαίων και Ελλήνων Επτανήσων δημιουργιών .
• Αγωνιστής του 21
Βιωματική προσέγγιση, μέσα σε αυθεντικό κατάλυμα (σκηνή) της εποχής, της ζωής των Αγωνιστών του 21. Παρουσίαση προσωπικών αντικειμένων διαβίωσης, και αυθεντικών αρμάτων εμπροσθογεμή των αγωνιστών. Παρουσίαση και ανάλυση έξυπνης τακτικής για τις μάχες. Ιατρικά εργαλεία και μαγειρικά σκεύη που χρησιμοποιήθηκαν κατά την Επανάσταση.
• Φορεσιά – Αρματωσιά των Αγωνιστών την Εποχή της Επανάστασης του 21
Η παρούσα εισήγηση αποτελεί προϊόν ετήσιας έρευνας σε αρχεία κυρίως του 19ου αιώνα. Από το υλικό αυτό δημιουργήθηκαν 120 διαφάνειες power point με κείμενα και σπάνιες εικόνες που για να αξιοποιηθούν σωστά χρειάζεται να συνοδευτούν και από μια δια ζώσης επίδειξη.
Το δίωρο μάθημα κυλάει ευχάριστα και διαρθρώνεται στη βάση του power point, ως εξής:
• Γενικά περί φορεσιάς
Περίοδος Τουρκοκρατίας – απαγορεύσεις
Ποικιλία – σύμβολα της φορεσιάς
Μαρτυρίες για τη φορεσιά
Κοινωνική διαφοροποίηση
• Η φορεσιά
Φουστανέλα: καταγωγή – περιηγητές
προέλευση ονομασίας
προέλευση φουστανέλας
κατασκευή
Κορμοφανέλα – πουκάμισο
Γελέκι – φέρμελη- μεϊντάνι – πισλί
Ντουλαμάς – φλοκάτα – κάπα
Ζωνάρι
Φέσι
Κάλτσες
Τσαρούχια
• Συμπληρώματα φορεσιάς - Στολίδια
Σελλάχι
Φυσεκλίκια
Παλάσκες
Κιουστέκι
Σουγιάς ή ασημοσουγιά
• Αρματωσιά
Κουμπούρες – χαρμπί
Γιαταγάνι
Μπελ χατζάρι
Τσεκούρι
Τοπούζι
Σπάθα ή πάλα
Καριοφίλι
Η μέθοδος που ακολουθείται είναι αυτή των ερωτο-απαντήσεων. Γίνεται, δηλαδή, ένα παιχνίδι με τα παιδιά με βάση τις εικόνες που προβάλλονται. Χρησιμοποιείται επίσης η μέθοδος της ιδεοθύελλας.
• Ο Μύθος και η σύνδεση του με την πραγματικότητα
Γνωριμία με τον Μιχάλη Κακογιάννη.
• Ο άνθρωπος
• Η διεθνής καριέρα
• Η αγάπη του για την Ελλάδα και το ελληνικό τοπίο.
• Η ενασχόλησή του Μιχάλη Κακογιάννη με τον μύθο και τη σύνδεσή του με τη σύγχρονη πραγματικότητα
• Μεταφέροντας το Αρχαίο Δράμα στο Κινηματογραφικό πανί.
Case study: Η ταινία «Ιφιγένεια» του Μιχάλη Κακογιάννη.
Οι στόχοι του Θερινού Σχολείου επικεντρώνονται στον Ήρωα-Αγωνιστή της ‘’διπλανής’’ πόρτας. Με αφορμή το μύθο των σπηλαίων και των αγωνιστών του 1821, θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του Αγώνα, της Ανεξαρτησίας, της Δημοκρατίας, της Συνεργασίας, της Ενσυναίσθησης, της Αλληλεγγύης, της Συμμετοχής, της Κοινωνικής προσφοράς, της Ψυχικής ισορροπίας και της Περιβαλλοντικής ευαισθησίας. Παράλληλα θα αναδείξουμε την σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της Τέχνης, της Ψηφιακής Τεχνολογίας, της δημιουργίας και της έκφρασης έτσι όπως ορίζονται από ένα κοινό σκοπό.
Το Θερινό Σχολείο τελεί υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής), την παιδαγωγική ευθύνη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, την συγχρηματοδότηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τη συγχρηματοδότηση του Δήμου Καλαβρύτων, την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία και με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το οποίο προσφέρει ήδη από πέρυσι απλόχερα την τεχνογνωσία και το πολιτιστικό του υπόβαθρο.
Η συμμετοχή των μαθητών είναι ΔΩΡΕΑΝ.
Κατά την προσέλευση των μαθητών θα διεξαχθούν τεστ ανίχνευσης για τον Covid 19 και θα τηρηθούν αυστηρά τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΘΕΡΙΝΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
• Ακαδημαϊκός υπεύθυνος: Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος (Καθηγητής Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας)
• Συντονιστής: Γιάννης Αναγνωστόπουλος (Εκπαιδευτικός ΤΕ 16 Μουσικής ,Απόφοιτος της σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του τμήματος Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, Msc στη Δημιουργική Γραφή)
• Εκπαιδεύτρια: Διονυσία Ασπρογέρακα (Εκπαιδευτικός ΠΕ 02-Θεατροπαιδαγωγός)
• Εκπαιδεύτρια: Φωτεινή Δημακοπούλου ( Εκπαιδευτικός ΠΕ 78- Msc στην Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαίδευσης, Med Επιστήμες της Αγωγής)
• Εκπαιδευτής: Νεκτάριος Καζάνης : (ΠΕ83 Ηλεκτρολόγος Μηχανικός –ΠΕ 04.05 Γεωλόγος με ειδίκευση στις Περιβαλλοντικές επιστήμες)
• Εκπαιδεύτρια: Κατερίνα Πονήρη ( ΠΕ 02 )
• Εκπαιδεύτρια: Σοφία Π. Χριστοπούλου (Msc στις Επιστήμες της Αγωγής)
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
• Αδάμ Γιώργος: (Προγραμματιστής)
• Βαγγελάκος Κωνσταντίνος: (Σκοπευτικός Όμιλος Παραδοσιακών όπλων Πατρών)
• Γεωργοπούλου Αλεξάνδρα: (Καλλιτεχνική Διευθύντρια ΙΜΚ)
• Ζαβέρδα Ελένη: (Εικαστικός)
• Ζαβέρδας Παύλος: (Σκοπευτικός Όμιλος Παραδοσιακών Όπλων Πατρών)
• Καράγιαννη Ειρήνη: (Ερμηνεύτρια)
• Καττής Ευθύμιος: (Τεχνική-Τεχνολογικήή υποστήριξη)
• Μούντριζας Παναγιώτης: (Graphic Designer)
• Παπαγεωργίου Αγγελική: (Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ)
• Τζιατζιάφης Γεώργιος: (Μουσικός)
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΚΙΟΣ – ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗΚΕΚ
Ειδήσεις σήμερα:
Σάκκαρη: «Εδώ δεν είμαι σαν Σάκκαρη, αλλά σαν Ελλάδα και ελπίζω να σας κάνω περήφανους»
Κατώτατος μισθός: Αυξάνεται κατά 2% εν μέσω πανδημίας για να τονωθεί η ψυχολογία της αγοράς
Λινού: Αρκετοί ανεμβολίαστοι νέοι θα νοσήσουν και θα πεθάνουν
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα