Μια συζήτηση για το σήμερα της εκπαίδευσης στη Στέγη
27.09.2013
13:56
Εκπαιδευτικοί και ακαδημαϊκοί της εκπαίδευσης συζητούν για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που δεν έρχεται.
H Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Κοινωφελούς Ιδρύματος Α. Ωνάσης, σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών διοργανώνει μία συζήτηση για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.
Τρεις διακεκριμένοι ομιλητές, πανεπιστημιακοί, με το συντονισμό ενός φιλόλογου της νέας γενιάς, που ζει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από μέσα και μάλιστα όχι υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, επιχειρούν να φωτίσουν τις κρυφές πτυχές μιας διαρκούς περιπέτειας χωρίς αίσιο τέλος, αυτή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που δεν ολοκληρώνεται. Αναλύουν μέσω παραδειγμάτων από τη σύγχρονη και ιστορική μας πραγματικότητα, τις αιτίες που κάνουν την ποθούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να παραπέμπεται συνεχώς στο μέλλον αντί να κοιτάζει προς αυτό.
Άλλη μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αυτή για το «Νέο Λύκειο», αμφισβητείται πριν ακόμη ξεκινήσει, ως αποσπασματική και αναποτελεσματική. Ο αείμνηστος ιστορικός της εκπαίδευσης Αλέξης Δημαράς είχε γράψει για τη «Μεταρρύθμιση που δεν έγινε», συγκρίνοντας τις μεγάλες προσδοκίες που είχαν οι ιδρυτές του ελληνικού κράτους από την παιδεία, ως φορέα δημιουργίας ενός καλύτερου μέλλοντος μέσω της προπαρασκευής υπεύθυνων πολιτών, με τα πενιχρά αποτελέσματα που συνήθως έχουν οι κατά καιρούς εκπαιδευτικές πολιτικές.
Τι φταίει και αυτή η μεταρρύθμιση ολοένα εξαγγέλλεται και δεν γίνεται ποτέ ή γίνεται ελλιπώς; Σε τι οφείλεται το γεγονός ότι ιστορικά, τόσοι και τόσοι σημαντικοί παιδαγωγοί που έχουν αναμιχθεί ενεργά στην προσπάθεια βαθιάς αναμόρφωσης της παιδείας, δεν κατάφεραν παρά να κάνουν μικρές ή και επουσιώδεις αλλαγές; Είναι αιτία ο κομματισμός, η συνήθης προχειρότητα της κρατικής γραφειοκρατίας, η έλλειψη επαρκών κονδυλίων, η συχνή εναλλαγή προσώπων στην ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, ένα κατ’ όνομα μόνον ενδιαφέρον του πολιτικού συστήματος για την παιδεία, κάποιες βαθιές ιδεολογικές διαφορές που δεν επιτρέπουν συμφωνία και συνέχεια στις πολιτικές του κράτους; Τι είναι αυτό που μετατρέπει το διαρκές αίτημα για ουσιαστική παιδεία, σε σύστημα ανακύκλωσης εξεταστικών μοντέλων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Και ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να πάρει η εκπαιδευτική κοινότητα, σε ένα πλαίσιο οικονομικής κρίσης, που επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στο δημόσιο σχολείο;
Ομιλητές:
Δημήτρης Ματθαίου: Καθηγητής Συγκριτικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παναγιώτης Κιμουρτζής: Αναπληρωτής Καθηγητής Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Κώστας Αγγελάκος: Λέκτορας Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και τέως Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Συντονισμός: Κώστας Καραβίδας, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, υποψήφιος διδάκτωρ στον Τομέα Νεοελληνικών Σπουδών
Ώρα έναρξης: 19:00
Τρεις διακεκριμένοι ομιλητές, πανεπιστημιακοί, με το συντονισμό ενός φιλόλογου της νέας γενιάς, που ζει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από μέσα και μάλιστα όχι υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, επιχειρούν να φωτίσουν τις κρυφές πτυχές μιας διαρκούς περιπέτειας χωρίς αίσιο τέλος, αυτή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που δεν ολοκληρώνεται. Αναλύουν μέσω παραδειγμάτων από τη σύγχρονη και ιστορική μας πραγματικότητα, τις αιτίες που κάνουν την ποθούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, να παραπέμπεται συνεχώς στο μέλλον αντί να κοιτάζει προς αυτό.
Άλλη μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αυτή για το «Νέο Λύκειο», αμφισβητείται πριν ακόμη ξεκινήσει, ως αποσπασματική και αναποτελεσματική. Ο αείμνηστος ιστορικός της εκπαίδευσης Αλέξης Δημαράς είχε γράψει για τη «Μεταρρύθμιση που δεν έγινε», συγκρίνοντας τις μεγάλες προσδοκίες που είχαν οι ιδρυτές του ελληνικού κράτους από την παιδεία, ως φορέα δημιουργίας ενός καλύτερου μέλλοντος μέσω της προπαρασκευής υπεύθυνων πολιτών, με τα πενιχρά αποτελέσματα που συνήθως έχουν οι κατά καιρούς εκπαιδευτικές πολιτικές.
Τι φταίει και αυτή η μεταρρύθμιση ολοένα εξαγγέλλεται και δεν γίνεται ποτέ ή γίνεται ελλιπώς; Σε τι οφείλεται το γεγονός ότι ιστορικά, τόσοι και τόσοι σημαντικοί παιδαγωγοί που έχουν αναμιχθεί ενεργά στην προσπάθεια βαθιάς αναμόρφωσης της παιδείας, δεν κατάφεραν παρά να κάνουν μικρές ή και επουσιώδεις αλλαγές; Είναι αιτία ο κομματισμός, η συνήθης προχειρότητα της κρατικής γραφειοκρατίας, η έλλειψη επαρκών κονδυλίων, η συχνή εναλλαγή προσώπων στην ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, ένα κατ’ όνομα μόνον ενδιαφέρον του πολιτικού συστήματος για την παιδεία, κάποιες βαθιές ιδεολογικές διαφορές που δεν επιτρέπουν συμφωνία και συνέχεια στις πολιτικές του κράτους; Τι είναι αυτό που μετατρέπει το διαρκές αίτημα για ουσιαστική παιδεία, σε σύστημα ανακύκλωσης εξεταστικών μοντέλων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Και ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να πάρει η εκπαιδευτική κοινότητα, σε ένα πλαίσιο οικονομικής κρίσης, που επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στο δημόσιο σχολείο;
Ομιλητές:
Δημήτρης Ματθαίου: Καθηγητής Συγκριτικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παναγιώτης Κιμουρτζής: Αναπληρωτής Καθηγητής Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Κώστας Αγγελάκος: Λέκτορας Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και τέως Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Συντονισμός: Κώστας Καραβίδας, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, υποψήφιος διδάκτωρ στον Τομέα Νεοελληνικών Σπουδών
Ώρα έναρξης: 19:00
Μικρή Σκηνή
Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας. Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά μία ώρα πριν την εκδήλωση.
Η δράση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Έργου «Η Ελληνική Σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης».
Το εν λόγω έργο αποτελεί μέρος της Πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος: Η Πολιτεία και ο Πολίτης» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από Εθνικούς Πόρους
Η Ελληνική Σκέψη σε Διάλογο:
Λέξεις και Σκέψεις
Οι δράσεις των Λέξεων και Σκέψεων πραγματοποιούνται στο Πλαίσιο του Έργου «Η Ελληνική Σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης». Το εν λόγω έργο αποτελεί μέρος της Πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος: Η Πολιτεία και ο Πολίτης» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από Εθνικούς Πόρους. Στόχος του εν λόγω Έργου είναι η Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση ανθρώπων κάθε ηλικίας, μέσα από ένα ευρύ φάσμα βιωματικών δραστηριοτήτων, σ’ ένα πλαίσιο που στοχεύει στη διάνοιξη νέων δρόμων σκέψης και στοχασμού σε ζητήματα παγκόσμιου και διαχρονικού ενδιαφέροντος, με επίκεντρο τον Ελληνικό τρόπο σκέψης και την περιοχή της «Ακαδημίας Πλάτωνος».
Το έργο «Η Ελληνική σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης» σχεδιάστηκε από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και υλοποιείται σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ως ένα «έργο εν κινήσει και εν διαρκεί εξελίξει». Κορυφαίοι στοχαστές, ακαδημαϊκοί, επιστήμονες, καλλιτέχνες και διανοούμενοι από όλο τον κόσμο θα συμμετέχουν σε δημόσιες συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια και στοχευμένα προγράμματα βιωματικής μάθησης με άξονα τον ελληνισμό, την Πολιτεία και τον Πολίτη.
Τα προγράμματα βιωματικής μάθησης περιλαμβάνουν τις ακόλουθες δράσεις:
(α) Λέξεις και Σκέψεις
(β) Εικαστικοί Διάλογοι
(γ) Εργαστήρια/ Workshops
(δ) Παράλληλες δραστηριότητες και απευθύνονται κυρίως σε ενήλικους (εκπαιδευτικοί, ακαδημαϊκοί, φοιτητές, αλλά και ευρύ κοινό). Η διάρκεια των προγραμμάτων είναι 24 μήνες και θα υλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της τριετίας 2012-2014, ενώ θα κορυφωθούν το 2013 (ευρωπαϊκό έτος Πλάτωνα).
Οι δράσεις των Λέξεων και Σκέψεων απαρτίζεται από μια σειρά δράσεων που περιλαμβάνουν δημόσιες συζητήσεις, διαλέξεις και ανοιχτές συνομιλίες από καταξιωμένους επιστήμονες, διανοούμενους, πρόσωπα κλειδιά στο διεθνές φιλοσοφικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι.
Στο πλαίσιο του έργου, έχει αναπτυχθεί Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Μάθησης , ως αποθετήριο εκπαιδευτικού υλικού και ιστοχώρος παροχής ηλεκτρονικών μαθημάτων σε θεματικές ενότητες συναφείς με τις δράσεις του προγράμματος «Η Ελληνική Σκέψη σε Διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης» όπως οι κοινωνικές επιστήμες, η ανθρωπολογία, η ιστορία, τα νέα μέσα και η ψηφιακή τεχνολογία. Στο Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Μάθησης περιλαμβάνεται υλικό συμπληρωματικό των δραστηριοτήτων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος του ΕΣΠΑ. Η πρόσβαση στον ιστοχώρο είναι προσωποποιημένη και η εγγραφή είναι ανοιχτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες.
Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Μάθησης: http://akadimia-platonos.org/
Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας. Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά μία ώρα πριν την εκδήλωση.
Η δράση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Έργου «Η Ελληνική Σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης».
Το εν λόγω έργο αποτελεί μέρος της Πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος: Η Πολιτεία και ο Πολίτης» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από Εθνικούς Πόρους
Η Ελληνική Σκέψη σε Διάλογο:
Λέξεις και Σκέψεις
Οι δράσεις των Λέξεων και Σκέψεων πραγματοποιούνται στο Πλαίσιο του Έργου «Η Ελληνική Σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης». Το εν λόγω έργο αποτελεί μέρος της Πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος: Η Πολιτεία και ο Πολίτης» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από Εθνικούς Πόρους. Στόχος του εν λόγω Έργου είναι η Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση ανθρώπων κάθε ηλικίας, μέσα από ένα ευρύ φάσμα βιωματικών δραστηριοτήτων, σ’ ένα πλαίσιο που στοχεύει στη διάνοιξη νέων δρόμων σκέψης και στοχασμού σε ζητήματα παγκόσμιου και διαχρονικού ενδιαφέροντος, με επίκεντρο τον Ελληνικό τρόπο σκέψης και την περιοχή της «Ακαδημίας Πλάτωνος».
Το έργο «Η Ελληνική σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης» σχεδιάστηκε από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και υλοποιείται σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ως ένα «έργο εν κινήσει και εν διαρκεί εξελίξει». Κορυφαίοι στοχαστές, ακαδημαϊκοί, επιστήμονες, καλλιτέχνες και διανοούμενοι από όλο τον κόσμο θα συμμετέχουν σε δημόσιες συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια και στοχευμένα προγράμματα βιωματικής μάθησης με άξονα τον ελληνισμό, την Πολιτεία και τον Πολίτη.
Τα προγράμματα βιωματικής μάθησης περιλαμβάνουν τις ακόλουθες δράσεις:
(α) Λέξεις και Σκέψεις
(β) Εικαστικοί Διάλογοι
(γ) Εργαστήρια/ Workshops
(δ) Παράλληλες δραστηριότητες και απευθύνονται κυρίως σε ενήλικους (εκπαιδευτικοί, ακαδημαϊκοί, φοιτητές, αλλά και ευρύ κοινό). Η διάρκεια των προγραμμάτων είναι 24 μήνες και θα υλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της τριετίας 2012-2014, ενώ θα κορυφωθούν το 2013 (ευρωπαϊκό έτος Πλάτωνα).
Οι δράσεις των Λέξεων και Σκέψεων απαρτίζεται από μια σειρά δράσεων που περιλαμβάνουν δημόσιες συζητήσεις, διαλέξεις και ανοιχτές συνομιλίες από καταξιωμένους επιστήμονες, διανοούμενους, πρόσωπα κλειδιά στο διεθνές φιλοσοφικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι.
Στο πλαίσιο του έργου, έχει αναπτυχθεί Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Μάθησης , ως αποθετήριο εκπαιδευτικού υλικού και ιστοχώρος παροχής ηλεκτρονικών μαθημάτων σε θεματικές ενότητες συναφείς με τις δράσεις του προγράμματος «Η Ελληνική Σκέψη σε Διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης» όπως οι κοινωνικές επιστήμες, η ανθρωπολογία, η ιστορία, τα νέα μέσα και η ψηφιακή τεχνολογία. Στο Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Μάθησης περιλαμβάνεται υλικό συμπληρωματικό των δραστηριοτήτων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος του ΕΣΠΑ. Η πρόσβαση στον ιστοχώρο είναι προσωποποιημένη και η εγγραφή είναι ανοιχτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες.
Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Μάθησης: http://akadimia-platonos.org/
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr