Χρίστος Καρράς: Νέα ατομική έκθεση με έργα του στη Sianti Gallery
30.09.2022
17:11
Σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Μάνου Στεφανίδη
Ένα μέρος της πρωτοπόρας εικαστικής πορείας του σπουδαίου Έλληνα εικαστικού Χρίστου Καρρά παρουσιάζεται μέσα από τη νέα ατομική του έκθεση που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022 στις 19.30, στην κύρια αίθουσα της Sianti Gallery, από τον υπουργό Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας.
«Χρίστος Καράς, Ο μεγάλος ονειρικός» είναι ο τίτλος της έκθεσης αλλά και του ομότιτλου βιβλίου που κυκλοφορεί παράλληλα από τις εκδόσεις Νίκας και είναι αφιερωμένο στον ταλαντούχο εκπρόσωπο της γενιάς του ΄60 με την πηγαία ζωγραφικότητα παρουσιάζει.
Ταυτόχρονα με την νέα ατομική έκθεση του καλλιτέχνη το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί και την αναδρομική του έκθεση, που φιλοξενείται στην αίθουσα Β της Sianti Gallery, η οποία αποδεικνύει ότι ο εμβληματικός καλλιτέχνης-θρύλος εισχωρεί στην ψυχή της εκάστοτε εποχής για να την καταγράψει συμβολικά. Τόσο που παραπέμπει σε κόσμους ονειρικούς.
Αυτή την ιδέα της μεταφυσικής σχεδόν προβολής της καθημερινότητας επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης. Ο ίδιος γράφει χαρακτηριστικά: «Ονομάζουμε ζωγραφική εκείνη την διαδικασία που χρησιμοποιώντας ιδιοτελώς το φως, δημιουργεί εικόνες μίας ανιδιοτελούς αθανασίας. Και είναι τότε που η ζωγραφική μπορεί να λειτουργεί κατευναστικά - παρηγορητικά και να ταξιδεύει τον θεατή με την ψευδαισθητική της ικανότητα σε τόπους και χρόνους ονειρικούς. Σε τόπους και χρόνους ελευθερίας. Να υπερασπίζεται, δηλαδή, έναν άλλο κόσμο πιο γοητευτικό από τον ισχύοντα και άρα, έστω και sotto voce, να διαμορφώνει μια συνθήκη επαναστατική. Ήδη στη μία μόλις παράγραφο που διαβάσατε, για να μιλήσω για την τέχνη του Χρίστου Καρά χρησιμοποίησα τις μαγικές λέξεις «ελευθερία» και «επανάσταση». Άρα, αν προσθέσετε και τη λέξη «όνειρο», έχετε το τρίπτυχο διαμορφωμένο: Χωρίς τις αναγκαίες δύο, καμιά από τις υπόλοιπες δεν μπορεί να ισχύσει πραγματικά. Ενώ αντίθετα και οι τρεις μαγικά αλληλοσυμπληρώνονται. Πολύ απλά μπορούμε να υποστηρίξουμε πως η τέχνη (οφείλει να) ανανεώνει ή και να καταργεί παλιότερες μορφές έκφρασης που έχουν εξαντλήσει το περιεχόμενό τους, να εφευρίσκει καινούριες και να ονειρεύεται το μέλλον της. Αυτό κι αν είναι αναγκαία και ικανή συνθήκη».
Ο Χρίστος Καράς δημιουργούσε εικόνες που πηγάζουν από την αντικειμενική πραγματικότητα και μεταπλάθονταν σε ευαίσθητες μνήμες. Όπως ο ίδιος σημειώνει το τραγικό αποδίδεται και με αθώα πράγματα, νεκρές φύσεις με λουλούδια ή ακόμα και με ιπτάμενα αντικείμενα. Αναλόγως σε μία προσπάθεια να επικοινωνήσει με το κοινό αποτυπώνει τραγικές φιγούρες. Μία όμορφη ξαπλωμένη γυναίκα μπορεί να εκφράζει ό,τι το τραγικότερο μέσα από μία αβίαστη πραότητα. Είναι αυτή που μαγνητίζει τον θεατή όταν αντικρίζει σε κάθε έργο την πληρότητα του απλού, της ίδιας της ζωής.
Γι’ αυτό άλλωστε ο Στεφανίδης υπερασπίζεται με θέρμη αυτή την εκλέπτυνση στην ζωγραφική του Καρά : «Ειδικά για τον Καρά θα πρόσθετα οπωσδήποτε και τη λέξη «κομψότητα». Επειδή αυτή η κομψότητα δεν είναι μόνο βασικό χαρακτηριστικό της λυρικής όσο και μελαγχολικής ζωγραφικής του, του συγκαλυμμένου ή απροκάλυπτου ερωτισμού που διακρίνουν τα σώματα ή τα αντικείμενα των εικόνων του αλλά και η γενικότερη στάση της ζωής του. Αισθητική, πολιτική και κοινωνική - συμβιωτική...».
Ώρες λειτουργίας Sianti Gallery
Τρίτη - Πέμπτη- Παρασκευή 10:00-20:00
Τετάρτη 10:00-15:00
Σάββατο 10:00-16:00
Κυριακή και Δευτέρα κλειστά
Ειδήσεις σήμερα:
Τα... δάκρυα του αμφιλεγόμενου ψυχολόγου Τζόρνταν Πίτερσον για τους «ακούσια άγαμους» - Δείτε βίντεο
Κόρη πολιτικού ανάμεσα στα 141 θύματα του revenge porn στην Πάτρα
Άμεση ανάλυση Le Figaro για το σαμποτάζ στον Nord Stream: Οι 3 λόγοι που «δείχνουν» Ρωσία
«Χρίστος Καράς, Ο μεγάλος ονειρικός» είναι ο τίτλος της έκθεσης αλλά και του ομότιτλου βιβλίου που κυκλοφορεί παράλληλα από τις εκδόσεις Νίκας και είναι αφιερωμένο στον ταλαντούχο εκπρόσωπο της γενιάς του ΄60 με την πηγαία ζωγραφικότητα παρουσιάζει.
Ταυτόχρονα με την νέα ατομική έκθεση του καλλιτέχνη το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί και την αναδρομική του έκθεση, που φιλοξενείται στην αίθουσα Β της Sianti Gallery, η οποία αποδεικνύει ότι ο εμβληματικός καλλιτέχνης-θρύλος εισχωρεί στην ψυχή της εκάστοτε εποχής για να την καταγράψει συμβολικά. Τόσο που παραπέμπει σε κόσμους ονειρικούς.
Αυτή την ιδέα της μεταφυσικής σχεδόν προβολής της καθημερινότητας επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης. Ο ίδιος γράφει χαρακτηριστικά: «Ονομάζουμε ζωγραφική εκείνη την διαδικασία που χρησιμοποιώντας ιδιοτελώς το φως, δημιουργεί εικόνες μίας ανιδιοτελούς αθανασίας. Και είναι τότε που η ζωγραφική μπορεί να λειτουργεί κατευναστικά - παρηγορητικά και να ταξιδεύει τον θεατή με την ψευδαισθητική της ικανότητα σε τόπους και χρόνους ονειρικούς. Σε τόπους και χρόνους ελευθερίας. Να υπερασπίζεται, δηλαδή, έναν άλλο κόσμο πιο γοητευτικό από τον ισχύοντα και άρα, έστω και sotto voce, να διαμορφώνει μια συνθήκη επαναστατική. Ήδη στη μία μόλις παράγραφο που διαβάσατε, για να μιλήσω για την τέχνη του Χρίστου Καρά χρησιμοποίησα τις μαγικές λέξεις «ελευθερία» και «επανάσταση». Άρα, αν προσθέσετε και τη λέξη «όνειρο», έχετε το τρίπτυχο διαμορφωμένο: Χωρίς τις αναγκαίες δύο, καμιά από τις υπόλοιπες δεν μπορεί να ισχύσει πραγματικά. Ενώ αντίθετα και οι τρεις μαγικά αλληλοσυμπληρώνονται. Πολύ απλά μπορούμε να υποστηρίξουμε πως η τέχνη (οφείλει να) ανανεώνει ή και να καταργεί παλιότερες μορφές έκφρασης που έχουν εξαντλήσει το περιεχόμενό τους, να εφευρίσκει καινούριες και να ονειρεύεται το μέλλον της. Αυτό κι αν είναι αναγκαία και ικανή συνθήκη».
Ο Χρίστος Καράς δημιουργούσε εικόνες που πηγάζουν από την αντικειμενική πραγματικότητα και μεταπλάθονταν σε ευαίσθητες μνήμες. Όπως ο ίδιος σημειώνει το τραγικό αποδίδεται και με αθώα πράγματα, νεκρές φύσεις με λουλούδια ή ακόμα και με ιπτάμενα αντικείμενα. Αναλόγως σε μία προσπάθεια να επικοινωνήσει με το κοινό αποτυπώνει τραγικές φιγούρες. Μία όμορφη ξαπλωμένη γυναίκα μπορεί να εκφράζει ό,τι το τραγικότερο μέσα από μία αβίαστη πραότητα. Είναι αυτή που μαγνητίζει τον θεατή όταν αντικρίζει σε κάθε έργο την πληρότητα του απλού, της ίδιας της ζωής.
Γι’ αυτό άλλωστε ο Στεφανίδης υπερασπίζεται με θέρμη αυτή την εκλέπτυνση στην ζωγραφική του Καρά : «Ειδικά για τον Καρά θα πρόσθετα οπωσδήποτε και τη λέξη «κομψότητα». Επειδή αυτή η κομψότητα δεν είναι μόνο βασικό χαρακτηριστικό της λυρικής όσο και μελαγχολικής ζωγραφικής του, του συγκαλυμμένου ή απροκάλυπτου ερωτισμού που διακρίνουν τα σώματα ή τα αντικείμενα των εικόνων του αλλά και η γενικότερη στάση της ζωής του. Αισθητική, πολιτική και κοινωνική - συμβιωτική...».
Ώρες λειτουργίας Sianti Gallery
Τρίτη - Πέμπτη- Παρασκευή 10:00-20:00
Τετάρτη 10:00-15:00
Σάββατο 10:00-16:00
Κυριακή και Δευτέρα κλειστά
Ειδήσεις σήμερα:
Τα... δάκρυα του αμφιλεγόμενου ψυχολόγου Τζόρνταν Πίτερσον για τους «ακούσια άγαμους» - Δείτε βίντεο
Κόρη πολιτικού ανάμεσα στα 141 θύματα του revenge porn στην Πάτρα
Άμεση ανάλυση Le Figaro για το σαμποτάζ στον Nord Stream: Οι 3 λόγοι που «δείχνουν» Ρωσία
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr