Ακόμα ένας σπουδαίος πάροχος παιχνιδιών έρχεται στην Sportingbet, για να μας χαρίσει κι άλλες ευκαιρίες διασκέδασης!
«Ο Ποπολάρος»: Το διαχρονικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
«Ο Ποπολάρος»: Το διαχρονικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Η ιστορία του έργου και η θεατρική και κινηματογραφική διαδρομή που έχει διαγράψει πριν το νέο του ανέβασμα
Ένα σημαντικό, δημοφιλές αλλά διαχρονικό έργο, το οποίο έχει ζωντανέψει με επιτυχία στο παρελθόν τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο ανεβάζει το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στη Φρυνίχου, στις 14 Οκτωβρίου. Ο λόγος για τον «Ποπολάρο» του Γρηγορίου Ξενόπουλου που, με αφορμή μια ερωτική ιστορία, περνά μηνύματα που σχετίζονται με την κοινωνική ανισότητα, τη διαφορετικότητα αλλά και την διαρκή πάλη για έναν καλύτερο κόσμο.
Το έργο δημοσιεύτηκε, για πρώτη φορά, το 1913 με τίτλο «Ο Αντάρτης» και κατέγραφε η σύσταση της ζακυνθινής κοινωνίας, η οποία καθοριζόταν κυρίως από την τάξη των αριστοκρατών της εποχής. Ο Ποπολάρος είναι ένας ερωτευμένος και επαναστατημένος νέος, ο οποίος σπάει τα στεγανά της ζακυνθινής αριστοκρατίας και εκφράζει το πάθος του λαού, που ανέρχεται με αξιοπρέπεια και πολεμάει για το δίκιο του, χωρίς κανένα συμβιβασμό.
Μεταγενέστερα δημιουργήθηκε και η θεατρική εκδοχή του έργου το οποίο πρωτοανέβηκε στις 14 Μαΐου 1933, στο Εθνικό Θέατρο. Σε εκείνο το παρθενική σκηνικό του ανέβασμα τον κεντρικό ρόλο του Ζέππου Πεμπονάρη είχε ερμηνεύσει ο Νίκος Δενδραμής, της αγαπημένης του Έλντας, η Μιράντα Μυράτ ενώ πρωταγωνιστούσαν επίσης τα θηλυκά ιερά τέρατα Κατίνα Παξινού και Βάσω Μανωλίδου. Τις επόμενες δεκαετίες θα ακολουθήσουν κι άλλα θεατρικά ανεβάσματα με διαφορετικούς θιάσους.
Ωστόσο, έγινε γνωστό στο ευρύ κοινό μέσα από την κινηματογραφική μεταφορά της Φίνος Φιλμς, το 1971, με την σκηνοθετική υπογραφή του Γιάνννη Δαλλιάνίδη. «Ο Επαναστάτης Ποπολάρος», όπως είναι ο ακριβής τίτλος της ταινίας, με πρωταγωνιστικό ζευγάρι τον Κώστα Πρέκα και την Μπέτυ Λιβανού, έδωσε, όπως αναμενόταν εξάλλου, μεγαλύτερη έμφαση στο ρομαντικό στοιχείο της ιστορίας, τα εμπόδια δηλαδή που συνάντησαν δύο ερωτευμένοι νέοι εξαιτίας της διαφορετικής κοινωνικής τάξης στην οποία ανήκαν. Υπό αυτή την έννοια το χάπι εντ ήταν επιβεβλημένο.
Στο νέα παράσταση του θεάτρου Τέχνης, όμως, τα διαχρονικά μηνύματα του έργου αποτελούν το επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Τη διασκευή έχει κάνει η Έλσα Ανδριανού, τη σκηνοθεσία όπως και την πρωτότυπη μουσική υπογράφει ο Θοδωρής Αμπατζής ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια έχει φιλοτεχνήσει η Ελένη Μανωλοπούλου. Στους ρόλους του Ζέππου και της Έλντας εμφανίζονται οι ηθοποιοί Γιάννης Καράμπαμπας και Ιφιγένεια Καραμήτρου με τους Παντελή Δεντάκη, Μαρία Παρασύρη και Νίκο Αλεξίου να ολοκληρώνουν τον θίασο.
Κομβικό ρόλο στην παράσταση όμως διαδραματίζει και η μουσική, η οποία παραπέμπτει σε έναν ιδιαίτερο διάλογο ανάμεσα στην παραδοσιακή επτανησιακή και στη σύγχρονη μουσική. Και η γενικότερη ατμόσφαιρα που δημιουργείται στη σκηνή εξάλλου επιχειρεί μια ανάλογη συνομιλία του χθες με το σήμερα.
Το έργο δημοσιεύτηκε, για πρώτη φορά, το 1913 με τίτλο «Ο Αντάρτης» και κατέγραφε η σύσταση της ζακυνθινής κοινωνίας, η οποία καθοριζόταν κυρίως από την τάξη των αριστοκρατών της εποχής. Ο Ποπολάρος είναι ένας ερωτευμένος και επαναστατημένος νέος, ο οποίος σπάει τα στεγανά της ζακυνθινής αριστοκρατίας και εκφράζει το πάθος του λαού, που ανέρχεται με αξιοπρέπεια και πολεμάει για το δίκιο του, χωρίς κανένα συμβιβασμό.
Μεταγενέστερα δημιουργήθηκε και η θεατρική εκδοχή του έργου το οποίο πρωτοανέβηκε στις 14 Μαΐου 1933, στο Εθνικό Θέατρο. Σε εκείνο το παρθενική σκηνικό του ανέβασμα τον κεντρικό ρόλο του Ζέππου Πεμπονάρη είχε ερμηνεύσει ο Νίκος Δενδραμής, της αγαπημένης του Έλντας, η Μιράντα Μυράτ ενώ πρωταγωνιστούσαν επίσης τα θηλυκά ιερά τέρατα Κατίνα Παξινού και Βάσω Μανωλίδου. Τις επόμενες δεκαετίες θα ακολουθήσουν κι άλλα θεατρικά ανεβάσματα με διαφορετικούς θιάσους.
Ωστόσο, έγινε γνωστό στο ευρύ κοινό μέσα από την κινηματογραφική μεταφορά της Φίνος Φιλμς, το 1971, με την σκηνοθετική υπογραφή του Γιάνννη Δαλλιάνίδη. «Ο Επαναστάτης Ποπολάρος», όπως είναι ο ακριβής τίτλος της ταινίας, με πρωταγωνιστικό ζευγάρι τον Κώστα Πρέκα και την Μπέτυ Λιβανού, έδωσε, όπως αναμενόταν εξάλλου, μεγαλύτερη έμφαση στο ρομαντικό στοιχείο της ιστορίας, τα εμπόδια δηλαδή που συνάντησαν δύο ερωτευμένοι νέοι εξαιτίας της διαφορετικής κοινωνικής τάξης στην οποία ανήκαν. Υπό αυτή την έννοια το χάπι εντ ήταν επιβεβλημένο.
Στο νέα παράσταση του θεάτρου Τέχνης, όμως, τα διαχρονικά μηνύματα του έργου αποτελούν το επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Τη διασκευή έχει κάνει η Έλσα Ανδριανού, τη σκηνοθεσία όπως και την πρωτότυπη μουσική υπογράφει ο Θοδωρής Αμπατζής ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια έχει φιλοτεχνήσει η Ελένη Μανωλοπούλου. Στους ρόλους του Ζέππου και της Έλντας εμφανίζονται οι ηθοποιοί Γιάννης Καράμπαμπας και Ιφιγένεια Καραμήτρου με τους Παντελή Δεντάκη, Μαρία Παρασύρη και Νίκο Αλεξίου να ολοκληρώνουν τον θίασο.
Κομβικό ρόλο στην παράσταση όμως διαδραματίζει και η μουσική, η οποία παραπέμπτει σε έναν ιδιαίτερο διάλογο ανάμεσα στην παραδοσιακή επτανησιακή και στη σύγχρονη μουσική. Και η γενικότερη ατμόσφαιρα που δημιουργείται στη σκηνή εξάλλου επιχειρεί μια ανάλογη συνομιλία του χθες με το σήμερα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα