Μαρία Κάλλας: 42 χρόνια μετά τον θάνατό της, «ζωντανεύει» για να τραγουδήσει στην Αθήνα
06.11.2019
13:37
Αν ζούσε σήμερα θα ήταν 96 ετών… «Έφυγε» στο Παρίσι στις 16 Σεπτεμβρίου του 1977. Η «Απόλυτη Φωνή» του 20ου αιώνα «ζωντανεύει» ξανά για δύο μοναδικές βραδιές στην Αθήνα, μέσω της υψηλής ολογραφικής τεχνολογίας. Τα εισιτήρια για το πρωτόγνωρο «Callas in Concert - The Hologram Tour» έχουν προ πολλού εξαντληθεί, τα σχόλια όμως για το virtual «Φάντασμα της Όπερας» έχουν ήδη ξεκινήσει
Υπερθέαμα υψηλής τεχνολογίας
Η θρυλική ντίβα της Όπερας, Maria Callas, μέσω της σύγχρονης ολογραφικής ψηφιακής και λέιζερ υψηλής τεχνολογίας, “επιστρέφει” στη σκηνή 45 χρόνια μετά. Το κύκνειο άσμα της ήταν η Norma που ανέβηκε στο Παρίσι στις 29 Μαΐου του 1965. Στην τρίτη πράξη της όπερας του Bellini είχε καταρρεύσει επί σκηνής πριν μεταφερθεί λιπόθυμη στο καμαρίνι της. Ωστόσο, η τελευταία της live εμφάνιση ήταν στην πόλη Σαπόρο της Ιαπωνίας στις 11 Δεκεμβρίου του 1974.
Μοναδική εμπειρία ζωής
Την ερχόμενη Δευτέρα 11 και Τρίτη 12 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της δεύτερης περιοδείας της στην Ευρώπη, η παράσταση «Callas in Concert» έρχεται και στην Αθήνα, για δύο ξεχωριστές βραδιές στο «Θέατρον» (Αίθουσα Αντιγόνη) του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Το κοινό θα έχει την ανεπανάληπτη ευκαιρία να απολαύσει “ζωντανά” τη Μεγάλη Ντίβα του λυρικού θεάτρου, σε μία αναπαράσταση της μοναδικής ερμηνείας της επί σκηνής, αυτής που την ανέδειξε σε θρύλο της Όπερας.
Sold Out
Οι δυο παραστάσεις στην Αθήνα πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Περιοδείας 2019. Η μετάκληση, διοργάνωση και υλοποίηση παραγωγής του θεάματος υψηλής τεχνολογίας στην Αθήνα, είναι μία πρωτοβουλία της Solist invent experiences, σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή και τη Base Hologram . Η Solist invent experiences, με εικοσαετή πορεία, σχεδιάζει και παράγει πολιτιστικά και ψυχαγωγικά γεγονότα υψηλής αισθητικής, δημιουργώντας μοναδικές εμπειρίες για όσους τα παρακολουθούν, βασισμένες πάνω σε πρωτοποριακές ιδέες. Τα εισιτήρια και για τις δύο βραδιές έχουν ήδη εξαντληθεί. Πάντως για να είστε ενήμεροι, οι τιμές προπώλησης ήταν Ζώνη VIP: 90€, Ζώνη Α: 75€, Ζώνη Β: 60€, Θεωρείο Α Ζώνη: 45€, Θεωρείο Β Ζώνη: 35€. Η περιοδεία συνεχίζεται: 15/11 Πάδοβα, 17/11 Παρίσι, 18/11 Βρυξέλλες, 20/11 Ελβετία, 24/11 Αμβέρσα, 1/12 Νίκαια
https://basehologram.com/productions/maria-callas
Η μεγαλειώδης φωνή του Αιώνα με το μνημειώδες παράστημα
Η αλήθεια είναι ότι ελάχιστοι από τους θεατές-ίσως κάποιοι υπέργηροι- είχαν την ανεπανάληπτη ευκαιρία να απολαύσουν ζωντανά τη Μαρία Κάλλας επί σκηνής. Αυτό υπόσχεται η τεχνολογία. Για την ακρίβεια, η Base Hologram -όπως μας ενημερώνει- η κορυφαία εταιρεία δημιουργός περιεχομένου ζωντανής ψυχαγωγίας, αξιοποιεί την τεχνολογία των ολογραφικών ταινιών για την παραγωγή συναυλιών. Δημιουργεί ένα θέαμα, χρησιμοποιώντας μια φωτορεαλιστική, τρισδιάστατη απόδοση και εξασφαλίζει στους θεατές τη δυνατότητα να συνδεθούν βιωματικά με το περιεχόμενο της ζωντανής παράστασης. Ο ήχος ωστόσο της φωνής της Μαρίας Κάλλας ακούγεται ηχογραφημένος, καθώς στη δημιουργία του project έχει καθοριστικό ρόλο η Warner Classics, διαθέτοντας όλες τις ηχογραφήσεις που έχει στην κατοχή της με τη φωνή της Απόλυτης Ντίβας.
Οι μουσικοί συνοδεύουν live
Στα δύο ρεσιτάλ στην Αθήνα, συμμετέχει η ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που πλαισιώνει την παράσταση. Την ορχήστρα διευθύνει η Ιρλανδή μαέστρος Eímear Noone. «Έχω απομνημονεύσει κάθε στροφή, κάθε πέρασμα, κάθε παύση για 90 λεπτά μουσικής» έχει δηλώσει η ίδια, ομολογώντας ότι κόντεψε να βάλει τα κλάματα όταν είδε δίπλα της το ολόγραμμα για πρώτη φορά. Το θέαμα βασίζεται στην ψηφιακή επεξεργασία αυθεντικών εγγραφών - παρά τις κάποιες παρεκκλίσεις.
Οι ασπρόμαυρες μνήμες αποκτούν χρώμα
«Εκείνη» εμφανίζεται χαμογελαστή στη σκηνή, φορώντας ένα μακρύ λευκό σατέν φόρεμα και μια βαθυκόκκινη εσάρπα. Τα ασπρόμαυρα συλλεκτικά βίντεο όπου ερμηνεύει με μοναδικό πάθος και αξεπέραστη χάρη, έχουν πλέον αντικατασταθεί από ένα σχεδόν φωτογραφικής ακρίβειας ολόγραμμα που την αναπαράγει μέχρι τελειότητας. Στην παράσταση στην αίθουσα Pleyel στο Παρίσι, πέρυσι τον Νοέμβριο, λίγο μετά την έναρξη της πρώτης ευρωπαϊκής περιοδείας, οι θεατές είχαν μείνει άναυδοι. Την παρακολουθούσαν με κομμένη την ανάσα. «Έχεις πραγματικά της εντύπωση ότι είναι εδώ. Δεν ξέρω πώς γίνεται, αλλά είναι συγκλονιστικό» είχε δηλώσει –σύμφωνα με το ΑΠΕ- o 70χρονος Τιερί, φανατικός θαυμαστής της Ελληνίδας ντίβας που ήταν εκεί. Μάλιστα εκείνο το ίδιο βράδυ ακούστηκαν και μερικά «μπράβο» μετά τις πασίγνωστες άριες «La Habanera» από την Carmen του Bizet και «Casta Diva» από τη Norma του Bellini. «Την πρώτη φορά κάνει θεατρική είσοδο στη σκηνή, παίζει την ντίβα, περιμένει ότι όλος ο κόσμος θα είναι όρθιος ουρλιάζοντας, αλλά δεν υπάρχουν παρά λίγα ισχνά χειροκροτήματα, αφού οι άνθρωποι αναρωτιούνται "Να παρασυρθώ ή να μην παρασυρθώ;"» περιγράφει άλλος θεατής, ο Ολιβιέ. Υπήρχαν βέβαια και οι απογοητευμένοι: «Εμένα η Κάλλας πάντα με συγκλόνιζε. Και αυτό δεν με συγκλονίζει! Κρίμα!» είχε δηλώσει η Ζανίν που ήταν επίσης μέσα στην παρισινή αίθουσα.
105 λεπτά με διάλειμμα
Η παράσταση που είναι αυστηρά χρονομετρημένη έχει ήδη ξεκινήσει από το φθινόπωρο του 2018 να περιοδεύει ανά τον κόσμο (Αμερική, Ευρώπη , Μεξικό, Πόρτο Ρίκο κ.α.) και έχει φιλοξενηθεί σε ιστορικές αίθουσες του πλανήτη, στην English National Opera στο Λονδίνο, στη Salle Pleyel στο Παρίσι, στο Θέατρο Bozar στις Βρυξέλλες και στο Lincoln Center στη Νέα Υόρκη.
«Αυτή η Κάλλας ήταν κάπως χλωμή…»
Μετά την παράσταση στη Νέα Υόρκη τον περασμένο Ιανουάριο, ο κριτικός Anthony Tommasini έγραψε στους New York Times «Aυτή η Κάλλας που εμφανίστηκε στη σκηνή του Lincoln Center, την περασμένη Κυριακή, ήταν κάπως χλωμή…». Μάλιστα, όταν το ολόγραμμα ερμηνεύει μια σκηνή από την τρίτη πράξη της Carmen, όπου κρατώντας μια τράπουλα, προβλέπει τον θάνατο του αγαπημένου της και τον δικό της, οπότε και πετάει τα virtual τραπουλόχαρτα στον αέρα από αντίδραση, ο κριτικός σχολίασε ότι αιωρούνται αργά μέχρι να πέσουν, δίνοντας ένα μελοδραματικό εφέ στη διευθύντρια ορχήστρας πριν περάσει στην επόμενη άρια από το Macbeth του Verdi. «Αν θες να χρησιμοποιήσεις ολογραφική τεχνολογία, είναι καλύτερο να δημιουργήσεις κάτι καινούργιο, παρά να αντιγράψεις ένα κανονικό κονσέρτο» έγραψε.
Νοσταλγία ή «ψηφιακά φαντάσματα»
Οι αντιδράσεις στα social media και όχι μόνο, για τη «νοσηρή λατρεία του παρελθόντος», την «επανεπεξεργασμένη νεκροφάνεια» και το «κενό συναίσθημα» έχουν ξεκινήσει όλη αυτή την κουβέντα γύρω από την εμπορική εκμετάλλευση μυθικών προσωπικοτήτων της παγκόσμιας μουσικής σκηνής. Οι γνώμες διχάζονται, πολλοί αντιμετωπίζουν με αμηχανία το νέο τεχνολογικό θαύμα της μουσικής βιομηχανίας, αλλά όπως εξηγεί η Βase Hologram πρόκειται για μεγάλα τιμητικά αφιερώματα σε ανθρώπους-μύθους διεθνούς εμβέλειας που θέλουν να συστήσουν στις νεώτερες γενιές, πάντα με την έγκριση και τη στενή συνεργασία των κληρονόμων και των εκπροσώπων τους. Μάλιστα στα άμεσα σχέδιά τους είναι τα επόμενα ολογραφικά θεάματα να ξαναζωντανέψουν διεθνείς προσωπικότητες από τον χώρο της επιστήμης, της πολιτικής, του αθλητισμού, της μαγειρικής, ακόμη και ήρωες φανταστικούς ή θέματα φυσικού ενδιαφέροντος.
Back to the stage
Εκτός από το «Callas in Concert-The Hologram Tour», είναι καλό να ξέρετε ότι ήδη το ολόγραμμα του Roy Orbison έχει αποθεωθεί πολλές βραδιές το 2018 (Αμερική, Μ. Βρετανία, Ευρώπη) και σύντομα θα ανακοινωθούν οι επόμενες ημερομηνίες, ενώ από σήμερα 6 Νοεμβρίου ο Roy Orbison «συναντά» το ολόγραμμα του Buddy Holly στη Φλόριδα, και συνεχίζουν Ατλάντα, Βοστώνη, Χάμιλτον, Τορόντο με το «Rock ‘n’ Roll Dream Tour». Από τον Φεβρουάριο του 2020 ξεκινάει από τη Μ. Βρετανία η εικονική Whitney Houston, με το «An Evening With Whitney: The Whitney Houston Hologram Tour» σε πολλές πόλεις της Ευρώπης. Και από την άνοιξη του 2020, σχεδιάζεται η πλέον ρεαλιστική επιστροφή των Δεινοσαύρων, σε ένα θέαμα-περιπέτεια για όλη την οικογένεια, το «Jack Horner’s Dinosaurs:A Holographic Adventure» με την υπογραφή του Jack Horner, επιστημονικού συμβούλου στις ταινίες Jurassic Park.
«Εγώ φτιάχνω τους κανόνες»
Η La Divina, σε συνέντευξή της είχε δώσει τη θρυλική απάντηση: «Mη μου μιλάς εμένα αγαπητέ μου για κανόνες. Όπου πάω, φτιάχνω η ίδια τους άτιμους τους κανόνες». Για την ακρίβεια, είχε πει στα αγγλικά: «I make the goddam rules»… Όλα αυτά πολύ πριν γίνει ολόγραμμα. Στην εποχή της εικονικής πραγματικότητας. Με high tech digital κανόνες. Και κανονισμούς.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr