Οι πολυάριθμες διακρίσεις καταδεικνύουν την προσήλωσή της εταιρείας στη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία και την παροχή αξίας στους καταναλωτές, τους εργαζομένους και την κοινωνία.
Εθνική Λυρική Σκηνή: Αναβιώνει την ιστορία του πλοίου που φυγάδευσε την πνευματική ελίτ της Ελλάδας στο Πασίσι
Εθνική Λυρική Σκηνή: Αναβιώνει την ιστορία του πλοίου που φυγάδευσε την πνευματική ελίτ της Ελλάδας στο Πασίσι
Η μουσική παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» αποτελεί συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο
Η αληθινή ιστορία του πλοίου Ματαρόα, που μετέφερε Έλληνες διανοούμενους στη Γαλλία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αποτελεί την πηγή έμπνευσης της νέας μουσικοθεατρικής παράτασης με τίτλο «Ματαρόα στον ορίζοντα» που θα φιλοξενείται από τις 14 Δεκεμβρίου και για 21 συνολικά παραστάσεις στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Πρόκειται για μια συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή και μουσική του ίδιου και του Νίκου, ένα σύγχρονο και συναρπαστικό έργο καθαρού μουσικού θέατρου, όπου η μνήμη συνδέει το παρόν με το παρελθόν.
Το έργο προβάλλει τις κατακερματισμένες μνήμες μιας χώρας με τραυματικό παρελθόν στην οθόνη ενός δυστοπικού παρόντος. Το πλοίο-θρύλος υπόσχεται μια ονειρική έξοδο. Μια έξοδο αναγκαία για κάποιους, άβολη και μάταιη για άλλους, αμφίβολη για όλους. Άνθρωποι σε αέναη μετακίνηση μέχρι τελικής πτώσεως, φυγάδες ενός σαπισμένου κόσμου, περιμένουν το πλοίο για έναν τόπο που υπόσχεται δικαιοσύνη και επιτρέπει τα όνειρα. Κληρονόμοι της ήττας και της ακύρωσης των ονείρων, στοιχειωμένοι στο «μεταξύ» των κόσμων, κολλημένοι στο άχρονο, περιμένουν με τη σειρά τους την ελπίδα ενός ταξιδιού, το λυτρωτικό μέλλον, την άφιξη στη γη της ελευθερίας. Το πεδίο για την ουτοπία παραμένει ανοιχτό, μόνο που ο ορίζοντας είναι άδειος, χωρίς σημάδι. Πού βρίσκεται σήμερα η Γη της Επαγγελίας; Υπάρχει ακόμα; Και, αν ναι, ποιοι είναι αυτοί που θα επιβιβαστούν στην κιβωτό της ελευθερίας;
Το κείμενο της Έλσας Ανδριανού αποτελεί τη γόνιμη πρώτη ύλη για τη δημιουργία πολυεπίπεδων σκηνικών συνθέσεων, όπου λόγος, μουσική, σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια συνεισφέροντας από κοινού στην αφήγηση. Στην παράσταση συμμετέχει ένα εκλεκτό καστ πολυδύναμων ηθοποιών, χορευτών και μουσικών.
Το πλοίο λεγόταν «Ματαρόα» και απέπλευσε από την Ελλάδα τα ξημερώματα της 22ας Δεκεμβρίου του 1945. Στην πιο δύσκολη περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας, τις παραμονές του Εμφυλίου, μέσα σε ένα ζοφερό σκηνικό διώξεων και φόβου, ο φιλέλληνας Οκτάβιος Μερλιέ, διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου, σε συνεργασία με τον υποδιευθυντή Ροζέ Μιλλιέξ, διαβλέποντας τις δυσοίωνες πολιτικές εξελίξεις φυγάδευσε τη νεότερη πνευματική ελίτ της Ελλάδας στο Παρίσι μέσω του θεσμού των υποτροφιών του γαλλικού κράτους. Το βρετανικό καράβι «Ματαρόα», που κατά μία εκδοχή σημαίνει, στα πολυνησιακά, «γυναίκα με μεγάλα μάτια», ενώ κατά άλλες υποδηλώνει τη διορατικότητα, την ανησυχία, την ελπίδα, το να είσαι ζωντανός, πήρε μαζί του 125 νέους Έλληνες επιστήμονες και καλλιτέχνες για να τους γλιτώσει από τη «λευκή τρομοκρατία» που ξεκίνησε μετά τα Δεκεμβριανά. Μεταξύ τους, οι Κορνήλιος Καστοριάδης, Κώστας Παπαϊωάννου, Μιμίκα Κρανάκη, Κώστας Αξελός, ο ιστορικός Νίκος Σβορώνος, οι φοιτητές αρχιτεκτονικής Εμμανουήλ Κινδύνης, Αριστομένης Προβελέγγιος, Αθανάσιος Γάττος, Κωνσταντίνος Μανουηλίδης, Νικόλας Χατζημιχάλης, Γιώργος Κανδύλης, Πάνος Τσολάκης, Τάκης Ζενέτος, ο κινηματογραφιστής Μάνος Ζαχαρίας, ο γλύπτης Μέμος Μακρής, ο ζωγράφος Ντίκος Βυζάντιος, ο μουσικός Δημήτρης Χωραφάς, ο τεχνοκριτικός Άγγελος Προκοπίου, οι γιατροί Ανδρέας Γληνός και Ευάγγελος Μπρίκας, η συγγραφέας Έλλη Αλεξίου, η ποιήτρια Μάτση Χατζηλαζάρου, ο ποιητής Ανδρέας Καμπάς, οι φιλόλογοι Εμμανουήλ Κριαράς και Σταμάτιος Καρατζάς, και πολλοί άλλοι.
Το ανήσυχο αυτό πολύτιμο «φορτίο» θα αναζητούσε διέξοδο σωτηρίας στα γαλλικά πανεπιστήμια και, αργότερα, θα άλλαζε με τα έργα του την πορεία της σκέψης, της επιστήμης, των γραμμάτων και των τεχνών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Σκηνικός χώρος, η προβλήτα ενός λιμανιού και μια θάλασσα από αμέτρητα σημαιάκια, όπου οι ήρωες του έργου, επίδοξοι ταξιδιώτες ενός νέου Ματαρόα, δεν σταματούν να τραγουδούν, να χορεύουν, να παίζουν τα μουσικά τους όργανα και να ονειρεύονται, παλεύοντας παράλληλα με τις αντιφάσεις και το βάρος της μετεμφυλιακής κληρονομιάς και της νεότερης ευρωπαϊκής τους εμπειρίας. Όσο βρίσκονται σε μια κατάσταση αμφίβολης αναχώρησης, ο κόσμος και η ιστορία ανοίγονται μπροστά τους, επιβεβαιώνοντας πως «τα όνειρα, κι όταν μικραίνουν, είναι μονάχα για να μεγαλώσουν πάλι» και ότι οι αποτυχίες, οι κίνδυνοι και η οδύνη υπάρχουν για να δίνουν νόημα στη συγχώρεση, τη νίκη και τη χαρά.
«Στην προβλήτα ενός λιμανιού μια ομάδα νέων ανθρώπων ετοιμάζεται για τη “μεγάλη έξοδο”. Αναμένουν το πλοίο που θα τους ταξιδέψει μακριά από τη ζοφερή πραγματικότητα, προς έναν τόπο ελευθερίας, ευημερίας, έμπνευσης και νέων ευκαιριών. Όλοι τους γνωρίζουν την ιστορία του “Ματαρόα” και, όσο η δική τους αναμονή μεγαλώνει, οι αναφορές σε εκείνο το ιστορικό ταξίδι πληθαίνουν. Όμως οι διαφορές της εποχής του θρυλικού “Ματαρόα” με το σήμερα είναι κάτι παραπάνω από ορατές και η παλιά ιστορία αδυνατεί να τροφοδοτήσει από μόνη της την προσδοκία τους που, σταδιακά, μετατρέπεται σε αμφιβολία και τελικά σε απόγνωση. Οι “νέοι ταξιδιώτες”, ακίνητοι σε ένα σημείο “μεταξύ”, ανίκανοι να επέμβουν, έχοντας χάσει την αίσθηση του χρόνου και του χώρου, καταλήγουν άβουλοι παρατηρητές του αχανούς ορίζοντα. Η ξαφνική εμφάνιση ενός αυθεντικού επιβάτη του “Ματαρόα” ανατρέπει την ιστορία τους, επαναπροσδιορίζοντας τόσο την ίδια την έννοια του ταξιδιού όσο και τον σκοπό του», σημειώνει ο Θοδωρής Αμπαζής.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Κέννυ ΜακΛέλλαν, την κίνηση η Σταυρούλα Σιάμου και τον σχεδιασμό φωτισμών ο Νίκος Βλασόπουλος. Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια είναι η Ελεάνα Τσίχλη, ενώ την ιστορική έρευνα και τη δραματουργική συνεργασία ανέλαβε η Ελίτα Κουνάδη.
Τους ρόλους της παράστασης ερμηνεύουν οι: Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μανώλης Μαυροματάκης, Αγγελική Στελλάτου, Γιάννης Εγγλέζος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Ελίτα Κουνάδη, Μάριος Κρητικόπουλος, Λένα Μποζάκη, Βασίλης Παπαδόπουλος, Στέφανος Πίττας, Περικλής Σιούντας, Αντιγόνη Φρυδά ενώ συμμετέχουν οι μουσικοίΜαρίνος Γαλατσινός (κλαρινέτο, σαξόφωνο), Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης (κοντραμπάσο), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά) και Χαρούλα Τσαλπαρά (πιάνο)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 29 Δεκεμβρίου 2024
2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 Ιανουαρίου 2025
Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.30)
Ειδήσεις σήμερα:
Μανούσος Μανουσάκης: Πέθανε ο σκηνοθέτης των τηλεοπτικών επιτυχιών
Το έπος της ανεμογεννήτριας στο debate του ΣΥΡΙΖΑ: Δεν παράγουν ρεύμα, γιατί δεν έχουν... μπαταρίες, λέει ο Γκλέτσος- Δείτε βίντεο
Πόλεμος στην Ουκρανία: Η μητέρα των μαχών στο Κουρσκ - Με ATACMS και Storm Shadows ο Ζελένσκι, με Βορειοκορεάτες ο Πούτιν
Το έργο προβάλλει τις κατακερματισμένες μνήμες μιας χώρας με τραυματικό παρελθόν στην οθόνη ενός δυστοπικού παρόντος. Το πλοίο-θρύλος υπόσχεται μια ονειρική έξοδο. Μια έξοδο αναγκαία για κάποιους, άβολη και μάταιη για άλλους, αμφίβολη για όλους. Άνθρωποι σε αέναη μετακίνηση μέχρι τελικής πτώσεως, φυγάδες ενός σαπισμένου κόσμου, περιμένουν το πλοίο για έναν τόπο που υπόσχεται δικαιοσύνη και επιτρέπει τα όνειρα. Κληρονόμοι της ήττας και της ακύρωσης των ονείρων, στοιχειωμένοι στο «μεταξύ» των κόσμων, κολλημένοι στο άχρονο, περιμένουν με τη σειρά τους την ελπίδα ενός ταξιδιού, το λυτρωτικό μέλλον, την άφιξη στη γη της ελευθερίας. Το πεδίο για την ουτοπία παραμένει ανοιχτό, μόνο που ο ορίζοντας είναι άδειος, χωρίς σημάδι. Πού βρίσκεται σήμερα η Γη της Επαγγελίας; Υπάρχει ακόμα; Και, αν ναι, ποιοι είναι αυτοί που θα επιβιβαστούν στην κιβωτό της ελευθερίας;
Το κείμενο της Έλσας Ανδριανού αποτελεί τη γόνιμη πρώτη ύλη για τη δημιουργία πολυεπίπεδων σκηνικών συνθέσεων, όπου λόγος, μουσική, σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια συνεισφέροντας από κοινού στην αφήγηση. Στην παράσταση συμμετέχει ένα εκλεκτό καστ πολυδύναμων ηθοποιών, χορευτών και μουσικών.
Το πλοίο λεγόταν «Ματαρόα» και απέπλευσε από την Ελλάδα τα ξημερώματα της 22ας Δεκεμβρίου του 1945. Στην πιο δύσκολη περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας, τις παραμονές του Εμφυλίου, μέσα σε ένα ζοφερό σκηνικό διώξεων και φόβου, ο φιλέλληνας Οκτάβιος Μερλιέ, διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου, σε συνεργασία με τον υποδιευθυντή Ροζέ Μιλλιέξ, διαβλέποντας τις δυσοίωνες πολιτικές εξελίξεις φυγάδευσε τη νεότερη πνευματική ελίτ της Ελλάδας στο Παρίσι μέσω του θεσμού των υποτροφιών του γαλλικού κράτους. Το βρετανικό καράβι «Ματαρόα», που κατά μία εκδοχή σημαίνει, στα πολυνησιακά, «γυναίκα με μεγάλα μάτια», ενώ κατά άλλες υποδηλώνει τη διορατικότητα, την ανησυχία, την ελπίδα, το να είσαι ζωντανός, πήρε μαζί του 125 νέους Έλληνες επιστήμονες και καλλιτέχνες για να τους γλιτώσει από τη «λευκή τρομοκρατία» που ξεκίνησε μετά τα Δεκεμβριανά. Μεταξύ τους, οι Κορνήλιος Καστοριάδης, Κώστας Παπαϊωάννου, Μιμίκα Κρανάκη, Κώστας Αξελός, ο ιστορικός Νίκος Σβορώνος, οι φοιτητές αρχιτεκτονικής Εμμανουήλ Κινδύνης, Αριστομένης Προβελέγγιος, Αθανάσιος Γάττος, Κωνσταντίνος Μανουηλίδης, Νικόλας Χατζημιχάλης, Γιώργος Κανδύλης, Πάνος Τσολάκης, Τάκης Ζενέτος, ο κινηματογραφιστής Μάνος Ζαχαρίας, ο γλύπτης Μέμος Μακρής, ο ζωγράφος Ντίκος Βυζάντιος, ο μουσικός Δημήτρης Χωραφάς, ο τεχνοκριτικός Άγγελος Προκοπίου, οι γιατροί Ανδρέας Γληνός και Ευάγγελος Μπρίκας, η συγγραφέας Έλλη Αλεξίου, η ποιήτρια Μάτση Χατζηλαζάρου, ο ποιητής Ανδρέας Καμπάς, οι φιλόλογοι Εμμανουήλ Κριαράς και Σταμάτιος Καρατζάς, και πολλοί άλλοι.
Το ανήσυχο αυτό πολύτιμο «φορτίο» θα αναζητούσε διέξοδο σωτηρίας στα γαλλικά πανεπιστήμια και, αργότερα, θα άλλαζε με τα έργα του την πορεία της σκέψης, της επιστήμης, των γραμμάτων και των τεχνών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Σκηνικός χώρος, η προβλήτα ενός λιμανιού και μια θάλασσα από αμέτρητα σημαιάκια, όπου οι ήρωες του έργου, επίδοξοι ταξιδιώτες ενός νέου Ματαρόα, δεν σταματούν να τραγουδούν, να χορεύουν, να παίζουν τα μουσικά τους όργανα και να ονειρεύονται, παλεύοντας παράλληλα με τις αντιφάσεις και το βάρος της μετεμφυλιακής κληρονομιάς και της νεότερης ευρωπαϊκής τους εμπειρίας. Όσο βρίσκονται σε μια κατάσταση αμφίβολης αναχώρησης, ο κόσμος και η ιστορία ανοίγονται μπροστά τους, επιβεβαιώνοντας πως «τα όνειρα, κι όταν μικραίνουν, είναι μονάχα για να μεγαλώσουν πάλι» και ότι οι αποτυχίες, οι κίνδυνοι και η οδύνη υπάρχουν για να δίνουν νόημα στη συγχώρεση, τη νίκη και τη χαρά.
«Στην προβλήτα ενός λιμανιού μια ομάδα νέων ανθρώπων ετοιμάζεται για τη “μεγάλη έξοδο”. Αναμένουν το πλοίο που θα τους ταξιδέψει μακριά από τη ζοφερή πραγματικότητα, προς έναν τόπο ελευθερίας, ευημερίας, έμπνευσης και νέων ευκαιριών. Όλοι τους γνωρίζουν την ιστορία του “Ματαρόα” και, όσο η δική τους αναμονή μεγαλώνει, οι αναφορές σε εκείνο το ιστορικό ταξίδι πληθαίνουν. Όμως οι διαφορές της εποχής του θρυλικού “Ματαρόα” με το σήμερα είναι κάτι παραπάνω από ορατές και η παλιά ιστορία αδυνατεί να τροφοδοτήσει από μόνη της την προσδοκία τους που, σταδιακά, μετατρέπεται σε αμφιβολία και τελικά σε απόγνωση. Οι “νέοι ταξιδιώτες”, ακίνητοι σε ένα σημείο “μεταξύ”, ανίκανοι να επέμβουν, έχοντας χάσει την αίσθηση του χρόνου και του χώρου, καταλήγουν άβουλοι παρατηρητές του αχανούς ορίζοντα. Η ξαφνική εμφάνιση ενός αυθεντικού επιβάτη του “Ματαρόα” ανατρέπει την ιστορία τους, επαναπροσδιορίζοντας τόσο την ίδια την έννοια του ταξιδιού όσο και τον σκοπό του», σημειώνει ο Θοδωρής Αμπαζής.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Κέννυ ΜακΛέλλαν, την κίνηση η Σταυρούλα Σιάμου και τον σχεδιασμό φωτισμών ο Νίκος Βλασόπουλος. Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια είναι η Ελεάνα Τσίχλη, ενώ την ιστορική έρευνα και τη δραματουργική συνεργασία ανέλαβε η Ελίτα Κουνάδη.
Τους ρόλους της παράστασης ερμηνεύουν οι: Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μανώλης Μαυροματάκης, Αγγελική Στελλάτου, Γιάννης Εγγλέζος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Ελίτα Κουνάδη, Μάριος Κρητικόπουλος, Λένα Μποζάκη, Βασίλης Παπαδόπουλος, Στέφανος Πίττας, Περικλής Σιούντας, Αντιγόνη Φρυδά ενώ συμμετέχουν οι μουσικοίΜαρίνος Γαλατσινός (κλαρινέτο, σαξόφωνο), Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης (κοντραμπάσο), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά) και Χαρούλα Τσαλπαρά (πιάνο)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 29 Δεκεμβρίου 2024
2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 Ιανουαρίου 2025
Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.30)
Ειδήσεις σήμερα:
Μανούσος Μανουσάκης: Πέθανε ο σκηνοθέτης των τηλεοπτικών επιτυχιών
Το έπος της ανεμογεννήτριας στο debate του ΣΥΡΙΖΑ: Δεν παράγουν ρεύμα, γιατί δεν έχουν... μπαταρίες, λέει ο Γκλέτσος- Δείτε βίντεο
Πόλεμος στην Ουκρανία: Η μητέρα των μαχών στο Κουρσκ - Με ATACMS και Storm Shadows ο Ζελένσκι, με Βορειοκορεάτες ο Πούτιν
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα