18 «check-points» για ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις
28.03.2011
07:33
800.000 επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών
Τους φοροτέχνες λογιστές επιστρατεύει το υπουργείο Οικονομικών για να διενεργούν τον έλεγχο των εκατομμυρίων δηλώσεων πάσης φύσεως (εισόδημα ΦΠΑ κλπ) τις οποίες καταθέτουν 800.000 και πλέον επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες.
Με αποφάσεις που υπέγραψε τις τελευταίες μέρες ο υφυπουργός Οικονομικών Δημήτρη Κουσελά και θα δημοσιευτούν άμεσα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι επιτηδευματίες θα είναι υποχρεωμένοι να περνούν από λογιστή πριν υποβάλλουν την φορολογική τους δήλωσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τσέπη τους. Επιπλέον το υπουργείο δίνει και τις πρώτες οδηγίες στους λογιστές, για το πού και πώς θα «τσεκάρουν» τους -δια νόμου πλέον- πελάτες τους.
Συγκεκριμένα οι λογιστές θα υποχρεωθούν να υποβάλλουν αναλυτική κατάσταση δαπανών ανά πελάτη μέσω διαδικτύου στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, προκειμένου να εντοπιστούν όσοι "φουσκώνουν" δαπάνες, με στόχο τη μείωση των καθαρών φορολογητέων κερδών τους και των φόρων που πληρώνουν.
Σύμφωνα με την απόφαση του Δημήτρη Κουσελά, τα στοιχεία αυτά που θα αναζητούνται, συλλέγονται και εξετάζονται από τους λογιστές, θα χρησιμοποιούνται για διασταυρώσεις, ελέγχους και επιβολές προστίμων και είναι τα εξής:
1. αν κατέβαλαν και πόσα για έξοδα μισθοδοσίας, αμοιβής προσωπικού, ασφαλιστικές εισφορές κ.τ.λ.
2. ποιοι ήταν οι μισθοί και κάθε είδους απολαβές εταίρων ή μελών Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε. κ.λπ.
3. πόσα έδωσαν για Δωρεές – Χορηγίες (αναγνωρίζεται μόνο μέχρι 10%του συνολικού ποσού καθαρού εισοδήματος ή των κερδών που προκύπτουν από ισολογισμούς και εφόσον έχουν κατατεθεί στο Παρακαταθηκών & Δανείων ή σε άλλη Τράπεζα).
4. τι πλήρωσαν για Ασφάλιστρα για ομαδική ασφάλιση ζωής εργατοϋπαλληλικού προσωπικού και αν αυτά υπερβαίνουν το προβλεπόμενο όριο.
5. τι δαπάνες είχαν για την επισκευή και συντήρηση Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων είτε είναι ιδιόκτητα ή μισθωμένα ή με leasing και αν αυτά υπερβαίνουν το όριο που αναγνωρίζεται από το νόμο.
6. πόσα πλήρωσαν για τόκους δανείων ή πιστώσεων, αν αναγνωρίζονται για έκπτωση φόρου και μέχρι ποιο ύψος.
7. τι δηλώνουν πως πληρώνουν σε φόρους εισοδήματος, τέλη, δικαιώματα και αν αναγνωρίζονται ή συμψηφίζονται..
8. τι αποσβέσεις πάγιων περιουσιακών στοιχείων έκαναν, πλέον των νομίμων.
9. τι πλήρωσαν για δαπάνες διαφήμισης, αν κατέβαλαν διαφημιστικό τέλος υπέρ Ο.Τ.Α. κτλ.
10. αν υπολογίστηκαν σωστά τα μισθώματα σε εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτων(κατά το μέρος που αναλογούν στην αξία του οικοπέδου).
11. αν έγινε αναμόρφωση δαπανών λόγω ύπαρξης αφορολογήτων εσόδων.
12. τι έξοδα κινητής τηλεφωνίας δηλώθηκαν για λογαριασμούς που ανήκουν στην επιχείρηση και αν έγινε περιορισμός τους στο 50% και ανάλογα με τον αριθμό των απασχολουμένων υπαλλήλων και εταίρων.
13. αν υπάρχουν ποινικές ρήτρες, πρόστιμα και χρηματικές ποινές.
14. πώς καταβλήθηκαν τυχόν αποζημιώσεις, αν έγινε κατάθεση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. αντιγράφου της απόφασης ή του εγγράφου κλπ.
15. αν και πόσες δαπάνες χωρίς δικαιολογητικά δηλώθηκαν
16. αν δόθηκαν παροχές σε χρήμα ή σε είδος προς εργαζόμενους, αν μοιράστηκαν δωροεπιταγές-διατακτικές- ενοίκια-πιστωτικές κάρτες στελεχών κτλ, αν έχουν ενταχθεί στην μισθοδοσία ή δεν αναγνωρίζονται.
17. αν έγινε παραλαβή αγαθών από τρίτο πρόσωπο σε σχέση με αυτόν που τιμολογεί, εφόσον βρίσκεται εκτός Ελλάδος(τριγωνικές συναλλαγές)
18. αν δηλώθηκαν λοιπές δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται για έκπτωση.
Ειδικά ορίζεται ότι αν δεν έχουν καταβληθεί ή βεβαιωθεί οι ασφαλιστικές εισφορές ή δεν έχουν καταλογιστεί ή δεν έχει υποβληθεί Α.Π.Δ. προς το ΙΚΑ, ο υπόχρεος υποβάλλει αίτηση προς το οικείο ασφαλιστικό ταμείο για την βεβαίωση των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών και στοιχεία της αίτησης αυτής συνυποβάλλονται με την κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης. Στην περίπτωση αυτή , διατηρείται το δικαίωμα αναγνώρισης της δαπάνης μισθοδοσίας, εφόσον συντρέχουν τα προαναφερόμενα.
Με αποφάσεις που υπέγραψε τις τελευταίες μέρες ο υφυπουργός Οικονομικών Δημήτρη Κουσελά και θα δημοσιευτούν άμεσα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι επιτηδευματίες θα είναι υποχρεωμένοι να περνούν από λογιστή πριν υποβάλλουν την φορολογική τους δήλωσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τσέπη τους. Επιπλέον το υπουργείο δίνει και τις πρώτες οδηγίες στους λογιστές, για το πού και πώς θα «τσεκάρουν» τους -δια νόμου πλέον- πελάτες τους.
Συγκεκριμένα οι λογιστές θα υποχρεωθούν να υποβάλλουν αναλυτική κατάσταση δαπανών ανά πελάτη μέσω διαδικτύου στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, προκειμένου να εντοπιστούν όσοι "φουσκώνουν" δαπάνες, με στόχο τη μείωση των καθαρών φορολογητέων κερδών τους και των φόρων που πληρώνουν.
Σύμφωνα με την απόφαση του Δημήτρη Κουσελά, τα στοιχεία αυτά που θα αναζητούνται, συλλέγονται και εξετάζονται από τους λογιστές, θα χρησιμοποιούνται για διασταυρώσεις, ελέγχους και επιβολές προστίμων και είναι τα εξής:
1. αν κατέβαλαν και πόσα για έξοδα μισθοδοσίας, αμοιβής προσωπικού, ασφαλιστικές εισφορές κ.τ.λ.
2. ποιοι ήταν οι μισθοί και κάθε είδους απολαβές εταίρων ή μελών Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε. κ.λπ.
3. πόσα έδωσαν για Δωρεές – Χορηγίες (αναγνωρίζεται μόνο μέχρι 10%του συνολικού ποσού καθαρού εισοδήματος ή των κερδών που προκύπτουν από ισολογισμούς και εφόσον έχουν κατατεθεί στο Παρακαταθηκών & Δανείων ή σε άλλη Τράπεζα).
4. τι πλήρωσαν για Ασφάλιστρα για ομαδική ασφάλιση ζωής εργατοϋπαλληλικού προσωπικού και αν αυτά υπερβαίνουν το προβλεπόμενο όριο.
5. τι δαπάνες είχαν για την επισκευή και συντήρηση Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων είτε είναι ιδιόκτητα ή μισθωμένα ή με leasing και αν αυτά υπερβαίνουν το όριο που αναγνωρίζεται από το νόμο.
6. πόσα πλήρωσαν για τόκους δανείων ή πιστώσεων, αν αναγνωρίζονται για έκπτωση φόρου και μέχρι ποιο ύψος.
7. τι δηλώνουν πως πληρώνουν σε φόρους εισοδήματος, τέλη, δικαιώματα και αν αναγνωρίζονται ή συμψηφίζονται..
8. τι αποσβέσεις πάγιων περιουσιακών στοιχείων έκαναν, πλέον των νομίμων.
9. τι πλήρωσαν για δαπάνες διαφήμισης, αν κατέβαλαν διαφημιστικό τέλος υπέρ Ο.Τ.Α. κτλ.
10. αν υπολογίστηκαν σωστά τα μισθώματα σε εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτων(κατά το μέρος που αναλογούν στην αξία του οικοπέδου).
11. αν έγινε αναμόρφωση δαπανών λόγω ύπαρξης αφορολογήτων εσόδων.
12. τι έξοδα κινητής τηλεφωνίας δηλώθηκαν για λογαριασμούς που ανήκουν στην επιχείρηση και αν έγινε περιορισμός τους στο 50% και ανάλογα με τον αριθμό των απασχολουμένων υπαλλήλων και εταίρων.
13. αν υπάρχουν ποινικές ρήτρες, πρόστιμα και χρηματικές ποινές.
14. πώς καταβλήθηκαν τυχόν αποζημιώσεις, αν έγινε κατάθεση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. αντιγράφου της απόφασης ή του εγγράφου κλπ.
15. αν και πόσες δαπάνες χωρίς δικαιολογητικά δηλώθηκαν
16. αν δόθηκαν παροχές σε χρήμα ή σε είδος προς εργαζόμενους, αν μοιράστηκαν δωροεπιταγές-διατακτικές- ενοίκια-πιστωτικές κάρτες στελεχών κτλ, αν έχουν ενταχθεί στην μισθοδοσία ή δεν αναγνωρίζονται.
17. αν έγινε παραλαβή αγαθών από τρίτο πρόσωπο σε σχέση με αυτόν που τιμολογεί, εφόσον βρίσκεται εκτός Ελλάδος(τριγωνικές συναλλαγές)
18. αν δηλώθηκαν λοιπές δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται για έκπτωση.
Ειδικά ορίζεται ότι αν δεν έχουν καταβληθεί ή βεβαιωθεί οι ασφαλιστικές εισφορές ή δεν έχουν καταλογιστεί ή δεν έχει υποβληθεί Α.Π.Δ. προς το ΙΚΑ, ο υπόχρεος υποβάλλει αίτηση προς το οικείο ασφαλιστικό ταμείο για την βεβαίωση των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών και στοιχεία της αίτησης αυτής συνυποβάλλονται με την κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης. Στην περίπτωση αυτή , διατηρείται το δικαίωμα αναγνώρισης της δαπάνης μισθοδοσίας, εφόσον συντρέχουν τα προαναφερόμενα.
Ως σήμερα οι λογιστές, αν και κρατούν βιβλία των ελεύθερων επαγγελματιών, σπανίως υπογράφουν δηλώσεις και κατά συνέπεια δεν φέρουν την ευθύνη.
Από την στιγμή που οι λογιστές θα υπογράφουν τις φορολογικές δηλώσεις των επιχειρήσεων και των ελευθέρων θα είναι ταυτόχρονα συνυπεύθυνοι και για τις φορολογικές παραβάσεις.
Η υποχρέωση ισχύει από φέτος, δηλαδή από τις δηλώσεις που θα υποβληθούν φέτος στην Εφορία.
Η πρόταση τήρησης των βιβλίων -στοιχείων και υπογραφής της δήλωσης είχε γίνει από τους ίδιους τους λογιστές στο διάλογο που πραγματοποίησε το Υπουργείο Οικονομικών με τους κοινωνικούς εταίρους την Άνοιξη του 2010 στα πλαίσια κατάρτισης του πρώτου φορολογικού νόμου (3842/2010).
Έτσι το υπουργείο Οικονομικών ουσιαστικά εκχωρεί τον έλεγχο των μικρομεσαίων επιτηδευματιών σε ιδιώτες λογιστές. Σύμφωνα με το υπουργείο, με το Ν.3842/10 έχει αλλάξει η φιλοσοφία σχετικά με την διαδικασία και τον τρόπο ελέγχου, πλέον οι δηλώσεις θεωρούνται "ειλικρινείς" και ο έλεγχος θα πραγματοποιείται σε δείγμα υποθέσεων το οποίο θεσπίζεται με ανάλυση κινδύνου.
Στα πλαίσια αυτά υπάρχει και η πρόβλεψη για την ευθύνη των λογιστών – φοροτεχνικών για την ακρίβεια των υποβαλλόμενων δηλώσεων. Για το λόγο αυτό, οι λογιστές – φοροτεχνικοί έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν για τους επιτηδευματίες πελάτες τους αναλυτική κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης με τις δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται, καθώς και κατάσταση με τις δηλώσεις και τους οφειλόμενους φόρους.
Σύμφωνα με άλλη απόφαση του Δημήτρη Κουσελά, από λογιστή καλούνται να περάσουν:
1. Μικρές επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω των 100.000 ευρώ, καθώς περιορίστηκε κατά 2/3 το όριο των 300.000 ευρώ.
2. Ελεύθεροι επαγγελματίες με ακαθάριστα έσοδα άνω των 50.000 ευρώ έναντι ορίου 150.000 ευρώ μέχρι πέρυσι
3. Οποιοσδήποτε ελεύθερος επαγγελματίας ή μικρομεσαία επιχείρηση που υπάγεται στην αυτορύθμιση υποχρεούται να υποβάλλει τη δήλωση του μέσω λογιστή ακόμα και αν έχει 1 ευρώ ακαθάριστα έσοδα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr