Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ανοίγει με μια έκθεση τους εορτασμούς για την Ελληνική Επανάσταση
04.02.2020
17:38
Θα την εγκαινιάσει, στις 11 Φεβρουαρίου, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης
Με τη νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με τίτλο δανεισμένο από το ιστορικό απόφθεγμα του Μακρυγιάννη «Δι’ αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση», που θα εγκαινιαστεί στις 11 Φεβρουαρίου από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ξεκινά ο μεγάλος κύκλος εκδηλώσεων – αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Η έκθεση θα αποτελεί μια αρμονική συνύπαρξη εντυπωσιακών έργων τέχνης από το χθες και το σήμερα φιλοτεχνημένων από Έλληνες αλλά και ξένους καλλιτέχνες. Πιο συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν είκοσι έξι επιλεγμένες αρχαιότητες (22 μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα, 2 πήλινα αγγεία, 2 χάλκινα ειδώλια) από τις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, έξι νεότερα έργα του 18ου και 19ου αιώνα, στην πλειονότητά τους από Ευρωπαίους δημιουργούς: 8 ζωγραφικά έργα (ελαιογραφίες και υδατογραφίες), 11 λυτά χαρακτικά, 4 εικονογραφημένες εκδόσεις και 3 έργα των διακοσμητικών τεχνών, προσωρινά δάνεια από τη Βιβλιοθήκη και τη Συλλογή Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών-Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, τη Συλλογή Stephan Adler καθώς και τη Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη.
Η έκθεση, όπως αναφέρθηκε, θα είναι χωρισμένη σε τέσσερα διαφορετικά μέρη. Μέσα από το πρώτο παρέχονται πληροφορίες και τεκμήρια για τα επαναστατικά κινήματα που προηγήθηκαν της Ελληνικής Επανάστασης και περιέχονται έργα που σχετίζονται με τους μεγάλους Έλληνες διαφωτιστές Αδαμάντιο Κοραή και Ρήγα Φεραίο ή Βελεστινλή, καθώς και χαρακτηριστικές εκδόσεις που σηματοδότησαν την έναρξη του φιλελληνικού ενδιαφέροντος.
Στο δεύτερο μέρος το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην διαρπαγή αρχαιοτήτων και εκτίθενται σπαράγματα που απέμειναν μετά τη λαφυραγώγηση των αρχαίων μνημείων στην Ακρόπολη της Αθήνας, τον θησαυρό του Ατρέα στις Μυκήνες, τον ναό της Αφαίας στην Αίγινα και τον ναό του Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες της Αρκαδίας κ.α.
Το φαινόμενο του Φιλελληνισμού και η χρήση αναφορών στην τέχνη της αρχαιότητας με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στην Ευρώπη αποτελεί τον κεντρικό άξονα της τρίτης ενότητας η οποία ολοκληρώνεται με μία ενότητα – αφιέρωμα στους τρόπους με τους οποίους οι επαναστατημένοι Έλληνες επιχείρησαν να προστατέψουν τα αρχεία μνημεία. Έργο – σύμβολο της τελευταία αυτής ενότητας αποτελεί η θεική μορφή της Νίκης έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από διάφορα εντυπωσιακά έργα.
«Η έκθεση έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί γεφυρώνει τις δύο επετείους. Γεφυρώνει την επέτειο των 2500 ετών από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και τη Μάχη των Θερμοπυλών, με την Ελληνική Επανάσταση» υπογράμμισε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρία Λίνα Μενδώνη στην συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τρίτης, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για να εξηγήσει αμέσως μετά: «Η Επανάσταση δεν προέκυψε ξαφνικά. Ήταν απότοκο μίας σειράς διεργασιών που σχετίζονταν με την αφύπνιση της εθνικής συνείδησης, η οποία ήδη είχε αρχίσει να εντοπίζεται στους ύστερους βυζαντινούς χρόνους. Από εκεί και πέρα, τον 18ο αιώνα, ωρίμασε αυτή η διαδικασία και η Επανάσταση έρχεται σαν ένα απότοκο των πνευματικών, ιδεολογικών και πολιτικών κινημάτων της εποχής. Τον 18ο αιώνα, στην πραγματικότητα υιοθετούνται οι βασικές αξίες και αρχές της αρχαίας Ελλάδας. Το αποκορύφωμά τους είναι η Αρετή και η Ελευθερία, έτσι όπως τεκμηριώνεται μέσα από τη νίκη των Ελλήνων στους περσικούς πολέμους. Επομένως, οι δύο επέτειοι συνδέονται μεταξύ τους και έρχεται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μέσα από την έκθεση αυτή, που είναι μεν αφιερωμένη στα 200 χρόνια, να αναδεικνύει όλη αυτή τη ζύμωση, η οποία έχει συντελεστεί τους προηγούμενους αιώνες, με αποκορύφωμα τον 18ο».
Η υπουργός Πολιτισμού επισήμανε πως όσοι πολέμησαν στην Ελληνική Επανάσταση θέλησαν να προστατέψουν όχι μόνον τους ανθρώπους αλλά και την ιστορία και τον πολιτισμό και τα μοναδικά έργα τέχνης της πατρίδας τους: «Όταν λοιπόν ο Μακρυγιάννης αναφώνησε «Δια αυτά επολεμήσαμεν» συναισθάνονταν ότι «τ’ αγάλματα είναι γερά πράματα και πρέπει να χρησιμεύσουν δια την πατρίδαν». Λειτουργούσε επομένως ως γνήσιος εκφραστής, τόσο της επίσημης πολιτικής, όσο και του λαϊκού συναισθήματος. Για όλους αυτούς τους λόγους, η έκθεση είναι εξαιρετικά σημαντική» τόνισε.
Η έκθεση θα αποτελεί μια αρμονική συνύπαρξη εντυπωσιακών έργων τέχνης από το χθες και το σήμερα φιλοτεχνημένων από Έλληνες αλλά και ξένους καλλιτέχνες. Πιο συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν είκοσι έξι επιλεγμένες αρχαιότητες (22 μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα, 2 πήλινα αγγεία, 2 χάλκινα ειδώλια) από τις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, έξι νεότερα έργα του 18ου και 19ου αιώνα, στην πλειονότητά τους από Ευρωπαίους δημιουργούς: 8 ζωγραφικά έργα (ελαιογραφίες και υδατογραφίες), 11 λυτά χαρακτικά, 4 εικονογραφημένες εκδόσεις και 3 έργα των διακοσμητικών τεχνών, προσωρινά δάνεια από τη Βιβλιοθήκη και τη Συλλογή Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών-Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, τη Συλλογή Stephan Adler καθώς και τη Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη.
Η έκθεση, όπως αναφέρθηκε, θα είναι χωρισμένη σε τέσσερα διαφορετικά μέρη. Μέσα από το πρώτο παρέχονται πληροφορίες και τεκμήρια για τα επαναστατικά κινήματα που προηγήθηκαν της Ελληνικής Επανάστασης και περιέχονται έργα που σχετίζονται με τους μεγάλους Έλληνες διαφωτιστές Αδαμάντιο Κοραή και Ρήγα Φεραίο ή Βελεστινλή, καθώς και χαρακτηριστικές εκδόσεις που σηματοδότησαν την έναρξη του φιλελληνικού ενδιαφέροντος.
Στο δεύτερο μέρος το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην διαρπαγή αρχαιοτήτων και εκτίθενται σπαράγματα που απέμειναν μετά τη λαφυραγώγηση των αρχαίων μνημείων στην Ακρόπολη της Αθήνας, τον θησαυρό του Ατρέα στις Μυκήνες, τον ναό της Αφαίας στην Αίγινα και τον ναό του Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες της Αρκαδίας κ.α.
Το φαινόμενο του Φιλελληνισμού και η χρήση αναφορών στην τέχνη της αρχαιότητας με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στην Ευρώπη αποτελεί τον κεντρικό άξονα της τρίτης ενότητας η οποία ολοκληρώνεται με μία ενότητα – αφιέρωμα στους τρόπους με τους οποίους οι επαναστατημένοι Έλληνες επιχείρησαν να προστατέψουν τα αρχεία μνημεία. Έργο – σύμβολο της τελευταία αυτής ενότητας αποτελεί η θεική μορφή της Νίκης έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από διάφορα εντυπωσιακά έργα.
«Η έκθεση έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί γεφυρώνει τις δύο επετείους. Γεφυρώνει την επέτειο των 2500 ετών από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και τη Μάχη των Θερμοπυλών, με την Ελληνική Επανάσταση» υπογράμμισε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρία Λίνα Μενδώνη στην συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τρίτης, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για να εξηγήσει αμέσως μετά: «Η Επανάσταση δεν προέκυψε ξαφνικά. Ήταν απότοκο μίας σειράς διεργασιών που σχετίζονταν με την αφύπνιση της εθνικής συνείδησης, η οποία ήδη είχε αρχίσει να εντοπίζεται στους ύστερους βυζαντινούς χρόνους. Από εκεί και πέρα, τον 18ο αιώνα, ωρίμασε αυτή η διαδικασία και η Επανάσταση έρχεται σαν ένα απότοκο των πνευματικών, ιδεολογικών και πολιτικών κινημάτων της εποχής. Τον 18ο αιώνα, στην πραγματικότητα υιοθετούνται οι βασικές αξίες και αρχές της αρχαίας Ελλάδας. Το αποκορύφωμά τους είναι η Αρετή και η Ελευθερία, έτσι όπως τεκμηριώνεται μέσα από τη νίκη των Ελλήνων στους περσικούς πολέμους. Επομένως, οι δύο επέτειοι συνδέονται μεταξύ τους και έρχεται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μέσα από την έκθεση αυτή, που είναι μεν αφιερωμένη στα 200 χρόνια, να αναδεικνύει όλη αυτή τη ζύμωση, η οποία έχει συντελεστεί τους προηγούμενους αιώνες, με αποκορύφωμα τον 18ο».
Η υπουργός Πολιτισμού επισήμανε πως όσοι πολέμησαν στην Ελληνική Επανάσταση θέλησαν να προστατέψουν όχι μόνον τους ανθρώπους αλλά και την ιστορία και τον πολιτισμό και τα μοναδικά έργα τέχνης της πατρίδας τους: «Όταν λοιπόν ο Μακρυγιάννης αναφώνησε «Δια αυτά επολεμήσαμεν» συναισθάνονταν ότι «τ’ αγάλματα είναι γερά πράματα και πρέπει να χρησιμεύσουν δια την πατρίδαν». Λειτουργούσε επομένως ως γνήσιος εκφραστής, τόσο της επίσημης πολιτικής, όσο και του λαϊκού συναισθήματος. Για όλους αυτούς τους λόγους, η έκθεση είναι εξαιρετικά σημαντική» τόνισε.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr