Αμφίπολη: Αγωνία τώρα για την τρίτη είσοδο
10.09.2014
06:54
Το πολύχρωμο ίχνος που διακρίνεται μέσα από την οπή στον τρίτο τοίχο δεν αποκλείεται να προσδιορίζει ένα εντυπωσιακό άγαλμα - Η συμβολική δύναμη του αριθμού «3» θα αποκαλυφθεί σύντομα, καθώς οι εξερευνητές του τάφου της Αμφίπολης έχουν ήδη περάσει πίσω από τον τρίτο διαφραγματικό τοίχο
Το αίνιγμα του δεύτερου προθαλάμου και της εισόδου στον καθαυτό ταφικό θάλαμο έχει λυθεί για τους αρχαιολόγους -όχι όμως ακόμη για οποιονδήποτε άλλον. Ενώ το, παγκόσμιο πλέον, κοινό και τα διεθνή ΜΜΕ παραμένουν σε αγωνία παρακολουθώντας επί 24ωρης βάσης τα ενημερωτικά δελτία που δίνει στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού, οι αρχαιολόγοι έχουν ήδη ολοκληρωμένη εικόνα για το τι κρύβεται πίσω από τον τρίτο διαφραγματικό τοίχο.
Υπενθυμίζεται ότι, παρακινημένοι από την τρισδιάστατη αναπαράσταση που παρουσίασε το «Πρώτο Θέμα» στο φύλλο της προηγούμενης Κυριακής, οι άνθρωποι του ΥΠΠΟ έδωσαν εχθές για πρώτη φορά στη δημοσιότητα τη δική τους αναλυτική αρχιτεκτονική «τομογραφία» του μνημείου.
Κατά την πάγια τακτική της, η διεπιστημονική ομάδα υπό την επικεφαλής της ανασκαφής, κα Περιστέρη, δεν αποκάλυψε τι κρύβεται πίσω από τον τοίχο με τις δύο Καρυάτιδες. Ωστόσο, ήδη από τη φωτογραφία με το ορθογώνιο κομμάτι της οροφής, το οποίο βρέθηκε πεσμένο στον δεύτερο προθάλαμο, από την οπή στον τρίτο διαφραγματικό τοίχο, διακρίνεται στο σκοτάδι ένα πολύχρωμο ίχνος.
Σύμφωνα με τη γνώμη ειδικών που συμβουλεύτηκε το protothema.gr είναι βέβαιο ότι οι αρχαιολόγοι στην Αμφίπολη έχουν ήδη λύσει το αίνιγμα του τρίτου τοίχου, ο οποίος πιθανότατα φέρει γλυπτή αλλά και ζωγραφική διακόσμηση ακόμη υψηλότερης τεχνικής από όσα έχουν ήδη έρθει στο φως (Σφίγγες, Καρυάτιδες, ρόδακες, πλευρική τοιχοποιία, μωσαϊκά, επιστύλια κ.λπ).
Εάν ισχύει η θεωρία ότι ο στόχος του ανθρώπου που παράγγειλε την κατασκευή του τάφου ήταν να ξεπεράσει σε μεγαλοπρέπεια οποιοδήποτε νεκρικό μνημείο υπήρχε στη μακεδονική επικράτεια ως το τέλος περίπου του 4ου π.Χ. αιώνα, τα αγάλματα και οι παραστάσεις που κοσμούν τον δεύτερο προθάλαμο θα πρέπει να αφήσουν άφωνους ειδικούς και κοινό.
Κρίνοντας από τα ευρήματα της Βεργίνας και αναλόγως του βαθμού στον οποίον έχει φτάσει η φυσική ή εσκεμμένη φθορά του μνημείου, πίσω από τον τρίτο τοίχο, πιθανώς βρίσκονται ακόμη πιο περίτεχνες ανάγλυφες παραστάσεις στις οποίες γίνεται ενδεχομένως σαφής αναφορά στην ταυτότητα του ή των νεκρών «ενοίκων» του τάφου. Στις Αιγές (Βεργίνα) το μάρμαρο και το ελεφαντοστούν, με επιχρωματισμένα μέρη και λεπτομερέστατη καλλιτεχνική εργασία, είχαν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον.
Υπενθυμίζεται ότι, παρακινημένοι από την τρισδιάστατη αναπαράσταση που παρουσίασε το «Πρώτο Θέμα» στο φύλλο της προηγούμενης Κυριακής, οι άνθρωποι του ΥΠΠΟ έδωσαν εχθές για πρώτη φορά στη δημοσιότητα τη δική τους αναλυτική αρχιτεκτονική «τομογραφία» του μνημείου.
Κατά την πάγια τακτική της, η διεπιστημονική ομάδα υπό την επικεφαλής της ανασκαφής, κα Περιστέρη, δεν αποκάλυψε τι κρύβεται πίσω από τον τοίχο με τις δύο Καρυάτιδες. Ωστόσο, ήδη από τη φωτογραφία με το ορθογώνιο κομμάτι της οροφής, το οποίο βρέθηκε πεσμένο στον δεύτερο προθάλαμο, από την οπή στον τρίτο διαφραγματικό τοίχο, διακρίνεται στο σκοτάδι ένα πολύχρωμο ίχνος.
Σύμφωνα με τη γνώμη ειδικών που συμβουλεύτηκε το protothema.gr είναι βέβαιο ότι οι αρχαιολόγοι στην Αμφίπολη έχουν ήδη λύσει το αίνιγμα του τρίτου τοίχου, ο οποίος πιθανότατα φέρει γλυπτή αλλά και ζωγραφική διακόσμηση ακόμη υψηλότερης τεχνικής από όσα έχουν ήδη έρθει στο φως (Σφίγγες, Καρυάτιδες, ρόδακες, πλευρική τοιχοποιία, μωσαϊκά, επιστύλια κ.λπ).
Εάν ισχύει η θεωρία ότι ο στόχος του ανθρώπου που παράγγειλε την κατασκευή του τάφου ήταν να ξεπεράσει σε μεγαλοπρέπεια οποιοδήποτε νεκρικό μνημείο υπήρχε στη μακεδονική επικράτεια ως το τέλος περίπου του 4ου π.Χ. αιώνα, τα αγάλματα και οι παραστάσεις που κοσμούν τον δεύτερο προθάλαμο θα πρέπει να αφήσουν άφωνους ειδικούς και κοινό.
Κρίνοντας από τα ευρήματα της Βεργίνας και αναλόγως του βαθμού στον οποίον έχει φτάσει η φυσική ή εσκεμμένη φθορά του μνημείου, πίσω από τον τρίτο τοίχο, πιθανώς βρίσκονται ακόμη πιο περίτεχνες ανάγλυφες παραστάσεις στις οποίες γίνεται ενδεχομένως σαφής αναφορά στην ταυτότητα του ή των νεκρών «ενοίκων» του τάφου. Στις Αιγές (Βεργίνα) το μάρμαρο και το ελεφαντοστούν, με επιχρωματισμένα μέρη και λεπτομερέστατη καλλιτεχνική εργασία, είχαν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον.
Το πολύχρωμο ίχνος που διακρίνεται μέσα από την οπή στον τρίτο τοίχο δεν αποκλείεται να προσδιορίζει ένα εντυπωσιακό άγαλμα, ακριβώς έξω από την είσοδο στον κεντρικό ταφικό θάλαμο. Ή, ακόμη και μια πιο σύνθετη παράσταση, ζωγραφική ή ανάγλυφη.
Όπως και να 'χει, η συμβολική δύναμη του αριθμού «3» θα αποκαλυφθεί σύντομα, καθώς οι εξερευνητές του τάφου της Αμφίπολης έχουν ήδη περάσει πίσω από τον τρίτο διαφραγματικό τοίχο. Αυτά που θα αποκαλύψουν, όταν εκείνοι το αποφασίσουν, αναμένεται να αποδειχθούν καθοριστικά, εφόσον θα οδηγούν σε οριστικές απαντήσεις, τόσο στο ερώτημα περί της σύλησης του τάφου, όσο και σε σχέση με το ποιος, ποια ή ποιοι κατοίκησαν μέσα στο Λόφο Καστά επί σχεδόν δυόμιση χιλιετίες.
Όπως και να 'χει, η συμβολική δύναμη του αριθμού «3» θα αποκαλυφθεί σύντομα, καθώς οι εξερευνητές του τάφου της Αμφίπολης έχουν ήδη περάσει πίσω από τον τρίτο διαφραγματικό τοίχο. Αυτά που θα αποκαλύψουν, όταν εκείνοι το αποφασίσουν, αναμένεται να αποδειχθούν καθοριστικά, εφόσον θα οδηγούν σε οριστικές απαντήσεις, τόσο στο ερώτημα περί της σύλησης του τάφου, όσο και σε σχέση με το ποιος, ποια ή ποιοι κατοίκησαν μέσα στο Λόφο Καστά επί σχεδόν δυόμιση χιλιετίες.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr