Πώς παρουσιάζεται το Θείο Δράμα μέσα από τη μουσική
29.03.2022
06:21
Στις εκδηλώσεις του Κύκλου «Αdagio – Mουσικές για τις ημέρες του Πάσχα» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών
Aφορμή για να αναζητηθούν κοινά μονοπάτια ανάμεσα στην ανθρώπινη οδύνη και στο Θείο Δράμα, στη λαϊκή παράδοση της Ανατολής και στη δυτική εργογραφία, στη μουσική του χθες και του σήμερα γίνεται ο κύκλος «Αdagio – Mουσικές για τις ημέρες του Πάσχα» που παρουσιάζει για μία ακόμη χρονιά το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών γίνεται.
Η Κυριακή των Βαΐων 17 Απριλίου (8:30 μ.μ.) αποτελεί τη χρονική αφετηρία για ένα ταξίδι στον χρόνο και στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο, μέσα από το «Μοιρολόι της Παναγιάς», ένα έμμετρο έργο από την εποχή του Μεσαίωνα που τραγουδιέται από γυναίκες γύρω από τον «τάφο» του Χριστού, κατά το ήθος και το ύφος των κοσμικών μοιρολογιών. Σε αυτή τη συναυλία, καταξιωμένοι έλληνες καλλιτέχνες θα συνδυάσουν τις περισσότερες από τις γνωστές παραλλαγές του σε ενιαία αφηγηματική μορφή, επιχειρώντας για πρώτη φορά να αποδώσουν όλο το κείμενο του Μοιρολογιού. Ο δεξιοτέχνης της λύρας Σωκράτης Σινόπουλος συναντά γνωστούς μουσικούς που θα δημιουργήσουν στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος μια ατμόσφαιρα ξεχωριστή και οικουμενική, με το ηχόχρωμα της τρομπέτας, το οποίο παραπέμπει στην αρχαία ή βυζαντινή σάλπιγγα αλλά και στις μπάντες της Μεγάλης Παρασκευής, να συνυπάρχει με τον ήχο παραδοσιακών κρουστών από όλο τον κόσμο, καθώς και με τη «φωνή» του βιολοντσέλου και της λύρας.
Τραγουδούν η Κατερίνα Παπαδοπούλου και η Χορωδία Δόμνα Σαμίου. Συμμετέχουν: Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Σοφία Ευκλείδου (βιολοντσέλο) και Μανούσος Κλαπάκης (κρουστά). Λαμβάνει επίσης μέρος η Μαρία Φαραντούρη (ειδική συμμετοχή). Το μουσικό μέρος πλαισιώνεται οπτικά από φωτογραφικό υλικό των Κωνσταντίνου και Πέτρου Σοφικίτη. Ο ηχητικός σχεδιασμός είναι του Γιάννη Σκανδάμη. Τους φωτισμούς σχεδίασε η Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου. Επιστημονική σύμβουλος, η Μιράντα Τερζοπούλου. Τη μουσική και καλλιτεχνική επιμέλεια έχουν ο Σωκράτης Σινόπουλος και η Κατερίνα Παπαδοπούλου (σύλληψη, έρευνα).
Η συναυλία «Το μοιρολόι της Παναγιάς – Ο ανθρώπινος πόνος στο Θείο Δράμα» πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου.
Το Adagio συνεχίζεται τη Mεγάλη Δευτέρα 18 Απριλίου (8:30 μ.μ.) με τη συναυλία Cantate Domino, στην οποία συμμετέχουν η μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών (Απόλλων Γραμματικόπουλος-βιολί, Παναγιώτης Τζιώτης-βιολί, Πάρις Αναστασιάδης-βιόλα και Ισίδωρος Σιδέρης- βιολοντσέλο). Θα παρουσιάσουν στο κοινό το περίφημο Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 14 σε ρε ελάσσονα, «Ο Θάνατος και η Κόρη» του Franz Schubert [Φραντς Σούμπερτ], ακρογωνιαίο λίθο του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου, καθώς και δύο έργα του αναγνωρισμένου έλληνα συνθέτη Φίλιππου Τσαλαχούρη. Πρόκειται για τη σύνθεση Cantate Domino [Αινείτε τον Κύριο] για φωνή και κουαρτέτο εγχόρδων (2019), σε α΄ εκτέλεση στο Μέγαρο, καθώς και για το Κουαρτέτο αρ. 5, Προσευχή ενώπιον του τέλους της σκέψης (2013).
Η μελωδική διαδρομή προς το Πάσχα και την Ανάσταση ολοκληρώνεται τη Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου με τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τον διακεκριμένο αρχιμουσικό Μύρωνα Μιχαηλίδη. Θα ακουστούν η Τραγική εισαγωγή, έργο 81 του Johannes Brahms [Γιοχάννες Μπραμς] και το Πρελούδιο και θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Richard Wagner [Ρίχαρντ Βάγκνερ]. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το κύκνειο άσμα του Wolfgang Amadeus Mozart [Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ], το συγκλονιστικό Ρέκβιεμ. Συμμετέχουν οι σολίστ: Σοφία Κυανίδου (υψίφωνος), Ειρήνη Καράγιαννη (μεσόφωνος), Βασίλης Καβάγιας (τενόρος) και Αλέξανδρος Σταυρακάκης (βαθύφωνος). Μαζί τους, οι Χορωδίες της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων. Πριν την έναρξη της συναυλίας έχει προγραμματιστεί (19:30) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων. Συμπαραγωγή: ΚΟΑ – ΜΜΑ.
Η Κυριακή των Βαΐων 17 Απριλίου (8:30 μ.μ.) αποτελεί τη χρονική αφετηρία για ένα ταξίδι στον χρόνο και στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο, μέσα από το «Μοιρολόι της Παναγιάς», ένα έμμετρο έργο από την εποχή του Μεσαίωνα που τραγουδιέται από γυναίκες γύρω από τον «τάφο» του Χριστού, κατά το ήθος και το ύφος των κοσμικών μοιρολογιών. Σε αυτή τη συναυλία, καταξιωμένοι έλληνες καλλιτέχνες θα συνδυάσουν τις περισσότερες από τις γνωστές παραλλαγές του σε ενιαία αφηγηματική μορφή, επιχειρώντας για πρώτη φορά να αποδώσουν όλο το κείμενο του Μοιρολογιού. Ο δεξιοτέχνης της λύρας Σωκράτης Σινόπουλος συναντά γνωστούς μουσικούς που θα δημιουργήσουν στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος μια ατμόσφαιρα ξεχωριστή και οικουμενική, με το ηχόχρωμα της τρομπέτας, το οποίο παραπέμπει στην αρχαία ή βυζαντινή σάλπιγγα αλλά και στις μπάντες της Μεγάλης Παρασκευής, να συνυπάρχει με τον ήχο παραδοσιακών κρουστών από όλο τον κόσμο, καθώς και με τη «φωνή» του βιολοντσέλου και της λύρας.
Τραγουδούν η Κατερίνα Παπαδοπούλου και η Χορωδία Δόμνα Σαμίου. Συμμετέχουν: Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Σοφία Ευκλείδου (βιολοντσέλο) και Μανούσος Κλαπάκης (κρουστά). Λαμβάνει επίσης μέρος η Μαρία Φαραντούρη (ειδική συμμετοχή). Το μουσικό μέρος πλαισιώνεται οπτικά από φωτογραφικό υλικό των Κωνσταντίνου και Πέτρου Σοφικίτη. Ο ηχητικός σχεδιασμός είναι του Γιάννη Σκανδάμη. Τους φωτισμούς σχεδίασε η Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου. Επιστημονική σύμβουλος, η Μιράντα Τερζοπούλου. Τη μουσική και καλλιτεχνική επιμέλεια έχουν ο Σωκράτης Σινόπουλος και η Κατερίνα Παπαδοπούλου (σύλληψη, έρευνα).
Η συναυλία «Το μοιρολόι της Παναγιάς – Ο ανθρώπινος πόνος στο Θείο Δράμα» πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου.
Το Adagio συνεχίζεται τη Mεγάλη Δευτέρα 18 Απριλίου (8:30 μ.μ.) με τη συναυλία Cantate Domino, στην οποία συμμετέχουν η μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών (Απόλλων Γραμματικόπουλος-βιολί, Παναγιώτης Τζιώτης-βιολί, Πάρις Αναστασιάδης-βιόλα και Ισίδωρος Σιδέρης- βιολοντσέλο). Θα παρουσιάσουν στο κοινό το περίφημο Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 14 σε ρε ελάσσονα, «Ο Θάνατος και η Κόρη» του Franz Schubert [Φραντς Σούμπερτ], ακρογωνιαίο λίθο του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου, καθώς και δύο έργα του αναγνωρισμένου έλληνα συνθέτη Φίλιππου Τσαλαχούρη. Πρόκειται για τη σύνθεση Cantate Domino [Αινείτε τον Κύριο] για φωνή και κουαρτέτο εγχόρδων (2019), σε α΄ εκτέλεση στο Μέγαρο, καθώς και για το Κουαρτέτο αρ. 5, Προσευχή ενώπιον του τέλους της σκέψης (2013).
Η μελωδική διαδρομή προς το Πάσχα και την Ανάσταση ολοκληρώνεται τη Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου με τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τον διακεκριμένο αρχιμουσικό Μύρωνα Μιχαηλίδη. Θα ακουστούν η Τραγική εισαγωγή, έργο 81 του Johannes Brahms [Γιοχάννες Μπραμς] και το Πρελούδιο και θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Richard Wagner [Ρίχαρντ Βάγκνερ]. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το κύκνειο άσμα του Wolfgang Amadeus Mozart [Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ], το συγκλονιστικό Ρέκβιεμ. Συμμετέχουν οι σολίστ: Σοφία Κυανίδου (υψίφωνος), Ειρήνη Καράγιαννη (μεσόφωνος), Βασίλης Καβάγιας (τενόρος) και Αλέξανδρος Σταυρακάκης (βαθύφωνος). Μαζί τους, οι Χορωδίες της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων. Πριν την έναρξη της συναυλίας έχει προγραμματιστεί (19:30) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων. Συμπαραγωγή: ΚΟΑ – ΜΜΑ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr