Η. Τσακίρης, η ψυχή στην ασφάλιση του ελληνοκυπριακού στόλου

Παραδοσιακά λέγεται ότι ο καλός πλοιοκτήτης έχει δύο βασικούς συνεργάτες: τον ασφαλιστή του και τον τραπεζίτη του. Η ρήση επαληθεύεται από την  πορεία του μεγαλύτερου, σήμερα, ελληνοκυπριακού αλληλασφαλιστικού συνδέσμου «Hellenic Hull Mutual Association Plc.», ο οποίος δραστηριοποιείται ήδη εδώ και 14 χρόνια στον χώρο της ναυτασφάλισης hull & machinery (ασφάλιση σκάφους και μηχανής), αποκλειστικά σε πλοία Ελλήνων και Κυπρίων εφοπλιστών.

Στους κόλπους  του ελληνοκυπριακού

Παραδοσιακά λέγεται ότι ο καλός πλοιοκτήτης έχει δύο βασικούς συνεργάτες: τον ασφαλιστή του και τον τραπεζίτη του. Η ρήση επαληθεύεται από την  πορεία του μεγαλύτερου, σήμερα, ελληνοκυπριακού αλληλασφαλιστικού συνδέσμου «Hellenic Hull Mutual Association Plc.», ο οποίος δραστηριοποιείται ήδη εδώ και 14 χρόνια στον χώρο της ναυτασφάλισης hull & machinery (ασφάλιση σκάφους και μηχανής), αποκλειστικά σε πλοία Ελλήνων και Κυπρίων εφοπλιστών.

Στους κόλπους  του ελληνοκυπριακού συνδέσμου έχουν βρει «ασφαλές λιμάνι» οι μεγαλύτεροι στόλοι της ελληνοκυπριακής ναυτιλίας και σχεδόν το σύνολο (90%) των Ελλήνων ακτοπλόων!

Πρόεδροι του Διοικητικού  Συμβουλίου του «Hellenic Hull Mutual Association Plc.» έχουν διατελέσει «βαριά» ονόματα του εφοπλισμού: Ιάκωβος Ρήγος, Χαράλαμπος Μυλωνάς και Μάρκος Φράγκος. Το ίδιο ισχύει και για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου: Ευάγγελος Μαρινάκης, Νίκος Πατέρας, Αντώνιος Αγαπητός, Ιωάννης Ξυλάς, Χαρίκλεια Μουνδρέα.

Η σύσταση του πρώτου αλληλασφαλιστικού συνδέσμου hull & machinery στον ελληνοκυπριακό χώρο το 1994 έφερε μια μικρή «επανάσταση» στη ναυτιλιακή αγορά. Εκείνη την εποχή το κλίμα για την ασφάλιση του ελληνοκυπριακού στόλου ήταν ιδιαίτερα αρνητικό.  Η μεγάλη ηλικία των πλοίων οδήγησε πολλούς ασφαλιστές να απαιτήσουν ιδιαιτέρως υψηλά ασφάλιστρα ενώ σε αρκετές περιπτώσεις ήταν δύσκολο να βρεθεί ακόμη και «στοιχειώδης» ασφαλιστική κάλυψη για τα συγκεκριμένα πλοία.

Βεβαίως, οι Ελληνες και Κύπριοι εφοπλιστές κατέχοντας όσο κανείς άλλος το επιχειρηματικό ταλέντο στη ναυτιλία επέλεγαν να διατηρούν τους συγκεκριμένους στόλους. Και όχι μόνο. Με μαεστρική διαχείριση πέτυχαν την ανάπτυξή τους.

«Στο Λονδίνο μάς ζητούσαν penalty fees. Δεν ήξεραν τι θα ακολουθούσε!..»

«Ο σύνδεσμος δημιουργήθηκε για να προσφέρει στην ελληνική ναυτιλία, για να βοηθήσει τα δικά μου τα συμφέροντα και του δίπλα. Δεν ήταν ευκαιριακή πρωτοβουλία. Τα συνδικάτα στο Λονδίνο μάς ζητούσαν να πληρώσουμε penalty fees γιατί τα δικά μας πλοία υπερέβαιναν ηλικιακά τον μέσο όρο των ασφαλισμένων, δεν ήξεραν ότι με αυτά τα εργαλεία θα ακολουθούσαν μεγάλα πράγματα», μας είπε γνωστός Ελληνας εφοπλιστής της παλαιάς γενιάς που πρωτασφάλισε τα πλοία του στον ΗΜΑ το 1994.

Ωστόσο, οι ναυτασφαλιστικοί αναλυτές παγκοσμίως δεν πίστευαν ότι η συγκεκριμένη προσπάθεια θα μπορούσε να έχει διάρκεια, καθώς ήταν διάχυτη η πεποίθηση ότι οι Ελληνες αδυνατούν να συνεργαστούν με κοινό σκοπό και παράλληλα να αναπτύξουν την ενότητα, την τεχνογνωσία και τη δέουσα υπομονή ώστε να «χτίσουν» έναν αξιόπιστο ναυτασφαλιστικό φορέα.

Από την πρώτη ημέρα της ίδρυσής του, υιοθετήθηκε μια διαφορετική προσέγγιση της ναυτασφάλισης - ενός κλάδου που ενώ στην παγκόσμια αγορά ήταν «δεδομένος», στον ελληνοκυπριακό χώρο ήταν πρωτοποριακός.

Ο «νόμος» του συνδέσμου βασίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας και στην αλληλέγγυα σχέση ασφαλιστή και ασφαλιζόμενου. Κάθε ασφαλισμένος μπορεί να γίνει ισότιμο μέλος του συνδέσμου και να συμμετάσχει στο διοικητικό του συμβούλιο. Από τη μεριά της, η «Hellenic Hull Managemement (HMA) Limited»  μεριμνά για την προάσπιση των συμφερόντων κάθε μέλους της ξεχωριστά αλλά και όλων μαζί των μελών της.

Τα «όπλα» που χρησιμοποιήθηκαν ώστε να μπουν τα θεμέλια της προσπάθειας ήταν απλά. Η προσεκτική ανάγνωση της ναυτασφαλιστικής αγοράς και σε συνδυασμό με αυτή τη «βρετανική» ναυτασφαλιστική πρακτική, βαθιά πίστη στις επιχειρηματικές ικανότητες των Ελλήνων και Κυπρίων εφοπλιστών. Αυτά τα στοιχεία άλλωστε αποτελούν ακόμη και σήμερα τους βασικούς άξονες λειτουργίας του συνδέσμου.

Κρίση στη δεκαετία του ’90;

Ο  σύνδεσμος κατά τη 14ετή λειτουργία του έχει καλύψει ασφαλιστικά περισσότερα από  6.000 πλοία ελληνοκυπριακών συμφερόντων, έχοντας εισπράξει εισφορές μελών που ξεπερνούν τα 120 εκατ. δολάρια ΗΠΑ και έχει καταβάλει ασφαλιστικές αποζημιώσεις της τάξεως περίπου των 100 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ.

Χαρακτηριστικό στοιχείο είναι ότι κατά το 2007 καλύφθηκαν από τον σύνδεσμο πλοία έναντι κινδύνων hull & machinery, τα οποία ξεπερνούν στο σύνολό τους το 25% του ελληνοκυπριακού στόλου.

Οι αριθμοί αυτοί δείχνουν πως ούτε η κάμψη της παγκόσμιας ναυτασφαλιστικής αγοράς κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1990 ούτε ο σκληρός διεθνής ανταγωνισμός στις ναυτασφαλιστικές υπηρεσίες δεν μπόρεσαν να αναχαιτίσουν τη σταθερή ανάπτυξη του συνδέσμου.

«Αυτό συνέβη διότι κερδίσαμε την εμπιστοσύνη των Ελλήνων και των Κυπρίων εφοπλιστών, οι οποίοι όλο και με μεγαλύτερο ενθουσιασμό αγκάλιασαν και υποστήριξαν τη λειτουργία του. Η εμπιστοσύνη χτίζεται λιθαράκι-λιθαράκι. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να απαιτηθεί a priori.

Μην ξεχνάμε ότι στην Αγγλία για παράδειγμα λειτουργούν για εκατονταετίες ναυτασφαλιστικοί οργανισμοί που προσφέρουν κάλυψη έναντι κινδύνων hull & machinery με απόλυτη επιτυχία. Εμείς παρουσιάσαμε μια διαφορετική προσέγγιση της ναυτασφάλισης απολύτως προσαρμοσμένη στις ανάγκες του ελληνοκυπριακού στόλου».

Αυτά τα λόγια προέρχονται από το στόμα του ανθρώπου που από ιδρύσεως του συνδέσμου προσφέρει τις υπηρεσίες του με αφοσίωση και όραμα. Πρόκειται για τον κ. Ηλία Τσακίρη, διευθύνοντα σύμβουλο της διαχειρίστριας εταιρείας «Hellenic Hull Managemement (HMA) Limited», τον άνθρωπο που κρατάει στα χέρια του το τιμόνι της εταιρείας και δείχνει να μην έχει χάσει ούτε «σταγόνα» από τον ενθουσιασμό και την πίστη του στον σύνδεσμο.

Ο «Hellenic Hull Mutual Association Plc.» απολαμβάνει σήμερα της πλήρους αποδοχής όλων των παγκοσμίως αναγνωρισμένων τραπεζών και χρηματοδοτικών οργανισμών που παραδοσιακά παρέχουν ναυτιλιακά δάνεια, των μεγαλύτερων εγχώριων αλλά και ευρωπαϊκών ναυτασφαλιστικών μεσιτών, καθώς και των κύριων Αντασφαλιστικών Οργανισμών στην Ευρώπη. Ολοι οι παραπάνω λογίζουν τον σύνδεσμο σαν ισότιμο ασφαλιστικό φορέα δίπλα στους Lloyd\s αλλά και στους υπόλοιπους μεγάλους διεθνείς ασφαλιστικούς οργανισμούς της Νορβηγίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Αμερικής.

Χτίζοντας τον Πειραιά του μέλλοντος

Η ελληνοκυπριακή ναυτιλία παρουσιάζει μεγάλη εξέλιξη. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου κάθε ναυτιλιακής εταιρείας μειώθηκε και η πρόθεση για περαιτέρω ανανέωση διατηρείται. Σε αυτό βέβαια αρωγός παρουσιάζεται και η βελτιωμένη ναυλαγορά της τελευταίας περιόδου. Οι Ελληνες και οι Κύπριοι εφοπλιστές αναμφισβήτητα επιχειρούν ανανέωση των στόλων τους τα τελευταία χρόνια με παραγγελίες νεόκτιστων πλοίων διότι θέλουν κατά κύριο λόγο να διατηρήσουν αλλά και κατά δεύτερο να βελτιώσουν το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρουν.

«Ο βασικός παράγοντας που μας δίνει το δικαίωμα να κοιτάμε με μεγάλη αισιοδοξία το μέλλον είναι οι επιχειρηματικές αποφάσεις των Ελλήνων και Κυπρίων εφοπλιστών καθώς εκμεταλλεύθηκαν το πλεονέκτημα αυτού του υψηλού κύκλου εργασιών για να επανατοποθετηθούν απέναντι στις αυξημένες απαιτήσεις του ναυτιλιακού κόσμου. Αυτό το κατάφεραν, αντικαθιστώντας τα παλαιότερα πλοία  με σύγχρονα, τα οποία πληρούσαν τους νέους κανόνες ασφαλείας.

Ο «Hellenic Hull Mutual Association Plc.» αποδεικνύει ότι η ελληνική σφραγίδα μπορεί να αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα και στο τομέα των υπηρεσιών που πλαισιώνουν το τεράστιο μέγεθος της ελληνικής ναυτιλίας σήμερα. Ωστόσο, για να καταφέρουμε ως κράτος να «χτίσουμε» σιγά-σιγά το περίφημο ναυτιλιακό κέντρο που ονειρευόμαστε για τον Πειραιά, τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν θα πρέπει απαραίτητα να περιέχουν μακροπρόθεσμο όραμα και τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου. Οι άνθρωποι του ΗΜΑ έπειτα από 14 έτη επιτυχούς λειτουργίας μπορούν με κάθε δικαίωμα να ισχυριστούν ότι έδειξαν τον δρόμο.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr