Πνευματικά δικαιώματα: «Μόνο ένας νέος οργανισμός θα ενώσει τους δημιουργούς» εκτιμά η Λούκα Κατσέλη
04.05.2022
18:24
Η γενική διευθύντρια της ΕΔΕΜ παρουσίασε τον απολογισμό των δύο πρώτων χρόνων λειτουργίας της - «Ο διχασμός καλλιεργείται από πέντε ανθρώπους που παίρνουν πολλά λεφτά» καταγγέλει ο Χρήστος Νικολόπουλος
«Ο πιο πρόσφορος τρόπος να ενωθεί το πνευματικό δικαίωμα είναι η δημιουργία ενός νέου Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης»: Αυτή είναι, σύμφωνα με την έμπειρη οικονομολόγο, καθηγήτρια, πρώην υπουργό οικονομίας και νυν γενική διευθύντρια της Ένωσης Δικαιούχων Έργων Μουσικής (ΕΔΕΜ) Λούκα Κατσέλη, η λύση στο μεγάλο πρόβλημα του νέου διχασμού ο οποίος μαστίζει τον χώρο της είσπραξης και απόδοσης των πνευματικών δικαιωμάτων των Ελλήνων δημιουργών.
Η κατάρρευση, το 2017, της ΑΕΠΙ, της εταιρείας που διαχειριζόταν επί δεκαετίες τα πνευματικά δικαιώματα, μετά την αποκάλυψη της σκανδαλώδους οικονομικής διαχείρισης που έκανε, τραυμάτισε βαθιά τους Έλληνες συνθέτες και στιχουργούς που έμειναν χωρίς κανένα απολύτως εισόδημα για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράλληλα, οι ελπίδες για την «ανάσταση» και διαυγή αναδιοργάνωση του χώρου συναντούν, στην νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, ένα τεράστιο εμπόδιο που δεν είναι άλλο από τον διχασμό.
Από τη μία πλευρά υπάρχει η ΕΔΕΜ η οποία προέκυψε μετά το πέρας της προσωρινής λειτουργίας της μεταβατικής Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ), που έχει αυτή τη στιγμή 3000 μέλη και εκπροσωπεί το 70% του ελληνικού ρεπερτορίου και ένα μέρος του ξένου και από την άλλη η Αυτοδιαχείριση, με 800 περίπου μέλη, που λειτουργούσε από το 2003 στη σκιά της ΑΕΠΙ και διεκδικεί τώρα με σθένος να γίνει ο μεγάλος πρωταγωνιστής στην αγορά των πνευματικών δικαιωμάτων. Γι’ αυτό εξάλλου και προσέφυγε στη δικαιοσύνη, ζητώντας την αναστολή της άδειας λειτουργίας της ΕΔΕΜ, για να βγάλει από τη μέση τον μεγάλο ανταγωνιστή της, προσπάθεια ωστόσο που δεν ευδοκίμησε.
Το πρόβλημα είναι, όπως με απλά λόγια εξήγησε ο Γιώργος Κατσαρός, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης στα νέα γραφεία της ΕΔΕΜ, πως οι χρήστες των μουσικών έργων δεν μπορούν να πληρώνουν δικαιώματα σε δύο ή παραπάνω οργανισμούς και πως μόνο αν υπάρξει ένωση και κοινή είσπραξη θα πεισθούν να καταβάλλουν τα προβλεπόμενα από το νόμο ποσό έναντι πνευματικών δικαιωμάτων. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος μάλιστα εξέφρασε πως την προσπάθεια αυτή πρέπει να συνδράμει και η Πολιτεία.
Η πρόταση της κοινής είσπραξης, ως μιας μεταβατικής φάσης μέχρι να βρεθεί μια οριστική λύση, όπως είπε ο Πρόεδρος του Δ.Σ της ΕΔΕΜ Φοίβος Δεληβοριάς, έχει τεθεί στην «Αυτοδιαχείριση» από το καλοκαίρι του 2020. Δεν έγινε όμως δεκτή καθώς εκκρεμούσε η απόφαση της δικαστικής προσφυγής της εναντίον της ΕΔΕΜ. Δεν φαίνεται όμως να προχωρά ούτε τώρα καθώς η «Αυτοδιαχείριση» τάσσεται αυστηρά υπέρ της απορρόφησης της ΕΔΕΜ από εκείνη. Μια λύση την οποία η ΕΔΕΜ έχει δηλώσει πως αποδέχεται με βασική προϋπόθεση πως πριν την συγχώνευση θα πραγματοποιηθεί, και στους δύο οργανισμούς, φορολογικός, νομικός και διαχειριστικός έλεγχος από ανεξάρτητη εταιρεία.
Τα οικονομικά κίνητρα που βρίσκονται πίσω από τον χώρο της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων είναι, κατά κοινή ομολογία, ισχυρά: «Τα πνευματικά δικαιώματα είναι το νέο, μεγάλο χρηματιστηριακό αγαθό στην παγκόσμια αγορά και αυτός είναι ο λόγος που πολλοί εποφθαλμιούν αυτή την αγορά» υπογράμμισε η κ. Κατσέλη. «Αν όλη αυτή η ιστορία δεν είχε κέρδος δεν θα ασχολούνταν κανείς» εξήγησε πιο...λαϊκά η γνωστή στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου ενώ ο Χρήστος Νικολόπουλος μίλησε έξω απ’ τα δόντια για τους λόγους που οδηγούν στον διχασμό των Ελλήνων δημιουργών: «Η Αυτοδιαχείριση μάς κυνηγάει διαρκώς. Όλος αυτός ο διχασμός καλλιεργείται από πέντε ανθρώπους οι οποίοι, παρότι το καταστατικό τους δεν το προβλέπει, πληρώνονται με πολλά λεφτά».
Όλοι οι παριστάμενοι πάντως συντάχθηκαν με τα λεγόμενα του έμπειρου μέλους του Δ.Σ. της ΕΔΕΜ, Μαίρης Φασουλάκη η οποία δήλωσε: «Στόχος και επιθυμία μας είναι να ένωση όλων των δημιουργών σε έναν οργανισμό καθαρό και διάφανο που θα τηρεί όλους τους νόμους της παγκόσμιας συλλογικής διαχείρισης. Σ’ αυτό δεν κάνουμε εκπτώσεις».
Δύο χρόνια ΕΔΕΜ
Ο απολογισμός των δύο ετών που λειτουργεί η ΕΔΕΜ ήταν η αφορμή για την μεγάλη αυτή συζήτηση που ανοίχθηκε για τα πνευματικά δικαιώματα. Σύμφωνα με την ενημέρωση της γενικής της διευθύντριας κ. Λούκας Κατσέλη στο διάστημα αυτό η ΕΔΕΜ έχει εισπράξει και διανείμει πάνω από 6,5 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 8000 δικαιούχος, πολλοί από τους οποίους μάλιστα δεν είναι μέλη της ενώ ο ετήσιος στόχος για το 2022 ξεπερνά τα 7 εκατομμύρια.
Ειδική αναφορά έγινε στις εισπράξεις από τις επιγραμμικές χρήσεις που αφορούν στην οnline αναπαραγωγή μουσικής που αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς και στη χώρας μας, μέσα από σημαντικές συμβάσεις που έχουν γίνει με μεγάλους διεθνείς παρόχους όπως το Spotify και το Υou Tube, αλλά και στην πρόσφατη έγκριση της αίτησης της ΕΔΕΜ να γίνει μέλος της Cisac, που είναι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων.
Επιπλέον, έγινε ενημέρωση σχετικά με τις τρέχουσες αλλά και τις μελλοντικές δράσεις του οργανισμού. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν η σύσταση του Ταμείου Αλληλεγγύης και Προαγωγής της Ελληνικής Μουσικής Δημιουργίας και η υλοποίηση διαδικτυακής πλατφόρμας Crowdfunding που θα στηρίζει τις δράσεις του ταμείου αυτού.
«Είμαστε κοντά στους χρήστες, όχι απέναντί τους» υπογράμμισε με νόημα, συνοψίζοντας η Λούκα Κατσέλη προσθέτοντας πως «πρέπει να γίνει κτήμα όλου του ελληνικού λαού ότι η πληρωμή πνευματικών δικαιωμάτων είναι προϋπόθεση για να υπάρχει το ελληνικό τραγούδι».
Ειδήσεις σήμερα:
«Σχίσμα» του Πάπα με τη Μόσχα - Αποκάλεσε τον Κύριλλο «παπαδοπαίδι του Πούτιν»
«Καλπάζουν» οι τιμές του αργού πετρελαίου μετά τις κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία
Νέα πρόκληση Τατάρ: Οι Ελληνοκύπριοι εξοπλίζονται με επιθετικά όπλα για να χύσουν αίμα
Η κατάρρευση, το 2017, της ΑΕΠΙ, της εταιρείας που διαχειριζόταν επί δεκαετίες τα πνευματικά δικαιώματα, μετά την αποκάλυψη της σκανδαλώδους οικονομικής διαχείρισης που έκανε, τραυμάτισε βαθιά τους Έλληνες συνθέτες και στιχουργούς που έμειναν χωρίς κανένα απολύτως εισόδημα για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράλληλα, οι ελπίδες για την «ανάσταση» και διαυγή αναδιοργάνωση του χώρου συναντούν, στην νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, ένα τεράστιο εμπόδιο που δεν είναι άλλο από τον διχασμό.
Από τη μία πλευρά υπάρχει η ΕΔΕΜ η οποία προέκυψε μετά το πέρας της προσωρινής λειτουργίας της μεταβατικής Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ), που έχει αυτή τη στιγμή 3000 μέλη και εκπροσωπεί το 70% του ελληνικού ρεπερτορίου και ένα μέρος του ξένου και από την άλλη η Αυτοδιαχείριση, με 800 περίπου μέλη, που λειτουργούσε από το 2003 στη σκιά της ΑΕΠΙ και διεκδικεί τώρα με σθένος να γίνει ο μεγάλος πρωταγωνιστής στην αγορά των πνευματικών δικαιωμάτων. Γι’ αυτό εξάλλου και προσέφυγε στη δικαιοσύνη, ζητώντας την αναστολή της άδειας λειτουργίας της ΕΔΕΜ, για να βγάλει από τη μέση τον μεγάλο ανταγωνιστή της, προσπάθεια ωστόσο που δεν ευδοκίμησε.
Το πρόβλημα είναι, όπως με απλά λόγια εξήγησε ο Γιώργος Κατσαρός, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης στα νέα γραφεία της ΕΔΕΜ, πως οι χρήστες των μουσικών έργων δεν μπορούν να πληρώνουν δικαιώματα σε δύο ή παραπάνω οργανισμούς και πως μόνο αν υπάρξει ένωση και κοινή είσπραξη θα πεισθούν να καταβάλλουν τα προβλεπόμενα από το νόμο ποσό έναντι πνευματικών δικαιωμάτων. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος μάλιστα εξέφρασε πως την προσπάθεια αυτή πρέπει να συνδράμει και η Πολιτεία.
Η πρόταση της κοινής είσπραξης, ως μιας μεταβατικής φάσης μέχρι να βρεθεί μια οριστική λύση, όπως είπε ο Πρόεδρος του Δ.Σ της ΕΔΕΜ Φοίβος Δεληβοριάς, έχει τεθεί στην «Αυτοδιαχείριση» από το καλοκαίρι του 2020. Δεν έγινε όμως δεκτή καθώς εκκρεμούσε η απόφαση της δικαστικής προσφυγής της εναντίον της ΕΔΕΜ. Δεν φαίνεται όμως να προχωρά ούτε τώρα καθώς η «Αυτοδιαχείριση» τάσσεται αυστηρά υπέρ της απορρόφησης της ΕΔΕΜ από εκείνη. Μια λύση την οποία η ΕΔΕΜ έχει δηλώσει πως αποδέχεται με βασική προϋπόθεση πως πριν την συγχώνευση θα πραγματοποιηθεί, και στους δύο οργανισμούς, φορολογικός, νομικός και διαχειριστικός έλεγχος από ανεξάρτητη εταιρεία.
Τα οικονομικά κίνητρα που βρίσκονται πίσω από τον χώρο της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων είναι, κατά κοινή ομολογία, ισχυρά: «Τα πνευματικά δικαιώματα είναι το νέο, μεγάλο χρηματιστηριακό αγαθό στην παγκόσμια αγορά και αυτός είναι ο λόγος που πολλοί εποφθαλμιούν αυτή την αγορά» υπογράμμισε η κ. Κατσέλη. «Αν όλη αυτή η ιστορία δεν είχε κέρδος δεν θα ασχολούνταν κανείς» εξήγησε πιο...λαϊκά η γνωστή στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου ενώ ο Χρήστος Νικολόπουλος μίλησε έξω απ’ τα δόντια για τους λόγους που οδηγούν στον διχασμό των Ελλήνων δημιουργών: «Η Αυτοδιαχείριση μάς κυνηγάει διαρκώς. Όλος αυτός ο διχασμός καλλιεργείται από πέντε ανθρώπους οι οποίοι, παρότι το καταστατικό τους δεν το προβλέπει, πληρώνονται με πολλά λεφτά».
Όλοι οι παριστάμενοι πάντως συντάχθηκαν με τα λεγόμενα του έμπειρου μέλους του Δ.Σ. της ΕΔΕΜ, Μαίρης Φασουλάκη η οποία δήλωσε: «Στόχος και επιθυμία μας είναι να ένωση όλων των δημιουργών σε έναν οργανισμό καθαρό και διάφανο που θα τηρεί όλους τους νόμους της παγκόσμιας συλλογικής διαχείρισης. Σ’ αυτό δεν κάνουμε εκπτώσεις».
Δύο χρόνια ΕΔΕΜ
Ο απολογισμός των δύο ετών που λειτουργεί η ΕΔΕΜ ήταν η αφορμή για την μεγάλη αυτή συζήτηση που ανοίχθηκε για τα πνευματικά δικαιώματα. Σύμφωνα με την ενημέρωση της γενικής της διευθύντριας κ. Λούκας Κατσέλη στο διάστημα αυτό η ΕΔΕΜ έχει εισπράξει και διανείμει πάνω από 6,5 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 8000 δικαιούχος, πολλοί από τους οποίους μάλιστα δεν είναι μέλη της ενώ ο ετήσιος στόχος για το 2022 ξεπερνά τα 7 εκατομμύρια.
Ειδική αναφορά έγινε στις εισπράξεις από τις επιγραμμικές χρήσεις που αφορούν στην οnline αναπαραγωγή μουσικής που αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς και στη χώρας μας, μέσα από σημαντικές συμβάσεις που έχουν γίνει με μεγάλους διεθνείς παρόχους όπως το Spotify και το Υou Tube, αλλά και στην πρόσφατη έγκριση της αίτησης της ΕΔΕΜ να γίνει μέλος της Cisac, που είναι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων.
Επιπλέον, έγινε ενημέρωση σχετικά με τις τρέχουσες αλλά και τις μελλοντικές δράσεις του οργανισμού. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν η σύσταση του Ταμείου Αλληλεγγύης και Προαγωγής της Ελληνικής Μουσικής Δημιουργίας και η υλοποίηση διαδικτυακής πλατφόρμας Crowdfunding που θα στηρίζει τις δράσεις του ταμείου αυτού.
«Είμαστε κοντά στους χρήστες, όχι απέναντί τους» υπογράμμισε με νόημα, συνοψίζοντας η Λούκα Κατσέλη προσθέτοντας πως «πρέπει να γίνει κτήμα όλου του ελληνικού λαού ότι η πληρωμή πνευματικών δικαιωμάτων είναι προϋπόθεση για να υπάρχει το ελληνικό τραγούδι».
Ειδήσεις σήμερα:
«Σχίσμα» του Πάπα με τη Μόσχα - Αποκάλεσε τον Κύριλλο «παπαδοπαίδι του Πούτιν»
«Καλπάζουν» οι τιμές του αργού πετρελαίου μετά τις κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία
Νέα πρόκληση Τατάρ: Οι Ελληνοκύπριοι εξοπλίζονται με επιθετικά όπλα για να χύσουν αίμα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr