Κρίστιαν Ελγεσλέγκερ, ο «χερ» της Nivea στην Ελλάδα

Για έναν απροσδιόριστο λόγο, οι Γερμανοί νιώθουν την Ελλάδα ως δεύτερη πατρίδα τους. Η σχέση αυτή χάνεται βαθιά μέσα στον χρόνο (σ.σ.: κι όχι μόνο στην πρόσφατη ποδοσφαιρική λατρεία για τον herr Οτο Ρεχάγκελ), όταν ο αρχαιολάτρης πατέρας του Οθωνα, Βαυαρός βασιλιάς Λουδοβίκος Α\ ευνόησε τη Σχολή του λεγόμενου Καλλιτεχνικού Ακαδημαϊσμού στο Μόναχο.

Ηταν οι αρχές του «ρομαντικού εθνικά εγερτήριου» 19ου αιώνα όταν η γερμανική αυτή πόλη εξελίχθηκε σε ένα αρχιτεκτονικό «παράρτημα» της Αθήνα

Για έναν απροσδιόριστο λόγο, οι Γερμανοί νιώθουν την Ελλάδα ως δεύτερη πατρίδα τους. Η σχέση αυτή χάνεται βαθιά μέσα στον χρόνο (σ.σ.: κι όχι μόνο στην πρόσφατη ποδοσφαιρική λατρεία για τον herr Οτο Ρεχάγκελ), όταν ο αρχαιολάτρης πατέρας του Οθωνα, Βαυαρός βασιλιάς Λουδοβίκος Α\ ευνόησε τη Σχολή του λεγόμενου Καλλιτεχνικού Ακαδημαϊσμού στο Μόναχο.

Ηταν οι αρχές του «ρομαντικού εθνικά εγερτήριου» 19ου αιώνα όταν η γερμανική αυτή πόλη εξελίχθηκε σε ένα αρχιτεκτονικό «παράρτημα» της Αθήνας και της κλασικής τέχνης. Μπορεί στον απόγονό του, πρώτο βασιλιά της Ελλάδας Οθωνα να μη φανήκαμε και τόσο γενναιόδωροι, όμως στα «παιδιά» του που ακολούθησαν, και τα οποία σήμερα δρουν επιχειρηματικά στη χώρα, σαφώς είμαστε πιο δεκτικοί.

Ο κ. Christian Oeljeschlaeger, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας «Beiersdorf Hellas», εκτός από Γερμανός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολίτης του κόσμου. Πώς εξάλλου θα μπορούσε να είναι διαφορετικά για έναν άνθρωπο που μιλάει με άνεση έξι γλώσσες (μεταξύ των οποίων ελληνικά και τάι) και ο οποίος μοίρασε την επαγγελματική του ζωή μεταξύ χωρών όπως η Γερμανία, το Βέλγιο, η Ταϊλάνδη και φυσικά η Ελλάδα; Εδώ και τρία περίπου χρόνια από το γραφείο του στον Γέρακα διαχειρίζεται ένα από τα πιο αγαπημένα brands: τη «Nivea».

Η διαδρομή της «Nivea» στην Ελλάδα είναι μακρά, προπολεμική κι επιτυχημένη. Συντεταγμένα όμως ως επιχειρηματική προσπάθεια ξεκινά το 1968, όταν η φίρμα BDF έρχεται στη χώρα μας ιδρύοντας ξεχωριστή θυγατρική. Με αντικείμενο την προώθηση επιτυχημένων μαρκών, σύντομα δημιούργησε τη δική της σχολή. Οχι βέβαια καλλιτεχνική όπως αυτή του Λουδοβίκου Α’, αλλά καταναλωτική. Κι αυτό διότι τα brands της από μόνα τους φτάνουν για να γράψουν τη δική τους, ξεχωριστή ιστορία. Ποια είναι αυτά; Τα πολύ γνωστά Liposan, DUO, Futuro, Leontos, Hansaplast, Atrix, Eucerin και φυσικά η Nivea.

Προϊόντα που οι Ελληνες επιβραβεύουν εδώ και χρόνια με την εμπιστοσύνη τους και τα οποία κυριαρχούν σε σούπερ μάρκετ, περίπτερα, φαρμακεία και καταστήματα καλλυντικών, όχι μόνο εδώ αλλά και σε άλλες 130 συνολικά χώρες.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα του κ. Oeljeschlaeger είναι το χαμόγελό του. Ξεπερνώντας τη στερεότυπη εικόνα του αυστηρού (αλλά εξόχως αποτελεσματικού) Γερμανού, μας φιλοξένησε ένα πρωινό του Μάη στις εγκαταστάσεις της BDF.

Μας μίλησε για την πορεία του ομίλου σε Ελλάδα και εξωτερικό, για τις προσδοκίες από την αγορά αλλά και για τα ταξίδια του στα ελληνικά νησιά και το υπέροχο λευκό κρασί της χώρας μας.

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΒΡΕΜΗΣ

Ο ίδιος είναι ένα κλασικό δείγμα παιδιού που μεγάλωσε στη μεταπολεμική Γερμανία. Με πατέρα αντιμιλιταριστή που αναγκάστηκε να μπει στη φωτιά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο κ. Oeljeschlaeger έμαθε από πρώτο χέρι τις συνέπειες της λαίλαπας που πέρασε από την ήπειρό μας.

Βέβαια, είχε τη χαρά να ζήσει την ανάσταση του έθνους του και την επανατοποθέτησή του στην παγκόσμια πρωτοπορία. Είναι εκείνη η γενιά που πανηγύρισε τις νίκες της γερμανικής ποδοσφαιρικής ομάδας του Φριτς Βάλτερ στα γήπεδα της Αυστρίας, που αποτέλεσαν την «κάθαρση» ενός έθνους. «Ημουν ένα τυπικό παιδί. Επαιζα ποδόσφαιρο και σπούδαζα», μας λέει ο αρχηγός της «BDF Hellas». Αυτή όμως δεν είναι και η ακτινογραφία της σύγχρονης Γερμανίας; Η χαρά της αποτελεσματικότητας, που μπορεί να συνδυάζει το απλό με το σύνθετο. Το λαϊκό ποδόσφαιρο με τα εξεζητημένα οικονομικά.

Μετά τις σπουδές του στα οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Κολονίας, αποφασίζει (χάρη στην προτροπή της συζύγου του) να ακολουθήσει πολυεθνική καριέρα. Κάπως έτσι εργάζεται αρχικά για την ολλανδικών συμφερόντων «Unilever», ώσπου επαγγελματικά «επαναπατρίζεται» στη γερμανική «Beiersdorf» το 1982. Γρήγορα στρέφεται στο μάρκετινγκ, όπου εξελίσσεται σε μάρκετινγκ μάνατζερ για τα πιο… ιατρικά προϊόντα της εταιρείας και ορίζεται υπεύθυνος για την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. «Ηταν κοντά στο 1985 όταν ξεκίνησα, εξαιτίας του ρόλου μου, να επισκέπτομαι συχνά την Ελλάδα.

Η τελευταία ήταν και παραμένει μια εξόχως ενδιαφέρουσα χώρα. Ομως αυτό που έχω να πω είναι πως μέσα σε αυτό το διάστημα η χώρα σας άλλαξε. Είναι πολύ πιο μοντέρνα. Πολύ πιο εξελιγμένη. Θεέ μου, ακόμα θυμάμαι αυτό το… ανατολίτικο αεροδρόμιο που είχατε στο Ελληνικό. Καμία σχέση με το σημερινό. Η Ελλάδα είναι άξιο μέλος πλέον της Ε.Ε.», τονίζει.

Η εξέλιξή του στους κόλπους της πολυεθνικής θα είναι ραγδαία και ύστερα από μια σειρά διεθνών καθηκόντων το 1996 «μετακομίζει» για την Ταϊλάνδη. Θα οριστεί υπεύθυνος της εκεί θυγατρικής αλλά και όλης της Νοτιοανατολικής Ασίας. «Ολα εκεί ήταν διαφορετικά. Αλλος πλανήτης. Εάν στην Ευρώπη όλα είναι άσπρα ή μαύρα, στην Ασία είναι… έγχρωμα», μας λέει. Επί των ημερών του ξεκινά η μεγάλη άνοδος της BDF στην Ασία. «Υπήρξε μια φάση επενδυτικής ευκαιρίας, την οποία ακολούθησε η κρίση των ασιατικών αγορών. Αυτό που πετύχαμε ήταν να αξιοποιήσουμε τη στροφή των Ασιατών προς τα προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης του δέρματος. Η μανία τους να δείξουν ολοένα πιο Δυτικοί έδωσε ώθηση στην προσπάθειά μας», αναφέρει.

Εχοντας ζήσει μια εμπειρία ζωής, ο Γερμανός μάνατζερ το 2000 φεύγει από την Ταϊλάνδη και μετακομίζει στις γραφειοκρατικές Βρυξέλλες. «Η Ταϊλάνδη είναι καλή για να ζήσει κανείς στη σύνταξη. Οι Βρυξέλλες όμως είναι το κέντρο των αποφάσεων για όλη την ήπειρό μας. Εκεί είδα κι έζησα πολλά», υπογραμμίζει. Δεν είναι τυχαίο πως η αγορά του Βελγίου, αν και πληθυσμιακά είναι ισοδύναμη με της Ελλάδας, είναι μια πολύ καλύτερη αγορά. Η κατανάλωση των Βέλγων είναι στην τρίτη κατά κεφαλή θέση στον κόσμο.

ΥΨΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Το 2005 έρχεται το πλήρωμα του χρόνου για την Ελλάδα. Εχοντας επισκεφθεί προηγουμένως τη χώρα μας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο κ. Oeljeschlanger εξεπλάγη όταν είδε το υψηλό επίπεδο των συνεργατών του. «Είμαστε προνομιούχοι. Οι πιο πολλοί συνεργάτες μας έχουν υψηλό επίπεδο σπουδών και διεθνή εργασιακή εμπειρία. Οι Ελληνες συνεργάτες μου έχουν διεθνείς προδιαγραφές κι αυτό είναι μια κατάκτηση της χώρας. Διαθέτεται επίσης ως χώρα μια μεσαία τάξη με τα χαρακτηριστικά όλων των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών», τονίζει.

Είναι αλήθεια πως η BDF αποδίδει μεγάλη σημασία στην επιμόρφωση των ανθρώπων της, με συνεχόμενα business reviews και αναλυτική κουβέντα γύρω από την πρόοδο των στελεχών της.

Οντας στην Ελλάδα στις πρώτες θέσεις από μεριάς πωλήσεων, ανταγωνίζεται κορυφαίες πολυεθνικές όπως οι «Procter & Gamble», «l’ Oreal» και «Unilever». Η «BDF Hellas» είναι μέλος αυτού του κυρίαρχου κλαμπ. Παράλληλα, πρόσφατα λανσάρισε τη σειρά «Nivea Baby» που πήγε εξαιρετικά, ενώ τα επαναλανσαρίσματά της είναι συνεχή.

Ο κ. Oeljeschlanger θεωρεί πως η δραστηριοποίηση της εταιρείας στη χώρα μας δεν αντιμετωπίζει προβλήματα. «Λόγω του μεγέθους μας, δεν έχουμε πρόβλημα με τις Αρχές. Μας αφήνουν να δουλέψουμε, χωρίς να μπλεκόμαστε σε αυτό που λέτε γραφειοκρατία. Είμαστε οργανωμένοι και τα καταφέρνουμε. Οσο για το… τέρας της ελληνικής γραφειοκρατίας, ακόμα και στη Γερμανία τα πράγματα πολλές φορές είναι χειρότερα. Αναλογιστείτε πως υπάρχουν διαφορές ακόμα κι από κρατίδιο σε κρατίδιο».

Αυτή τη στιγμή η «Beirsdorf Hellas» απασχολεί 150 άτομα, καθώς και άλλα 100 σε παραπλήσιες προς τον κεντρικό σκοπό της εταιρείας εργασίες, ενώ η ελληνική θυγατρική είναι υπεύθυνη για τις αγορές της Κύπρου και του Ισραήλ. Οι πωλήσεις της για το 2007 έφτασαν τα 85 εκατ. ευρώ στο σύνολο των δράσεών της. «Από την αρχή που ήρθα στη χώρα σας ζήτησα από τους συνεργάτες μου ανάπτυξη σε διψήφια ποσοστά. Αυτό είναι το μότο μου. Θεωρώ πως τα καταφέραμε πολύ καλά σε όλες τις κατηγoρίες μας. Ας μην ξεχνάμε πως αυτή τη στιγμή διαχειριζόμαστε οκτώ μεγάλα brands, ενώ μόνο η ‘‘Nivea’’ έχει πολλές ειδικές σειρές, όπως εκείνες για τον άνδρα, το πρόσωπο, το σώμα, το ξύρισμα κ.ά.». Το τελευταίο διάστημα η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει και μια σημαντική στροφή στα προϊόντα για την ανδρική περιποίηση, καινοτομώντας. Σε αυτό το πεδίο η «BDF Hellas» είναι market leader.

Παράλληλα η εταιρεία σχεδιάζει ανάπτυξη με 14-15 νέα προϊόντα για το μέλλον, με πεδία δράσης τα σούπερ μάρκετ και τα είδη που πωλούνται στα φαρμακεία. Εμφαση όμως δίδεται και στην κοινωνική ευαισθησία. Η  εταιρεία στις πρόσφατες πυρκαγιές που έπληξαν τη χώρα μας προσέφερε υλικό και βοήθεια, συμπαραστεκόμενη στους πληγέντες. Ταυτόχρονα προσπάθειες γίνονται και για τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον ενεργειακών πηγών.

Ο κ. Oeljeschlaeger μένει στο Πανόραμα της Βούλας. Επέλεξε αυτή την περιοχή για να βρίσκεται κοντά στη θάλασσα. «Μα, η Γερμανία έχει πολύ βουνό και πράσινο. Στη θάλασσα θα πρέπει να είμαστε κοντά αφού η Ελλάδα αυτό είναι», μας λέει. Για τον ίδιο το κυκλοφοριακό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στη ζωή της πόλης, όμως αναγνωρίζει πως η κατάσταση αυτή οφείλεται στην τεράστια οικιστική ανάπτυξη.

«Τι είναι αυτό που σας κάνει να αγαπάτε τη χώρα μας;», τον ρωτήσαμε. «Ο καλός καιρός και τα νησιά σας. Μέχρι στιγμής έχω πάει σε 26 νησιά και… συνεχίζω». Ο ίδιος θεωρεί πως θα μπορούσε να μείνει ακόμα και μόνιμα στη χώρα μας, της οποίας οι φυσικές ομορφιές και το πολύ καλό λευκό κρασί τον έχουν κερδίσει. Αντιθέτως δυσαρεστείται με την εικόνα των σκουπιδιών. «Είναι ντροπή για μια πόλη 5 εκατομμυρίων κατοίκων να υπάρχει το θέαμα αυτό», αναφέρει.

ΕΝΑ BRAND, ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

Το 1890 ο Oskar Troplowitz αγόρασε την επιχείρηση «Beiersdorf», στο Αμβούργο της Γερμανίας, από τον ιδρυτή της Carl Beiersdorf. Ο Oskar Troplowitz ήταν ένας ιδιαίτερα έξυπνος επιχειρηματίας που εμπορευόταν επιτυχώς μέχρι το 1911 μια σειρά από προϊόντα περιποίησης σώματος.

Επίσης παρήγαγε και εμπορευόταν τις πρώτες αυτοκόλλητες ταινίες και τους πρώτους αυτοκόλλητους επιδέσμους. Ο επιστημονικός σύμβουλός του, ο καθ. Paul Gerson Unna, είχε επίσης ένα ιδιαίτερο ένστικτο για την ανάπτυξη και την πρόοδο. Ηταν αυτός που είχε επιστήσει την προσοχή του δρος Troplowitz στην εφεύρεση eucerit, η οποία αποτέλεσε τη βάση για τη Nivea creme.

Η ιστορία της «Nivea» ξεκινάει με την επαναστατική ανακάλυψη του eucerit, ενός γαλακτωματοποιητή νερού σε λάδι. Το Eucerit αποτέλεσε τον πρώτο γαλακτωματοποιητή αυτού του τύπου. Το 1911 ο ιδιοκτήτης της «Beiersdorf», Oskar Troplowitz, σε συνεργασία με τον φαρμακοποιό Isaac Lifschuetz και τον δερματολόγο Paul Unna, ξεκίνησε την παραγωγή μιας κρέμας για την επιδερμίδα βασισμένης σε αυτό τον γαλακτωματοποιητή.

Τον Δεκέμβριο του ιδίου έτους εμφανίστηκε στην αγορά η πρώτη κρέμα μακράς διάρκειας για την επιδερμίδα, παγκοσμίως. Ο Troplowitz την ονόμασε «Nivea», από τη λατινική λέξη «nivius», που σημαίνει «λευκή σαν το χιόνι». Η πρώτη συσκευασία ήταν διακοσμημένη με ένα σχέδιο art nouveau, ανάλογο με την εποχή, που ταίριαζε με την επικρατούσα εικόνα των γυναικών: εύθραυστες, αιθέριες, λεπτές. Ωστόσο, μεγάλες αλλαγές προμηνύονταν για το μέλλον.

Η πρώτη διαφήμιση «Nivea» δημιουργήθηκε από τον διάσημο καλλιτέχνη αφισών Ηans Rudi Erdt, που σχεδίασε την αφίσα «με την ομοιότητα μιας κυρίας» το 1912. Υπήρξε ένας καλλιτέχνης από τη νέα γενιά γραφιστών με ειδίκευση στην προωθητική τέχνη, στο τέλος του αιώνα. Το ειδικό ύφος του Erdt είχε σημαντική επιρροή στη γερμανική τέχνη αφισών της δεκαετίας του ’20.

Στην αρχή του αιώνα η επιχείρηση «Beiersdorf», με έδρα το Αμβούργο (Γερμανία), ήταν ήδη επιτυχημένη όχι μόνο για το προϊόν «Nivea creme» αλλά και για άλλα καινοτόμα προϊόντα όπως οι αυτοκόλλητες ταινίες, τα ιατρικά σκευάσματα και οι πρώτοι αυτοκόλλητοι επίδεσμοι. Το 1914 η επιχείρηση συνεργάστηκε με 34 χώρες παγκοσμίως, με αποτέλεσμα το 42% των πωλήσεων να παράγεται στο εξωτερικό.

Το 1919 η ποικιλία των προϊόντων «Nivea» επεκτείνεται με το πρώτο σαπούνι «Nivea». Μια από τις πρώτες αφίσες του 1922 με την Anna Lünemann παρουσιάζει τη σειρά προϊόντων που περιλαμβάνει μια πούδρα, ένα σωληνάριο κρέμα και το σαπούνι «Nivea». Στις δεκαετίες του ’20 και του ’30  στη σειρά των προϊόντων «Nivea» προστέθηκαν τα προϊόντα φροντίδας για το τριχωτό και το δέρμα του κεφαλιού. Το γάλακτωμα «Nivea Hair Milk» παρείχε την ίδια ποιότητα φροντίδας για την τρίχα όπως η «Nivea creme» για το δέρμα. Η αφίσα και η συσκευασία των «Nivea Creme», σαμπουάν, πούδρας και γαλακτώματος μαλλιών βασίστηκαν πάρα πολύ στην πομπώδη τέχνη art nouveau, η οποία χαρακτηρίζεται από τα λουλουδένια μοτίβα και τη φύση.

Μια από τις πρώτες κινηματογραφικές διαφημίσεις «Nivea», η ονομαζόμενη «Eulalias Verjόngung» («η ανανέωση της Eulalia»), προωθεί τη «Nivea creme» σε σωληνάριο το 1920. Γύρω στο 1931 η «Beiersdorf», η επιχείρηση πίσω από τη «Nivea», είχε 20 περιοχές παραγωγής παγκοσμίως και απασχολούσε περισσότερα από 1.400 άτομα προσωπικό. Τα προϊόντα «Nivea» παρουσιάστηκαν στην Κίνα τη δεκαετία του ’30 και μετά τον πόλεμο έγιναν δημοφιλή σε όλο τον κόσμο.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr