Ο Στέφανος Κορκολής στο Μέγαρο Μουσικής: Τα τραγούδια μου άντεξαν στον χρόνο
19.01.2023
06:31
Ο καταξιωμένος συνθέτης και μουσικός μιλά στο protothema.gr με αφορμή τη συναυλία που θα δώσει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για τα 35 χρόνια της καλλιτεχνικής πορείας του
Οι μελωδίες του ταξιδεύουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό εδώ και 35 ολόκληρα χρόνια. Τα τραγούδια του έχουν ερμηνευτεί από τις σημαντικότερες φωνές που έχει βγάλει αυτή χώρα. Οι συνθέσεις του έχουν «περπατήσει» στα ίδια μονοπάτια με τους ήρωες θεατρικών παραστάσεων, μιούζικαλ και κινηματογραφικών ταινιών. Κι όταν κάθεται στο πιάνο, οι δεξιοτεχνικές εκτελέσεις του δεν αφήνουν κανένα ασυγκίνητο.
Ο Στέφανος Κορκολής έχει κάθε λόγο να γιορτάζει τις μουσικές επετείους του. Γιατί κατά την διάρκεια της μακρόχρονης μουσικής του διαδρομής έχει σταθεί αντάξιος των υψηλών καλλιτεχνικών πρώτα απ΄ όλα του ίδιου, των σημαντικών καλλιτεχνών που τον εμπιστεύθηκαν και φυσικά του κόσμου που αγαπά τη μουσική του.
Με αφορμή τη επετειακή συναυλία που θα δώσει την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ο καταξιωμένος συνθέτης και μουσικός μιλά στο protothema.gr για τα πολλά και διαφορετικά μουσικά του πρόσωπα, τους σημαντικότερους σταθμούς της καριέρας του αλλά και τη σχέση του με τους ομοτέχνους του και τους ακροατές του.
Συμπληρώσατε αισίως 35 χρόνια δημιουργικής μουσικής διαδρομής: Ποια είναι η γενική αίσθηση που έχετε όταν κοιτάτε πίσω;
Γενικά είμαι άνθρωπος που δεν κοιτάω πίσω. Απλά κάνοντας ένα απολογισμό σκέφτομαι πως κάποια πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάρει διαφορετική τροπή εάν, για παράδειγμα, είχε φτάσει στα χέρια της Νανάς Μουσχουρη, για την οποία προορίζονταν, το τραγούδι «Στους 5 ανέμους». Παρόλα αυτά το «βλέμμα» στο παρελθόν με κάνει να νιώθω πως σε κάποια σημεία δικαιώθηκα, υπό την έννοια του ότι ενώ δεχόμουν κριτικές πως και γιατί έγραφα ποπ κομμάτια αποδείχτηκε τελικά πως κάποια από αυτά άντεξαν στον χρόνο, που είναι ο πιο σκληρός κριτής εντέλει, και μοιάζουν σήμερα σαν καινούργια, έχοντας μάλιστα και μεγάλη αποδοχή από νέους ανθρώπους.
Αν σάς ρωτούσα να μού πείτε τους πιο φωτεινούς σταθμούς αυτού του ταξιδιού, ποιοι θα ήταν;
Παρά πολλοί. Όλες μου οι συνεργασίες με εξαιρετικούς ερμηνευτές σε Ελλάδα και εξωτερικό και βέβαια η γνωριμία και η θητεία μου, για σχεδόν δέκα χρονιά, δίπλα στον μέγιστο Μίκη Θεοδωράκη. Μια σχέση που με σημάδεψε σε μουσικό άλλα και σε προσωπικό επίπεδο. Ήταν μια σχέση ζωής.
Είστε συνθέτης, δεξιοτέχνης μουσικός ενώ έχετε υπάρξει και ερμηνευτής: Ποιες από τις παραπάνω ιδιότητες βρίσκεται πιο κοντά στην ψυχή σας;
Σίγουρα του συνθέτη , κατόπιν του σολίστ και ελάχιστα αυτή του ερμηνευτή. Άλλωστε η περίοδος που τραγουδούσα ήταν μικρή σε διάρκεια και αυτό διότι δεν με εξέφραζε όσο οι άλλες καλλιτεχνικές μου ιδιότητες. Το ότι συνεχίζω μέχρι σήμερα να ερμηνεύω κάποια από τα τραγούδια μου στις συναυλίες μου είναι γιατί μού το ζητούν οι φίλοι μου. Εννοώ τους ανθρώπους που έρχονται να με ακούσουν. Δεν χρησιμοποιώ τη λέξη «κοινό» γιατί τους ανθρώπους που με ακολουθούν τόσα χρονιά, μόνο φίλους μπορώ να τούς χαρακτηρίσω.
Κλασική μουσική – τραγούδι – μουσική για το θέατρο: Ποιο απ’ όλα τα παραπάνω είδη είναι πιο απαιτητικό και τί διαφορετικό σάς προσφέρει η ενασχόληση με το καθένα από αυτά;
Ο Στέφανος Κορκολής έχει κάθε λόγο να γιορτάζει τις μουσικές επετείους του. Γιατί κατά την διάρκεια της μακρόχρονης μουσικής του διαδρομής έχει σταθεί αντάξιος των υψηλών καλλιτεχνικών πρώτα απ΄ όλα του ίδιου, των σημαντικών καλλιτεχνών που τον εμπιστεύθηκαν και φυσικά του κόσμου που αγαπά τη μουσική του.
Με αφορμή τη επετειακή συναυλία που θα δώσει την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ο καταξιωμένος συνθέτης και μουσικός μιλά στο protothema.gr για τα πολλά και διαφορετικά μουσικά του πρόσωπα, τους σημαντικότερους σταθμούς της καριέρας του αλλά και τη σχέση του με τους ομοτέχνους του και τους ακροατές του.
Συμπληρώσατε αισίως 35 χρόνια δημιουργικής μουσικής διαδρομής: Ποια είναι η γενική αίσθηση που έχετε όταν κοιτάτε πίσω;
Γενικά είμαι άνθρωπος που δεν κοιτάω πίσω. Απλά κάνοντας ένα απολογισμό σκέφτομαι πως κάποια πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάρει διαφορετική τροπή εάν, για παράδειγμα, είχε φτάσει στα χέρια της Νανάς Μουσχουρη, για την οποία προορίζονταν, το τραγούδι «Στους 5 ανέμους». Παρόλα αυτά το «βλέμμα» στο παρελθόν με κάνει να νιώθω πως σε κάποια σημεία δικαιώθηκα, υπό την έννοια του ότι ενώ δεχόμουν κριτικές πως και γιατί έγραφα ποπ κομμάτια αποδείχτηκε τελικά πως κάποια από αυτά άντεξαν στον χρόνο, που είναι ο πιο σκληρός κριτής εντέλει, και μοιάζουν σήμερα σαν καινούργια, έχοντας μάλιστα και μεγάλη αποδοχή από νέους ανθρώπους.
Αν σάς ρωτούσα να μού πείτε τους πιο φωτεινούς σταθμούς αυτού του ταξιδιού, ποιοι θα ήταν;
Παρά πολλοί. Όλες μου οι συνεργασίες με εξαιρετικούς ερμηνευτές σε Ελλάδα και εξωτερικό και βέβαια η γνωριμία και η θητεία μου, για σχεδόν δέκα χρονιά, δίπλα στον μέγιστο Μίκη Θεοδωράκη. Μια σχέση που με σημάδεψε σε μουσικό άλλα και σε προσωπικό επίπεδο. Ήταν μια σχέση ζωής.
Είστε συνθέτης, δεξιοτέχνης μουσικός ενώ έχετε υπάρξει και ερμηνευτής: Ποιες από τις παραπάνω ιδιότητες βρίσκεται πιο κοντά στην ψυχή σας;
Σίγουρα του συνθέτη , κατόπιν του σολίστ και ελάχιστα αυτή του ερμηνευτή. Άλλωστε η περίοδος που τραγουδούσα ήταν μικρή σε διάρκεια και αυτό διότι δεν με εξέφραζε όσο οι άλλες καλλιτεχνικές μου ιδιότητες. Το ότι συνεχίζω μέχρι σήμερα να ερμηνεύω κάποια από τα τραγούδια μου στις συναυλίες μου είναι γιατί μού το ζητούν οι φίλοι μου. Εννοώ τους ανθρώπους που έρχονται να με ακούσουν. Δεν χρησιμοποιώ τη λέξη «κοινό» γιατί τους ανθρώπους που με ακολουθούν τόσα χρονιά, μόνο φίλους μπορώ να τούς χαρακτηρίσω.
Κλασική μουσική – τραγούδι – μουσική για το θέατρο: Ποιο απ’ όλα τα παραπάνω είδη είναι πιο απαιτητικό και τί διαφορετικό σάς προσφέρει η ενασχόληση με το καθένα από αυτά;
Kάθε είδος έχει τη δυσκολία του. Η κλασική μουσική σίγουρα είναι η πιο απαιτητική διότι καλείσαι να ερμηνεύσεις έργα τεράστιων σύνθετων κάτι το οποίο απαιτεί πολλές σπουδές και διαρκή μελέτη. Το τραγούδι είναι επίσης δύσκολη υπόθεση διότι, τουλάχιστον στη δική μου περίπτωση, δεν χρησιμοποιώ τις γνώσεις μου για να κατασκευάσω ένα τραγούδι άλλα αφήνω τον εαυτό μου ελεύθερο να καταγράψει μια πρωτογενή έμπνευση βασισμένη, κυρίως, στον εκάστοτε στίχο από τον οποίο προκύπτει αυτή η έμπνευση. και μάλιστα σε προκαθορισμένη διάρκεια 3 λεπτών, επειδή έτσι απαιτούν, δυστυχώς, τα μέσα αναπαραγωγής. Αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με την περίπτωση που πρέπει ουσιαστικά να «στριμώξεις» σε χρονικά πλαίσια την έμπνευση και κατ ουσίαν την ψυχή σου
Η μουσική για το θέατρο επίσης είναι απαιτητική αλλά ίσως και αυτό που μου αρέσει να κάνω περισσότερο. Έχοντας ήδη κάνει μουσική για θέατρο, αρχαία τραγωδία και προσφάτως μιούζικαλ, όπως «Η αυλή των θαυμάτων» και ο «Scrooge», μπορώ να πω πως παρ’ ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να γράφεις μουσικές οι οποίες να αποτυπώνουν τα συναισθήματα συγκεκριμένων ηρώων, είναι κάτι που μού προκαλεί μεγάλο ενθουσιασμό.
Υπάρχει κάποιο μεγάλο καλλιτεχνικό όνειρο που δεν έχετε εκπληρώσει μέχρι σήμερα;
Δεν κάνω όνειρα πλέον. Παρόλα αυτά, αν και είχα την τύχη στο παρελθόν να γράψω μουσική για κινηματογράφο, συνεργαζόμενος με τον μεγάλο Μιχάλη Κακογιάννη και την εξαιρετική Όλγα Μαλέα, θα ήθελα πολύ, κάποια στιγμή να κάνω το σάουντρακ μιας μεγάλης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής παραγωγής.
Τί θα ακούσουν όσοι βρεθούν στη συναυλία σας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών;
Θα παρουσιάσω διάφορες πτυχές των 35 χρονών μου στην ελληνική μουσική. Ξεκινώντας από ένα έργο που έχω γράψει για πιάνο και ορχήστρα, βασισμένο σε ένα θέμα του Σμέτανα, το οποίο μού ζητήθηκε το 1997 από τη συμφωνική ορχήστρα της Πράγας, θα περάσω σε κάποιες ορχηστρικές μουσικές μου που έχουν εξυπηρετήσει κατά καιρούς soundtracks και όχι μόνο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης ένα κονσέρτο για μπουζούκι πιάνο και ορχήστρα το οποίο είχα συνθέσει το 1987 όταν πρωτάκουσα τον υπέροχο Θανάση Πολυκανδριώτη να παίζει. Με συγκίνησε τόσο πολύ με τον τρόπο που ακουμπούσε το μπουζούκι του, με αποτέλεσμα να εμπνευστώ το συγκεκριμένο έργο. Η χαρά μου είναι πολύ μεγάλη που θα το ερμηνεύσει ο ίδιος. Στο πρώτο μέρος συναυλίας θα ακουστούν και δύο από τα μελοποιημένα μου σε ποίηση Κ.Π. Καβάφη σε ερμηνεία Σοφίας Μανουσάκη
Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τραγούδια μου με εξαιρετικές φωνές, όπως αυτές του Πάνου Μουζουράκη της Ελεωνόρας Ζουγανέλη και της Σοφίας Μανουσακη. Όπως επίσης και κάποιες επιτυχίες δικές μου, από τη δεκαετία του ‘90, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, καθώς σε αυτή τη συναυλία έχω τη χαρά και την τιμή να συμπράττω με μία από τις καλύτερες ορχήστρες που έχουμε, την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, με μαέστρο τον Αναστάσιο Συμεωνίδη, και τους έξι υπέροχους μουσικούς με τους οποίους συνεργάζομαι συναυλιακά αλλά και δισκογραφικά τα τελευταία εννέα χρονιά.
Θα ήθελα επίσης να πως πως όλα τα έσοδα αυτής της συναυλίας, η οποία θα επαναληφθεί στις 11 Φεβρουαρίου, θα διατεθούν για την στήριξη των σκοπών της Axion Hellas. Θέλω να πιστεύω πως θα είναι μία μουσική γιορτή με αιχμή του δόρατος την αλληλεγγύη προς τους συνανθρώπους μας.
Να σημειωθεί ότι η συναυλία της 25 Ιανουαρίου έγινε sold out και έτσι θα υπάρξει και δεύτερη, στις 11 Φεβρουαρίου.
Η μουσική για το θέατρο επίσης είναι απαιτητική αλλά ίσως και αυτό που μου αρέσει να κάνω περισσότερο. Έχοντας ήδη κάνει μουσική για θέατρο, αρχαία τραγωδία και προσφάτως μιούζικαλ, όπως «Η αυλή των θαυμάτων» και ο «Scrooge», μπορώ να πω πως παρ’ ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να γράφεις μουσικές οι οποίες να αποτυπώνουν τα συναισθήματα συγκεκριμένων ηρώων, είναι κάτι που μού προκαλεί μεγάλο ενθουσιασμό.
Υπάρχει κάποιο μεγάλο καλλιτεχνικό όνειρο που δεν έχετε εκπληρώσει μέχρι σήμερα;
Δεν κάνω όνειρα πλέον. Παρόλα αυτά, αν και είχα την τύχη στο παρελθόν να γράψω μουσική για κινηματογράφο, συνεργαζόμενος με τον μεγάλο Μιχάλη Κακογιάννη και την εξαιρετική Όλγα Μαλέα, θα ήθελα πολύ, κάποια στιγμή να κάνω το σάουντρακ μιας μεγάλης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής παραγωγής.
Τί θα ακούσουν όσοι βρεθούν στη συναυλία σας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών;
Θα παρουσιάσω διάφορες πτυχές των 35 χρονών μου στην ελληνική μουσική. Ξεκινώντας από ένα έργο που έχω γράψει για πιάνο και ορχήστρα, βασισμένο σε ένα θέμα του Σμέτανα, το οποίο μού ζητήθηκε το 1997 από τη συμφωνική ορχήστρα της Πράγας, θα περάσω σε κάποιες ορχηστρικές μουσικές μου που έχουν εξυπηρετήσει κατά καιρούς soundtracks και όχι μόνο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης ένα κονσέρτο για μπουζούκι πιάνο και ορχήστρα το οποίο είχα συνθέσει το 1987 όταν πρωτάκουσα τον υπέροχο Θανάση Πολυκανδριώτη να παίζει. Με συγκίνησε τόσο πολύ με τον τρόπο που ακουμπούσε το μπουζούκι του, με αποτέλεσμα να εμπνευστώ το συγκεκριμένο έργο. Η χαρά μου είναι πολύ μεγάλη που θα το ερμηνεύσει ο ίδιος. Στο πρώτο μέρος συναυλίας θα ακουστούν και δύο από τα μελοποιημένα μου σε ποίηση Κ.Π. Καβάφη σε ερμηνεία Σοφίας Μανουσάκη
Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τραγούδια μου με εξαιρετικές φωνές, όπως αυτές του Πάνου Μουζουράκη της Ελεωνόρας Ζουγανέλη και της Σοφίας Μανουσακη. Όπως επίσης και κάποιες επιτυχίες δικές μου, από τη δεκαετία του ‘90, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, καθώς σε αυτή τη συναυλία έχω τη χαρά και την τιμή να συμπράττω με μία από τις καλύτερες ορχήστρες που έχουμε, την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, με μαέστρο τον Αναστάσιο Συμεωνίδη, και τους έξι υπέροχους μουσικούς με τους οποίους συνεργάζομαι συναυλιακά αλλά και δισκογραφικά τα τελευταία εννέα χρονιά.
Θα ήθελα επίσης να πως πως όλα τα έσοδα αυτής της συναυλίας, η οποία θα επαναληφθεί στις 11 Φεβρουαρίου, θα διατεθούν για την στήριξη των σκοπών της Axion Hellas. Θέλω να πιστεύω πως θα είναι μία μουσική γιορτή με αιχμή του δόρατος την αλληλεγγύη προς τους συνανθρώπους μας.
Να σημειωθεί ότι η συναυλία της 25 Ιανουαρίου έγινε sold out και έτσι θα υπάρξει και δεύτερη, στις 11 Φεβρουαρίου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr