Φιλοποίμην Φίνος: Τα αποκαλυπτήρια της προτομής του στο πάρκο του σταθμού Λαρίσης

«Επιβάλλεται να τιμηθεί το έργο του ψύχραιμα και δίκαια, μακριά από αναπόφευκτες νοσταλγικές διαθέσεις και εξιδανικεύσεις μιας Ελλάδας που δεν υπάρχει πια» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη

Η προτομή του ανθρώπου που σημάδεψε ανεξίτηλα τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, του ιδρυτή της ιστορικής Finos Film, Φιλοποίμενος Φίνου, κοσμεί από σήμερα το πάρκο του σταθμού Λαρίσης. Το έργο, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, φιλοτέχνησε ο γλύπτης Βαγγέλης Ηλίας.

«Είναι πραγματικά εξαιρετικά δύσκολο, είπε, να συνοψίσει κανείς, σε λίγες γραμμές, την πορεία του Φιλοποίμενα Φίνου. Να επανατοποθετήσει την προσφορά και την επιρροή του στις πραγματικές τους διαστάσεις, στη συγχρονία και μεταγενέστερα. Οι ταινίες του Φίνου επιδρούν καθοριστικά στον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουμε σήμερα την Ελλάδα του 1950, του 1960 και του 1970. Ατάκες από αυτές τις ταινίες αποτελούν, ακόμη και σήμερα, σημείο αναφοράς στις συζητήσεις όλων μας, φιλικές και επισημότερες, έχοντας παρεισδύσει ακόμη και στον δημόσιο λόγο μας. Από την άλλη, επιβάλλεται να τιμηθεί το έργο του ψύχραιμα και δίκαια, μακριά από αναπόφευκτες νοσταλγικές διαθέσεις και εξιδανικεύσεις μιας Ελλάδας που δεν υπάρχει πια, αυτής που αιχμαλώτισαν για πάντα τα καρέ των ταινιών του. Πόσοι, στα αλήθεια, άνθρωποι είχαν τόσο μεγάλη και μακρόχρονη επιρροή στην ελληνική κοινωνία, χωρίς να βρίσκονται, παρά σπανιότατα, μπροστά στα φώτα της δημοσιότητας;» σημείωσε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τα σημερινά αποκαλυπτήρια της προτομής που πραγματοποιήθηκαν παρουσία του Δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα, του προκατόχου του Κώστα Μπακογιάννη, του Υφυπουργού Πολιτισμού Χρίστου Δήμα και εκπροσώπων του κινηματογραφικού κόσμου.

«Το 1939, πρόσθεσε η Λίνα Μενδώνη, γυρίζει «Το τραγούδι του χωρισμού», την πρώτη και τελευταία ταινία που σκηνοθέτησε. Η απόφασή του να είναι αυτή η τελευταία του ταινία, αποδεικνύει την ωριμότητά του. Είχε συνειδητοποιήσει νωρίς, ποιες ήταν οι κλίσεις του, η δημιουργική του δύναμη, τα χαρίσματά του. Ίσως το μεγάλο μυστικό της επιτυχίας του Φίνου να έγκειται ακριβώς σε αυτό: Αντιλήφθηκε, αυτός ο μεγάλος λάτρης του σινεμά, ότι δεν έκανε για σκηνοθέτης και αποφάσισε να υπηρετήσει τη μεγάλη του αγάπη από άλλο θέση και να αναδειχθεί -και να παραμένει μέχρι σήμερα- ο μεγαλύτερος Έλληνας παραγωγός όλων των εποχών, ένα φαινόμενο μάλλον ανεπανάληπτο».

Ο Φιλοποίμην Φίνος γεννήθηκε στην Κάτω Τιθορέα Λοκρίδας το 1908. Ο πατέρας του γιατρός, εξελίχθηκε σε αιθουσάρχη, μετατρέποντας θεατρικές αίθουσες σε κινηματογραφικές. Ο νεαρός Φιλοποίμην λατρεύει τις «μηχανές» και την τεχνική του κινηματογράφου. Σπουδάζει Νομικά στην Αθήνα, πολιτικές επιστήμες στη Γερμανία, αλλά ο κινηματογράφος τον κερδίζει για πάντα.

Μέσα σε τρεις δεκαετίες έστησε μια αυτοκρατορία. Αναδεικνύει πλήθος ηθοποιών, σκηνοθετών, σεναριογράφων, τεχνικών που θα διαγράψουν μετεωρική πορεία, έχοντας περάσει από το «σχολείο» της Φίνος Φιλμ.

Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης μίλησαν για τον Φίνο ο ηθοποιός Γιάννης Βογιατζής και ο διευθυντής φωτογραφίας Νίκος Καβουκίδης, που εργάστηκαν στα κινηματογραφικά στούντιο της Finos Film, και άλλοι άνθρωποι του κινηματογράφου.

Πέθανε ο πατέρας του Γιάννη Καλλιάνου - Η περιπέτεια στη ΜΕΘ του «Αττικόν» και τα παράπονα του βουλευτή

Κωλοτούμπα του ξαδέρφου Κασσελάκη μετά τον σάλο για τις «ευπρόσδεκτες» ψήφους των Σπαρτιατών - «Δεν τις θέλουμε», λέει τώρα


Ίδιες ή και χαμηλότερες τιμές φέτος στο Καλάθι του Πάσχα δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr