Το Mastercard Innovation Forum 2024, η ετήσια εκδήλωση - σημείο αναφοράς για τον τομέα των πληρωμών στη χώρα, έφερε στο προσκήνιο κορυφαίους ομιλητές που εξέτασαν από διαφορετικές οπτικές γωνίες το μέλλον των συναλλαγών και ανέδειξαν την καινοτομία σε καταλύτη προόδου.
Η ιστορία του επαναπατρισμού τριών αρχαιοτήτων από την Ατλάντα παρουσιάζεται μέσα από μία έκθεση
Η ιστορία του επαναπατρισμού τριών αρχαιοτήτων από την Ατλάντα παρουσιάζεται μέσα από μία έκθεση
Θα φιλοξενηθεί στο Φετιχιέ Τζαμί των Αθηνών, στον Αρχαιολογικό Χώρο Ρωμαϊκής Αγοράς
Το μακρύ ταξίδι της επιστροφής ελληνικών αρχαιοτήτων στην πατρίδα τους, την Ελλάδα, αποτυπώνεται στην έκθεση με τίτλο «Ιστορίες με αίσιο τέλος. Η επιστροφή τριών αρχαιοτήτων από την Ατλάντα» η οποία θα φιλοξενηθεί από τις 5 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου στο Φετιχιέ Τζαμί των Αθηνών, στον Αρχαιολογικό Χώρο Ρωμαϊκής Αγοράς και διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών του Υπουργείου Πολιτισμού.
Η έκθεση αφορά στα τρία παρανόμως εξαχθέντα έργα που επαναπατρίστηκαν τον Ιανουάριο από την Ατλάντα, μετά από μακροχρόνιες και συντονισμένες προσπάθειες 16 ολόκληρων χρόνων. Πρόκειται για μια πήλινη μινωική λάρνακα στον τύπο του λουτήρα, με γραπτή διακόσμηση (ΥΜ ΙΙΙΑ - μέσα 14ου αι. π.Χ.), μια μαρμάρινη καθιστή ανδρική μορφή από τον διάκοσμο επιτύμβιου ναΐσκου (350-325 π.Χ.) και ένα μαρμάρινο άγαλμα της θεάς Αρτέμιδος (δεύτερο μισό του 2ου αι. π.Χ.)
Κατά την παραλαβή τους από το Πανεπιστήμιο της Ατλάντα, Emory, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είχε δηλώσει: «Το Μουσείο Carlos έρχεται να προστεθεί σε έναν κατάλογο μουσείων σε όλο τον κόσμο που τα τελευταία χρόνια καταβάλλουν σημαντική προσπάθεια να ερευνήσουν ζητήματα προέλευσης των αντικειμένων των συλλογών τους. Μουσεία που τα στελέχη τους έχουν το θάρρος να γνωστοποιήσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους και να επιστρέψουν στις χώρες προέλευσης τα αντικείμενα, που διαπιστώνουν ότι συνδέονται με παράνομες πράξεις. Όταν, μάλιστα, η κίνηση αυτή γίνεται από ένα Μουσείο άμεσα συνδεδεμένο με ένα Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, η πράξη αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Ευαισθητοποιεί τους φοιτητές για την παγκόσμια μάστιγα αρπαγής και παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών από κυκλώματα αρχαιοκαπήλων, που προσδοκούν μόνον στο κέρδος, οδηγώντας στην απώλεια αναντικατάστατων και πολύτιμων αρχαιολογικών, ιστορικών και επιστημονικών πληροφοριών. Διδάσκει στους νέους επιστήμονες υψηλές αξίες, όπως ο σεβασμός στον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά της κάθε χώρας, αναπόσπαστα στοιχεία της ταυτότητας κάθε λαού. Με τον επαναπατρισμό των τριών αρχαιοτήτων εγκαινιάζεται μια νέα σελίδα πολιτιστικής συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας με το Μουσείο Μ.C. Carlos και το Πανεπιστήμιο του Emory της Ατλάντα. Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας θα συμβάλλει με κάθε τρόπο, ώστε η συνεργασία αυτή να αποτελέσει την αφετηρία ενός γόνιμου επιστημονικού διαλόγου των δύο πλευρών και να δώσει την ευκαιρία μέσα από περιοδικές εκθέσεις και δανεισμούς αρχαιοτήτων να προβληθεί ο ελληνικός πολιτισμός. Αυτό που θα πρέπει να συγκρατήσουμε από τη σημερινή ημέρα είναι ότι ο καλοπροαίρετος διάλογος ανάμεσα στους φορείς θα πρέπει να είναι η βάση για κάθε διεκδίκηση και κάθε επιστροφή πολιτιστικών αγαθών στη χώρας προέλευσής τους».
Οι αρχαιότητες, παρότι εντάσσονται σε διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, «δένονται» με κοινή μοίρα: Εντοπίστηκαν σε λαθρανασκαφές, κατά τις δεκαετίες του 1980 και 1990, και διακινήθηκαν εντός και εκτός Ελλάδας από μεγάλα αρχαιοκαπηλικά κυκλώματα, πριν καταλήξουν στο Μουσείο Michael C. Carlos του Πανεπιστημίου Emory, στην Ατλάντα των ΗΠΑ. Κοινή και η μοίρα της επιστροφής τους, αφού οι συνεχιζόμενες από το 2007 προσπάθειες των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού κατέληξαν στον επαναπατρισμό τους, στις 22 Ιανουαρίου 2024.
Ο επισκέπτης της έκθεσης έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει, σε πρώτο επίπεδο, τρία μοναδικά έργα τέχνης, ‘γεννήματα’ διαφορετικών τόπων και εποχών. Σε δεύτερο επίπεδο, ωστόσο, μπορεί να διαπιστώσει τον αγώνα που απαιτείται από πλευράς Υπουργείου Πολιτισμού, τη συνεχή και ενδελεχή έρευνα σε φωτογραφικά και έντυπα αρχεία, τη συνεργασία με διεθνείς διωκτικές, δικαστικές και διπλωματικές αρχές, για την επίτευξη του αυτονόητου, που δεν είναι άλλο από την επιστροφή των ξενιτεμένων μνημείων στον τόπο που τα δημιούργησε.
ιδήσεις σήμερα:
Δείτε βίντεο: Η δράση των πορτοφολάδων στα ΜΜΜ και η ανταλλαγή ναρκωτικών από συμμορίες - 57 συλλήψεις από την ΕΛΑΣ
Το κάθαρμα δεν είχε το θάρρος να την κοιτάξει στα μάτια, πισώπλατα το έκανε, ξεσπά η μητέρα της Κυριακής
Ποιος Γιουσέιν Μπολτ; O 16χρονος Τζαμαϊκανός Νικεκόι Μπράμγουελ έσπασε το ρεκόρ στα 400μ. που κρατούσε 22 χρόνια
Η έκθεση αφορά στα τρία παρανόμως εξαχθέντα έργα που επαναπατρίστηκαν τον Ιανουάριο από την Ατλάντα, μετά από μακροχρόνιες και συντονισμένες προσπάθειες 16 ολόκληρων χρόνων. Πρόκειται για μια πήλινη μινωική λάρνακα στον τύπο του λουτήρα, με γραπτή διακόσμηση (ΥΜ ΙΙΙΑ - μέσα 14ου αι. π.Χ.), μια μαρμάρινη καθιστή ανδρική μορφή από τον διάκοσμο επιτύμβιου ναΐσκου (350-325 π.Χ.) και ένα μαρμάρινο άγαλμα της θεάς Αρτέμιδος (δεύτερο μισό του 2ου αι. π.Χ.)
Κατά την παραλαβή τους από το Πανεπιστήμιο της Ατλάντα, Emory, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είχε δηλώσει: «Το Μουσείο Carlos έρχεται να προστεθεί σε έναν κατάλογο μουσείων σε όλο τον κόσμο που τα τελευταία χρόνια καταβάλλουν σημαντική προσπάθεια να ερευνήσουν ζητήματα προέλευσης των αντικειμένων των συλλογών τους. Μουσεία που τα στελέχη τους έχουν το θάρρος να γνωστοποιήσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους και να επιστρέψουν στις χώρες προέλευσης τα αντικείμενα, που διαπιστώνουν ότι συνδέονται με παράνομες πράξεις. Όταν, μάλιστα, η κίνηση αυτή γίνεται από ένα Μουσείο άμεσα συνδεδεμένο με ένα Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, η πράξη αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Ευαισθητοποιεί τους φοιτητές για την παγκόσμια μάστιγα αρπαγής και παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών από κυκλώματα αρχαιοκαπήλων, που προσδοκούν μόνον στο κέρδος, οδηγώντας στην απώλεια αναντικατάστατων και πολύτιμων αρχαιολογικών, ιστορικών και επιστημονικών πληροφοριών. Διδάσκει στους νέους επιστήμονες υψηλές αξίες, όπως ο σεβασμός στον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά της κάθε χώρας, αναπόσπαστα στοιχεία της ταυτότητας κάθε λαού. Με τον επαναπατρισμό των τριών αρχαιοτήτων εγκαινιάζεται μια νέα σελίδα πολιτιστικής συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας με το Μουσείο Μ.C. Carlos και το Πανεπιστήμιο του Emory της Ατλάντα. Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας θα συμβάλλει με κάθε τρόπο, ώστε η συνεργασία αυτή να αποτελέσει την αφετηρία ενός γόνιμου επιστημονικού διαλόγου των δύο πλευρών και να δώσει την ευκαιρία μέσα από περιοδικές εκθέσεις και δανεισμούς αρχαιοτήτων να προβληθεί ο ελληνικός πολιτισμός. Αυτό που θα πρέπει να συγκρατήσουμε από τη σημερινή ημέρα είναι ότι ο καλοπροαίρετος διάλογος ανάμεσα στους φορείς θα πρέπει να είναι η βάση για κάθε διεκδίκηση και κάθε επιστροφή πολιτιστικών αγαθών στη χώρας προέλευσής τους».
Οι αρχαιότητες, παρότι εντάσσονται σε διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, «δένονται» με κοινή μοίρα: Εντοπίστηκαν σε λαθρανασκαφές, κατά τις δεκαετίες του 1980 και 1990, και διακινήθηκαν εντός και εκτός Ελλάδας από μεγάλα αρχαιοκαπηλικά κυκλώματα, πριν καταλήξουν στο Μουσείο Michael C. Carlos του Πανεπιστημίου Emory, στην Ατλάντα των ΗΠΑ. Κοινή και η μοίρα της επιστροφής τους, αφού οι συνεχιζόμενες από το 2007 προσπάθειες των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού κατέληξαν στον επαναπατρισμό τους, στις 22 Ιανουαρίου 2024.
Ο επισκέπτης της έκθεσης έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει, σε πρώτο επίπεδο, τρία μοναδικά έργα τέχνης, ‘γεννήματα’ διαφορετικών τόπων και εποχών. Σε δεύτερο επίπεδο, ωστόσο, μπορεί να διαπιστώσει τον αγώνα που απαιτείται από πλευράς Υπουργείου Πολιτισμού, τη συνεχή και ενδελεχή έρευνα σε φωτογραφικά και έντυπα αρχεία, τη συνεργασία με διεθνείς διωκτικές, δικαστικές και διπλωματικές αρχές, για την επίτευξη του αυτονόητου, που δεν είναι άλλο από την επιστροφή των ξενιτεμένων μνημείων στον τόπο που τα δημιούργησε.
ιδήσεις σήμερα:
Δείτε βίντεο: Η δράση των πορτοφολάδων στα ΜΜΜ και η ανταλλαγή ναρκωτικών από συμμορίες - 57 συλλήψεις από την ΕΛΑΣ
Το κάθαρμα δεν είχε το θάρρος να την κοιτάξει στα μάτια, πισώπλατα το έκανε, ξεσπά η μητέρα της Κυριακής
Ποιος Γιουσέιν Μπολτ; O 16χρονος Τζαμαϊκανός Νικεκόι Μπράμγουελ έσπασε το ρεκόρ στα 400μ. που κρατούσε 22 χρόνια
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα