Εφοπλιστές : Αυτοί που χτίζουν τα περισσότερα πλοία…

Τα ιλιγγιώδη ποσά που επενδύουν οι Ελληνες εφοπλιστές σε ναυπηγήσεις πλοίων έχουν αφήσει άναυδους τους ανταγωνιστές τους. Μόνο για τον χρόνο που μας πέρασε υπεγράφησαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση συνολικά 556 πλοίων, αξίας 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνολικής χωρητικότητας 42,8 εκατομμυρίών τόνων.

Από αυτά τα 371 είναι φορτηγά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 36,5 εκατ. τόνων, 113 είναι δεξαμενόπλοια, συνολικής χωρητικότητας 6,2 εκατ. τόνων, 15 είναι LPG, πλοία μεταφοράς υγραερίου, συνολ

Τα ιλιγγιώδη ποσά που επενδύουν οι Ελληνες εφοπλιστές σε ναυπηγήσεις πλοίων έχουν αφήσει άναυδους τους ανταγωνιστές τους. Μόνο για τον χρόνο που μας πέρασε υπεγράφησαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση συνολικά 556 πλοίων, αξίας 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνολικής χωρητικότητας 42,8 εκατομμυρίών τόνων.

Από αυτά τα 371 είναι φορτηγά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 36,5 εκατ. τόνων, 113 είναι δεξαμενόπλοια, συνολικής χωρητικότητας 6,2 εκατ. τόνων, 15 είναι LPG, πλοία μεταφοράς υγραερίου, συνολικής χωρητικότητας 425 χιλιάδων κυβικών μέτρων, 51 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής μεταφορικής  ικανότητας 380.200 κουτιών και έξι μεταφοράς αυτοκινήτων.

Πρόκειται για ρεκόρ όλων των εποχών. Τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα την αποφασιστική στροφή των Ελλήνων εφοπλιστών στις ναυπηγήσεις ως κύρια πηγή ανανέωσης του στόλου και περαιτέρω επέκτασής του. Η στροφή αυτή στηρίζεται και στην άνοδο της ναυλαγοράς τα τελευταία τέσσερα χρόνια αλλά και στο γεγονός ότι τα μεταχειρισμένα πλοία ήταν πανάκριβα, γεγονός που έκανε τα νεότευκτα να φαίνονται ως φθηνότερη επιλογή.

Οι πρωταγωνιστές

Στους κορυφαίους Ελληνες εφοπλιστές ξεχωρίζουν εκείνοι που επένδυσαν μεγάλα ποσά αλλά και εκείνοι που έκαναν τα δικά τους παγκόσμια ρεκόρ ανεξαρτήτως του ύψους των επενδύσεων

Ιωάννης Αγγελικούσης
Ο Ιωάννης Αγγελικούσης, μέσω του ομίλου του, έχει σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα που προβλέπει τη ναυπήγηση 33 πλοίων, συνολικής αξίας 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα πλοία κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Απω Ανατολής. Πρόκειται για 22 φορτηγά πλοία  διαφόρων τύπων, τέσσερα πλοία μεταφοράς  υγραερίου και επτά δεξαμενόπλοια.

Δρ Ιωάννης Κούστας
Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζει την ενίσχυση του στόλου της η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Danaos Shipping του δρος Ιωάννη Κούστα.  Στην αυγή του 2008 βρίσκεται ύστερα από μια ξέφρενη πορεία, στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Πρόσφατα ο δρ Ιωάννης Κούστας υπέγραψε συμβόλαια για  τη ναυπήγηση  τριών  πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που το καθένα έχει μεταφορική ικανότητα  10.000 «κουτιών». Οι ναυπηγήσεις αυτές θα κοστίσουν στην Danaos 450 εκατομμύρια δολάρια και θα παραδοθούν τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2011 αντίστοιχα.  Η συμφωνία αυτή ανέβασε το ναυπηγικό πρόγραμμα της Danaos στα 34 συνολικά πλοία χωρητικότητας 243.468 κουτιών.

Τον περασμένο μήνα η εταιρεία παρέλαβε το 37ο πλοίο της, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το κόστος του ναυπηγικού προγράμματος ξεπερνάει τα 2 δισ. δολάρια.   

Ευ. Μαρινάκης
Το ναυπηγικό πρόγραμμα των τελευταίων πέντε χρόνων της Capital Maritime & Trading, μητέρας εταιρείας της εισηγμένης Capital Product Τanker CPLP, είναι από τα μεγαλύτερα στον κόσμο και ανέρχεται σε 53 πλοία, συνολικής αξίας 2 δισ. δολαρίων. 

Η Capital Maritime έχει συμφωνήσει  την κατασκευή δώδεκα χημικών δεξαμενοπλοίων  ιδιαιτέρα υψηλών προδιαγραφών στην Κορέα για παράδοση από τον Ιούνιο μέχρι τον Νοέμβριο του 2010. Η παραγγελία των πλοίων αυτών αναμένεται να κοστίσει γύρω στα 500 εκατ. δολ.

Στο πλαίσιο του ναυπηγικού προγράμματος της Capital Maritime & Trading συνολικά έχουν παραδοθεί ήδη 20, με 33 πλοία ακόμη υπό παραγγελία στην Κορέα και στην Κίνα.

Μετά την παραλαβή όλων των νεότευκτων πλοίων η Capital Maritime και η Capital Product Partners LLC θα ελέγχουν έναν υπερσύχρονο στόλο 60 πλοίων υγρού και ξηρού φορτίου με μέσο όρο ηλικίας περίπου τα τρία χρόνια και συνολικής χωρητικότητας σχεδόν τριών εκατομμυρίων τόνων.

Παν. Τσάκος
Το ναυπηγικό πρόγραμμα του Tsakos Group ξεκίνησε με τη ναυπήγηση φορτηγών πλοίων το 1981. Η ασιατική κρίση του 1997 δημιούργησε ευκαιρίες κυρίως στα δεξαμενόπλοια, και με αιχμή του δόρατος την εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης TEN, ο όμιλος ξεκίνησε ένα πρόγραμμα ναυπήγησης διπύθμενων (double-hull) δεξαμενόπλοιων στην Ιαπωνία. Μέσα σε 10 χρόνια από το 1997 το πρόγραμμα αυτό επεκτάθηκε σε δεξαμενόπλοια όλων των τύπων, καθώς επίσης και σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers) και φορτηγά τύπου Panamax και Capesize.

Μέχρι σήμερα, Μάρτιο του 2008, έχουν μπει παραγγελίες για 76 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 7,4 εκατ. τόνων. Οι επενδύσεις αυτές ξεπερνούν τα 4 δισ. δολάρια, χωρίς να υπολογίζονται οι τρέχουσες αξίες τους. Από τις παραγγελίες αυτές, 49 πλοία έχουν ναυπηγηθεί στη Ν. Κορέα και 27 στην Ιαπωνία. Επίσης, 57 πλοία έχουν ήδη παραληφθεί, ενώ αναμένονται οι σταδιακές παραδόσεις 19 ακόμα πλοίων με αξία συμβολαίων 1,2 δισ. δολάρια κατά τη χρονική περίοδο 2008-2010.

Νίκος Βαφειάς
Ο όμιλος Βαφειά, με επικεφαλής τον ιδρυτή του, Νίκο Βαφειά,   έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 1,1 δισεκατομμυρίου δολαρίων που προβλέπουν την κατασκευή έξι  δεξαμενόπλοιων, 13 LPG, που είναι πλοία μεταφοράς υγραερίου, και  επτά φορτηγών πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, για λογαριασμό του ομίλου ναυπηγούνται συνολικά 26 πλοία σε γιάρδες της Ιαπωνίας και  σε  γιάρδες της γειτονικής  Τουρκίας. Οι παραδόσεις των πλοίων είναι προγραμματισμένες να γίνουν έως τα τέλη του 2010. Ολα τα συμβόλαια έχουν υπογραφεί το 2007, εκτός από τα πλοία που χτίζoνται στην Τoυρκία και τα δύο VLGC.

Πόλυς Χατζηιωάννου
Ο Πόλυς Χατζηιωάννου εισήλθε δυναμικά στον τομέα των ναυπηγήσεων. Εγκαταλείποντας την τακτική της αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων, αφού η τιμή τους έχει εκτοξευθεί στα ύψη, προχώρησε στην υπογραφή συμβολαίων για την κατασκευή  17 δεξαμενόπλοιων, διαφόρων τύπων. Η επένδυση αυτή αγγίζει το 1,2 δισ. δολάρια και έγινε στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου του. 

Θ. Αγγελόπουλος
Η Metrostar, συμφερόντων Θεόδωρου Αγγελόπουλου, έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα  που προβλέπει τη ναυπήγηση  συνολικά 16 φορτηγών πλοίων τύπου handymax. Το κόστος υπολογίζεται ότι  θα αγγίξει τα 600 εκατ. δολάρια. Εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι οι παραγγελίες στα πλοία τύπου είναι λιγότερες από ό,τι στα άλλου τύπου πλοία, υπέγραψε συμβόλαια ναυπήγησης των πλοίων αυτών σε  νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Το κάθε πλοίο είναι χωρητικότητας 32.000 τόνων και θα παραδοθούν από τον Ιούλιο του 2009 έως τα τέλη του 2011.

Ο αριθμός των πλοίων που θα ενταχθούν στον στόλο της Metrostar θα φθάσει τα 24 πλοία αφού ήδη είχαν παραγγελθεί άλλα οκτώ.

Επίσης, η εταιρεία προχώρησε στην υπογραφή συμβολαίου ναυπήγησης ενός drillship, πλοίου που  κάνει  θαλάσσιες γεωτρήσεις σε τεράστιο βάθος  φθάνοντας τα 10.000 πόδια,  με ικανότητα εξόρυξης υδρογονανθράκων. Το πλοίο θα παραδοθεί το 2011, ενώ υπάρχει option για τη ναυπήγηση ενός ακόμα. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς κύκλους, το κάθε κομμάτι αξίζει 650 εκατομμύρια δολάρια. Το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας ξεπερνάει το 1,5 δισ. δολάρια.

Γιώργος Οικονόμου
Πρωτοπόρος Ελληνας  επενδυτής - εφοπλιστής  σε πλοία εξόρυξης είναι ο Γιώργος Οικονόμου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακής εταιρείας Dryships. Παρήγγειλε δύο πέμπτης γενιάς drillships για βαθιά νερά στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries, τα οποία κοστίζουν 650 εκατ. δολάρια το καθένα και θα παραδοθούν στα τέλη του 2010 και αρχές του 2011. 

Τα ρεκόρ

Οι  Ελληνες εφοπλιστές έχουν καταγράψει και καταγράφουν παγκόσμια ρεκόρ στις ναυπηγήσεις

Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος
Δυναμική είσοδο στη φορτηγό ναυτιλία πραγματοποιεί η  Arcadia Shipping του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου. Η εταιρεία που έχει γίνει γνωστή, κυρίως, από τη δραστηριοποίησή της στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, αποφάσισε να ενισχύσει την παρουσία της και στον τομέα των φορτηγών πλοίων. 

Ειδικότερα, έδωσε παραγγελία για τη ναυπήγηση οκτώ φορτηγών πλοίων. Η επενδυτική αυτή κίνηση έγινε αμέσως μόλις ολοκληρώθηκε το ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή επτά δεξαμενόπλοιων. Ηταν το μεγαλύτερο παγκοσμίως πρόγραμμα για πλοία άνω των 100.000 τόνων.

Η Arcadia συμπληρώνει το 2008 την πρώτη δεκαετία από την ίδρυσή της το 1998. Στο διάστημα αυτό παρήγγειλε και παρέλαβε 20 νεότευκτα πλοία από τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία του κόσμου στη Ν. Κορέα, με υψηλές προδιαγραφές ναυπήγησης, προσαρμοσμένες στις πλέον σύγχρονες απαιτήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Δημήτρης Μελισσανίδης
Αυτή την περίοδο η Aegean Marine Petroleum, με επικεφαλής τον Δημήτρη Μελισσανίδη, «τρέχει» το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα που έχει σε εξέλιξη Ελληνας, όσο αφορά στον αριθμό πλοίων. Ναυπηγεί συνολικά 37 δεξαμενόπλοια ανεφοδιασμού. Πιο συγκεκριμένα, ναυπηγεί 15   πλοία Oil Product Tankers σε κινεζικά ναυπηγεία. Παραλαμβάνει ανά τέσσερις μήνες τουλάχιστον δύο πλοία. Τα πλοία έχουν μήκος 90 μ. και βύθισμα 5,5 μ., ενώ αναπτύσσουν ταχύτητα 12,5 κόμβων. Εχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν τρία διαφορετικά προϊόντα και με πολλαπλά μέσα φορτοεκφόρτωσης. Επίσης, ο   Δ. Μελισσανίδης ναυπηγεί άλλα 16 πλοία στα ναυπηγεία Hyundai και άλλα έξι πλοία σε ναυπηγεία της Ευρώπης.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr