Δήμος Αθηναίων: Επιχείρηση διάσωσης και συντήρησης των γλυπτών της πόλης - Δείτε φωτογραφίες

Τα τραυματισμένα από βανδαλισμούς και φυσική φθορά γλυπτά που μεταμορφώθηκαν

Ειδικοί συντηρητές έργων τέχνης κρατούν, με ιδιαίτερη προσοχή στα χέρια τους, το περίτεχνο κεφάλι του πανέμορφου γλυπτού του Αντώνη Σώχου «Κοριτσάκι», που βανδαλίστηκε άγρια πριν από μερικές ημέρες, και το συγκολλούν. Στο Πάρκο του Ευαγγελισμού, όπου είναι τοποθετημένο το γλυπτό, βρίσκονται δεκάδες παιδιά, μαθητές δημοτικού και λυκείου, που παρακολουθούν την όλη διαδικασία συμμετέχοντας ενεργά σε μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης για την προστασία και τον σεβασμό προς την τέχνης υπό τον γενικό τίτλο «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία».

Ασυνείδητοι αποκεφάλισαν προ ημέρων το πανέμορφο γλυπτό «Κοριστάκι» του βρίσκεται στο Πάρκο του Ευαγγελισμού


Η σημερινή αυτή «επιχείρηση» αποτελεί μέρος του προγράμματος του Δήμου Αθηναίων, μέσω του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Δ/νση Σχεδίου Πόλεως και Αστικού Περιβάλλοντος) «Συντήρηση υπαίθριων γλυπτών», με στόχο τον καθαρισμό, τη συντήρηση και την αποκατάσταση γλυπτών έργων τέχνης που κοσμούν το δημόσιο χώρο, σε διάφορες γωνιές της πόλης.

μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει ο καθαρισμός του βάθρου του εμβληματικού ανδριάντα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, έργο του Λάζαρου Σώχου


Η περιπτώσεις βανδαλισμών, εξάλλου, δεν περιορίζονται στην περίπτωση του γλυπτού στο πάρκο του Ευαγγελισμού. Αρκετά από τα 250 συνολικά γλυπτά έργα τέχνης που κοσμούν την Αθήνα, ανδριάντες, προτομές, τιμητικές αλλά και ελεύθερες συνθέσεις από τη νεοκλασική έως τη σύγχρονη τέχνη, με τις υπογραφές σπουδαίων εικαστικών δημιουργών, έχουν δεχτεί, κατά καιρούς, βάρβαρες επιθέσεις από ασυνείδητους που είτε τα ακρωτηριάζουν είτε τα βανδαλίζουν καλύπτοντάς τα με γκράφιτι και μπογιές. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και οι αναπόφευκτες φθορές που επιφέρει ο χρόνος οι οποίες επίσης πρέπει να αντιμετωπίζονται εγκαίρως πριν γίνουν μη ανατρέψιμες.


Ανάμεσα στα γλυπτά η απαραίτητη συντήρηση και αποκατάσταση των οποίων έχει ολοκληρωθεί είναι η «Αναδυομένη» του Δημήτρη Αρμακόλα, που μεταφέρθηκε από το συντριβάνι της οδού Ερμού, όπου βρισκόταν, σε ειδικό εργαστήριο προκειμένου να αφαιρεθούν τα πολλαπλά στρώματα αλάτων που τήν είχαν καλύψει και να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά ζητήματα στατικότητας που παρουσίαζε.



Η «Αναδυομένη» του Δημήτρη Αρμακόλα, μεταφέρθηκε από το σιντριβάνι της οδού Ερμού, όπου βρισκόταν, σε ειδικό εργαστήριο προκειμένου να καθαριστεί


Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε συντήρηση του ανδριάντα του Αλέκου Παναγούλη, που έχει φιλοτεχνήσει ο γλύπτης Αχιλλέας Βασιλείου και είναι τοποθετημένος στην Πλατεία Παλαιών Δικαστηρίων, απέναντι από το ΡΕΞ, ο οποίος επίσης παρουσίαζε αλλοιώσεις από φυσικές φθορές.

Ο ανδριάντα του Αλέκου Παναγούλη πριν και μετά τον καθαρισμό του


Από τα στρώματα γκράφιτι απαλλάχθηκαν επίσης η μαρμάρινη προτομή του Λορέντζου Μαβίλη, που κοσμεί την ομώνυμη πλατεία και φιλοτεχνήθηκε το 1915 από τον Πέτρο Ρούμπο, οι προτομές του Πλάτωνα, έργο του Νίκου Περαντινού, που βρίσκεται στην Ακαδημία Πλάτωνος, της Βασίλισσας Όλγας, του Γεωργίου Δημητριάδη, που είναι τοποθετημένη στο Πάρκο του Ευαγγελισμού και του Π. Γύπαρη στο Πολύγωνο αλλά και το γλυπτό «Σήματα Δομών» του Κλέαρχου Λουκόπουλου, που βρίσκεται στην στην πλατεία Βραζιλίας.

Ειδικοί συντηρητές καθαρίζουν την μαρμάρινη προτομή του Λορέντζου Μαβίλη που κοσμεί την ομώνυμη πλατεία



Στο μεταξύ, μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει ο καθαρισμός του βάθρου του εμβληματικού ανδριάντα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, έργο του Λάζαρου Σώχου που στέκεται επιβλητικός στην ομώνυμη πλατεία επί της οδού Σταδίου ενώ μια θέση στον δημόσιο χώρο θα ξαναπάρει, μετά από χρόνια, η προτομή του Συνταγματάρχη Δ. Ψαρρού, η οποία είχε κλαπεί, βρέθηκε σε κακή κατάσταση και βρισκόταν για καιρό στις αποθήκες.



Το γλυπτό «Σήματα Δομών» του Κλέαρχου Λουκόπουλου πριν και μετά τον καθαρισμό του

«Κάθε πράξη βανδαλισμού αποτελεί μία “ανοιχτή πληγή” για την πόλη και απαξιώνει τον σκοπό τον οποίο επιτελεί ένα γλυπτό στον δημόσιο χώρο: την ιστορική μνήμη, την ομορφιά, την ίδια την τέχνη. Με σεβασμό, όχι μόνο απέναντι στα ιστορικά και σπουδαία πρόσωπα που απεικονίζονται στα έργα, αλλά και απέναντι στους ίδιους τους καλλιτέχνες και τον κόπο τους, η δημοτική αρχή πράττει το αυτονόητο. Σε συνεργασία με το επιστημονικό προσωπικό αποκαθιστά μεθοδικά και επίμονα τα “τραύματα” των έργων που εκτίθενται στον δημόσιο χώρο. Το εγχείρημα είναι δύσκολο, απαιτεί χρόνο και πόρους, όμως έχουμε και τη θέληση και τα αντανακλαστικά ώστε να μην επιτρέψουμε τη φθορά της πολιτιστικής μας κληρονομιάς» δήλωσε χαρακτηριστικά σήμερα ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.

Ειδήσεις σήμερα:

Καιρός: Βγάζει έκτακτο δελτίο η ΕΜΥ - «Αύριο οι τελικές απαντήσεις για τον πιθανό χιονιά της Κυριακής»

Μητσοτάκης στο υπουργικό: Ο ΣΥΡΙΖΑ απέχει από τη Βουλή και προσχωρεί στον λαϊκισμό και τα ψέματα

O πρώην σύζυγος σφάζει με το... γάντι τη Λετίθια της Ισπανίας: «Tυπική femme fatale»
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr