Υπουργείο Πολιτισμού: Εξαγόρασε, αποκαθιστά και επαναλειτουργεί το εργαστήριο της κεραμίστριας Ελένης Βερναδάκη
02.05.2023
15:24
Το κτίριο, που βρίσκεται στην Κάντζα, φέρει την υπογραφή του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου
Στέγη νέων δημιουργών της κεραμικής τέχνης θα αποτελέσει σύντομα το «Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών», το εργαστήριο κεραμικής της κορυφαίας κεραμίστριας Ελένης Βερναδάκη το οποίο στεγάζεται στο κτήριο που σχεδίασε, ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό, ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχώρησε στην εξαγορά του χώρου προκειμένου να συνδεθεί οργανικά με το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού.
Η Ελένη Βερναδάκη σπούδασε κεραμική στο Hammersmith College of Art and Building του Λονδίνου (1957-1959). Επέστρεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1959 κι άνοιξε το εργαστήριό της στο κέντρο της Αθήνας (Σόλωνος 20). Το 1974 μεταφέρθηκε στην Κάντζα, στο κτήριο που ειδικά σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος. Το κτήριο δημιουργήθηκε ώστε να γίνει εργαστήριο κεραμικής περιλαμβάνοντας αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που εξυπηρετούν τις επιμέρους λειτουργίες του. Είναι χαρακτηριστική η πρόνοια του Ζενέτου στον σχεδιασμό για άπλετο φυσικό φως, χωρίς οι ακτίνες του ηλίου να μπαίνουν μέσα, με τρόπο που να στεγνώνουν τα κεραμικά στα ράφια.
Η συνεύρεση και συνεργασία των δύο δημιουργών ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική έκφραση και τη δημιουργία της Βερναδάκη. Ως αρχιτεκτόνημα την επηρέασε άμεσα στην τέχνη της, δημιουργώντας και πλάθοντας πρωτοποριακές φόρμες, ανοίγοντας νέους δρόμους στην κεραμοπλαστική. Έως το 2015, στο κτήριο του Ζενέτου λειτούργησε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc (Athens Design Center), το οποίο ίδρυσε με τον σύζυγό της Νίκο Παπαδάκι, αποτελώντας σημείο αναφοράς και δυναμικό κύτταρο δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, που πρότειναν μια εμπνευσμένη συμβίωση του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου με τη σύγχρονη ζωή.
Τον Ιανουάριο του 2021, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη ζήτησε από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων να εξετάσει κατά πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό ως μνημείου του κτηρίου του εργαστηρίου της Βερναδάκη, έργο του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, στο πλαίσιο της πολιτικής για την διάσωση, συντήρηση και επαναλειτουργία χώρων, άρρηκτα συνδεδεμένων με κορυφαίους δημιουργούς, των οποίων το αποτύπωμα και το έργο τους αποτελεί πηγή έμπνευσης για σύγχρονους καλλιτέχνες. Το ΚΣΝΜ γνωμοδότησε ομοφώνως για την κήρυξη -δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002- του κτηρίου ως συνόλου με το εργαστήριο, τον εξοπλισμό του, τους βοηθητικούς και αποθηκευτικούς του χώρους.
«Δεν θέλουμε ένα ακόμη Μουσείο. Στόχος μας είναι ο χώρος να παραμείνει ζωντανός και παραγωγικός. Να ανάψουν και πάλι οι φούρνοι και να προσέλθουν κεραμίστες, που θέλουν να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν. Επιδίωξή μας είναι, στο πνεύμα της ιστορίας, της διαδρομής -και με την παρουσία- της Ελένης Βερναδάκη, η συνεργασία με σχολές, μουσεία, καλλιτέχνες, προκειμένου ο χώρος να επανασυνδεθεί με τη σύγχρονη δημιουργία» υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη κατά την επίσκεψή της στο Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών και σημείωσε: «Εδώ και 60 χρόνια, η Βερναδάκη είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές της τέχνης της κεραμικής, στην Ελλάδα, με σπουδαία διεθνή αποδοχή. Είναι μια δημιουργός που με τα έργα της, αλλά και τη συνεργασία της με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ανανέωσε, ουσιαστικά, την καλλιτεχνική κεραμική».
«Έχουμε πολλά μουσεία, όπως έχουμε και πολλά σπίτια καλλιτεχνών που λειτουργούν ως μουσεία. Δεν χρειάζεται ένα ακόμη» συμφώνησε η Ελένη Βερναδάκη για να προσθέσει αμέσως μετά: «Ήθελα το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών να είναι ένα εργαστήριο που να συνεχίσει να βρίσκεται στην παραγωγική λειτουργία και να είναι ανοιχτό στους εικαστικούς που θα ήθελαν να εκφραστούν με τον πηλό. Γι αυτό εμπιστεύθηκα την πρόταση της Λίνας Μενδώνη. Υπάρχει μια μεγάλη στροφή των καλλιτεχνών προς την κεραμική τέχνη, αλλά δεν υπάρχει ένας τέτοιος, κατάλληλος χώρος που να καλύπτει αυτή την ανάγκη. Έπειτα από έξι χρόνια που έχει να δουλέψει το εργαστήριο, οι πέντε τροχοί του και οι φούρνοι του είναι έτοιμοι να δεχτούν καλλιτέχνες που θέλουν να ασχοληθούν με τον πηλό. Όσο έχω δυνάμεις θα συμβάλω στη νέα λειτουργία του, που με γεμίζει αισιοδοξία και ελπίδα.»
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξαγοράς του κτιρίου σειρά έχουν οι μελέτες και οι εργασίες αποκατάστασής του, ώστε να είναι έτοιμο να υποδεχτεί και να αναδείξει νέους καλλιτέχνες, και η σύνταξη κανονισμού λειτουργίας και στην εξασφάλιση του κατάλληλου προσωπικού για την διαχείριση του εργαστηρίου».
Ειδήσεις σήμερα:
Εκλογές 2023 - Κυριάκος Μητσοτάκης: Θέλω καθαρή νίκη της ΝΔ - Ο Τσίπρας θέλει τις ψήφους του Κασιδιάρη
Οκτώ χρόνια στα δικαστήρια το δυστύχημα με το F-16 στην Ισπανία
Met Gala 2023: Πέρλες, γάτες και ανατρεπτικές εμφανίσεις προς τιμή του Καρλ Λάγκερφελντ
Η Ελένη Βερναδάκη σπούδασε κεραμική στο Hammersmith College of Art and Building του Λονδίνου (1957-1959). Επέστρεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1959 κι άνοιξε το εργαστήριό της στο κέντρο της Αθήνας (Σόλωνος 20). Το 1974 μεταφέρθηκε στην Κάντζα, στο κτήριο που ειδικά σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος. Το κτήριο δημιουργήθηκε ώστε να γίνει εργαστήριο κεραμικής περιλαμβάνοντας αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που εξυπηρετούν τις επιμέρους λειτουργίες του. Είναι χαρακτηριστική η πρόνοια του Ζενέτου στον σχεδιασμό για άπλετο φυσικό φως, χωρίς οι ακτίνες του ηλίου να μπαίνουν μέσα, με τρόπο που να στεγνώνουν τα κεραμικά στα ράφια.
Η συνεύρεση και συνεργασία των δύο δημιουργών ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική έκφραση και τη δημιουργία της Βερναδάκη. Ως αρχιτεκτόνημα την επηρέασε άμεσα στην τέχνη της, δημιουργώντας και πλάθοντας πρωτοποριακές φόρμες, ανοίγοντας νέους δρόμους στην κεραμοπλαστική. Έως το 2015, στο κτήριο του Ζενέτου λειτούργησε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc (Athens Design Center), το οποίο ίδρυσε με τον σύζυγό της Νίκο Παπαδάκι, αποτελώντας σημείο αναφοράς και δυναμικό κύτταρο δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, που πρότειναν μια εμπνευσμένη συμβίωση του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου με τη σύγχρονη ζωή.
Τον Ιανουάριο του 2021, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη ζήτησε από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων να εξετάσει κατά πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό ως μνημείου του κτηρίου του εργαστηρίου της Βερναδάκη, έργο του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, στο πλαίσιο της πολιτικής για την διάσωση, συντήρηση και επαναλειτουργία χώρων, άρρηκτα συνδεδεμένων με κορυφαίους δημιουργούς, των οποίων το αποτύπωμα και το έργο τους αποτελεί πηγή έμπνευσης για σύγχρονους καλλιτέχνες. Το ΚΣΝΜ γνωμοδότησε ομοφώνως για την κήρυξη -δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002- του κτηρίου ως συνόλου με το εργαστήριο, τον εξοπλισμό του, τους βοηθητικούς και αποθηκευτικούς του χώρους.
«Δεν θέλουμε ένα ακόμη Μουσείο. Στόχος μας είναι ο χώρος να παραμείνει ζωντανός και παραγωγικός. Να ανάψουν και πάλι οι φούρνοι και να προσέλθουν κεραμίστες, που θέλουν να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν. Επιδίωξή μας είναι, στο πνεύμα της ιστορίας, της διαδρομής -και με την παρουσία- της Ελένης Βερναδάκη, η συνεργασία με σχολές, μουσεία, καλλιτέχνες, προκειμένου ο χώρος να επανασυνδεθεί με τη σύγχρονη δημιουργία» υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη κατά την επίσκεψή της στο Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών και σημείωσε: «Εδώ και 60 χρόνια, η Βερναδάκη είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές της τέχνης της κεραμικής, στην Ελλάδα, με σπουδαία διεθνή αποδοχή. Είναι μια δημιουργός που με τα έργα της, αλλά και τη συνεργασία της με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ανανέωσε, ουσιαστικά, την καλλιτεχνική κεραμική».
«Έχουμε πολλά μουσεία, όπως έχουμε και πολλά σπίτια καλλιτεχνών που λειτουργούν ως μουσεία. Δεν χρειάζεται ένα ακόμη» συμφώνησε η Ελένη Βερναδάκη για να προσθέσει αμέσως μετά: «Ήθελα το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών να είναι ένα εργαστήριο που να συνεχίσει να βρίσκεται στην παραγωγική λειτουργία και να είναι ανοιχτό στους εικαστικούς που θα ήθελαν να εκφραστούν με τον πηλό. Γι αυτό εμπιστεύθηκα την πρόταση της Λίνας Μενδώνη. Υπάρχει μια μεγάλη στροφή των καλλιτεχνών προς την κεραμική τέχνη, αλλά δεν υπάρχει ένας τέτοιος, κατάλληλος χώρος που να καλύπτει αυτή την ανάγκη. Έπειτα από έξι χρόνια που έχει να δουλέψει το εργαστήριο, οι πέντε τροχοί του και οι φούρνοι του είναι έτοιμοι να δεχτούν καλλιτέχνες που θέλουν να ασχοληθούν με τον πηλό. Όσο έχω δυνάμεις θα συμβάλω στη νέα λειτουργία του, που με γεμίζει αισιοδοξία και ελπίδα.»
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξαγοράς του κτιρίου σειρά έχουν οι μελέτες και οι εργασίες αποκατάστασής του, ώστε να είναι έτοιμο να υποδεχτεί και να αναδείξει νέους καλλιτέχνες, και η σύνταξη κανονισμού λειτουργίας και στην εξασφάλιση του κατάλληλου προσωπικού για την διαχείριση του εργαστηρίου».
Ειδήσεις σήμερα:
Εκλογές 2023 - Κυριάκος Μητσοτάκης: Θέλω καθαρή νίκη της ΝΔ - Ο Τσίπρας θέλει τις ψήφους του Κασιδιάρη
Οκτώ χρόνια στα δικαστήρια το δυστύχημα με το F-16 στην Ισπανία
Met Gala 2023: Πέρλες, γάτες και ανατρεπτικές εμφανίσεις προς τιμή του Καρλ Λάγκερφελντ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr