Ποσόστωση στη χρήση ελληνικού τραγουδιού βάζει το υπουργείο Πολιτισμού - Τι προβλέπει ο νόμος, ποιοι αντιδρούν
Αναλυτικά οι διατάξεις του νομοσχεδίου και οι ποινές για τους παραβάτες - Κατ΄αρχήν θετικοί οι τραγουδιστές και οι δημιουργοί, αντιδρούν οπτικοακουστικός τομέας και ξενοδόχοι
Χρόνια θαυμάζαμε τους Γάλλους που έχουν ποσόστωση προστατεύοντας το γαλλικό τραγούδι.
— Nikos Moraitis (@Nikosmoraitis) March 5, 2024
Αυτό έρχεται και στην Ελλάδα - με κίνητρα, όχι με επιβολή. Δε με νοιάζει αν το φέρνει η Μενδώνη.
Είναι τονωτική ένεση για την ελληνική μουσική παραγωγή κάθε είδους. Ενημερωθείτε πριν «κράξετε».
Για τις χρηματοδοτούμενες από τον δημόσιο τομέα οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες προβλέπεται η χρήση ελληνόφωνου τραγουδιού ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού σε ποσοστό 70% του συνόλου της μουσικής επένδυσης της παραγωγής ή της ταινίας.
Για τους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων, των εμπορικών κέντρων, των καζίνο, των μέσων μαζικής μεταφοράς και τους χώρους αναμονής επιβατών αερολιμένων και λιμένων το κατώτατο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών ορίζεται στο 45% του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
Η παραβίαση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τα σχετικά άρθρα του νέου νομοσχεδίου, που θα ελέγχεται από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), θα επισύρουν χρηματικές ποινές οι οποίες θα ανέρχονται από 2.000 έως 20.000 ευρώ.
Οι διευκρινήσεις, οι αντιδράσεις και τα τρολ
Η χρήση του όρου «ελληνόφωνο τραγούδι» που πρωταγωνιστεί στο νέο νομοσχέδιο δημιουργεί μια κάποια σύγχυση, ως προς το τι ακριβώς περιλαμβάνει. Δεν διευκρινίζεται, για παράδειγμα, αν αφορά και στους Έλληνες δημιουργούς που ηχογραφούν στο εξωτερικό ενώ αφήνει απέξω τα ελληνικά τραγούδια με αγγλικό στίχο αλλά και την πρωτότυπη ορχηστρική μουσική – προβλέπει μόνον την ορχηστρική απόδοση τραγουδιών με ελληνικό στίχο. Εύλογα, λοιπόν, πολλοί είναι αυτοί που ζητούν, μέσω σχολίων τους στη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου, να συμπεριληφθούν όλες οι κατηγορίες της ελληνικής μουσικής δημιουργίας.
Παρόλα αυτά, οι Έλληνες καλλιτέχνες του μουσικού κλάδου, οι τραγουδιστές, οι συνθέτες, οι στιχουργοί και οι μουσικοί, έδειξαν να έχουν μια πρώτη θετική αντίδραση απέναντι στο νέο πλαίσιο ποσόστοσης που επιχειρεί να δημιουργήσει το νομοσχέδιο. Τα σωματεία και οι οργανισμοί που τούς εκπροσωπούν, εξάλλου, ζητούσαν εδώ και καιρό, μια αντίστοιχη νομοθετική παρέμβαση.
Ο οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων ΕΔΕΜ, είχε καταθέσει προ μηνών στο υπουργείο Πολιτισμού, σχετικό αίτημα για τον καθορισμό ποσόστοσης στην εκτέλεση ελληνικής μουσικής, κυρίως στα ραδιόφωνα. Τον περασμένο Νοέμβριο εξάλλου είχε χαιρετίσει δημόσια τον σχεδιασμό νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη στήριξη και την αύξηση της μετάδοσης του ελληνικού τραγουδιού: «Η πρόβλεψη κινήτρων για την αύξηση του ποσοστού μετάδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού και ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών στη ραδιοφωνική μετάδοση, τη δημόσια εκτέλεση, τις κινηματογραφικές ταινίες και τις οπτικοακουστικές παραγωγές που επιδοτούνται ή ενισχύονται από το Δημόσιο, αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα. Η καθοριστική δικαίωση για τους Έλληνες δημιουργούς θα επέλθει όταν ενσωματωθεί στο θεσμικό πλαίσιο υποχρεωτική ποσόστωση υπέρ της εθνικής μουσικής δημιουργίας για όλους τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, όπως συμβαίνει ήδη εδώ και πολλά χρόνια σε άλλα κράτη της Ευρώπης» είχε δηλώσει χαρακτηριστικά. Αυτή τη στιγμή, πάντως. οι δημιουργοί – μέλη της βρίσκονται σε συζητήσεις και η επίσημη θέση τους απέναντι στο νέο νομοσχέδιο αναμένεται να ανακοινωθεί αύριο.
Μετά από χρόνια ήρθε ένα νομοσχέδιο που στηρίζει το έρημο το ελληνικό τραγούδι. Και επειδή είμαι στα σωματεία του από το...
Posted by Στάθης Δρογώσης on Sunday, March 3, 2024
Αντιθέτως, αρνητικός εμφανίζεται ο Σύλλογος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικού Υλικού ο οποίος, σε σχετική ανακοίνωσή του, υποστηρίζει πως το Υπουργείο Πολιτισμού επιδιώκει να τούς επιβάλει μια εξωφρενική υποχρέωση που έρχεται σε αντίθεση με όσα προβλέπει το Σύνταγμα για την ελευθερία της τέχνης: «Είναι μια διάταξη που τινάζει στον αέρα την ελληνική οπτικοακουστική παραγωγή και την κινηματογραφική τέχνη. Εκθέτει την Χώρα διεθνώς, καθώς πουθενά αλλού – τουλάχιστον στον λεγόμενο «δυτικό κόσμο» - δεν έχει θεσπιστεί παρόμοια υποχρέωση για τον κλάδο».
Στο μεταξύ οι χρήστες των social media βρήκαν την ευκαιρία να εκτονωθούν κάνοντας πλάκα με ένα σημαντικό ζήτημα και ένα νομοσχέδιο τις πτυχές των οποίων, προφανώς, αγνοούν. Τις τελευταίες ώρες το Twitter έχει γεμίσει με αναρτήσεις οι οποίες συνδέουν ένα γνωστό ξένο τραγούδι με ένα αντίστοιχης θεματολογίας στίχου ελληνικό. Για παράδειγμα αντί για «Wish you were here» απο Pink Floyd «Θα θελα να ‘σουν εδώ απο Πασχάλη Τερζή, αντί για «Take me to church» από Hozier το «Μπρος στην εκκλησία» του Μάκη Χριστοδουλόπουλου, αντί για «I want to break free» από Queen «Θα ζήσω ελεύθερο πουλί» από Χρηστάκη και άλλα τέτοια τα μπορεί να είναι ευρηματικά και χαριτωμένα δεν έχουν, ωστόσο, να προσφέρουν τίποτα, επί της ουσίας. στη δημόσια συζήτηση για ένα σοβαρό θέμα όπως είναι η διαχείριση και η στήριξη της ελληνικής μουσικής δημιουργίας.
Αντί για “I LOVE YOU” της Céline Dion, «S.A.G.A.P.O.» του ΜΙΧΑΛΑΚΗ του Ρακιντζή #Μενδωνη_songs #Μενδωνη
— Zoi Billi (@zoi_billi) March 5, 2024
Αντί το Black magic woman Santana , το Βρε Μελαχροινακι του Χριστοδουλόπουλου #Μενδωνη_songs
— Ο τηλεφωνητής (κονδυλοφοράκος) (@montexios) March 4, 2024
Αντί για Thunderstruck από AC/DC, το Καταιγίδα του Αντύπα. #Μενδωνη_songs
— Nikos Tzilianos (@Tzilianos) March 4, 2024
Ειδήσεις σήμερα:
Δίκη Πισπιρίγκου: Για ποια παιδιά μιλάς, για αυτά που δολοφόνησες; - Επεισόδιο με τον Μάνο Δασκαλάκη
Έγκλημα στον Βόλο: Να σπάσει τα δις ισόβια προσπαθεί ο 42χρονος που σκότωσε τη νονά του και τη μάνα του δικηγόρου του
Διαρκής Ιερά Σύνοδος: Στη Μονή Πετράκη και όχι στη Μητρόπολη η Κυριακή της Ορθοδοξίας
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr