Γιατί δεν πρέπει να χάσετε την έκθεση του Μάρτιν Κιπενμπέργκερ στο Μουσείο Κυκλαδικής
14.10.2013
16:14
Ο μεγάλος Γερμανός καλλιτέχνης και λάτρης της Ελλάδας, παρουσιάζεται
μέσα από το έργο του σε μια έκθεση σύμπραξη του οργανισμού ΝΕΟΝ με το
Μουσείο Κυκλαδικής – Μια πλούσια έκθεση που «δένει» τα πολύπλοκα
έργα του καλλιτέχνη με αρμονικό τρόπο
Η έκθεση «Κραυγή Ελευθερίας» του Γερμανού καλλιτέχνη εγκαινιάστηκε πριν λίγες ημέρες στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Ο μεγάλος Γερμανός καλλιτέχνης Μάρτιν Κίπενπέργκερ, αποτελεί, μαζί με ελάχιστους ακόμα καλλιτέχνες του 20ού αιώνα όπως ο Joseph Beuys, o Αndy Warhol ή η Marina Abramovic ένα μοναδικό παράδειγμα όπου περσόνα και έργο είναι σχεδόν ταυτόσημα.
Εκκεντρικός, αληθινός, μοναδικός, αντικομφορμιστής ο Γερμανός έχει αφήσει το στίγμα του στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Και εκτός αυτού, υπήρξε λάτρης της Ελλάδας. Την Ελλάδα την γνώρισε μέσω του καλού του φίλου Μισέλ Βίρτλε, παντρεμένου με Ελληνίδα και έτσι άρχισε να την επισκέπτεται συχνά. Συγκεκριμένα το νησί της Σύρου, έγινε το δεύτερο σπίτι του, στο οποίο βέβαια ίδρυσε και ένα αντισυμβατικό μουσείο σύχρονης τέχνης το ΜOMAS (Museum of Modern Art Syros). Πιθανώς του ταίριαξε η ανεμελιά της και η αίσθηση της ελευθερίας που προσφέρει σαν τόπος.
Αυτά και πολλά άλλα πράγματα που αφορούν τον καλλιτέχνη, αλλά και πέντε δωμάτια από έργα του, όπως το υπέροχο “δάσος” του με γόπες και χάπια, μια πραγματικά ονειρική εγκατάσταση, μπορείτε να δείτε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Είναι μια έκθεση καταρχήν κατανοητή για τον μέσο θεατή. Και αυτό οφείλεται στην πολύ καλή επιμέλεια του Δημήτρη Παλαιοκρασσά. Ο χώρος δύσκολος, τα έργα όμως τοποθετήθηκαν με τόσο έξυπνο τρόπο που αποτελούν την πιο αβίαστη αφήγηση που μπορεί να συναντήσει ο θεατής.
Και η λέξη “αβίαστη” είναι το κλειδί εδώ, καθώς η ελευθερία του ατόμου αποτελεί τον κεντρικό άξονα του καλλιτεχνικού έργου του Κίπενμπέργκερ.
Ένα τραπέζι με μια νέα εκδοχή παράθεσης του έργου τέχνης, φτιαγμένο εξ'ολοκλήρου από αυτόν, κεφαλια απροσδιόριστων ανθρώπων (ίσως προτομές του ίδιου) με noodles να μπαίνουν και να βγαίνουν από αυτά, φωτογραφίες του ίδιου από την σύντροφο του όταν πια είχε αποδεχτεί εν μέρει την ανίατη ασθένεια που θα τον νικούσε.
Η προσωπικότητα του καλλιτέχνη που αυτόματα ήταν και το ίδιο του το έργο, ξεδιπλώνονται μεθοδικά, τακτικά, κατανοητά και ελεύθερα όπως ακριβώς του αρμόζει, δίνοντας μια ευρεία εικόνα στον επισκέπτη. Ο Κίπενμπέργκερ προτείνει την ελευθερία και ο θεατής διαλέγει ποιος τρόπος του ταιριάζει.
Εκκεντρικός, αληθινός, μοναδικός, αντικομφορμιστής ο Γερμανός έχει αφήσει το στίγμα του στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Και εκτός αυτού, υπήρξε λάτρης της Ελλάδας. Την Ελλάδα την γνώρισε μέσω του καλού του φίλου Μισέλ Βίρτλε, παντρεμένου με Ελληνίδα και έτσι άρχισε να την επισκέπτεται συχνά. Συγκεκριμένα το νησί της Σύρου, έγινε το δεύτερο σπίτι του, στο οποίο βέβαια ίδρυσε και ένα αντισυμβατικό μουσείο σύχρονης τέχνης το ΜOMAS (Museum of Modern Art Syros). Πιθανώς του ταίριαξε η ανεμελιά της και η αίσθηση της ελευθερίας που προσφέρει σαν τόπος.
Αυτά και πολλά άλλα πράγματα που αφορούν τον καλλιτέχνη, αλλά και πέντε δωμάτια από έργα του, όπως το υπέροχο “δάσος” του με γόπες και χάπια, μια πραγματικά ονειρική εγκατάσταση, μπορείτε να δείτε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Είναι μια έκθεση καταρχήν κατανοητή για τον μέσο θεατή. Και αυτό οφείλεται στην πολύ καλή επιμέλεια του Δημήτρη Παλαιοκρασσά. Ο χώρος δύσκολος, τα έργα όμως τοποθετήθηκαν με τόσο έξυπνο τρόπο που αποτελούν την πιο αβίαστη αφήγηση που μπορεί να συναντήσει ο θεατής.
Και η λέξη “αβίαστη” είναι το κλειδί εδώ, καθώς η ελευθερία του ατόμου αποτελεί τον κεντρικό άξονα του καλλιτεχνικού έργου του Κίπενμπέργκερ.
Ένα τραπέζι με μια νέα εκδοχή παράθεσης του έργου τέχνης, φτιαγμένο εξ'ολοκλήρου από αυτόν, κεφαλια απροσδιόριστων ανθρώπων (ίσως προτομές του ίδιου) με noodles να μπαίνουν και να βγαίνουν από αυτά, φωτογραφίες του ίδιου από την σύντροφο του όταν πια είχε αποδεχτεί εν μέρει την ανίατη ασθένεια που θα τον νικούσε.
Η προσωπικότητα του καλλιτέχνη που αυτόματα ήταν και το ίδιο του το έργο, ξεδιπλώνονται μεθοδικά, τακτικά, κατανοητά και ελεύθερα όπως ακριβώς του αρμόζει, δίνοντας μια ευρεία εικόνα στον επισκέπτη. Ο Κίπενμπέργκερ προτείνει την ελευθερία και ο θεατής διαλέγει ποιος τρόπος του ταιριάζει.
Ο Κιπενμπέργκερ έχοντας ζήσει μία ζωή εκτός συμβάσεων, απόλυτα ελεύθερος από μικροαστισμούς και κοινωνικά πρέπει, αλλά και με μια ιδιαίτερη αδυναμία στο ποτό, πέθανε το 1997, χτυπημένος από καρκίνο του ήπατος, σε ηλικία μόλις 44 ετών. Ο προσωπικός «μύθος» του διατηρήθηκε ανέπαφος, ενώ τα έργα του μετά τον θάνατό του πήραν την θέση που τους άξιζαν στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης.
Η έκθεση θα έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό αυτή την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου και το Μουσείο θα παραμείνει ανοιχτό από τις 10 το πρωί έως και τις 8 το βράδυ.
Μέχρι 26 Ιανουαρίου 2014
Υ.Γ. Μην χάσετε στο πωλητήριο του Μουσείου, τα νέα εξαιρετικά κοσμήματα της Σοφίας Βάμιαλη, εμπνευσμένα από το έργο του Κίπενμπέργκερ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr