Τζέρι Λι Λιούις: Τα δύο αντιφατικά πρόσωπα μιας μουσικής ιδιοφυΐας
29.10.2022
11:01
Το σπάνιο ταλέντο του, η αντιφατική του προσωπικότητα, οι αμφιλεγόμενες προσωπικές σχέσεις και οι ακραίες συμπεριφορές του
Ιδιοφυής μουσικός, αχαλίνωτος περφόρμερ που δεν δίσταζε να τα σπάσει όλα πάνω στη σκηνή, αδιαμφισβήτητος πατέρας του ροκ εν’ ρολ αλλά και απίστευτα αλαζόνας, εγωκεντρικός, σκληρός και, πολύ συχνά, ανεξέλεγκτος σε βαθμό επικίνδυνο: Αυτές ήταν οι δύο όψεις της χαρισματικής αλλά και αμφιλεγόμενης συνάμα προσωπικότητας του Τζέρι Λι Λιούις, που έφυγε χθες βράδυ από τη ζωή, στα 87 του χρόνια, κλείνοντας οριστικά πίσω του την πόρτα της ζωντανής ιστορίας του ροκ εν’ ρολ που με τόσο πάθος και ταλέντο υπηρέτησε επί δεκαετίες.
Κι είναι πράγματι δύσκολο να διαχωρίσει κανείς τα δύο τόσο αντιφατικά μεταξύ τους πρόσωπα που συνυπήρχαν σε αυτόν τον σπουδαίο καλλιτέχνη, που έγραψε χρυσές σελίδες στο βιβλίο της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας χαρίζοντάς μας αθάνατες επιτυχίες όπως τα αριστουργηματικά «Great Balls of Fire» και «Whole Lotta Shakin’ Goin’ On», «High School Confidential» και «Breathless». Γιατί ο μεγάλος αυτός στυλοβάτης του ροκ εν’ ρολ κινήματος, που κατάφερνε να ξεσηκώσει τα απανταχού πλήθη, βάζοντας φωτιά στη σκηνή, μεταφορικά και κυριολεκτικά, ήταν ταυτόχρονα ένας άνθρωπος γεμάτος πάθη, χωρίς αυτοέλεγχο, που δεν άντεχε στην ιδέα να μην βρίσκεται διαρκώς στην κορυφή και να μην μπορεί να έχει αυτό που ανά πάσα στιγμή επιθυμούσε. Ήταν η προσωποποίηση του αντιφατικού ανθρώπου. Μια μουσική ιδιοφυΐα κι ένας στυγνός «killer», όπως συχνά τον αποκαλούσαν, ταυτόχρονα.
Όταν έβαλε φωτιά στο πιάνο
Ήταν το 1958, όταν ο διάσημος Αμερικανός ραδιοφωνικός παραγωγός και διοργανωτής μεγάλων ροκ εν’ ρολ ζωντανών συναυλιών προσκάλεσε, μεταξύ άλλων, και τον Τζέρι Λι Λιούις να συμμετάσχει σε ένα μεγάλο ζωντανό σόου που διοργάνωνε στο ιστορικό θέατρο Brooklyn Paramaount. Η βραδιά συγκέντρωσε πλήθος φανατικών του μουσικού αυτού είδους και κυλούσε κανονικά μέχρι λίγο πριν το φινάλε της, το οποίο είχε εξ αρχής αποφασιστεί πως θα γίνει από τον Τσακ Μπέρι.
Έξαλλος ο Λιούις που δεν ήταν εκείνος που θα σφράγιζε το τέλος της βραδιάς, βρήκε έναν, ανορθόδοξο ομολογουμένως, τρόπο για να κερδίσει τις εντυπώσεις ο οποίος γράφτηκε στην ιστορία. Ενώ έπαιζε με πάθος την μεγάλη του επιτυχία, «Great Balls of Fire» έριξε ανθρακικό από ένα κουτί αναψυκτικού στο πιάνο και τού έβαλε φωτιά προκαλώντας στην κυριολεξία πανζουρλισμό! Φέρεται μάλιστα, εκείνη τη στιγμή να φώναξε στον αποσβολωμένο από το θέαμα Μπέρι: «Ακολούθησέ το Τσακ…». Χρόνια αργότερα, βέβαια, ο ίδιος δήλωνε πως μπορεί να έσπαγε πιάνο, δεν τους έβαζε όμως επίτηδες φωτιά. Κάποιοι τον πίστεψαν. Αρκετοί πάλι, όχι!
Ο πυροβολισμός στον Έλβις Πρίσλεϊ
Έχοντας κατακτήσει τον επίσημο τίτλο του «βασιλιά του ροκ εν ρολ» ο Έλβις Πρίσλεϊ αποτελούσε, διαχρονικά, το αντίπαλο δέος αλλά και τον πιο δυνατό αντίπαλο του Τζέρι Λι Λιούις. Παρότι οι δυο τους συνδέονταν με μια στενή φιλική σχέση, ο Λιούις δεν μπορούσε να συμβιβαστεί με την ιδέα πως κάποιος του είχε στερήσει έναν τίτλο που ο ίδιος πίστευε ακράδαντα πως δικαιούνταν.
Ένα βράδυ μάλιστα, αρκούντως μεθυσμένος για έχει χάσει το μέτρο, πήγε κάτω από το σπίτι του Έλβις, κρατώντας ένα όπλο και τού φώναζε να κατέβει για να μονομαχήσουν. Βλέποντάς τον σε αυτήν την ανεξέλεγκτη κατάσταση ο φύλακας του σπιτιού ειδοποίησε τον Πρίσλεϊ ο οποίος του ζήτησε να καλέσει την αστυνομία. Ο Λιούις, ο οποίος συνελήφθη για παράνομη οπλοκατοχή και διατάραξη κοινής ησυχίας δεν παραδέχτηκε ποτέ ότι πήγε στην «Graceland» με σκοπό να απειλήσει τον Έλβις.
Κι είναι πράγματι δύσκολο να διαχωρίσει κανείς τα δύο τόσο αντιφατικά μεταξύ τους πρόσωπα που συνυπήρχαν σε αυτόν τον σπουδαίο καλλιτέχνη, που έγραψε χρυσές σελίδες στο βιβλίο της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας χαρίζοντάς μας αθάνατες επιτυχίες όπως τα αριστουργηματικά «Great Balls of Fire» και «Whole Lotta Shakin’ Goin’ On», «High School Confidential» και «Breathless». Γιατί ο μεγάλος αυτός στυλοβάτης του ροκ εν’ ρολ κινήματος, που κατάφερνε να ξεσηκώσει τα απανταχού πλήθη, βάζοντας φωτιά στη σκηνή, μεταφορικά και κυριολεκτικά, ήταν ταυτόχρονα ένας άνθρωπος γεμάτος πάθη, χωρίς αυτοέλεγχο, που δεν άντεχε στην ιδέα να μην βρίσκεται διαρκώς στην κορυφή και να μην μπορεί να έχει αυτό που ανά πάσα στιγμή επιθυμούσε. Ήταν η προσωποποίηση του αντιφατικού ανθρώπου. Μια μουσική ιδιοφυΐα κι ένας στυγνός «killer», όπως συχνά τον αποκαλούσαν, ταυτόχρονα.
Όταν έβαλε φωτιά στο πιάνο
Ήταν το 1958, όταν ο διάσημος Αμερικανός ραδιοφωνικός παραγωγός και διοργανωτής μεγάλων ροκ εν’ ρολ ζωντανών συναυλιών προσκάλεσε, μεταξύ άλλων, και τον Τζέρι Λι Λιούις να συμμετάσχει σε ένα μεγάλο ζωντανό σόου που διοργάνωνε στο ιστορικό θέατρο Brooklyn Paramaount. Η βραδιά συγκέντρωσε πλήθος φανατικών του μουσικού αυτού είδους και κυλούσε κανονικά μέχρι λίγο πριν το φινάλε της, το οποίο είχε εξ αρχής αποφασιστεί πως θα γίνει από τον Τσακ Μπέρι.
Έξαλλος ο Λιούις που δεν ήταν εκείνος που θα σφράγιζε το τέλος της βραδιάς, βρήκε έναν, ανορθόδοξο ομολογουμένως, τρόπο για να κερδίσει τις εντυπώσεις ο οποίος γράφτηκε στην ιστορία. Ενώ έπαιζε με πάθος την μεγάλη του επιτυχία, «Great Balls of Fire» έριξε ανθρακικό από ένα κουτί αναψυκτικού στο πιάνο και τού έβαλε φωτιά προκαλώντας στην κυριολεξία πανζουρλισμό! Φέρεται μάλιστα, εκείνη τη στιγμή να φώναξε στον αποσβολωμένο από το θέαμα Μπέρι: «Ακολούθησέ το Τσακ…». Χρόνια αργότερα, βέβαια, ο ίδιος δήλωνε πως μπορεί να έσπαγε πιάνο, δεν τους έβαζε όμως επίτηδες φωτιά. Κάποιοι τον πίστεψαν. Αρκετοί πάλι, όχι!
Ο πυροβολισμός στον Έλβις Πρίσλεϊ
Έχοντας κατακτήσει τον επίσημο τίτλο του «βασιλιά του ροκ εν ρολ» ο Έλβις Πρίσλεϊ αποτελούσε, διαχρονικά, το αντίπαλο δέος αλλά και τον πιο δυνατό αντίπαλο του Τζέρι Λι Λιούις. Παρότι οι δυο τους συνδέονταν με μια στενή φιλική σχέση, ο Λιούις δεν μπορούσε να συμβιβαστεί με την ιδέα πως κάποιος του είχε στερήσει έναν τίτλο που ο ίδιος πίστευε ακράδαντα πως δικαιούνταν.
Ένα βράδυ μάλιστα, αρκούντως μεθυσμένος για έχει χάσει το μέτρο, πήγε κάτω από το σπίτι του Έλβις, κρατώντας ένα όπλο και τού φώναζε να κατέβει για να μονομαχήσουν. Βλέποντάς τον σε αυτήν την ανεξέλεγκτη κατάσταση ο φύλακας του σπιτιού ειδοποίησε τον Πρίσλεϊ ο οποίος του ζήτησε να καλέσει την αστυνομία. Ο Λιούις, ο οποίος συνελήφθη για παράνομη οπλοκατοχή και διατάραξη κοινής ησυχίας δεν παραδέχτηκε ποτέ ότι πήγε στην «Graceland» με σκοπό να απειλήσει τον Έλβις.
Η άστατη προσωπική ζωή, ο γάμος με την ανήλικη ξαδέλφη και πρόωροι θάνατοι
Αθεράπευτος γυναικάς και ασυγκράτητος χαρακτήρας ο Τζέρι Λι Λιούις δεν δίστασε να δοκιμάσει από πολύ νωρίς τον έγγαμο βίο και να επιμένει να ξαναπαντρεύεται παρά τα απανωτά διαζύγια. Ο πρώτος του γάμος έγινε όταν ήταν 16 ετών και διήρκεσε μόλις 20 μήνες. Η αποτυχία, ωστόσο, δεν τον πτόησε καθόλου καθώς 23 μέρες πριν την επίσημη έκδοση του διαζυγίου του έβαλε το δεύτερο στεφάνι που έμεινε στο κεφάλι του για τέσσερα χρόνια.
Ήταν όμως ο τρίτος του γάμος εκείνος που έμελλε να στοιχειώσει τη ζωή αλλά και την καριέρα του. Αυτή τη φορά η σύζυγος ήταν μόλις 13 ετών και συνδεόταν μαζί του με δεσμούς αίματος αφού ήταν ξαδέλφη του. Οι σοκαριστικές λεπτομέρειες αυτού του γάμου αποκαλύφθηκαν κατά την διάρκεια της πολλά υποσχόμενης πρώτης περιοδείας του στην Αγγλία. Φθάνοντας στο αεροδρόμιο του Λονδίνου, ένας ρεπόρτερ που βρισκόταν εκεί παρατήρησε πως το κορίτσι που τον συνόδευε ως επίσημη σύζυγός του ήταν, καταφανώς, ένα παιδί. Έκπληκτος τον ρώτησε πόσο χρονών ήταν κι εκείνος απάντησε 15. Ο δημοσιογράφος όμως το έψαξε και ανακάλυψε πως το κορίτσι ήταν και μικρότερο και στενή συγγενής του. Το αποκαλυπτικό δημοσίευμά του έγινε πρωτοσέλιδο και συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη, που καταδίκασε σύσσωμη τον δημοφιλή μουσικό για την ανάρμοστη αυτή σχέση. Η περιοδεία ματαιώθηκε, η παγκόσμια φήμη του καταποντίστηκε κι ο ίδιος αναγκάστηκε να μείνει εκτός για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να καταλαγιάσει το σκάνδαλο.
Ο Τζέρι Λι Λιούις έκανε συνολικά επτά γάμους. Το γεγονός ωστόσο ότι δύο εκ των πρώην συζύγων του πέθαναν ξαφνικά πυροδότησε έντονες φήμες περί εμπλοκής του στους θανάτους αυτούς οι οποίες, ωστόσο, δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ επισήμως. Και τα δύο περιστατικά, πάντως, συνέβησαν υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες. Η τέταρτη σύζυγός του πνίγηκε στην πισίνα του σπιτιού τους ενώ δύο χρόνια αργότερα η νέα συμβία του βρέθηκε νεκρή στο σπίτι τους έχοντας καταναλώσει μεγάλη ποσότητα ουσιών.
Επιπλέον, πρόωρα έφυγαν και τα δύο από τα έξι συνολικά παιδιά που απέκτησε. Ο πρωτότοκος γιος του έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ενώ το αγοράκι που απέκτησε με την ανήλικη ξαδέλφη του πνίγηκε σε πισίνα όταν ήταν μόλις 3 ετών.
Η υπόκλιση του αστροναύτη
Παρά την αμφιλεγόμενη προσωπικότητά του κανείς, ούτε καν οι ορκισμένοι εχθροί του, δεν αμφισβητούσε το μουσικό ταλέντο του Τζέρι Λι Λιούις. Είχε κερδίσει τον σεβασμό όχι μόνο των ομοτέχνων του αλλά και πολλών σημαντικών προσωπικοτήτων από άλλους χώρους.
Μεταξύ αυτών και ο Αμερικανός αστροναύτης Stuart Roosa, ο οποίος συμμετείχε στη διαστημική αποστολή Apollo 14 και του έστειλε μια επιστολή, το 1971, στην οποία έγραφε χαρακτηριστικά: «Αγαπητέ κύριε Λιούις, δεν μπορώ να περιγράψω πόσο σημαντικό ήταν για μένα να ακούω τη μουσική σας βλέποντας τη Γη σαν μικροσκοπική μπάλα και 240.000 μίλια μακριά από το σπίτι μου»!
Ειδήσεις σήμερα:
Από το Καπιτώλιο στην εισβολή στο σπίτι της Πελόζι - «Υψηλή επαγρύπνηση», φόβοι για τις επερχόμενες εκλογές
Το τρυφερό στιγμιότυπο του Βασίλη Μπισμπίκη με τη Δέσποινα Βανδή στη Ρώμη
Ανθρωποκυνηγητό για τον 26χρονο που μαχαίρωσε 15 φορές τον Γιάννη Μάρκου
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr