Γιαν Γκαρμπάρεκ: Ο θεός του σαξοφώνου στη Χαλκιδική

Γιαν Γκαρμπάρεκ: Ο θεός του σαξοφώνου στη Χαλκιδική

Ο διεθνώς καταξιωμένος και αγαπητός στο ελληνικό κοινό Νορβηγός μουσικός ρίχνει την αυλαία του φετινού Sani Festival το ερχόμενο Σάββατο.

jan_jpg__2_
Όσο κλισέ ή στερεοτυπικό κι αν ακούγεται ότι αρκεί μόλις μια στιγμή για να αλλάξει από τη ρίζα τη ζωή ενός ανθρώπου, στην περίπτωση του Γιαν Γκαρμπάρεκ ο δημοφιλής δημοσιογραφικός – και όχι μόνο- αφορισμός επιβεβαιώνεται μέχρι κεραίας. Για εκείνον αυτή η σημαδιακή στιγμή ήρθε μάλλον νωρίς στην ζωή του. Ήταν 14 ετών όταν το 1961 άκουσε για πρώτη φορά στο ραδιόφωνο τον Τζον Κολτρέιν. Από εκείνη την ημέρα ο έφηβος Γκαρμπάρεκ, γιος ενός αιχμαλώτου του Β Παγκόσμιου Πολέμου και μιας αγρότισσας και λάτρης ως τότε του Έλβις Πρίσλεϊ, αποφάσισε πως το σαξόφωνο ήταν ο προορισμός του. Και δεν αμφέβαλε ποτέ έκτοτε για εκείνη τη νεανική απόφασή του.

Jan_Garbarek


Το ίδιο καθοριστική για τον «θεό του σαξοφώνου», όπως περιγράφεται συνήθως από το διεθνή μουσικό Τύπο, ήταν και μια συνέντευξη του Μάιλς Ντέιβις, στην οποία ο Αμερικανός τζαζίστας μιλούσε για την αγαπημένη του μουσική. Ποια ήταν τα συστατικά που έπρεπε να έχει; Εξάρσεις και υφέσεις, εξωστρέφεια και εσωτερισμό, τα πάνω και τα κάτω της. Νεαρός μουσικός πια τότε ο Γκαρμπάρεκ καθρέφτισε περίφημα στα λόγια του Ντέιβις τον τρόπο που ο ίδιος οραματιζόταν να υπηρετήσει την τέχνη. Στα τέλη του ‘60 ξεκίνησε τις πρώτες ηχογραφήσεις και τα live του, όμως την οικουμενική αναγνώριση και ακτινοβολία απέκτησε την επόμενη δεκαετία, όταν έγινε σάρκα από τη σάρκα του κουαρτέτου του Κιθ Τζάρετ σε μια συνεργασία που απέδωσε τέσσερις ηχογραφήσεις.

Κλείσιμο
Μπορεί στο συλλογικό ασυνείδητο να έχει αποκρυσταλλωθεί ως ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους τζαζίστες – και στην περίπτωσή του μάλιστα ο επιθετικός προσδιορισμός δεν περιέχει ούτε ψήγμα υπερβολής-, όμως στην πραγματικότητα στο μισό
αιώνα της καριέρας του ο 76χρονος, αλλά παρεμπιπτόντως εξόχως νεανικός στην όψη, μουσικός αφιερώθηκε στον πειραματισμό, στην έρευνα, στο πάντρεμα ήχων, μελωδιών και ειδών. Κυρίαρχη θέση στο δικό του μουσικό υβρίδιο, το οποίο έχει
αγαπηθεί με πάθος και από το ελληνικό κοινό, έχουν το δίχως άλλο η νορβηγική μουσική παράδοση, οι αναγεννησιακοί ήχοι, κατά περιόδους ακόμα και το γρηγοριανό μέλος. Είναι χαρακτηριστικό ότι το άλμπουμ του «Officium» που κυκλοφόρησε το
1994 και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του παντρέματος παραμένει έως σήμερα ένα από τα πλέον ευπώλητα της εμβληματικής δισκογραφικής εταιρίας ECM, στο δυναμικό της οποίας ανήκει ο Γκαρμπάρεκ.

jan4




Ειδήσεις σήμερα:

Φωτιά στην Αλεξανδρούπολη: Δορυφόρος αποκαλύπτει το μέγεθος του πύρινου εφιάλτη - Δείτε φωτογραφίες

Φωτιά στην Πάρνηθα: Αγώνας να μην περάσει στον Εθνικό Δρυμό η πυρκαγιά - Μάχη με τις αναζωπυρώσεις και τα μποφόρ

Φωτιές - Eθνικό Αστεροσκοπείο: Ως και δεκαπλάσια τα επικίνδυνα σωματίδια - Οι «κόκκινες» περιοχές, δείτε χάρτη
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης