USEUM: To κοινωνικό δίκτυο μίας 27χρονης Ελληνίδας φέρνει κοντά εικαστικούς από όλο τον κόσμο
07.11.2014
09:52
Τι κάνει η πλατφόρμα της 27χρονης Φωτεινής Βαλεόντη
Κάνοντας το διδακτορικό της στο Λονδίνο, και συγκεκριμένα στο UCL, πάνω στις νέες τεχνολογίες και τα μουσεία, η Φωτεινή Βαλεόντη έκανε την εξής απλή παρατήρηση: έως τότε δεν υπήρχε καμία ευρέως διαδεδομένη πλατφόρμα στην οποία θα μπορούσε να απευθυνθεί όταν ήθελε να αναζητήσει έναν πίνακα ή το βιογραφικό ενός καλλιτέχνη. Αντί γι’ αυτό έπρεπε να πάει σε μία μηχανή αναζήτησης, και ναι μεν να βρει αρκετά από τα στοιχεία που έψαχνε, αλλά συνοδευμένα από πολύ «θόρυβο», δηλαδή από παντελώς άσχετες πληροφορίες. Αποφάσισε λοιπόν να δημιουργήσει το USEUM και με τη βοήθεια των χρηστών να φτιάξει μακροπρόθεσμα μια βάση αναφοράς για πίνακες, καλλιτέχνες κ.ο.κ.
Η προσπάθειά της ξεκίνησε το 2012 και μέσα σε δύο μόλις μήνες λειτουργίας κατέλαβε την πρώτη θέση στον διαγωνισμό καινοτομίας της Microsoft “Athens Startup Weekend”. Την ίδια μάλιστα χρονιά έλαβε χρηματοδότηση 110.000 λιρών Αγγλίας -κάτι περισσότερο από 140.000 ευρώ- από ιδιώτες επενδυτές, ενώ όπως αναφέρει «μέχρι και σήμερα μας στηρίζει το UCL Advances -το γραφείο επιχειρηματικότητας του UCL- με διάφορες παροχές, όπως για παράδειγμα νομικές συμβουλές και παραχώρηση αιθουσών δεξιώσεων». Αρχικά στην προσπάθεια συμμετείχε η ίδια και η αδερφή της Δήμητρα, η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό της πλατφόρμας και στη δημιουργία της έκθεσης. Έπειτα μπήκαν άλλοι δύο συνιδρυτές, ο αδερφός της Ευτύχιος (προγραμματιστής) κι ο φίλος της Γιώργος Τρίτος (με σπουδές business), ο οποίος βοήθησε σημαντικά να λάβουν την πρώτη τους χρηματοδότηση. « Έκτοτε δουλεύουμε στο USEUM συνολικά οχτώ άτομα, οι περισσότεροι εκ των οποίων part-time».
Η προσπάθειά της ξεκίνησε το 2012 και μέσα σε δύο μόλις μήνες λειτουργίας κατέλαβε την πρώτη θέση στον διαγωνισμό καινοτομίας της Microsoft “Athens Startup Weekend”. Την ίδια μάλιστα χρονιά έλαβε χρηματοδότηση 110.000 λιρών Αγγλίας -κάτι περισσότερο από 140.000 ευρώ- από ιδιώτες επενδυτές, ενώ όπως αναφέρει «μέχρι και σήμερα μας στηρίζει το UCL Advances -το γραφείο επιχειρηματικότητας του UCL- με διάφορες παροχές, όπως για παράδειγμα νομικές συμβουλές και παραχώρηση αιθουσών δεξιώσεων». Αρχικά στην προσπάθεια συμμετείχε η ίδια και η αδερφή της Δήμητρα, η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό της πλατφόρμας και στη δημιουργία της έκθεσης. Έπειτα μπήκαν άλλοι δύο συνιδρυτές, ο αδερφός της Ευτύχιος (προγραμματιστής) κι ο φίλος της Γιώργος Τρίτος (με σπουδές business), ο οποίος βοήθησε σημαντικά να λάβουν την πρώτη τους χρηματοδότηση. « Έκτοτε δουλεύουμε στο USEUM συνολικά οχτώ άτομα, οι περισσότεροι εκ των οποίων part-time».
Αυτή τη στιγμή, μπαίνοντας στο site, ο επισκέπτης βρίσκει 15.000 πίνακες από περισσότερους από 1.300 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. «Η καινοτομία του», συνεχίζει η Φωτεινή, «είναι ότι δημιουργείται από τον κόσμο, από τον καθένα μας, μέσω της συνεργατικής δημιουργίας (crowd-sourcing). Είναι το πρώτο κοινωνικό δίκτυο για την τέχνη που απευθύνεται στο ευρύ κοινό δίνοντάς του ενεργό ρόλο, ισότιμο τουλάχιστον με τον ρόλο του καλλιτέχνη ή του τεχνοκριτικού». Συγκεκριμένα οι δημιουργοί και τα μουσεία μπορούν να προβάλλουν την έκθεσή τους στους χιλιάδες επισκέπτες της πλατφόρμας ή και να πουλήσουν υψηλής ποιότητας εκτυπώσεις, κούπες, μπλούζες, τσάντες, χωρίς κάποιο κόστος. Από την άλλη πλευρά, οι επισκέπτες μπορούν να βαθμολογήσουν τους πίνακες κατά βούληση, να επιμεληθούν την προσωπική τους συλλογή με αγαπημένα και να στείλουν δωρεάν κάθε έργο σαν μία πρωτότυπη και καλαίσθητη ηλεκτρονική καρτ-ποστάλ (e-card). Επίσης έχουν τη δυνατότητα, αν δεν υπάρχει ο αγαπημένος τους πίνακας στο USEUM, να τον βρουν, να τον ανεβάσουν οι ίδιοι και να τον προσθέσουν στη συλλογή τους.
Κάθε startup βέβαια συναντά και δυσκολίες, πόσο μάλλον μία που ασχολείται με ένα εξαιρετικά δύσκολο χώρο όπως η τέχνη. Οπως αναφέρει ωστόσο η Φωτεινή, οι δυσκολίες αυτές μπορούν να ξεπεραστούν όταν το επίπεδο της δουλειάς σου είναι υψηλό και οι προθέσεις σου τίμιες: «Ο κόσμος της τέχνης, αν τον ονομάσουμε έτσι, αποτελείται από ανθρώπους σκεπτόμενους, με υψηλό αισθητικό κριτήριο, μόρφωση, άποψη και απαιτήσεις. Πρόκειται ταυτόχρονα όμως για ένα κοινό που χάρη στην καλλιέργεια και την παιδεία του αγαπά, αναζητά και αγκαλιάζει το καινούργιο. Αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι από τη στιγμή που θα μπεις σ’ αυτόν τον χώρο σοβαρά και τίμια, φέρνοντας κάτι καινούργιο και ουσιαστικό, αυτό όχι μόνο δεν τρομάζει αλλά είναι και πολύ ευπρόσδεκτο».
Οσο για τα πλάνα τους για τους επόμενους μήνες, παραμένουν αισιόδοξα και επικεντρώνονται τόσο στη συνολική λειτουργία USEUM Shop, που μόλις άνοιξε, όσο και στην ενεργοποίηση νέων μηχανισμών όπως για παράδειγμα το «Αίτημα για δημιουργία προϊόντων». Με αυτό μπορεί κανείς να ζητήσει να δημιουργηθεί αντικείμενο προς πώληση για οποιοδήποτε έργο υπάρχει στο USEUM και η ομάδα αναλαμβάνει να επικοινωνήσει με τον δημιουργό ή τον δικαιούχο και να κατασκευάσει τον καμβά ή την κούπα που ζητήθηκε. «Αυτός ο μηχανισμός, όπως και το αναβαθμισμένο USEUM Shop είχαν μεγάλη αποδοχή. Με αυτόν πάντα τον γνώμονα, το τι αρέσει κι έχει νόημα για τα μέλη μας δηλαδή, συνεχίζουμε να βελτιώνουμε την εμπειρία του κάθε επισκέπτη μας, ώστε η περιήγησή του στο ‘μουσείο’ μας να είναι απολαυστική και ξεκούραστη».
* Για τους αναγνώστες του Protothema.gr, το USEUM παρέχει έκπτωση 20% σε κούπες και σε όλα τα προιόντα American Apparel: τσάντες, μπλούζες, φούτερ. Μπες στο http://useum.org, κάνε τις αγορές σου και στο checkout δώσε τον κωδικό MET-20-OFF.
Κάθε startup βέβαια συναντά και δυσκολίες, πόσο μάλλον μία που ασχολείται με ένα εξαιρετικά δύσκολο χώρο όπως η τέχνη. Οπως αναφέρει ωστόσο η Φωτεινή, οι δυσκολίες αυτές μπορούν να ξεπεραστούν όταν το επίπεδο της δουλειάς σου είναι υψηλό και οι προθέσεις σου τίμιες: «Ο κόσμος της τέχνης, αν τον ονομάσουμε έτσι, αποτελείται από ανθρώπους σκεπτόμενους, με υψηλό αισθητικό κριτήριο, μόρφωση, άποψη και απαιτήσεις. Πρόκειται ταυτόχρονα όμως για ένα κοινό που χάρη στην καλλιέργεια και την παιδεία του αγαπά, αναζητά και αγκαλιάζει το καινούργιο. Αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι από τη στιγμή που θα μπεις σ’ αυτόν τον χώρο σοβαρά και τίμια, φέρνοντας κάτι καινούργιο και ουσιαστικό, αυτό όχι μόνο δεν τρομάζει αλλά είναι και πολύ ευπρόσδεκτο».
Οσο για τα πλάνα τους για τους επόμενους μήνες, παραμένουν αισιόδοξα και επικεντρώνονται τόσο στη συνολική λειτουργία USEUM Shop, που μόλις άνοιξε, όσο και στην ενεργοποίηση νέων μηχανισμών όπως για παράδειγμα το «Αίτημα για δημιουργία προϊόντων». Με αυτό μπορεί κανείς να ζητήσει να δημιουργηθεί αντικείμενο προς πώληση για οποιοδήποτε έργο υπάρχει στο USEUM και η ομάδα αναλαμβάνει να επικοινωνήσει με τον δημιουργό ή τον δικαιούχο και να κατασκευάσει τον καμβά ή την κούπα που ζητήθηκε. «Αυτός ο μηχανισμός, όπως και το αναβαθμισμένο USEUM Shop είχαν μεγάλη αποδοχή. Με αυτόν πάντα τον γνώμονα, το τι αρέσει κι έχει νόημα για τα μέλη μας δηλαδή, συνεχίζουμε να βελτιώνουμε την εμπειρία του κάθε επισκέπτη μας, ώστε η περιήγησή του στο ‘μουσείο’ μας να είναι απολαυστική και ξεκούραστη».
* Για τους αναγνώστες του Protothema.gr, το USEUM παρέχει έκπτωση 20% σε κούπες και σε όλα τα προιόντα American Apparel: τσάντες, μπλούζες, φούτερ. Μπες στο http://useum.org, κάνε τις αγορές σου και στο checkout δώσε τον κωδικό MET-20-OFF.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr