Ανοιξε η αυλαία του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Ανοιξε η αυλαία του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε
Η αυλαία του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης άνοιξε την Πέμπτη στο Ολύμπιον, με την ταινία «Πώς να επιβιώσετε σε μια πανδημία (How to Survive a Pandemic)» του Ντέιβιντ Φρανς, μια παραγωγή του HBO που προβλήθηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο αμερικανός δημοσιογράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης και ακτιβιστής των gay δικαιωμάτων, Ντέιβιντ Φρανς, κάθε άλλο παρά άγνωστος είναι, φυσικά, στο κοινό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2020, η ταινία του με τίτλο Καλώς ήρθατε στην Τσετσενία είχε αποσπάσει τον Χρυσό Αλέξανδρο, καθώς και τα βραβεία FIPRESCI και Mermaid, στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το How to Survive a Pandemic έρχεται δέκα χρόνια μετά το How to Survive a Plague (2012), ένα συνταρακτικό ντοκιμαντέρ που βρέθηκε στην τελική πεντάδα του Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και το οποίο ανατρέχει στις πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις της μάστιγας του AIDS στις ΗΠΑ, στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Την τελετή παρουσίασε η ηθοποιός, παρουσιάστρια και τραγουδίστρια, Νάντια Κοντογεώργη, ενώ το φεστιβάλ τίμησαν με την παρουσία τους ο Υφυπουργός Εσωτερικών - Αρμόδιος για Θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, η Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, καθώς και ο υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθέτης και η παραγωγός της ταινίας έναρξης, Ντέιβιντ Φρανς και Μίρα Τσανγκ, οι οποίοι απηύθυναν χαιρετισμό στο κοινό.
Αρχικά, τον λόγο πήρε η παρουσιάστρια της βραδιάς, Νάντια Κοντογεώργη, η οποία, χαιρέτισε το κοινό και αναφέρθηκε στην ικανότητα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης να προσαρμόζεται, να αντιστέκεται και να δημιουργεί, παρά τις δύσκολες συνθήκες που έχει επιβάλει τα τελευταία δυο χρόνια η πανδημία. Συνθήκες που, όπως εξήγησε, επέβαλαν την απουσία της Γενικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, από την τελετή λόγω επιβεβαιωμένης επαφής με κρούσμα. Στη συνέχεια, κι αφότου αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης, αλλά και στο κεντρικό αφιέρωμα του 24ου ΦΝΘ στη μέτα-πραγματικότητα, η Νάντια Κοντογεώργη κάλεσε στη σκηνή τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, ο οποίος μίλησε για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η κοινωνία στην εποχή της πανδημίας, αλλά και για την πολυδιάστατη όψη της μετα-πραγματικότητας, που αποτελεί το κεντρικό αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ.
«Πριν δύο ακριβώς χρόνια, η πανδημία μάς χτύπησε την πόρτα. Ήταν μια νέα πραγματικότητα, μια άλλη πραγματικότητα, μια μέτα-πραγματικότητα. Η σύγκρουση ήταν βίαιη: χάσαμε φίλους και συγγενείς, είδαμε ανθρώπους να αλλάζουν, είδαμε τον κόσμο να αλλάζει. Η φρίκη της πανδημίας, η οποία αποτυπώνεται στην εντέλεια στην εξαιρετική ταινία που θα δείτε σε λίγο πρώτοι, σε παγκόσμια πρεμιέρα, μας άλλαξε όλους». Παράλληλα, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ αναφέρθηκε και στην πρόκληση της νέας πραγματικότητας που αντιμετωπίζει ο κόσμος με την έλευση του πολέμου στην Ουκρανία. «Η φρίκη, όπως λέει ο Γιώργος Σεφέρης, είναι “ζωντανή, αμίλητη και προχωράει”. Πριν λίγες ημέρες, λοιπόν, διαπιστώσαμε έντρομοι ότι η φρίκη είχε να μας δείξει ακόμη ένα πρόσωπο. Το πιο αποτρόπαιο, το πιο δυσοίωνο, το πιο τρομακτικό. Το πρόσωπο του πολέμου. Το βλέμμα όλων μας είναι στραμμένο σήμερα στην Ουκρανία. Έναν τόπο που μας υπενθυμίζει ότι δεν έχουμε μάθει τίποτα από την Ιστορία. Έναν τόπο που, πριν 90 χρόνια, βίωσε μία άλλη τραγωδία, τον μεγάλο λιμό, γνωστό στα ουκρανικά ως “Γολoντομόρ”. Τον λιμό που επέβαλε το σταλινικό καθεστώς, οδηγώντας εκατομμύρια ανθρώπους στον θάνατο. Τότε, το καλοκαίρι του 1932, ο μεγάλος ρώσος ποιητής Όσιπ Μαντελστάμ έγραψε ένα σπαρακτικό ποίημα, την Παλιά Κριμαία». Αμέσως μετά, ο Ορέστης Ανδρεαδάκης διάβασε το ποίημα, το οποίο μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον ίδιο και τον Γιάννη Παλαβό.
«Η ποίηση, ο κινηματογράφος και η τέχνη κρύβουν μέσα τους μια μεγάλη δύναμη, τη δύναμη της ελπίδας», προσέθεσε ο κ. Ανδρεαδάκης. «Ας ψάξουμε μαζί αυτές τις δέκα μέρες να βρούμε την ελπίδα. Στη δύναμη της τέχνης, του κινηματογράφου, του ντοκιμαντέρ. Ακόμα κι αν αυτό φαντάζει τώρα δύσκολο, ευχόμαστε ότι στο τέλος το φως θα νικήσει το σκοτάδι. Καλές προβολές. Υγεία και ειρήνη να έχουμε», ανέφερε σχετικά, κλείνοντας την ομιλία του.
Τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Με περισσότερες παγκόσμιες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρεμιέρες από ποτέ, τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, το Διεθνές Διαγωνιστικό, το τμήμα Newcomers και το τμήμα >>Film Forward, φιλοξενούν μια σειρά από συναρπαστικές ταινίες, που πραγματεύονται τα πιο επίκαιρα ζητήματα της εποχής, μέσα από μια κριτική και οξυδερκή ματιά. Εξερευνήστε τα!
To επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, όπου δώδεκα ταινίες άνω των 70 λεπτών διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: δώδεκα ντοκιμαντέρ που μας μεταφέρουν την εύθραυστη καθημερινότητα σε απόμερες γωνιές της υφηλίου και αληθινές ιστορίες που ξεπερνούν τα όρια της φαντασίας.
Το διεθνές διαγωνιστικό Newcomers όπου νέοι σκηνοθέτες δοκιμάζουν με το πρώτο ή δεύτερο ντοκιμαντέρ τους να αποτυπώσουν την πραγματικότητα με τα δικά τους μοναδικά εργαλεία, διεκδικώντας τον Χρυσό Αλέξανδρο – «Δημήτρης Εϊπίδης» και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής.
Το διαγωνιστικό τμήμα Film Forward, που παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τη σχέση μας με την πραγματικότητα και επιχειρούν να την αναδιαπραγματευτούν πέρα από τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών.
Αφιέρωμα στη Λάιλα Πακάλνινα
Μεταξύ άλλων θα δούμε και ένα εκτενές αφιέρωμα στο μοναδικό έργο της μεγαλύτερης εν ζωή Λετονής δημιουργού.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο αμερικανός δημοσιογράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης και ακτιβιστής των gay δικαιωμάτων, Ντέιβιντ Φρανς, κάθε άλλο παρά άγνωστος είναι, φυσικά, στο κοινό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2020, η ταινία του με τίτλο Καλώς ήρθατε στην Τσετσενία είχε αποσπάσει τον Χρυσό Αλέξανδρο, καθώς και τα βραβεία FIPRESCI και Mermaid, στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το How to Survive a Pandemic έρχεται δέκα χρόνια μετά το How to Survive a Plague (2012), ένα συνταρακτικό ντοκιμαντέρ που βρέθηκε στην τελική πεντάδα του Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και το οποίο ανατρέχει στις πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις της μάστιγας του AIDS στις ΗΠΑ, στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Την τελετή παρουσίασε η ηθοποιός, παρουσιάστρια και τραγουδίστρια, Νάντια Κοντογεώργη, ενώ το φεστιβάλ τίμησαν με την παρουσία τους ο Υφυπουργός Εσωτερικών - Αρμόδιος για Θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, η Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, καθώς και ο υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθέτης και η παραγωγός της ταινίας έναρξης, Ντέιβιντ Φρανς και Μίρα Τσανγκ, οι οποίοι απηύθυναν χαιρετισμό στο κοινό.
Αρχικά, τον λόγο πήρε η παρουσιάστρια της βραδιάς, Νάντια Κοντογεώργη, η οποία, χαιρέτισε το κοινό και αναφέρθηκε στην ικανότητα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης να προσαρμόζεται, να αντιστέκεται και να δημιουργεί, παρά τις δύσκολες συνθήκες που έχει επιβάλει τα τελευταία δυο χρόνια η πανδημία. Συνθήκες που, όπως εξήγησε, επέβαλαν την απουσία της Γενικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, από την τελετή λόγω επιβεβαιωμένης επαφής με κρούσμα. Στη συνέχεια, κι αφότου αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης, αλλά και στο κεντρικό αφιέρωμα του 24ου ΦΝΘ στη μέτα-πραγματικότητα, η Νάντια Κοντογεώργη κάλεσε στη σκηνή τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, ο οποίος μίλησε για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η κοινωνία στην εποχή της πανδημίας, αλλά και για την πολυδιάστατη όψη της μετα-πραγματικότητας, που αποτελεί το κεντρικό αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ.
«Πριν δύο ακριβώς χρόνια, η πανδημία μάς χτύπησε την πόρτα. Ήταν μια νέα πραγματικότητα, μια άλλη πραγματικότητα, μια μέτα-πραγματικότητα. Η σύγκρουση ήταν βίαιη: χάσαμε φίλους και συγγενείς, είδαμε ανθρώπους να αλλάζουν, είδαμε τον κόσμο να αλλάζει. Η φρίκη της πανδημίας, η οποία αποτυπώνεται στην εντέλεια στην εξαιρετική ταινία που θα δείτε σε λίγο πρώτοι, σε παγκόσμια πρεμιέρα, μας άλλαξε όλους». Παράλληλα, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ αναφέρθηκε και στην πρόκληση της νέας πραγματικότητας που αντιμετωπίζει ο κόσμος με την έλευση του πολέμου στην Ουκρανία. «Η φρίκη, όπως λέει ο Γιώργος Σεφέρης, είναι “ζωντανή, αμίλητη και προχωράει”. Πριν λίγες ημέρες, λοιπόν, διαπιστώσαμε έντρομοι ότι η φρίκη είχε να μας δείξει ακόμη ένα πρόσωπο. Το πιο αποτρόπαιο, το πιο δυσοίωνο, το πιο τρομακτικό. Το πρόσωπο του πολέμου. Το βλέμμα όλων μας είναι στραμμένο σήμερα στην Ουκρανία. Έναν τόπο που μας υπενθυμίζει ότι δεν έχουμε μάθει τίποτα από την Ιστορία. Έναν τόπο που, πριν 90 χρόνια, βίωσε μία άλλη τραγωδία, τον μεγάλο λιμό, γνωστό στα ουκρανικά ως “Γολoντομόρ”. Τον λιμό που επέβαλε το σταλινικό καθεστώς, οδηγώντας εκατομμύρια ανθρώπους στον θάνατο. Τότε, το καλοκαίρι του 1932, ο μεγάλος ρώσος ποιητής Όσιπ Μαντελστάμ έγραψε ένα σπαρακτικό ποίημα, την Παλιά Κριμαία». Αμέσως μετά, ο Ορέστης Ανδρεαδάκης διάβασε το ποίημα, το οποίο μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον ίδιο και τον Γιάννη Παλαβό.
«Η ποίηση, ο κινηματογράφος και η τέχνη κρύβουν μέσα τους μια μεγάλη δύναμη, τη δύναμη της ελπίδας», προσέθεσε ο κ. Ανδρεαδάκης. «Ας ψάξουμε μαζί αυτές τις δέκα μέρες να βρούμε την ελπίδα. Στη δύναμη της τέχνης, του κινηματογράφου, του ντοκιμαντέρ. Ακόμα κι αν αυτό φαντάζει τώρα δύσκολο, ευχόμαστε ότι στο τέλος το φως θα νικήσει το σκοτάδι. Καλές προβολές. Υγεία και ειρήνη να έχουμε», ανέφερε σχετικά, κλείνοντας την ομιλία του.
Τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Με περισσότερες παγκόσμιες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρεμιέρες από ποτέ, τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, το Διεθνές Διαγωνιστικό, το τμήμα Newcomers και το τμήμα >>Film Forward, φιλοξενούν μια σειρά από συναρπαστικές ταινίες, που πραγματεύονται τα πιο επίκαιρα ζητήματα της εποχής, μέσα από μια κριτική και οξυδερκή ματιά. Εξερευνήστε τα!
To επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, όπου δώδεκα ταινίες άνω των 70 λεπτών διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: δώδεκα ντοκιμαντέρ που μας μεταφέρουν την εύθραυστη καθημερινότητα σε απόμερες γωνιές της υφηλίου και αληθινές ιστορίες που ξεπερνούν τα όρια της φαντασίας.
Το διεθνές διαγωνιστικό Newcomers όπου νέοι σκηνοθέτες δοκιμάζουν με το πρώτο ή δεύτερο ντοκιμαντέρ τους να αποτυπώσουν την πραγματικότητα με τα δικά τους μοναδικά εργαλεία, διεκδικώντας τον Χρυσό Αλέξανδρο – «Δημήτρης Εϊπίδης» και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής.
Το διαγωνιστικό τμήμα Film Forward, που παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τη σχέση μας με την πραγματικότητα και επιχειρούν να την αναδιαπραγματευτούν πέρα από τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών.
Αφιέρωμα στη Λάιλα Πακάλνινα
Μεταξύ άλλων θα δούμε και ένα εκτενές αφιέρωμα στο μοναδικό έργο της μεγαλύτερης εν ζωή Λετονής δημιουργού.
Η Λάιλα Πακάλνινα αποφοίτησε από το Τμήμα Σκηνοθεσίας της Σχολής Κινηματογράφου VGIK της Μόσχας το 1991. Σκηνοθέτρια και σεναριογράφος 32 ντοκιμαντέρ, πέντε ταινιών μικρού μήκους και έξι ταινιών μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, έχει συνολικά 43 ταινίες, δύο παιδιά, έναν σύζυγο, δύο σκυλιά και δύο ποδήλατα. Και πολλές ιδέες για νέες ταινίες. Οι δουλειές της έχουν συμμετάσχει σε επίσημα προγράμματα των Φεστιβάλ Καννών, Βενετίας, Μπερλινάλε, Λοκάρνο, Κάρλοβι Βάρι, Ρώμης, Ταλίν και άλλων, στα οποία διακρίθηκαν με διάφορα βραβεία.
Τα podcast στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το τμήμα podcast, που πραγματοποίησε την πρεμιέρα του στο περσινό ΦΝΘ και συνέχισε την επιτυχημένη του πορεία στο 62o ΦΚΘ, τον περασμένο Νοέμβριο. Αξίζει να αναφερθεί ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ήταν από τα πρώτα κινηματογραφικά φεστιβάλ σε ολόκληρο τον πλανήτη που ενέταξε στο πρόγραμμά του τμήμα podcast, διερευνώντας τις εκλεκτικές συγγένειες αυτού του νέου είδους με τον κινηματογράφο. Tη φετινή χρονιά, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία Βραβείο ENS Louis Lumière-Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Ακουστικό Δημιουργό Ντοκιμαντέρ.
Συνολικά 15 ποντκαστ, 12 ελληνόφωνα και 3 αγγλόφωνα, θα παρουσιαστούν εκτός συναγωνισμού στο 62o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ιστορίες έμφυλης καταπίεσης, κινηματογραφικές αναλύσεις, ματιές στη σύγχρονη όψη του κόσμου μας, μουσικές περιηγήσεις, αλλά και ποντκαστ περιβαλλοντικής αφύπνισης, συνθέτουν ένα πολυεπίπεδο ηχητικό ψηφιδωτό.
Ειδήσεις σήμερα:
Η μάχη των Βερσαλλιών: Η Ε.Ε. αποφασίζει για το κόστος της κρίσης - Οι δηλώσεις Μητσοτάκη - Το στοίχημα Μακρόν για ευρωομόλογο
Πόλεμος στην Ουκρανία: Η ρωσική πρεσβεία στη Βρετανία λέει ότι η τραυματισμένη έγκυος στη Μαριούπολη είναι… ηθοποιός
Μίλα Κούνις και Άστον Κούτσερ συγκέντρωσαν 20 εκατ. δολάρια για την Ουκρανία και συνεχίζουν - Δείτε βίντεο
Τα podcast στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το τμήμα podcast, που πραγματοποίησε την πρεμιέρα του στο περσινό ΦΝΘ και συνέχισε την επιτυχημένη του πορεία στο 62o ΦΚΘ, τον περασμένο Νοέμβριο. Αξίζει να αναφερθεί ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ήταν από τα πρώτα κινηματογραφικά φεστιβάλ σε ολόκληρο τον πλανήτη που ενέταξε στο πρόγραμμά του τμήμα podcast, διερευνώντας τις εκλεκτικές συγγένειες αυτού του νέου είδους με τον κινηματογράφο. Tη φετινή χρονιά, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία Βραβείο ENS Louis Lumière-Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Ακουστικό Δημιουργό Ντοκιμαντέρ.
Συνολικά 15 ποντκαστ, 12 ελληνόφωνα και 3 αγγλόφωνα, θα παρουσιαστούν εκτός συναγωνισμού στο 62o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ιστορίες έμφυλης καταπίεσης, κινηματογραφικές αναλύσεις, ματιές στη σύγχρονη όψη του κόσμου μας, μουσικές περιηγήσεις, αλλά και ποντκαστ περιβαλλοντικής αφύπνισης, συνθέτουν ένα πολυεπίπεδο ηχητικό ψηφιδωτό.
Ειδήσεις σήμερα:
Η μάχη των Βερσαλλιών: Η Ε.Ε. αποφασίζει για το κόστος της κρίσης - Οι δηλώσεις Μητσοτάκη - Το στοίχημα Μακρόν για ευρωομόλογο
Πόλεμος στην Ουκρανία: Η ρωσική πρεσβεία στη Βρετανία λέει ότι η τραυματισμένη έγκυος στη Μαριούπολη είναι… ηθοποιός
Μίλα Κούνις και Άστον Κούτσερ συγκέντρωσαν 20 εκατ. δολάρια για την Ουκρανία και συνεχίζουν - Δείτε βίντεο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα