Ένα φθινοπωρινό γεύμα διαφορετικό από τα άλλα, μιας και η συνάντηση των εθελοντών της bwin με τους διαμένοντες της Στέγης Υποστηριζόμενης Διαβίωσης «Φωτεινή» έδιωξε κάθε… μελαγχολικό συναίσθημα.
Μουσείο Μπενάκη: Η Ρενέ Ρεβάχ ακολουθεί τα βήματα των προγόνων της στο Άουσβιτς μέσα από μια έκθεση
Μουσείο Μπενάκη: Η Ρενέ Ρεβάχ ακολουθεί τα βήματα των προγόνων της στο Άουσβιτς μέσα από μια έκθεση
Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα ο επισκέπτης βιώνει τη συγκλονιστική περιπέτεια μιας οικογένειας Εβραίων από την Θεσσαλονίκη
Τα βήματα της διαδρομής των μελών της οικογένειας Ρεβάχ από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς, με σκοπό την θεραπεία και την κάθαρση, ακολουθεί η έκθεση της Ρενέ Ρεβάχ, με τίτλο «Tehom», που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 , όπου θα φιλοξενείται μέχρι τις 19 Μαΐου.
Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα ο επισκέπτης βιώνει τη συγκλονιστική περιπέτεια μιας οικογένειας Εβραίων από την Θεσσαλονίκη. Από τον Μάρτιο μέχρι τον Αύγουστο του 1943, μεταφέρθηκαν από τη Θεσσαλονίκη 46.061 Εβραίοι στα στρατόπεδα, όπου, στην πλειοψηφία τους, βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. Μεταξύ των θυμάτων ήταν η προγιαγιά της Ρενέ Ρεβάχ, Σολ Βενέτσια, και τα παιδιά της Όλγα, Λίνα και Ισαάκ, καθώς και άλλοι συγγενείς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της Αλβέρτος Ρεβάχ, ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τους περίμενε, προετοιμάζοντας την επιστροφή τους. Η Ρενέ Ρεβάχ τον συναντά τη στιγμή της συντριβής του, όταν μαθαίνει πως η οικογένειά του είχε αφανιστεί και υπόσχεται να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί. Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα Μπίρκεναου και στο Άουσβιτς. Σε κάθε βήμα της διαδρομής της η Ρεβάχ μιλά στο πρώτο πρόσωπο, απευθύνεται νοερά στον παππού της, του στέλνει φωτογραφίες και μοιράζεται μαζί του τις σκέψεις και τα συναισθήματά της.
Η Ρεβάχ ακολουθεί τα ίχνη τους, στο σκοτεινό βαγόνι του τρένου που τους μετέφερε στα στρατόπεδα, στο γκρίζο τοπίο του Μπίρκεναου, στους διαδρόμους, στις σκάλες, στους κοιτώνες του Άουσβιτς και στους τοίχους των θαλάμων αερίων.
Ένα λευκό πλεκτό ύφασμα, κειμήλιο της οικογένειας, είναι το νήμα της αφήγησης που διατρέχει το έργο της. Η Ρεβάχ το σκηνοθετεί, αποδίδοντας σε αυτό διαφορετικές σημασίες. Το συναντάμε αρχικά απλωμένο μέσα στο βαγόνι που μετέφερε τους δικούς της στο Άουσβιτς, να εκπροσωπεί «το πνεύμα της οικογένειας», που προσκαλεί τα φαντάσματα να φανερωθούν σε μια βιντεοπροβολή, όπου το πορτρέτο της προγιαγιάς της και άλλα πρόσωπα προβάλλονται διαδοχικά στον εσωτερικό τοίχο του βαγονιού.
Έπειτα το βρίσκουμε μπλεγμένο στα κλαδιά ενός δέντρου, πάνω από τα συρματοπλέγματα του στρατοπέδου, και πιο πέρα, ως κυανό αποτύπωμα του θανατηφόρου Κυκλώνα Β.
Στο τέλος της διαδρομής της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας έχει κάνει ο Ομότιμος Καθηγητής Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Κωστής Αντωνιάδης, παρουσιάζεται ξανά τυπωμένο σε πέντε διάφανα υφάσματα που αιωρούνται από την οροφή˙ το βλέπουμε να απλώνεται μέσα στο νερό μιας λίμνης, να τυλίγεται στο σώμα μιας γυμνής γυναίκας και να την παρασύρει στο βυθό της. Η αφήγηση της Ρεβάχ, εκπορεύεται από μια ενδιάμεση μνήμη, ένα απόσταγμα εικόνων, που διαμορφώθηκαν από τις αφηγήσεις της οικογένειάς της και τις μαρτυρίες αυτών που επέστρεψαν ζωντανοί.
Ως μετα-μάρτυρας η ίδια η φωτογράφος, επεξεργάζεται το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια τελική σκηνή εξαγνιστικής ανάδυσης του σώματος από το νερό της λίμνης, κενοτάφιο των ανθρώπων που δολοφονούνταν κατά χιλιάδες καθημερινά στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλη έκδοση, Renée Revah TEHOM, από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ, η οποία θα παρουσιαστεί Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024 στις 19.00, στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη / Πειραιώς 138.
Επιπλέον, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις στην έκθεση από την ίδια την φωτογράφο με έναν ξεχωριστό καλεσμένο κάθε φορά, τις παρακάτω μέρες και ώρες:
Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα ο επισκέπτης βιώνει τη συγκλονιστική περιπέτεια μιας οικογένειας Εβραίων από την Θεσσαλονίκη. Από τον Μάρτιο μέχρι τον Αύγουστο του 1943, μεταφέρθηκαν από τη Θεσσαλονίκη 46.061 Εβραίοι στα στρατόπεδα, όπου, στην πλειοψηφία τους, βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. Μεταξύ των θυμάτων ήταν η προγιαγιά της Ρενέ Ρεβάχ, Σολ Βενέτσια, και τα παιδιά της Όλγα, Λίνα και Ισαάκ, καθώς και άλλοι συγγενείς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της Αλβέρτος Ρεβάχ, ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τους περίμενε, προετοιμάζοντας την επιστροφή τους. Η Ρενέ Ρεβάχ τον συναντά τη στιγμή της συντριβής του, όταν μαθαίνει πως η οικογένειά του είχε αφανιστεί και υπόσχεται να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί. Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα Μπίρκεναου και στο Άουσβιτς. Σε κάθε βήμα της διαδρομής της η Ρεβάχ μιλά στο πρώτο πρόσωπο, απευθύνεται νοερά στον παππού της, του στέλνει φωτογραφίες και μοιράζεται μαζί του τις σκέψεις και τα συναισθήματά της.
Η Ρεβάχ ακολουθεί τα ίχνη τους, στο σκοτεινό βαγόνι του τρένου που τους μετέφερε στα στρατόπεδα, στο γκρίζο τοπίο του Μπίρκεναου, στους διαδρόμους, στις σκάλες, στους κοιτώνες του Άουσβιτς και στους τοίχους των θαλάμων αερίων.
Ένα λευκό πλεκτό ύφασμα, κειμήλιο της οικογένειας, είναι το νήμα της αφήγησης που διατρέχει το έργο της. Η Ρεβάχ το σκηνοθετεί, αποδίδοντας σε αυτό διαφορετικές σημασίες. Το συναντάμε αρχικά απλωμένο μέσα στο βαγόνι που μετέφερε τους δικούς της στο Άουσβιτς, να εκπροσωπεί «το πνεύμα της οικογένειας», που προσκαλεί τα φαντάσματα να φανερωθούν σε μια βιντεοπροβολή, όπου το πορτρέτο της προγιαγιάς της και άλλα πρόσωπα προβάλλονται διαδοχικά στον εσωτερικό τοίχο του βαγονιού.
Έπειτα το βρίσκουμε μπλεγμένο στα κλαδιά ενός δέντρου, πάνω από τα συρματοπλέγματα του στρατοπέδου, και πιο πέρα, ως κυανό αποτύπωμα του θανατηφόρου Κυκλώνα Β.
Στο τέλος της διαδρομής της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας έχει κάνει ο Ομότιμος Καθηγητής Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Κωστής Αντωνιάδης, παρουσιάζεται ξανά τυπωμένο σε πέντε διάφανα υφάσματα που αιωρούνται από την οροφή˙ το βλέπουμε να απλώνεται μέσα στο νερό μιας λίμνης, να τυλίγεται στο σώμα μιας γυμνής γυναίκας και να την παρασύρει στο βυθό της. Η αφήγηση της Ρεβάχ, εκπορεύεται από μια ενδιάμεση μνήμη, ένα απόσταγμα εικόνων, που διαμορφώθηκαν από τις αφηγήσεις της οικογένειάς της και τις μαρτυρίες αυτών που επέστρεψαν ζωντανοί.
Ως μετα-μάρτυρας η ίδια η φωτογράφος, επεξεργάζεται το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια τελική σκηνή εξαγνιστικής ανάδυσης του σώματος από το νερό της λίμνης, κενοτάφιο των ανθρώπων που δολοφονούνταν κατά χιλιάδες καθημερινά στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλη έκδοση, Renée Revah TEHOM, από τις εκδόσεις ΚΑΠΟΝ, η οποία θα παρουσιαστεί Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024 στις 19.00, στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη / Πειραιώς 138.
Επιπλέον, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις στην έκθεση από την ίδια την φωτογράφο με έναν ξεχωριστό καλεσμένο κάθε φορά, τις παρακάτω μέρες και ώρες:
Κυριακή, 18/02/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον ιστορικό και συγγραφέα Αναστάσιο Καράμπαμπα
Σάββατο, 02/03/2024, ώρα 18:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον ιστορικό Γιώργο Βουζουλίδη, Ερευνητή Ανθρωπίνων Συστημάτων
Κυριακή, 03/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον επιμελητή της έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη, Ομότιμο Καθηγητή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Σάββατο, 09/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον επιμελητή της έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη, Ομότιμο Καθηγητή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Κυριακή, 10/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και την ψυχολόγο Εύη Κόκκαλη**
Σάββατο, 30/03/2024, ώρα 18:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον ιστορικό και συγγραφέα Αναστάσιο Καράμπαμπα*
Κυριακή, 31/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον επιμελητή της έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη, Ομότιμο Καθηγητή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Σάββατο, 13/04/2024, ώρα 18:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον Γιώργο Βουζουλίδη, Ερευνητή Ανθρωπίνων Συστημάτων
Κυριακή, 14/04/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και την ψυχολόγο Εύη Κόκκαλη**
Σάββατο, 02/03/2024, ώρα 18:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον ιστορικό Γιώργο Βουζουλίδη, Ερευνητή Ανθρωπίνων Συστημάτων
Κυριακή, 03/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον επιμελητή της έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη, Ομότιμο Καθηγητή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Σάββατο, 09/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον επιμελητή της έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη, Ομότιμο Καθηγητή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Κυριακή, 10/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και την ψυχολόγο Εύη Κόκκαλη**
Σάββατο, 30/03/2024, ώρα 18:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον ιστορικό και συγγραφέα Αναστάσιο Καράμπαμπα*
Κυριακή, 31/03/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον επιμελητή της έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη, Ομότιμο Καθηγητή Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Σάββατο, 13/04/2024, ώρα 18:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και τον Γιώργο Βουζουλίδη, Ερευνητή Ανθρωπίνων Συστημάτων
Κυριακή, 14/04/2024, ώρα 12:00 - ξενάγηση από την Renée Revah και την ψυχολόγο Εύη Κόκκαλη**
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα