Το μυστήριο του «Salvator Mundi» του Ντα Βίντσι που έχει μπερδέψει τους επιστήμονες
19.10.2017
22:50
Νέα μελέτη θέτει ένα βασικό ερώτημα για τον τρόπο που η ο αναγεννησιακός καλλιτέχνης έχει απεικονίσει την κρυστάλλινη σφαίρα στον εμβληματικό πίνακα
Μία «μυστηριώδη ανωμαλία» ανέδειξε μία νέα μελέτη στον πίνακα «Salvator Mundi» (Ο Σωτήρας του Κόσμου), ο οποίος σε δημοπρασία από τον οίκο Christie's το Νοέμβριο εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 100 εκατ. δολάρια.
Ο πίνακας που απεικονίζει τον Ιησού να κάνει τη χειρονομία της ευλογίας με το δεξί του χέρι ενώ με το αριστερό κρατά μία κρυστάλλινη σφαίρα.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο βρετανικός Guardian, σε μία νέα μελέτη με τίτλο: Λεονάρντο ντα Βίντσι: Η βιογραφία, ο Γουόλτερ Άιζακσον θέτει το ερώτημα γιατί μία καλλιτεχνική ιδιοφυΐα, επιστήμονας, εφευρέτης και μηχανικός έδειξε μία «ασυνήθιστη απροθυμία» να συνδυάσει την τέχνη και την επιστήμη όσον αφορά την απεικόνιση της σφαίρας.
«Από μία άποψη, έχει ζωγραφιστεί με πανέμορφη επιστημονική ακρίβεια...αλλά ο Λεονάρντο απέτυχε να ζωγραφίσει την παραμόρφωση που θα προέκυπτε κοιτώντας μέσα από μια στέρεη, διάφανη σφαίρα σε αντικείμενα τα οποία δεν την αγγίζουν», σημειώνει ο Άιζακσον.
«Το στέρεο γυαλί ή κρύσταλλο, είτε σε μορφή σφαίρας είτε φακού, παράγει εικόνες σε μεγέθυνση, αναστροφή και αντιστροφή. Αντ'αυτού, ο Λεονάρντο ζωγράφισε τη σφαίρα σαν να ήταν μια άδεια γυάλινη φούσκα, η οποία δεν διαθλά ή παραμορφώνει το φως που περνά από μέσα της» αναφέρει σχετικά.
Ο Άιζακσον υποστηρίζει ότι αν ο Λεονάρντο είχε απεικονίσει τις με επακριβώς τις παραμορφώσεις, η παλάμη που αγγίζει τη σφαίρα θα είχε παραμείνει όπως την είχε ζωγραφίσει, αλλά στο εσωτερικό της θα φαινόταν μία μικρή και αντεστραμμένη αντανάκλαση του χεριού και των ρούχων του Χριστού.
Ο πίνακας που απεικονίζει τον Ιησού να κάνει τη χειρονομία της ευλογίας με το δεξί του χέρι ενώ με το αριστερό κρατά μία κρυστάλλινη σφαίρα.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο βρετανικός Guardian, σε μία νέα μελέτη με τίτλο: Λεονάρντο ντα Βίντσι: Η βιογραφία, ο Γουόλτερ Άιζακσον θέτει το ερώτημα γιατί μία καλλιτεχνική ιδιοφυΐα, επιστήμονας, εφευρέτης και μηχανικός έδειξε μία «ασυνήθιστη απροθυμία» να συνδυάσει την τέχνη και την επιστήμη όσον αφορά την απεικόνιση της σφαίρας.
«Από μία άποψη, έχει ζωγραφιστεί με πανέμορφη επιστημονική ακρίβεια...αλλά ο Λεονάρντο απέτυχε να ζωγραφίσει την παραμόρφωση που θα προέκυπτε κοιτώντας μέσα από μια στέρεη, διάφανη σφαίρα σε αντικείμενα τα οποία δεν την αγγίζουν», σημειώνει ο Άιζακσον.
«Το στέρεο γυαλί ή κρύσταλλο, είτε σε μορφή σφαίρας είτε φακού, παράγει εικόνες σε μεγέθυνση, αναστροφή και αντιστροφή. Αντ'αυτού, ο Λεονάρντο ζωγράφισε τη σφαίρα σαν να ήταν μια άδεια γυάλινη φούσκα, η οποία δεν διαθλά ή παραμορφώνει το φως που περνά από μέσα της» αναφέρει σχετικά.
Ο Άιζακσον υποστηρίζει ότι αν ο Λεονάρντο είχε απεικονίσει τις με επακριβώς τις παραμορφώσεις, η παλάμη που αγγίζει τη σφαίρα θα είχε παραμείνει όπως την είχε ζωγραφίσει, αλλά στο εσωτερικό της θα φαινόταν μία μικρή και αντεστραμμένη αντανάκλαση του χεριού και των ρούχων του Χριστού.
«Και το πιο μυστήριο είναι ότι εκείνη την εποχή ο Λεονάρντο είχε εμβαθύνει στη μελέτη της οπτικής το πώς αντανακλάται το φως δημιουργώντας ψευδαίσθηση» συμπληρώνει.
Οπότε το ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί επέλεξε να ζωγραφίσει τη σφαίρα έτσι; Ο ίδιος θεωρεί πως ενδεχομένως να το έκανε επειδή εκτίμησε πως ίσως να αποσπούσε την προσοχή, ή επειδή προσπαθούσε να αποδώσει μια «θαυματουργή» διάσταση στον Χριστό και τη σφαίρα.
Σημειώνεται πως, ακόμα και τώρα, αρκετοί είναι οι ειδικοί που αμφιβάλλουν για το κατά πόσον ο πίνακας είναι όντως του Λεονάρντο ντα Βίντσι και το «αίνιγμα» της απεικόνισης της σφαίρας είναι ακριβώς ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν κάποιοι εξ αυτών.
Η εκπρόσωπος του Οίκου Κρίστις τόνισε από την πλευρά της: «Οι πίνακες του ντα Βίντσι είναι γνωστοί για το μυστήριο και την ασάφειά τους. Ήταν ιδιαίτερα εξοικειωμένος με την τεχνική και την ποιότητα της οπτικής και του φωτός. Εάν είχε ξαναδημιουργήσει το πορτρέτο με οπτική ακρίβεια, το φόντο θα είχε παραμορφωθεί. Κατά τη γνώμη μας επέλεξε να μην το ζωγραφίσει με αυτόν τον τρόπο διότι θα ήταν αρκετά παραμορφωμένο το θέμα του πίνακα»
Ο εν λόγω πίνακας, που αναγνωρίστηκε ως αυθεντικός Ντα Βίντσι πριν από έξι χρόνια και ήταν από τους τελευταίους που βρισκόταν στα χέρια ιδιώτη και θα βγει στο σφυρί στις 15 Νοεμβρίου.
Οπότε το ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί επέλεξε να ζωγραφίσει τη σφαίρα έτσι; Ο ίδιος θεωρεί πως ενδεχομένως να το έκανε επειδή εκτίμησε πως ίσως να αποσπούσε την προσοχή, ή επειδή προσπαθούσε να αποδώσει μια «θαυματουργή» διάσταση στον Χριστό και τη σφαίρα.
Σημειώνεται πως, ακόμα και τώρα, αρκετοί είναι οι ειδικοί που αμφιβάλλουν για το κατά πόσον ο πίνακας είναι όντως του Λεονάρντο ντα Βίντσι και το «αίνιγμα» της απεικόνισης της σφαίρας είναι ακριβώς ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν κάποιοι εξ αυτών.
Η εκπρόσωπος του Οίκου Κρίστις τόνισε από την πλευρά της: «Οι πίνακες του ντα Βίντσι είναι γνωστοί για το μυστήριο και την ασάφειά τους. Ήταν ιδιαίτερα εξοικειωμένος με την τεχνική και την ποιότητα της οπτικής και του φωτός. Εάν είχε ξαναδημιουργήσει το πορτρέτο με οπτική ακρίβεια, το φόντο θα είχε παραμορφωθεί. Κατά τη γνώμη μας επέλεξε να μην το ζωγραφίσει με αυτόν τον τρόπο διότι θα ήταν αρκετά παραμορφωμένο το θέμα του πίνακα»
Ο εν λόγω πίνακας, που αναγνωρίστηκε ως αυθεντικός Ντα Βίντσι πριν από έξι χρόνια και ήταν από τους τελευταίους που βρισκόταν στα χέρια ιδιώτη και θα βγει στο σφυρί στις 15 Νοεμβρίου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr