Γιώργος Σταθόπουλος: «Η τέχνη ημερεύει τον άνθρωπο»
21.12.2022
18:17
Ο συλλέκτης μιλά στο protothema.gr με αφορμή την έκδοση ενός βιβλίου - καταλόγου της ιδιωτικής συλλογής του που περιλαμβάνει την αφρόκρεμα νέων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων - Δείτε φωτογραφίες
Ο Γιώργος Σταθόπουλος, που διετέλεσε διεθνής σύμβουλος νομικών και φορολογικών υποθέσεων στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, είναι σήμερα συλλέκτης μίας σημαντικής και σπάνιας συλλογής από εξαιρετικούς ‘Ελληνες καλλιτέχνες κυρίως παραστατικής ζωγραφικής. Με πάθος για την τέχνη και την συλλογή του μιλά στο protothema.gr για το πώς ένα από τα όνειρά του έγινε πραγματικότητα και κατέληξε στην έκδοση ενός βιβλίου - καταλόγου της ιδιωτικής συλλογής του που περιλαμβάνει την αφρόκρεμα των νέων Ελλήνων ζωγράφων της δεκαετίας του `80 και μετέπειτα αλλά και ξένων σημαντικών ζωγράφων. Επιμελητής εκθέσεων στην Ελλάδα αλλά κυρίως στο εξωτερικό, έχει αφιερώσει την ζωή του στην προώθηση των Ελλήνων καλλιτεχνών στην Ευρώπη και την Αμερική.
Πότε ξεκίνησε το πάθος για την περιπέτεια της τέχνης στην ζωή σας ;
Όταν ήμουν φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Michigan παρακολούθησα ένα μάθημα Ιστορίας της Τέχνης το οποίο με μαγνήτισε και τράβηξε την προσοχή μου στην τέχνη από την πρώτη στιγμή. Ο καθηγητής παρουσίαζε τα καλλιτεχνικά κινήματα και τα έργα τέχνης με τόσο πάθος που ήταν αδύνατο να μην μου κεντρίσει το ενδιαφέρον. Το δεύτερο μεγάλο βήμα προς το πάθος -όπως αναφέρατε- για την τέχνη ήταν όταν αγόρασα στην Μονμάρτη, στο Παρίσι τον πρώτο μου πίνακα, «Πλοία τον χειμώνα στην ξηρά», από έναν ζωγράφο με το όνομα Frank (της σχολής του Bernard Buffet). Σημειωτέων ότι έργα του Frank είδα μετά από πολλά χρόνια σε έκθεση στις Βρυξέλλες με τιμές πολύ πιο υψηλές από εκείνη που το είχα αγοράσει εγώ. Χάρηκα πολύ για αυτό… Έπειτα, με την επιστροφή μου στην Ελλάδα, την δεκαετία του ’60 αγόρασα τα δύο πρώτα έργα από τον συνονόματό μου, Γιώργο Σταθόπουλο. Όσο περνούσε ο καιρός και άρχισα να γνωρίζω τους Έλληνες καλλιτέχνες, τόσο μεγάλωνε η συλλογή μου και το πάθος μου για την τέχνη. Όλα τα παραπάνω γεγονότα ήταν αυτά που με οδήγησαν στο να αγαπήσω την τέχνη και να οργανώσω μία σειρά από ατομικές αλλά και ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό.
Τι σημαίνει για εσάς να έχετε στην συλλογή σας τους σημαντικότερους έλληνες καλλιτέχνες από το `64 έως το 2021 ;
Για εμένα, είναι μεγάλη χαρά και τιμή που έχω στην συλλογή μου τόσο σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες. Η επιλογή των έργων που έχω αποκτήσει γινόταν πάντα με το κριτήριο να με συγκινούν. Βλέπω την συλλογή μου ως ένα κομμάτι ιστορίας της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα αλλά και ως κομμάτι δικό μου και της προσωπικότητάς μου.
Πόσο δύσκολη είναι η προώθηση αυτών των καλλιτεχνών στο εξωτερικό και πόσο εφικτή η αποδοχή τους από ανθρώπους της τέχνης;
Η προώθηση των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό είναι αρκετά δύσκολη. Χρειάζονται καλές γνωριμίες, οργάνωση και μεγάλη θέληση για να το πετύχεις αυτό. Η αποδοχή των καλλιτεχνών στις διάφορες εκθέσεις του εξωτερικού ήταν μεγάλη εξ αρχής και αυτό με ενθάρρυνε να συνεχίσω τις προσπάθειες και να οργανώσω μία σειρά άλλων εκθέσεων στο εξωτερικό.
Τι νομίζετε για την σύγχρονη τέχνη σε σχέση με την παραστατική ζωγραφική; Θα έχει την ίδια διάρκεια και αποδοχή στον χρόνο μελλοντικά;
Η τέχνη είναι πολύ προσωπική και υποκειμενική υπόθεση. Δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει με βεβαιότητα το μέλλον της. Πιστεύω πως κάθε γενιά καλλιτεχνών εκφράζεται διαφορετικά βάσει της εποχής της και των προβληματισμών της. Είναι η διαρκής αλλαγή της τέχνης που την κάνει τόσο ενδιαφέρουσα.
Γιατί πιστεύετε πως η παραστατική ζωγραφική ανθεί κυρίως στην Ελλάδα? Έχουμε ως κοινό μεγαλύτερη ανθρωποκεντρική αντίληψη ως προς την τέχνη;
Το τοπίο της Ελλάδας, ο μπλε ουρανός, η γαλάζια θάλασσα και το ελληνικό φως καθιστούν την χώρα μας ως ιδανικό «μοντέλο» για κάθε ζωγράφο. Νομίζω πως αυτός είναι ο κύριος λόγος που η παραστατική ζωγραφική έχει τόση απήχηση στην Ελλάδα. Ναι, θεωρώ πως έχουμε ανθρωποκεντρική αντίληψη ως προς την τέχνη και αυτό γίνεται ευδιάκριτο αν αναλογιστούμε πως η παραστατική τέχνη είναι πράγματι τόσο δημοφιλής στους Έλληνες.
Πόσο ενδιαφέρον δείχνουν οι κριτικοί και επιμελητές εκθέσεων στο εξωτερικό για την συλλογή ελλήνων καλλιτεχνών;
Πότε ξεκίνησε το πάθος για την περιπέτεια της τέχνης στην ζωή σας ;
Όταν ήμουν φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Michigan παρακολούθησα ένα μάθημα Ιστορίας της Τέχνης το οποίο με μαγνήτισε και τράβηξε την προσοχή μου στην τέχνη από την πρώτη στιγμή. Ο καθηγητής παρουσίαζε τα καλλιτεχνικά κινήματα και τα έργα τέχνης με τόσο πάθος που ήταν αδύνατο να μην μου κεντρίσει το ενδιαφέρον. Το δεύτερο μεγάλο βήμα προς το πάθος -όπως αναφέρατε- για την τέχνη ήταν όταν αγόρασα στην Μονμάρτη, στο Παρίσι τον πρώτο μου πίνακα, «Πλοία τον χειμώνα στην ξηρά», από έναν ζωγράφο με το όνομα Frank (της σχολής του Bernard Buffet). Σημειωτέων ότι έργα του Frank είδα μετά από πολλά χρόνια σε έκθεση στις Βρυξέλλες με τιμές πολύ πιο υψηλές από εκείνη που το είχα αγοράσει εγώ. Χάρηκα πολύ για αυτό… Έπειτα, με την επιστροφή μου στην Ελλάδα, την δεκαετία του ’60 αγόρασα τα δύο πρώτα έργα από τον συνονόματό μου, Γιώργο Σταθόπουλο. Όσο περνούσε ο καιρός και άρχισα να γνωρίζω τους Έλληνες καλλιτέχνες, τόσο μεγάλωνε η συλλογή μου και το πάθος μου για την τέχνη. Όλα τα παραπάνω γεγονότα ήταν αυτά που με οδήγησαν στο να αγαπήσω την τέχνη και να οργανώσω μία σειρά από ατομικές αλλά και ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό.
Τι σημαίνει για εσάς να έχετε στην συλλογή σας τους σημαντικότερους έλληνες καλλιτέχνες από το `64 έως το 2021 ;
Για εμένα, είναι μεγάλη χαρά και τιμή που έχω στην συλλογή μου τόσο σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες. Η επιλογή των έργων που έχω αποκτήσει γινόταν πάντα με το κριτήριο να με συγκινούν. Βλέπω την συλλογή μου ως ένα κομμάτι ιστορίας της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα αλλά και ως κομμάτι δικό μου και της προσωπικότητάς μου.
Πόσο δύσκολη είναι η προώθηση αυτών των καλλιτεχνών στο εξωτερικό και πόσο εφικτή η αποδοχή τους από ανθρώπους της τέχνης;
Η προώθηση των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό είναι αρκετά δύσκολη. Χρειάζονται καλές γνωριμίες, οργάνωση και μεγάλη θέληση για να το πετύχεις αυτό. Η αποδοχή των καλλιτεχνών στις διάφορες εκθέσεις του εξωτερικού ήταν μεγάλη εξ αρχής και αυτό με ενθάρρυνε να συνεχίσω τις προσπάθειες και να οργανώσω μία σειρά άλλων εκθέσεων στο εξωτερικό.
Τι νομίζετε για την σύγχρονη τέχνη σε σχέση με την παραστατική ζωγραφική; Θα έχει την ίδια διάρκεια και αποδοχή στον χρόνο μελλοντικά;
Η τέχνη είναι πολύ προσωπική και υποκειμενική υπόθεση. Δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει με βεβαιότητα το μέλλον της. Πιστεύω πως κάθε γενιά καλλιτεχνών εκφράζεται διαφορετικά βάσει της εποχής της και των προβληματισμών της. Είναι η διαρκής αλλαγή της τέχνης που την κάνει τόσο ενδιαφέρουσα.
Γιατί πιστεύετε πως η παραστατική ζωγραφική ανθεί κυρίως στην Ελλάδα? Έχουμε ως κοινό μεγαλύτερη ανθρωποκεντρική αντίληψη ως προς την τέχνη;
Το τοπίο της Ελλάδας, ο μπλε ουρανός, η γαλάζια θάλασσα και το ελληνικό φως καθιστούν την χώρα μας ως ιδανικό «μοντέλο» για κάθε ζωγράφο. Νομίζω πως αυτός είναι ο κύριος λόγος που η παραστατική ζωγραφική έχει τόση απήχηση στην Ελλάδα. Ναι, θεωρώ πως έχουμε ανθρωποκεντρική αντίληψη ως προς την τέχνη και αυτό γίνεται ευδιάκριτο αν αναλογιστούμε πως η παραστατική τέχνη είναι πράγματι τόσο δημοφιλής στους Έλληνες.
Πόσο ενδιαφέρον δείχνουν οι κριτικοί και επιμελητές εκθέσεων στο εξωτερικό για την συλλογή ελλήνων καλλιτεχνών;
Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο και πάντοτε είχαμε πολύ καλό κοινό και κριτικές. Βρήκα μεγάλη κατανόηση και αποδοχή από τους φιλότεχνους στο εξωτερικό αλλά και από τους κριτικούς και τους επιμελητές εκθέσεων. Πιστεύω ότι αυτό που τους κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι η ομορφιά και τα χρώματα της χώρας μας που αποτυπώνονται στα έργα των καλλιτεχνών.
Η τέχνη ανοίγει ορίζοντες στον άνθρωπο και τη σκέψη πέρα από το ότι αποτελεί ένα μεγάλο επενδυτικό προϊόν; Πως λειτούργησε αυτό σε σας;
Η τέχνη σαφώς ανοίγει τους ανθρώπινους ορίζοντες και ως γνωστόν ημερεύει τον άνθρωπο. Προσωπικά, δεν είμαι από τους ανθρώπους που βλέπουν την τέχνη ως επενδυτικό προϊόν. Δεν έχω πουλήσει ποτέ κάποιον από τους πίνακές μου και ούτε πρόκειται να συμβεί στο μέλλον. Τα έργα της συλλογής μου έχουν αγοραστεί με γνώμονα την προσωπική μου αισθητική και όχι την μελλοντική αξία των έργων. Άλλωστε έχω και πολλά έργα αγορασμένα από street artists από διάφορες χώρες που έχω επισκεφτεί όπως αναφέρεται και στο βιβλίο μου.
Ειδήσεις σήμερα
Δεύτερη ευκαιρία για όσους δεν πρόλαβαν το επίδομα θέρμανσης
Στην ανακρίτρια ξανά η Πισπιρίγκου για τους θανάτους Μαλένας και Ίριδας
Βροχές στα ανατολικά και νότια σήμερα και μικρή άνοδος της θερμοκρασίας
Η τέχνη ανοίγει ορίζοντες στον άνθρωπο και τη σκέψη πέρα από το ότι αποτελεί ένα μεγάλο επενδυτικό προϊόν; Πως λειτούργησε αυτό σε σας;
Η τέχνη σαφώς ανοίγει τους ανθρώπινους ορίζοντες και ως γνωστόν ημερεύει τον άνθρωπο. Προσωπικά, δεν είμαι από τους ανθρώπους που βλέπουν την τέχνη ως επενδυτικό προϊόν. Δεν έχω πουλήσει ποτέ κάποιον από τους πίνακές μου και ούτε πρόκειται να συμβεί στο μέλλον. Τα έργα της συλλογής μου έχουν αγοραστεί με γνώμονα την προσωπική μου αισθητική και όχι την μελλοντική αξία των έργων. Άλλωστε έχω και πολλά έργα αγορασμένα από street artists από διάφορες χώρες που έχω επισκεφτεί όπως αναφέρεται και στο βιβλίο μου.
Ειδήσεις σήμερα
Δεύτερη ευκαιρία για όσους δεν πρόλαβαν το επίδομα θέρμανσης
Στην ανακρίτρια ξανά η Πισπιρίγκου για τους θανάτους Μαλένας και Ίριδας
Βροχές στα ανατολικά και νότια σήμερα και μικρή άνοδος της θερμοκρασίας
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr