Ερρίκος Ανδρέου – Νόρα Βαλσάμη: Μια ισόβια αγάπη – Μαζί στις χαρές και στα δύσκολα
21.01.2023
20:06
Η πρώτη γνωριμία στο στούντιο, ο έρωτας, η ευτυχισμένη οικογένεια, τα οικονομικά προβλήματα και ο δύσκολος αποχωρισμός
Είναι 1967. Στα στούντιο της Φίνος Φιλμ, όπου έχουν ήδη γραφτεί τα προηγούμενα χρόνια οι πιο χρυσές σελίδες του ελληνικού κινηματογράφου, τα βλέμματα μαγνητίζει ένα πανέμορφο 20χρονο κορίτσι με καταπράσινα μάτια. Είναι η Νόρα Βαλσάμη η οποία έχει γίνει γνωστή στο πανελλήνιο μέσα από δεύτερους ρόλους σε επιτυχημένες ταινίες, μεταξύ των οποίων και οι «Γοργόνες και μάγκες», «Κυρίες της αυλής» και «Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα».
Μετά από τρία χρόνια συνεργασίας ο Φιλοποίμην Φίνος έχει αποφασίσει να δώσει στη νεαρή ενζενί, που είχε έρθει με τη μητέρα από το Κάιρο, τον πρώτο πρωταγωνιστικό της ρόλο. Είναι μια κωμωδία με τίτλο «Τα δυο πόδια σ’ ένα παπούτσι», σε σενάριο Γιώργου Κατσαμπή. Η σκηνοθεσία ανατίθεται στον 30χρονο νέο και ιδιαίτερα ταλαντούχο σκηνοθέτη Ερρίκο Ανδρέου ο οποίος έχει κάνει ένα δυναμικό εγχώριο κινηματογραφικό ντεμπούτο με τον χιτσκοκικό «Εφιάλτη», την πρώτη ελληνική ταινία τρόμου, που παρότι δεν έκανε μεγάλη εμπορική επιτυχία, απέσπασε τιμητικές διακρίσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Με πλούσιες σπουδές στο περίφημο Centro Sperimentale της Ρώμης και επιρροές από μεγάλους Ιταλούς σκηνοθέτες ο Ανδρέου δεν στοχεύει σε εύπεπτες ταινίες που θα κόψουν εισιτήρια αλλά στην ποιοτική παραγωγή που θα φέρει τομή στο ελληνικό σινεμά. Και η δεύτερη ταινία του, ο «Διχασμός» του 1966, σε αυτό το πλαίσιο κινούνταν. Έναν χρόνο αργότερα θα εγκαινιάσει τη συνεργασία του με την Φίνος Φιλμ με την ταινία Εκείνος κι εκείνη», με την Τζένη Καρέζη ως πρωταγωνίστρια.
Όταν τού προτείνεται η σκηνοθεσία μιας κωμωδίας, και διαβάζει το σενάριο, του μοιάζει κάπως ανάλαφρη για τα κινηματογραφικά γούστα του. Γι΄ αυτό αναλαμβάνει τη δουλειά αποφασίζει όμως να την υπογράψει με το ψευδώνυμο Δημήτρης Μήκας.
Εκείνη την ημέρα του ’67, στο φουαγιέ των στούντιο, έμελλε να γνωρίσει τη γυναίκα που θα σημάδευε ανεξίτηλα ολόκληρη τη ζωή του. Ο Φίνος θα κάνει τις συστάσεις: «: «Η δεσποινίς Βαλσάμη, ο κύριος Ανδρέου». Τα βλέμματα τους θα συναντηθούν για πρώτη φορά και οι δύο θα νιώσουν αμέσως μια έντονη έλξη ο ένας για τον άλλο.
Η σχέση, ο γάμος και η γέννηση του γιου τους
«Τον ερωτεύτηκα παράφορα» θα εξομολογηθεί χρόνια αργότερα εκείνη. «Με τη Νόρα δέσαμε πολύ, ήμασταν ερωτευμένοι» θα επιβεβαιώσει εκείνος. Θα χρειαστεί, ωστόσο, να περάσουν τρεις μήνες μέχρι να ξεκινήσει η σχέση τους η οποία θα παραμείνει ανεπίσημη για επτά ολόκληρα χρόνια πριν τελικά παντρευτούν στις 18 Ιουνίου του 1973.
Οι φωτογράφοι απαθανατίζουν το λαμπερό ζευγάρι στις κοινές του εξόδους ενώ οι δημοσιογράφοι δεν σταματούν να κάνουν τη διαχρονική ερώτηση: «Πότε θα παντρευτείτε;». «Ποια η βιασύνη να παντρευτεί κανείς; Η πιο ωραία περίοδος είναι αυτή που ζούμε αρραβωνιασμένοι, δεν ξέρω πώς θα αισθάνομαι σαν σύζυγος» απαντά η Νόρα Βαλσάμη με το αφοπλιστικό της χαμόγελο, νιώθοντας εμφανώς ευτυχισμένη και ασφαλής.
Έναν περίπου χρόνο μετά τον γάμο τους η Νόρα θα μείνει έγκυος. Δεν κρύβει μάλιστα την επιθυμία της να αποκτήσει αγοράκι για να μοιάζει στον Ερρίκο και να τού δώσει το όνομά του: «Θέλω να βγει αγόρι. Λένε ότι τ’ αγόρια μοιάζουν στον πατέρα τους. Θέλω λοιπόν, να είναι αγόρι για να μοιάσει στον Ερρίκο. Τον αναγνωρίζω, όχι απλώς σαν καλύτερο από μένα, αλλά σαν τέλειο ισορροπημένο άνθρωπο. Πιστεύω πάρα πολύ στη δύναμή του» λέει η ίδια με γενναιοδωρία. Λίγους μήνες αργότερα θα έρθει στη ζωή τους ο μοναχογιός τους, ο Ερρίκος τζούνιορ, θα πλημμυρίσει τις καρδιές τους με συναισθήματα πρωτόγνωρα και να δυναμώσει ακόμη περισσότερο τη μεταξύ τους σχέση.
Ο «Παπαφλέσσας» και οι τηλεοπτικές επιτυχίες
Μετά από τρία χρόνια συνεργασίας ο Φιλοποίμην Φίνος έχει αποφασίσει να δώσει στη νεαρή ενζενί, που είχε έρθει με τη μητέρα από το Κάιρο, τον πρώτο πρωταγωνιστικό της ρόλο. Είναι μια κωμωδία με τίτλο «Τα δυο πόδια σ’ ένα παπούτσι», σε σενάριο Γιώργου Κατσαμπή. Η σκηνοθεσία ανατίθεται στον 30χρονο νέο και ιδιαίτερα ταλαντούχο σκηνοθέτη Ερρίκο Ανδρέου ο οποίος έχει κάνει ένα δυναμικό εγχώριο κινηματογραφικό ντεμπούτο με τον χιτσκοκικό «Εφιάλτη», την πρώτη ελληνική ταινία τρόμου, που παρότι δεν έκανε μεγάλη εμπορική επιτυχία, απέσπασε τιμητικές διακρίσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Με πλούσιες σπουδές στο περίφημο Centro Sperimentale της Ρώμης και επιρροές από μεγάλους Ιταλούς σκηνοθέτες ο Ανδρέου δεν στοχεύει σε εύπεπτες ταινίες που θα κόψουν εισιτήρια αλλά στην ποιοτική παραγωγή που θα φέρει τομή στο ελληνικό σινεμά. Και η δεύτερη ταινία του, ο «Διχασμός» του 1966, σε αυτό το πλαίσιο κινούνταν. Έναν χρόνο αργότερα θα εγκαινιάσει τη συνεργασία του με την Φίνος Φιλμ με την ταινία Εκείνος κι εκείνη», με την Τζένη Καρέζη ως πρωταγωνίστρια.
Όταν τού προτείνεται η σκηνοθεσία μιας κωμωδίας, και διαβάζει το σενάριο, του μοιάζει κάπως ανάλαφρη για τα κινηματογραφικά γούστα του. Γι΄ αυτό αναλαμβάνει τη δουλειά αποφασίζει όμως να την υπογράψει με το ψευδώνυμο Δημήτρης Μήκας.
Εκείνη την ημέρα του ’67, στο φουαγιέ των στούντιο, έμελλε να γνωρίσει τη γυναίκα που θα σημάδευε ανεξίτηλα ολόκληρη τη ζωή του. Ο Φίνος θα κάνει τις συστάσεις: «: «Η δεσποινίς Βαλσάμη, ο κύριος Ανδρέου». Τα βλέμματα τους θα συναντηθούν για πρώτη φορά και οι δύο θα νιώσουν αμέσως μια έντονη έλξη ο ένας για τον άλλο.
Η σχέση, ο γάμος και η γέννηση του γιου τους
«Τον ερωτεύτηκα παράφορα» θα εξομολογηθεί χρόνια αργότερα εκείνη. «Με τη Νόρα δέσαμε πολύ, ήμασταν ερωτευμένοι» θα επιβεβαιώσει εκείνος. Θα χρειαστεί, ωστόσο, να περάσουν τρεις μήνες μέχρι να ξεκινήσει η σχέση τους η οποία θα παραμείνει ανεπίσημη για επτά ολόκληρα χρόνια πριν τελικά παντρευτούν στις 18 Ιουνίου του 1973.
Οι φωτογράφοι απαθανατίζουν το λαμπερό ζευγάρι στις κοινές του εξόδους ενώ οι δημοσιογράφοι δεν σταματούν να κάνουν τη διαχρονική ερώτηση: «Πότε θα παντρευτείτε;». «Ποια η βιασύνη να παντρευτεί κανείς; Η πιο ωραία περίοδος είναι αυτή που ζούμε αρραβωνιασμένοι, δεν ξέρω πώς θα αισθάνομαι σαν σύζυγος» απαντά η Νόρα Βαλσάμη με το αφοπλιστικό της χαμόγελο, νιώθοντας εμφανώς ευτυχισμένη και ασφαλής.
Έναν περίπου χρόνο μετά τον γάμο τους η Νόρα θα μείνει έγκυος. Δεν κρύβει μάλιστα την επιθυμία της να αποκτήσει αγοράκι για να μοιάζει στον Ερρίκο και να τού δώσει το όνομά του: «Θέλω να βγει αγόρι. Λένε ότι τ’ αγόρια μοιάζουν στον πατέρα τους. Θέλω λοιπόν, να είναι αγόρι για να μοιάσει στον Ερρίκο. Τον αναγνωρίζω, όχι απλώς σαν καλύτερο από μένα, αλλά σαν τέλειο ισορροπημένο άνθρωπο. Πιστεύω πάρα πολύ στη δύναμή του» λέει η ίδια με γενναιοδωρία. Λίγους μήνες αργότερα θα έρθει στη ζωή τους ο μοναχογιός τους, ο Ερρίκος τζούνιορ, θα πλημμυρίσει τις καρδιές τους με συναισθήματα πρωτόγνωρα και να δυναμώσει ακόμη περισσότερο τη μεταξύ τους σχέση.
Ο «Παπαφλέσσας» και οι τηλεοπτικές επιτυχίες
Η μεγαλύτερη εμπορικά και πιο διαχρονική κινηματογραφική επιτυχία του Ερρίκου Ανδρέου θα έρθει το 1971, με τον εμβληματικό «Παπαφλέσσα» που υποδύθηκε εξαιρετικά ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ.
Στο μεταξύ, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει η πτώση του ελληνικού κινηματογράφου, το ζευγάρι στρέφει το ενδιαφέρον του προς την τηλεόραση. Ο Ερρίκος Ανδρέου βάζει την υπογραφή του σε σειρές της κρατικής τηλεόρασης που αφήνουν εποχή, όπως η «Αναδυομένη», «Το φως του φεγγαριού», «Η Λάουρα» και η «Εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη». Σε κάποιες από αυτές παίζει και η αγαπημένη του Νόρα Βαλσάμη.
Τα χρόνια περνούν ο Ερρίκος Ανδρέου συνεχίζει να δουλεύει στην τηλεόραση, η Νόρα Βαλσάμη συμμετέχει σε θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές, ο γιος τους μεγαλώνει. Η ευτυχία είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους όταν εμφανίζονται μαζί δημόσια. Μοιάζουν ήρεμοι, πλήρεις. Δεν θέλουν τίποτα περισσότερο από αυτά που ήδη έχουν.
Τα προβλήματα υγείας και ο πλειστηριασμός του σπιτιού τους
Τα σύννεφα έρχονται όταν ξεκινούν τα προβλήματα υγείας για εκείνη. Μια πάθηση στη μέση της δυσκολεύει πολύ την κίνησή της, οι πόνοι που έχει είναι ανυπόφοροι. Ο άντρας της βρίσκεται διαρκώς στο πλευρό της και κάνει ότι μπορεί προκειμένου να αισθανθεί καλύτερα.
Την ίδια περίοδο όμως η Ελλάδα βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης η οποία χτυπά και την δική τους οικογένεια, όπως και τόσες άλλες. Δυσκολεύονται με κάποια δάνεια που έχουν πάρει με αποτέλεσμα, την άνοιξη του 2018, να βγει σε πλειστηριασμό το μοναδικό τους ακίνητο, ένας μικρός χώρος στη Ραφήνα που ο μοναχογιός του χρησιμοποιούσε ως μόνιμη στέγη και στούντιο.
Το γεγονός αυτός θα τους γονατίσει. Νιώθουν ανυπεράσπιστοι και αδικημένοι μπροστά στη σκληρότητα της εποχής. Το θέμα του πλειστηριασμού βλέπει το φως της δημοσιότητας. Και οι δύο εμφανίζονται ιδιαίτερα απογοητευμένοι και θυμωμένοι στις δημόσιες δηλώσεις τους. Τελικά, ευτυχώς, καταφέρνουν να κάνουν έναν διακανονισμό με τις τράπεζες και το σπίτι σώζεται.
Στο μεταξύ οι δυο τους έχουν μετακομίσει μόνιμα πλέον στη Σύρο και προσπαθούν να χτίσουν εκεί μια νέα ζωή, έχοντας στο πλευρό τους κάποιους καλούς φίλους. Η μοίρα όμως έχει διαφορετικά σχέδια.
Η υγεία του Ερρίκου Ανδρέου διαρκώς επιδεινώνεται. Στα καρδιακά προβλήματα που προϋπήρχαν, προστίθενται σταδιακά κι άλλα. Το καλοκαίρι που πέρασε μεταφέρεται εσπευσμένα από τη Χίο σε νοσοκομείο της Αθήνας. Η διάγνωση δεν είναι καλή. Ο Γολγοθάς του αγαπημένου ζευγαριού έχει ξεκινήσει.
Θα περάσουν τους τελευταίους μήνες σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου. Εκείνος κλινήρης, εκείνη διαρκώς δίπλα του, ακούραστη αλλά απελπισμένη καθώς βλέπει το τέλος να πλησιάζει και την μεγάλη της αγάπη, τον άνδρα με τον οποίον πέρασε περισσότερα από 50 χρόνια, να έχει πάρει πλέον έναν δρόμο χωρίς γυρισμό.
Στο μεταξύ, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει η πτώση του ελληνικού κινηματογράφου, το ζευγάρι στρέφει το ενδιαφέρον του προς την τηλεόραση. Ο Ερρίκος Ανδρέου βάζει την υπογραφή του σε σειρές της κρατικής τηλεόρασης που αφήνουν εποχή, όπως η «Αναδυομένη», «Το φως του φεγγαριού», «Η Λάουρα» και η «Εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη». Σε κάποιες από αυτές παίζει και η αγαπημένη του Νόρα Βαλσάμη.
Τα χρόνια περνούν ο Ερρίκος Ανδρέου συνεχίζει να δουλεύει στην τηλεόραση, η Νόρα Βαλσάμη συμμετέχει σε θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές, ο γιος τους μεγαλώνει. Η ευτυχία είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους όταν εμφανίζονται μαζί δημόσια. Μοιάζουν ήρεμοι, πλήρεις. Δεν θέλουν τίποτα περισσότερο από αυτά που ήδη έχουν.
Τα προβλήματα υγείας και ο πλειστηριασμός του σπιτιού τους
Τα σύννεφα έρχονται όταν ξεκινούν τα προβλήματα υγείας για εκείνη. Μια πάθηση στη μέση της δυσκολεύει πολύ την κίνησή της, οι πόνοι που έχει είναι ανυπόφοροι. Ο άντρας της βρίσκεται διαρκώς στο πλευρό της και κάνει ότι μπορεί προκειμένου να αισθανθεί καλύτερα.
Την ίδια περίοδο όμως η Ελλάδα βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης η οποία χτυπά και την δική τους οικογένεια, όπως και τόσες άλλες. Δυσκολεύονται με κάποια δάνεια που έχουν πάρει με αποτέλεσμα, την άνοιξη του 2018, να βγει σε πλειστηριασμό το μοναδικό τους ακίνητο, ένας μικρός χώρος στη Ραφήνα που ο μοναχογιός του χρησιμοποιούσε ως μόνιμη στέγη και στούντιο.
Το γεγονός αυτός θα τους γονατίσει. Νιώθουν ανυπεράσπιστοι και αδικημένοι μπροστά στη σκληρότητα της εποχής. Το θέμα του πλειστηριασμού βλέπει το φως της δημοσιότητας. Και οι δύο εμφανίζονται ιδιαίτερα απογοητευμένοι και θυμωμένοι στις δημόσιες δηλώσεις τους. Τελικά, ευτυχώς, καταφέρνουν να κάνουν έναν διακανονισμό με τις τράπεζες και το σπίτι σώζεται.
Στο μεταξύ οι δυο τους έχουν μετακομίσει μόνιμα πλέον στη Σύρο και προσπαθούν να χτίσουν εκεί μια νέα ζωή, έχοντας στο πλευρό τους κάποιους καλούς φίλους. Η μοίρα όμως έχει διαφορετικά σχέδια.
Η υγεία του Ερρίκου Ανδρέου διαρκώς επιδεινώνεται. Στα καρδιακά προβλήματα που προϋπήρχαν, προστίθενται σταδιακά κι άλλα. Το καλοκαίρι που πέρασε μεταφέρεται εσπευσμένα από τη Χίο σε νοσοκομείο της Αθήνας. Η διάγνωση δεν είναι καλή. Ο Γολγοθάς του αγαπημένου ζευγαριού έχει ξεκινήσει.
Θα περάσουν τους τελευταίους μήνες σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου. Εκείνος κλινήρης, εκείνη διαρκώς δίπλα του, ακούραστη αλλά απελπισμένη καθώς βλέπει το τέλος να πλησιάζει και την μεγάλη της αγάπη, τον άνδρα με τον οποίον πέρασε περισσότερα από 50 χρόνια, να έχει πάρει πλέον έναν δρόμο χωρίς γυρισμό.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr