Οικογένεια Θάνου Μικρούτσικου σε Μενδώνη: Όχι σε διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων από ιδιώτη και όχι δημοσία δαπάνη η κηδεία

Με επιστολή προς την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού η οικογένεια του συνθέτη αρνείται τα δημόσια χρήματα για την κηδεία του διαμαρτυρόμενη και για το αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει οι Έλληνες δημιουργοί

Το αυτονόητο, αυτό δηλαδή που θα έκανε και ο ίδιος εάν βρισκόταν στη ζωή, έπραξε η οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου. Οι σύζυγος και τα τέσσερα παιδιά του σπουδαίου συνθέτη αρνήθηκαν την προσφορά του υπουργείου Πολιτισμού να αναλάβει τα έξοδα της κηδείας του, ως είθισται σε ανάλογες περιπτώσεις, τη στιγμή που οι Έλληνες δημιουργοί δίνουν έναν αγώνα ζωής και αξιοπρέπειας διεκδικώντας τη δημιουργία του δικού τους, ανεξάρτητου Οργανισμού Διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων τους. 

«Σε μια χώρα που οι δημιουργοί δεν έχουν τη δυνατότητα διαχείρισης των πνευματικών τους δικαιωμάτων γιατί να κηδεύονται εκπρόσωποί τους δημοσία δαπάνη;» διερωτάται η οικογένεια του συνθέτη στην επιστολή που έστειλε στην κυρία Λίνα Μενδώνη  διαμαρτυρόμενη, αμέσως μετά, για το ενδεχόμενο παράδοσης της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων σε ιδιώτη:

«Μετά από συνεχείς διαβεβαιώσεις ακόμα και του σημερινού Πρωθυπουργού ότι θα στηρίξουν έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης συλλογής των πνευματικών δικαιωμάτων πληροφορηθήκαμε ότι θα δοθεί άδεια σε ιδιώτη να κάνει Ανώνυμη εταιρεία δικαιωμάτων για να διαχειριστεί στην Ελλάδα τα δικαιώματα των συνθετών και στιχουργών, Ελλήνων και ξένων» αναφέρει η οικογένεια και υπογραμμίζει πως  «οι άνθρωποι που ένωσαν με τα τραγούδια τους αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό και τον έκαναν να τραγουδάει « πως η ιστορία γίνεται σιωπή...» δεν έχουν ανάγκη από ενέργειες που περισσότερο με φιλανθρωπία ακούγονται και λιγότερο με τιμή».

Η επιστολή καταλήγει με την εκδήλωση αμέριστης συμπραράσταση στον δίκαιο αγώνα των δημιουργών και την παράκληση - απαίτηση  «να τιμήσει, επιτέλους, αυτή η χώρα τους δημιουργούς της»



Αναλυτικά, η επιστολή αναφέρει:

Αξιότιμη Υπουργέ Πολιτισμού και Αθλητισμού
κυρία Λίνα Μενδώνη

Θα θέλαμε καταρχήν να σας ευχαριστήσουμε για την πρωτοβουλία του δημοσίου για κηδεία του αγαπημένου μας Θάνου Μικρούτσικου δημοσία δαπάνη. Μέσα στο πένθος, με ανοιχτές τις πληγές μας δεν προλάβαμε να αντιδράσουμε. Το κύμα της αγάπης του κόσμου ήταν η μεγάλη επιβεβαίωση ότι ο Θάνος άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του ταξιδιού του σ΄ αυτό τον κόσμο.

Για χρόνια και για γενιές θα γεννιούνται παιδιά που θα ονειρεύονται να φτάσουν στο Σταυρό του Νότου χορεύοντας πάνω στο φτερό του καρχαρία. Αλλά κι όλοι εμείς που τον αγαπήσαμε θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε τραγουδώντας τα τραγούδια του, διαβάζοντας τις απόψεις του και διατηρώντας το όνειρό του για μια άλλη κοινωνία.

Παρακολουθώντας τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων αναρωτιόμαστε πώς τιμάει μια χώρα τους δημιουργούς της. Μετά από συνεχείς διαβεβαιώσεις ακόμα και του σημερινού πρωθυπουργού ότι θα στηρίξουν έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης συλλογής των πνευματικών δικαιωμάτων πληροφορηθήκαμε ότι θα δοθεί άδεια σε ιδιώτη να κάνει Ανώνυμη εταιρεία δικαιωμάτων για να διαχειριστεί στην Ελλάδα τα δικαιώματα των συνθετών και στιχουργών, Ελλήνων και ξένων.

Σε μια χώρα που οι δημιουργοί δεν έχουν την δυνατότητα διαχείρισης των πνευματικών τους δικαιωμάτων γιατί να κηδεύονται εκπρόσωποί τους δημοσία δαπάνη; Οι άνθρωποι που ένωσαν με τα τραγούδια τους αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό και τον έκαναν να τραγουδάει « πως η ιστορία γίνεται σιωπή...» δεν έχουν ανάγκη από ενέργειες που περισσότερο με φιλανθρωπία ακούγονται και λιγότερο με τιμή. Συντασσόμαστε δίπλα στους υπόλοιπους δημιουργούς και στο δίκαιο αίτημά μας να δοθεί άμεσα άδεια στην ΕΔΕΜ και δεν αποδεχόμαστε την προσφορά για κηδεία δημοσία δαπάνη.

Ας τιμήσει επιτέλους αυτή η χώρα τους δημιουργούς της

Οικογένεια Θάνου Μικρούτσικου

Μαρία Παπαγιάννη, Σεσίλ Μικρούτσικου, Κωνσταντίνα Μικρούτσικου, Αλεξάνδρα Μικρούτσικου, Στέργιος Μικρούτσικος

Πάντα  «παρών» ο Θάνος Μικρούτσικος στους αγώνες των δημιουργών

Ως την «πιο μεγάλη απειλή για τη δουλειά και τη ζωή των δημιουργών» είχε χαρακτηρίσει με νόημα ο Θάνος Μικρούτσικος, στο πρόσφατο παρελθόν, την καταστροφή του μηχανισμού είσπραξης των πνευματικών δικαιωμάτων και την κατακρήμνιση των κατακτήσεων των δημιουργών ως προς τη δίκαιη και απρόσκοπτη είσπραξη των δικαιωμάτων τους από τους χρήστες και την αγορά. Από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε το τεράστιο οικονομικό σκάνδολο της Ανώνυμης Εταιρείας Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ), ο σπουδαίος συνθέτης είχε πάρει θέση υπέρ της παράδοσης της εταιρείας στα χέρια των δημιουργών έτσι ώστε να μπορούν οι ίδιοι να διαχειρίζονται όσα τους ανήκουν.

Μάλιστα ανέλαβε την πρωτοβουλία να συναντηθεί με την τότε επικεφαλής της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης (ΕΥΕΔ), κυρία Μαριάνθη Βλάχου  και να συζητήσει μαζί της επί τους θέματος προτείνοντας μάλιστα λύσεις οι οποίες, πιθανότατα, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην όσο το δυνατόν γρηγορότερη μετάβαση στην ΕΔΕΜ, τον νέο οργανισμό των δημιουργών. 

Ο ίδιος είχε δηλώσει, τότε, ότι θα στηρίξει το έργο  της ΕΥΕΔ, καθώς, λόγω της μεγάλης εμπειρίας του και προσωπικής συμμετοχής του στους αγώνες των πνευματικών δημιουργών, είχε διακρίνει τις προοπτικές που ανοίγονται μέσα από το μεταβατικό στάδιο της έκτακτης διαχείρισης δικαιωμάτων για τη διασφάλιση της είσπραξης των πνευματικών δικαιωμάτων, την ενοποίηση του ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου και την εκπροσώπησή του από το νέο φορέα συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων, που θα διαδεχτεί την Ειδική Υπηρεσία και θα λειτουργήσει στο πρότυπο των διεθνών οργανισμών συλλογικής διαχείρισης.

Ο Θάνος Μικρούτσικος είχε παρέμβει επανηλειμμένα παρεμβάσεις υπέρ της ενότητας των δημιουργών και της δημιουργίας του δικού τους οργανισμού διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων

Η επιστολή - σήμα κινδύνου

Λίγους μήνες μετά την αποκάλυψη των οικονομικών ατασθαλιών της ΑΕΠΙ, τον Απρίλιο του 2017, ο Θάνος Μικρούτσικος είχε κρούσει των κώδωνα του κινδύνου για την δυσμενή κατάσταση που επικρατεί στον εγχώριο τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων και είχε καλέσει, δημόσια, την Πολιτεία να προστατεύσει τους Έλληνες δημιουργούς, τα δικαιώματά τους και κυρίως το ίδιο το ελληνικό τραγούδι το οποίο, όπως υπογράμμιζε, κινδυνεύει να πεθάνει. Έγραφε λοιπόν σε εκείνη την δήλωσή του:

«Το ελληνικό τραγούδι στην μακρά πορεία του στον χρόνο και ειδικότερα τα τελευταία 75 χρόνια της νεότερης ιστορίας του, συντροφεύει τον νεοέλληνα, είτε συνομιλώντας με τον καθένα, είτε εκφράζοντας τις αγωνίες και τα πάθη όλων. Δεν υπάρχει αντίστοιχο παράδειγμα σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα, λαός να έχει συνομιλήσει με αυτό τον τρόπο με τους ποιητές και τους συνθέτες του. Αυτό το ελληνικό τραγούδι για πρώτη φορά κινδυνεύει να πεθάνει.

Η δισκογραφική βιομηχανία εδώ και χρόνια κατέρρευσε ολοσχερώς με αποτέλεσμα οι Έλληνες Δημιουργοί να χάσουν το βασικό τους στήριγμα. Απέμεινε μόνο η δημόσια παρουσίαση της δουλειάς τους και τα δικαιώματα που απορρέουν από τη δημόσια εκτέλεση καθώς και από τις αναμεταδόσεις όσων χρησιμοποιούν τη μουσική μας. Η δημόσια παρουσίαση (συναυλίες) είναι σχεδόν αδύνατη για τη συντριπτική πλειοψηφία των συνθετών, των τραγουδοποιών αλλά και των τραγουδιστών. Η κυβέρνηση ενώ ορθώς κράτησε το ΦΠΑ για το βιβλίο και για το θέατρο στο 6,5% ανέβασε το ΦΠΑ για τις συναυλίες μας στο 24%. Αν σ’ αυτό προσθέσει κανείς το υψηλό ποσοστό που ζητούν φορείς του δημοσίου και δήμοι για την χρήση των χώρων που διαθέτουν αλλά και την πολύ χαμηλή τιμή του εισιτηρίου, λόγω της Κρίσης γίνεται αμέσως κατανοητό γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων υπολειτουργεί ανεβάζοντας ταυτοχρόνως σε δυσθεώρητα ύψη την ανεργία των μουσικών. Ο κλάδος βρίσκεται σε παράλυση.

Η συνέχεια του τραγουδιού μας είναι συνυφασμένη με τη συνέχεια του μηχανισμού της απόδοσης δικαιωμάτων. Όσοι συνειδητά ή ασυνείδητα σε κάθε δημόσια παρέμβασή τους δηλητηριάζουν το κλίμα και οδηγούν τους χρήστες σε άρνηση πληρωμής των δικαιωμάτων, έχουν ιστορική ευθύνη, καθότι ο θάνατος του ελληνικού τραγουδιού βρίσκεται προ των πυλών». 




Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr