Μύρισε… Ελλάδα στο Guggenheim!

Κορυφαίες προσωπικότητες της τέχνης τίμησαν τον έλληνα συλλέκτη…

Στη βασκική πόλη της Βόρειας Ισπανίας το Μπιλμπάο, το διάσημο μουσείο Guggenheim αποτελεί ένα κτίσμα σήμα-κατατεθέν. Πλησιάζοντας στο σημείο, σου δημιουργείται μία αίσθηση δέους. Κατ’ αρχάς, ο επισκέπτης εντυπωσιάζεται από το ίδιο το κτίριο του αρχιτέκτονα Frank Gherry, και αμέσως μετά από ένα τεράστιο… σκυλάκι, φύλακα της εισόδου του μουσείου, που είναι φτιαγμένο από αληθινά φυτεμένα λουλούδια, που μεγαλώνοντας το "μεταμορφώνουν", έργο του γνωστού αμερικανού καλλιτέχνη Jeff Koons.

Αυτήν την περίοδο όμως το Guggenheim μυρίζει… Ελλάδα. Η έκθεση «Χάος και Κλασσικισμός» που φιλοξενεί το μουσείο στον 3ο του όροφο, είναι μια ωδή στα αρχαία ελληνικά ιδεώδη μέσα από Γάλλους, Γερμανούς, Άγγλους και Ιταλούς καλλιτέχνες των αρχών του αιώνα. Με μια ποικιλία έργων τέχνης αλλά όχι μόνο (είδαμε και φορέματα γνωστών σχεδιαστών σε αρχαιοελληνικές γραμμές) βλέπουμε πόσο η αρχαία Ελλάδα επηρέασε τους Ευρωπαίους.



Όπως φαίνεται όμως δεν είναιμόνο η αρχαία Ελλάδα που εμπνέει.Το Σάββατο που μας πέρασε η "ελληνικότητα" έγινε ακόμα πιο λαμπρή και εμφανής, μέσα από μια ιδιαίτερη βραδιά, όταν εγκαινιάστηκε η έκθεση "Το Φωτεινό Διάστημα" με έργα της συλλογής του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Το καθιστό δείπνο των εγκαινίων μάζεψε όλες τις μεγάλες προσωπικότητες της τέχνης όπως τον διευθυντή της γκαλερί Tate, Sir Nicholas Serrota κ.α. αλλά και φίλους του συλλέκτη από την Ελλάδα.



Η έκθεση είναι η πρώτη τόσο σύγχρονη που φιλοξενεί το μουσείο. Ο τίτλος της είναι εμπνευσμένος από τον αγαπημένο συγγραφέα του συλλέκτη, Νίκο Καζαντζάκη. Ο Δασκαλόπουλος, γνωστός για την αγάπη του σε "δύσκολα" έργα -αγοράζει ως επί το πλείστον μεγάλες εγκαταστάσεις και γλυπτά, και αποφεύγει τη ζωγραφική και τη φωτογραφία- διαφέρει με αυτόν τον τρόπο από τους περισσότερους 'Ελληνες (και μη) συλλέκτες. Δεν αγοράζει για να "στολίσει" το σπίτι του και να δείξει τα νέα αποκτήματα σε καλεσμένους και φίλους. Αγοράζει γιατί πραγματικά αγαπά την τέχνη.  Και το ιδιαίτερο γούστο του φαίνεται στα έργα της συλλογής του, που μέχρι τώρα δύσκολα βλέπουν το φως της ημέρας και είναι συνήθως κλεισμένα σε κουτιά λόγω μεγέθους. Έργα που κάποιες φορές είναι δύσκολο ακόμα και να τα κοιτάς..αλλά που εντυπώνονται στο μυαλό του θεατή και μένουν αξέχαστα. Αυτά τα μεγάλα και ιδιαίτερα έργα βρήκαν ένα πολύ ταιριαστό, προσωρινό σπίτι στο Μπιλμπάο. Με την φοβερή επιμέλεια της Nansy Spector, επιμελήτριας του Guggenheim, η έκθεση ήταν πραγματικά εντυπωσιακή, καθώς κτήριο και έργα "έδεσαν" πολύ καλά.



Ξεχωρίσαμε τα έργα των: Paul Chan με μια εγκατάσταση φωτός, την τεράστια γνωστή σπηλιά του Thomas Hirschhorn με τίτλο Cavemanman και το έργο της Wangechi Mutu μια εγκατάσταση με γούνες, μπουκάλια γεμάτα κρασί κρεμασμένα ανάποδα από το ταβάνι τα οποία εστάζαν σιγά σιγά πάνω σε ένα ξύλινο τραπέζι. Φυσικά στην έκθεση απαράβατος όρος από τον συλλέκτη, είναι η συμμετοχή ενός Έλληνα καλλιτέχνη: Η επιμελήτρια διάλεξε από τη συλλογή το επιβλητικό έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη Body Milk, αλλά - την βραδιά των εγκαινίων υπήρχε μια έκπληξη για τους παρευρισκόμενους η καλλιτέχνης Γεωργία Σαγρή παρουσίασε μια νέα performance. Μια βραδία που στέφθηκε με επιτυχία και είχε άμεσες αναφορές και θετικές κριτικές σε ξένα έντυπα όπως oi New York Times.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου του 2011.



Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr