Διώρυγα του Σουέζ: Πτώση στην τιμή του πετρελαίου - Πλέει ξανά το Ever Given
29.03.2021
12:11
Πλέει ξανά το Ever Given - Έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση» - Έλληνας καπετάνιος που βρίσκεται στη διώρυγα του Σουέζ εκτιμά ότι θα αργήσει να ανοίξει
Πτώση 2% σημείωσαν οι τιμές του πετρελαίου μετά την είδηση για τον μερικό απεγκλωβισμό του γιγαντιαίου πλοίου Ever Given, το οποίο μπλόκαρε για μία εβδομάδα την κρίσιμη για το διεθνές εμπόριο διώρυγα του Σουέζ.
Η τιμή του μπρεντ υποχώρησε 1,8% στα 63,38 δολάρια το βαρέλι στις 8.58 (ώρα Ελλάδας), ενώ η τιμή του αμερικανικού αργού μειώθηκε 2,2% στα 59,63 δολάρια. Πριν από λίγο, οι απώλειες είχαν περιοριστεί στο 0,5% για το μπρεντ και στο 1% για το αμερικανικό αργό.
Το Ever Given απεγκλωβίστηκε μερικώς, ενώ περαιτέρω εργασίες αναμένεται να γίνουν αργότερα σήμερα. Εκατοντάδες άλλα πλοία με εμπορευματοκιβώτια, πλοία ξηρού φορτίου και τάνκερ με πετρέλαιο παραμένουν σταματημένα και στις δύο πλευρές της διώρυγας.
Οι τιμές είχαν παρουσιάσει μεγάλες διακυμάνσεις τις τελευταίες ημέρες καθώς χρηματιστές και επενδυτές προσπαθούσαν να σταθμίσουν τον αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ και την επίπτωση από τα lockdown για τον έλεγχο των κρουσμάτων κορωνοϊού.
Η είδηση της μετακίνησης του Ever Given ώθησε τις τιμές του πετρελαίου να μειωθούν σημαντικά μετά την αρχική ελαφρά υποχώρησή τους το πρωί.
Τι γίνεται τώρα με το πλοίο
«Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, προτού προσθέσει ότι η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις».
Στην ανακοίνωση της αρχής, ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωση ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά.
«Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα ξαναρχίσουν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30» (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε, εξηγώντας πως το νερό πρέπει να φθάσει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».
Χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας, ο Aιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.
Τα ρυμουλκά και τα συνεργεία στην περιοχή εργάζονταν ασταμάτητα τις τελευταίες μέρες προκειμένου να απεγκλωβίσουν το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχε προσαράξει διαγώνια στη Διώρυγα του Σουέζ από την 23η Μαρτίου, παρεμποδίζοντας πλήρως την κυκλοφορία.
Η τιμή του μπρεντ υποχώρησε 1,8% στα 63,38 δολάρια το βαρέλι στις 8.58 (ώρα Ελλάδας), ενώ η τιμή του αμερικανικού αργού μειώθηκε 2,2% στα 59,63 δολάρια. Πριν από λίγο, οι απώλειες είχαν περιοριστεί στο 0,5% για το μπρεντ και στο 1% για το αμερικανικό αργό.
Το Ever Given απεγκλωβίστηκε μερικώς, ενώ περαιτέρω εργασίες αναμένεται να γίνουν αργότερα σήμερα. Εκατοντάδες άλλα πλοία με εμπορευματοκιβώτια, πλοία ξηρού φορτίου και τάνκερ με πετρέλαιο παραμένουν σταματημένα και στις δύο πλευρές της διώρυγας.
Οι τιμές είχαν παρουσιάσει μεγάλες διακυμάνσεις τις τελευταίες ημέρες καθώς χρηματιστές και επενδυτές προσπαθούσαν να σταθμίσουν τον αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ και την επίπτωση από τα lockdown για τον έλεγχο των κρουσμάτων κορωνοϊού.
Η είδηση της μετακίνησης του Ever Given ώθησε τις τιμές του πετρελαίου να μειωθούν σημαντικά μετά την αρχική ελαφρά υποχώρησή τους το πρωί.
Τι γίνεται τώρα με το πλοίο
«Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, προτού προσθέσει ότι η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις».
Στην ανακοίνωση της αρχής, ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωση ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά.
«Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα ξαναρχίσουν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30» (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε, εξηγώντας πως το νερό πρέπει να φθάσει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».
Χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας, ο Aιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.
Τα ρυμουλκά και τα συνεργεία στην περιοχή εργάζονταν ασταμάτητα τις τελευταίες μέρες προκειμένου να απεγκλωβίσουν το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχε προσαράξει διαγώνια στη Διώρυγα του Σουέζ από την 23η Μαρτίου, παρεμποδίζοντας πλήρως την κυκλοφορία.
Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιήθηκαν βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία είχε κολλήσει το σκάφος.
Βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης εικονίζουν το πρυμναίο τμήμα του σκάφους να έχει στρίψει, ανοίγοντας το κανάλι. Σε άλλα βίντεο, που δεν ήταν δυνατό να επαληθευτούν άμεσα, ακούγονται επευφημίες πληρωμάτων και κόρνες άλλων πλοίων που πανηγυρίζουν.
Ο εξειδικευμένος ιστότοπος εντοπισμού πλοίων Vessel Finder μετέβαλε την κατάσταση του Ever Given σε «εν πλω».
Το φορτηγό προσάραξε διαγώνια στο νότιο τμήμα της Διώρυγας εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας την Τρίτη. Απέκλεισε έτσι άθελά του την συντομότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.
Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες με εμπορευματοκιβώτια, χύδην φορτίο, αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου.
Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περίπου το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως και κάθε ημέρα που το κανάλι δεν είναι διαθέσιμο συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και κόστη.
Τι λέει στην ΕΡΤ Έλληνας καπετάνιος που βρίσκεται στη διώρυγα
Ο Κώστας Αρλετής, ένας από τους 16 Έλληνες καπετάνιους που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στη Διώρυγα είπε στην ΕΡΤ ότι θα χρειαστούν κάποιες μέρες για το τελικό ξεμπλοκάρισμα του καναλιού.
«Μάθαμε για μερική αποκόλληση στις 3.23 τοπική τα ξημερώματα, θα χρειαστούν μέρες για να ανοίξει η Διώρυγα. Είχε κολλήσει και με την πρύμνη και η πλώρη και τώρα ενημερωθήκαμε ότι έχουν ξεκολλήσει την πρύμνη και έχουν καταφέρει να κουνήσουν και την πλώρη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να το τραβήξουν εκτός καναλιού με τη βοήθεια των ρυμουλκών, κάτι που θα πάρει αρκετές ώρες και μετά θα γίνει έλεγχος στο κανάλι για να δουν αν έχει γίνει περαιτέρω ζημιά και χρειάζονται εργασίες. Αν όχι, θα δοθεί το πράσινο φως για την κυκλοφορία», είπε ο κ. Αρλετής.
Ο ίδιος είπε ότι το δικό του πλοίο προερχόμενο από Σαουδική Αραβία και με προορισμό τη Μεσόγειο ήταν πέντε πλοία πίσω από το φορτηγό-γίγαντα την ώρα που συνέβη η προσάραξη, όμως ειδοποιήθηκαν εγκαίρως και δεν μπήκαν στο κανάλι. Έκτοτε, από τις 23/3 είναι εκεί και περιμένουν, όμως όταν ανοίξει η κυκλοφορία, το πλοίο θα είναι από εκείνα που θα έχουν προτεραιότητα.
Η σημασία της διώρυγας
Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια. Ενώνει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, δημιουργώντας μια πραγματικά εμπορική αρτηρία Ευρώπης – ΝΔ, Νότιας και ΝΑ Ασίας μέχρι Άπω Ανατολής. Είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου, συνολικού μήκους 168 χλμ. Μέσω αυτής περνά περισσότερο από το 10% του όγκου του διεθνούς εμπορίου. Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα, η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.
Η ιστορία της διώρυγας
Την ιδέα για μία διώρυγα που θα συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα είχε ο Φαραώ Σέτης Α΄ ή κατ’ άλλους Ραμσήτον Β΄. Τα σχέδια προέβλεπαν την ένωση του δέλτα του Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα. Ο Ηρόδοτος έχει καταγράψει πως είχε διασχίσει το κανάλι και μάλιστα σε διάστημα τεσσάρων ημερών. Επί Ρωμαίων ονομάστηκε Διώρυγα του Τραϊανού. Οι Οθωμανοί ασχολήθηκαν με τη δημιουργία αυτής της διώρυγας το 16ο αιώνα, αλλά έκριναν ότι το έργο ήταν αδύνατο να υλοποιηθεί. Όταν ο Ναπολέων εκστράτευσε στην Αίγυπτο έδωσε εντολή στους μηχανικούς του να μελετήσουν τη δυνατότητα να δημιουργηθεί διώρυγα που θα συνέδεε την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο αξιοποιώντας τις λίμνες Αμέρ, Τιμσάχ. Τελικά, τον 19ο αιώνα ο Γάλλος μηχανικός Φερντινάρντ ντε Λεσέψ ήταν εκείνος που υλοποίησε το σχέδιο. Στις 17 Νοεμβρίου 1869 πραγματοποιούνται τα επίσημα εγκαίνια. Το συνολικό κόστος της κατασκευής της έφθασε τα τότε 100 εκατομμύρια δολάρια. Σήμερα, τα μηνιαία έσοδα που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκατ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων και το 12% των εμπορευματοκιβωτίων.
Ειδήσεις σήμερα:
Πώς η οικονομία έγινε το Βατερλό του Ερντογάν: Η άνοδος, τα σκάνδαλα και η ειρωνεία της ιστορίας
ΕΝΦΙΑ και Φόρος Εισοδήματος σε 8 δόσεις και φέτος - Τα σενάρια για αποδείξεις-τεκμήρια
Υποχρεωτικά self test και για μαθητές, εργαζόμενους - Οι 30 εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές
Βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης εικονίζουν το πρυμναίο τμήμα του σκάφους να έχει στρίψει, ανοίγοντας το κανάλι. Σε άλλα βίντεο, που δεν ήταν δυνατό να επαληθευτούν άμεσα, ακούγονται επευφημίες πληρωμάτων και κόρνες άλλων πλοίων που πανηγυρίζουν.
Ο εξειδικευμένος ιστότοπος εντοπισμού πλοίων Vessel Finder μετέβαλε την κατάσταση του Ever Given σε «εν πλω».
Το φορτηγό προσάραξε διαγώνια στο νότιο τμήμα της Διώρυγας εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας την Τρίτη. Απέκλεισε έτσι άθελά του την συντομότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.
Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες με εμπορευματοκιβώτια, χύδην φορτίο, αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου.
Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περίπου το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως και κάθε ημέρα που το κανάλι δεν είναι διαθέσιμο συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και κόστη.
Τι λέει στην ΕΡΤ Έλληνας καπετάνιος που βρίσκεται στη διώρυγα
Ο Κώστας Αρλετής, ένας από τους 16 Έλληνες καπετάνιους που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στη Διώρυγα είπε στην ΕΡΤ ότι θα χρειαστούν κάποιες μέρες για το τελικό ξεμπλοκάρισμα του καναλιού.
«Μάθαμε για μερική αποκόλληση στις 3.23 τοπική τα ξημερώματα, θα χρειαστούν μέρες για να ανοίξει η Διώρυγα. Είχε κολλήσει και με την πρύμνη και η πλώρη και τώρα ενημερωθήκαμε ότι έχουν ξεκολλήσει την πρύμνη και έχουν καταφέρει να κουνήσουν και την πλώρη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να το τραβήξουν εκτός καναλιού με τη βοήθεια των ρυμουλκών, κάτι που θα πάρει αρκετές ώρες και μετά θα γίνει έλεγχος στο κανάλι για να δουν αν έχει γίνει περαιτέρω ζημιά και χρειάζονται εργασίες. Αν όχι, θα δοθεί το πράσινο φως για την κυκλοφορία», είπε ο κ. Αρλετής.
Ο ίδιος είπε ότι το δικό του πλοίο προερχόμενο από Σαουδική Αραβία και με προορισμό τη Μεσόγειο ήταν πέντε πλοία πίσω από το φορτηγό-γίγαντα την ώρα που συνέβη η προσάραξη, όμως ειδοποιήθηκαν εγκαίρως και δεν μπήκαν στο κανάλι. Έκτοτε, από τις 23/3 είναι εκεί και περιμένουν, όμως όταν ανοίξει η κυκλοφορία, το πλοίο θα είναι από εκείνα που θα έχουν προτεραιότητα.
Η σημασία της διώρυγας
Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια. Ενώνει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, δημιουργώντας μια πραγματικά εμπορική αρτηρία Ευρώπης – ΝΔ, Νότιας και ΝΑ Ασίας μέχρι Άπω Ανατολής. Είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου, συνολικού μήκους 168 χλμ. Μέσω αυτής περνά περισσότερο από το 10% του όγκου του διεθνούς εμπορίου. Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα, η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.
Η ιστορία της διώρυγας
Την ιδέα για μία διώρυγα που θα συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα είχε ο Φαραώ Σέτης Α΄ ή κατ’ άλλους Ραμσήτον Β΄. Τα σχέδια προέβλεπαν την ένωση του δέλτα του Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα. Ο Ηρόδοτος έχει καταγράψει πως είχε διασχίσει το κανάλι και μάλιστα σε διάστημα τεσσάρων ημερών. Επί Ρωμαίων ονομάστηκε Διώρυγα του Τραϊανού. Οι Οθωμανοί ασχολήθηκαν με τη δημιουργία αυτής της διώρυγας το 16ο αιώνα, αλλά έκριναν ότι το έργο ήταν αδύνατο να υλοποιηθεί. Όταν ο Ναπολέων εκστράτευσε στην Αίγυπτο έδωσε εντολή στους μηχανικούς του να μελετήσουν τη δυνατότητα να δημιουργηθεί διώρυγα που θα συνέδεε την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο αξιοποιώντας τις λίμνες Αμέρ, Τιμσάχ. Τελικά, τον 19ο αιώνα ο Γάλλος μηχανικός Φερντινάρντ ντε Λεσέψ ήταν εκείνος που υλοποίησε το σχέδιο. Στις 17 Νοεμβρίου 1869 πραγματοποιούνται τα επίσημα εγκαίνια. Το συνολικό κόστος της κατασκευής της έφθασε τα τότε 100 εκατομμύρια δολάρια. Σήμερα, τα μηνιαία έσοδα που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκατ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων και το 12% των εμπορευματοκιβωτίων.
Ειδήσεις σήμερα:
Πώς η οικονομία έγινε το Βατερλό του Ερντογάν: Η άνοδος, τα σκάνδαλα και η ειρωνεία της ιστορίας
ΕΝΦΙΑ και Φόρος Εισοδήματος σε 8 δόσεις και φέτος - Τα σενάρια για αποδείξεις-τεκμήρια
Υποχρεωτικά self test και για μαθητές, εργαζόμενους - Οι 30 εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr