Εθνικό Θέατρο: Ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια παράσταση

Ανεβάζουν την κλασική κωμωδία «Σπασμένη στάμνα» του Χάινριχ Φον Κλάιστ 

Σε μία από τις κλασικότερες κωμωδίες του παγκόσμιου ρεπερτορίου, τη «Σπασμένη στάμνα» (1806) του Χάινριχ Φον Κλάιστ ενώνουν τις καλλιτεχνικές δυνάμεις τους ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος. Η παράστασή τους, στην οποία σκηνοθετούν και πρωταγωνιστούν ταυτόχρονα, θα κάνει πρεμιέρα στις 10 Δεκεμβρίου, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Απ’ αυτό το θέατρο της συνεργασίας και της συνενοχής, όπως το χαρακτηρίζουν οι ίδιοι, προκύπτει η αναμέτρηση με ένα σπουδαίο έργο, που, με όπλο το χιούμορ, επιχειρεί να φωτίσει τις «ραγισμένες» όψεις στις ανθρώπινες σχέσεις και κοινωνίες: τις μεροληψίες στο σύστημα της δικαιοσύνης, τις φαυλότητες στο πολιτικό σύστημα, τη μειονεκτική θέση της γυναίκας απέναντι στην αυθαιρεσία της ανδρικής εξουσίας, αλλά την πατροπαράδοτη ιεραρχία που χαρακτηρίζει την κοινωνική οργάνωση αλλά και την ίδια τη θεατρική διαδικασία.

Η ιστορία του έργου περιστρέφεται γύρω από τον Αδάμ, έναν δικαστή που καλείται να διαλευκάνει ποιος έσπασε μια ιστορική στάμνα στο υπνοδωμάτιο της Εύας, ενώ ο ίδιος είναι ο βασικός ύποπτος. Η μητέρα της Εύας μηνύει τον αρραβωνιαστικό της και η υπόθεση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, καθώς η δίκη λαμβάνει χώρα παρουσία του συμβούλου δικαιοσύνης Βάλτερ, ο οποίος έχει έρθει για να επιθεωρήσει τις δικαστικές αρχές.

Η δομή, η πλοκή αλλά και τα πρόσωπα του έργου συνομιλούν με τη βιβλική ιστορία του προπατορικού αμαρτήματος, με τρόπο όμως αντεστραμμένο, κωμικό. Όπως λέει γελώντας και ένας από τους ήρωες, ο γραμματέας Λιχτ: «Η πτώση του Αδάμ! Η πρώτη που έγινε από κρεβάτι». Ταυτόχρονα, στη Σπασμένη στάμνα, ο Κλάιστ συνδιαλέγεται με τον Σοφοκλή και τον Οιδίποδα πάνω στο θέμα του δικαστή που καλείται να δικάσει τον εαυτό του. Η αντίθεση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι, η ατέλεια των ανθρώπινων νόμων και θεσμών, η πλάνη και η επακόλουθη πτώση γίνονται εδώ αφορμή για κωμικά ευτράπελα και αλυσιδωτές παρεξηγήσεις. Χρησιμοποιώντας ευφυέστατα τα μοτίβα της εξαπάτησης, της παρεξήγησης και της διαστρέβλωσης των γεγονότων, ο συγγραφέας μάς χαρίζει μια σπαρταριστή αστυνομική κωμωδία.

Mε τη δράση να ξεφεύγει από τη σκηνή και να μεταφέρεται σε απροσδόκητους χώρους της αίθουσας, κυκλώνοντας και εμπλέκοντας τους θεατές, η σκηνοθετική ανάγνωση δοκιμάζει να συσχετιστεί με το κοινό με τρόπο μη αναμενόμενο. «Χωριζόμαστε αναγκαστικά σε δύο στρατόπεδα (πάνω και κάτω από τη σκηνή) ή μπορούμε να γίνουμε ένα;» αναρωτιέται ο Νίκος Χατζόπουλος και ο Ακύλλας Καραζήσης συμπληρώνει: «Μια μορφή συλλογικότητας αλλάζει δυνητικά την πατροπαράδοτη (πατριαρχική) δομή στη θεατρική πράξη. Δύο σκηνοθέτες, λοιπόν, έντεκα ηθοποιοί και έξι συντελεστές επιχειρούν μια ομαδική κατάδυση στο παρελθόν, στο έργο, στον 19ο αιώνα, στον Κλάιστ».

Στην παράσταση παίζουν επίσης οι ηθοποιοί Γιώργος Συμεωνίδης (Γραφέας Λιχτ), Αλεξάνδρα Όσπιτση (Κλητήρας Χάνφρηντ), Μαριαλένα Ηλία (Υπηρέτρια Γκρέτε), Μελίνα Πολυζώνη (Υπηρέτρια Λίζε), Μάρθα Φριντζήλα (Μάρθα Ρουλ), Γιώργος Γιαννακάκος (Φάιτ Τύμπελ), Θάνος Τοκάκης (Ρούπρεχτ Τύμπελ), Κίττυ Παϊταζόγλου (Εύα) και Παναγιώτης Παναγόπουλος (Μπριγκίτε).


Ειδήσεις σήμερα:

Άλυτο πρόβλημα το άγνωστο ρήγμα στην Εύβοια - «Τα 5R είναι πονηρό μέγεθος»

Κροκόδειλος κατακρεούργησε κι αποκεφάλισε 8χρονο μπροστά στα μάτια των δικών του

Ο 26χρονος Αλβανός πρώτα έχασε τον έλεγχο και
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr