Καρύταινα-Έκθεση για το 1821: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων δεν δίνει σε αρχαιοφύλακα τον κωδικό του συναγερμού
Η έκθεση στον Πύργο της Λεβένταινας στην ιστορική Καρύταινα τελικά εγκαινιάστηκε και λειτουργεί με εποχική αρχαιοφύλακα, αλλά χωρίς συναγερμό
Η έκθεση με τις λιθογραφίες για τους ήρωες και τις σκηνές του αγώνα του 1821 στον Πύργο της Λεβένταινας τελικά εγκαινιάστηκε και λειτουργεί μετά από την παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη. Στο δημοσίευμα της περασμένης Παρασκευής για τα εγκαίνια της έκθεσης, διατυπώναμε το ερώτημα «Τέλος καλό, όλα καλά;». Φαίνεται όμως ότι δεν «τέλειωσαν όλα καλά», παρότι έγιναν τα εγκαίνια με την παρέμβαση της Λίνας Μενδώνη για να παρακαμφθούν τα εμπόδια που είχε εγείρει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρκαδίας για την παραχώρηση του ανακαινισμένου πύργου του οποίου τα κλειδιά διαχειρίζεται και κρατά στα συρτάρια της.
Ο καθηγητής του ΕΚΠΑ Μάνος Στεφανίδης ξεναγεί τους επισκέπτες στην έκθεση «Η Ελληνική Επανάσταση με τον χρωστήρα και την πένα Φιλελλήνων Ζωγράφων και Περιηγητών»
Αυτή τη φορά ο προϊστάμενος της Εφορείας βρήκε νέο τρόπο για να εμποδίσει τη λειτουργία της. Πώς; Τώρα δεν αποκαλύπτει τον κωδικό λειτουργίας του συναγερμού που έχει εγκατασταθεί στο κτίριο ούτε στην αρχαιοφύλακα που προσέλαβε το υπουργείο με πρόσχημα ότι δεν είναι ...μόνιμη υπάλληλος του υπουργείου αλλά εποχική!
Πρόκειται δε για τον συναγερμό που εγκαταστάθηκε από τον Σύλλογο «Θεόδωρος Κολοκοτρώνης» που διοργανώνει τις εκδηλώσεις και πληρώθηκε από τον Δήμο Μεγαλόπολης και την εγκατάσταση του οποίου προέβλεπε η σχετική σύμβαση που ζήτησε και ενέκρινε η ίδια η Εφορεία Αρχαιοτήτων!
Αυτά τα ευτράπελα περιγράφονται γλαφυρά σε επιστολή-καταγγελία που αποστέλλει ο επιμελητής της έκθεσης καθηγητής του ΕΚΠΑ Μάνος Στεφανίδης προς τον προϊστάμενο της Εφορείας Αρχαιοτήτων κ. Κ. Κίσσα και την οποία, όπως αναφέρει, κοινοποιεί και προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Ο επιμελητής της έκθεσης καθηγητής Μάνος Στεφανίδης με τον Γεώργιο Κωστόπουλο, που διέθεσε τη συλλογή του για την έκθεση στην πατρώα γη και ο πρόεδρος του Συλλόγου «Θεόδωρος Κολοκοτρώνης» Γεώργιος Αδαμόπουλος
Αφού χαρακτηρίζει προσχηματικές τις αιτιάσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων ο κ. Στεφανίδης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι είναι προφανές ότι η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ δεν επιθυμεί να γίνονται εκδηλώσεις από τους τοπικούς φορείς και προτιμά τα συντηρημένα κτίρια να παραμένουν άδεια, ανενεργά και κλειδωμένα. «Έτσι όμως τα μνημεία πεθαίνουν για δεύτερη φορά», επισημαίνει στην επιστολή του ο καθηγητής κ. Στεφανίδης.
Η επιστολή του κ. Στεφανίδη
Ολόκληρη η επιστολή του κ. Στεφανίδη είναι η ακόλουθη:
«Αγαπητέ κ. Κίσσα
Ευχαριστώ θερμά για την ταχύτατη ενημέρωση και το πνεύμα συνεργασίας, εξακολουθώ όμως να πιστεύω ότι η ουσία της υπόθεσης παρακάμπτεται στο όνομα μιας ακατανόητης για μένα γραφειοκρατικής εμμονής. Ιδού οι άμεσες αντιφάσεις αυτής της διαδικασίας:
Ζητεί η υπηρεσία ασφαλιστήριο συμβόλαιο - ορθώς - των εκθεμάτων αλλά δεν ενεργοποιεί (;) τον υπάρχοντα συναγερμό ασφαλείας επειδή, λέει, δεν μπορεί να εμπιστευτεί τον κώδικα λειτουργίας στην αρχαιοφύλακα αφού δεν είναι μόνιμος αλλά εποχικός υπάλληλος του Υπποα (sic)!
Έτσι όμως και το ασφαλιστήριο δεν ισχύει - υπάρχει όρος περί λειτουργίας συναγερμού - αλλά και η υπάλληλος, δηλαδή η υπηρεσία, παραμένει πολλαπλώς εκτεθειμένη. Αν όχι τυπικά, τουλάχιστον ηθικά. Εφόσον μπορεί μεν να ανοίγει τον χώρο και να έχει την εποπτεία του αλλά όχι και να ενεργοποιεί τον συναγερμό όταν αποχωρεί. Διαθέτει το κλειδί μεν αλλά όχι την κλείδα του συναγερμού. Η αποθέωση της τυπολατρίας.
Για να το πω ευθέως: Η υπηρεσία, γενικώς, μοιάζει να μην επιθυμεί ώστε να γίνονται εκδηλώσεις από τους τοπικούς φορείς - δεν τους εμπιστεύεται; - έστω κι αυτές είναι υψηλού επιπέδου, έστω κι αν το κόστος το αναλαμβάνουν πλήρως οι ιδιώτες - οργανωτές κι έστω κι αν τηρούνται όλοι οι κανόνες ασφαλείας και προστασίας των μνημείων.
Αντίθετα, φαίνεται να, προτιμάει τα συντηρημένα κτίρια να παραμένουν άδεια, ανενεργά και κλειδωμένα. Έτσι όμως τα μνημεία πεθαίνουν για δεύτερη φορά. Κανένα ρίσκο, καμία ανάληψη πρωτοβουλίας ή ευθύνης.
Εν προκειμένω έχουμε έναν δραστήριο σύλλογο που λατρεύει τον γενέθλιο τόπο του και επιθυμεί διακαώς να προσφέρει στους συμπατριώτες του εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου. Ο σύλλογος από τον Ιανουάριο εξασφαλίζει μια πολύτιμη συλλογή έργων του 19ου αι. με προσωπογραφίες αγωνιστών και σκηνές της Επανάστασης, εκδίδει έναν τεκμηριωμένο, πλήρη κατάλογο - δαπάναις του συλλέκτη Γορτύνιου Γιώργου Κωστόπουλου - και πληρώνει όλα τα διαδικαστικά, μεταφορές, ασφάλιστρα, κατασκευές ανάρτησης ώστε να μην μπει ούτε καρφίτσα στον τοίχο (ευθυνόφοβη υπερβολή!), φιλοξενία επιμελητή κλπ. Το μόνο που έχει να κάνει η υπηρεσία είναι, να ευαρεστηθεί να συναινέσει!
Και τότε περδουκλώνει τον οργανωτή με μια σειρά γραφειοκρατικών εμποδίων. Ωραία αντίληψη πολιτιστικής αποκέντρωσης και ενίσχυσης των τοπικών φορέων και των εθελοντικών πρωτοβουλιών. Έτσι αντιλαμβάνονται κάποιοι το "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός". (Χωρίς συναγερμό όμως). Και να ληφθεί υπόψη ότι τον περιβόητο συναγερμό τον έχει τοποθετήσει με δαπάνες του στον Πύργο της Λεβένταινας πριν τρία χρόνια ο ίδιος αυτός σύλλογος Καρυτινών διά του προέδρου του Γιώργου Αδαμόπουλου. Ο οποίος και τώρα είχε την μάλλον ατυχή ιδέα να τιμήσει το 1821 και τον Θεοδωράκη Κολοκοτρώνη μέσα στα ίδια του τα λημέρια με μια υψηλών προδιαγραφών εκδήλωση.
Αγαπητέ κύριε Κίσσα
Θα προωθήσω την παρούσα επιστολή και στην υπουργό και στην αρμόδια γενική διευθύντρια κ. Βελένη προς ενημέρωση τους αλλά και στον τύπο όχι γιατί αντιδικώ προσωπικά με εσάς ή γιατί ενεργήσατε λάθος ως προς την "υπηρεσία". Κάθε άλλο. Το πράττω για υπογραμμίσω πως την ίδια στιγμή που επιχειρείται μια ηλεκτρονική επανάσταση στο δημόσιο, ταυτόχρονα μια "υπηρεσιακή" ευθυνοφοβία κρατάει τα πράγματα θλιβερά πίσω. Σήμερα πάντως που η ορεινή Γορτυνία καίγεται για τέταρτη μέρα, ελπίζω ο συναγερμός της έκθεσης να λειτουργήσει κατ' εξαίρεση. Με άδεια της κεντρικής υπηρεσίας.
Υ.Γ. Μικρή λεπτομέρεια που προφανώς δεν σας αφορά: Μεταξύ των εκτεθειμένων έργων δεσπόζει η μεγάλη, χαρακτική σύνθεση που εξέδωσε το Λούβρο το 1884 τιμώντας τα εξηντάχρονα από την παρουσίαση του πίνακα του Delacroix "Η Καταστροφή της Χίου". Στο έργο σε πρώτο επίπεδο εικονίζονται τα πάθη των ανθρώπων και σε δεύτερο τα πάθη της γης που φλέγεται αβοήθητη. Είναι φορές που η τέχνη προλαβαίνει δραματικά τη ζωή.
Και κάτι τελευταίο: Εμείς επιτύχαμε να φέρουμε στην Καρύταινα το περίφημο έργο του μεγάλου φιλέλληνα ζωγράφου έστω και σε χαλκογραφία. Είναι κρίμα όμως που η πολιτεία δια των υπηρεσιών της, δεν κατάφερε να εξασφαλίσει το πρωτότυπο για τον εορτασμό της Εθνικής μας Επετείου. Το 1985, επί Μελίνας και Αθήνας, Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, είχε έρθει στην Εθνική Πινακοθήκη το ισάξιο αριστούργημα "Η Ελλάς θρηνούσα επί των Ερειπίων του Μεσολογγίου". Τί θέλω να πω; Πως πρέπει να ανεβάζουμε συνεχώς τον πήχη, αν θέλουμε να είμαστε αντάξιοι του πολιτισμού τον οποίο έχουμε χρεωθεί»
Ειδήσεις σήμερα:
Σαρλίζ Θερόν: Βόλτες με τη μητέρα της στα σοκάκια της Ύδρας - Φωτογραφίες
Λιονέλ Μέσι: Δείτε live την παρουσίαση του Αργεντινού σούπερ σταρ από την Παρί Σεν Ζερμέν
Σαρλ Λεκλέρκ: Ο πιλότος της F1 ξεφαντώνει με αιθέριες υπάρξεις στη Μύκονο - Δείτε φωτογραφίες
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr