Κατασκευές: Μεγαλώνει η πίτα των έργων στο εξωτερικό

Σε πεδίο δόξης λαμπρό σχεδιάζουν να μετατρέψουν τις συμβάσεις παραχώρησης οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες αναπτύσσοντας ένα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο έργων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Η προεπιλογή της Ελλάκτωρ σε κοινοπραξία με τον γαλλικό κολοσσό της Vinci για την διεκδίκηση του μεγαλύτερου συγχρηματοδοτούμενου έργου οδοποιίας στη Ρουμανία ύψους περί τα 2 δις. ευρώ αποδεικνύει ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες που πειραματίστηκαν επιτυχώς τα τελευταία χρόνια στην Ε

Σε πεδίο δόξης λαμπρό σχεδιάζουν να μετατρέψουν τις συμβάσεις παραχώρησης οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες αναπτύσσοντας ένα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο έργων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Η προεπιλογή της Ελλάκτωρ σε κοινοπραξία με τον γαλλικό κολοσσό της Vinci για την διεκδίκηση του μεγαλύτερου συγχρηματοδοτούμενου έργου οδοποιίας στη Ρουμανία ύψους περί τα 2 δις. ευρώ αποδεικνύει ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες που πειραματίστηκαν επιτυχώς τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα στον τομέα των παραχωρήσεων είναι έτοιμες να διεκδικήσουν αντίστοιχα έργα και εκτός συνόρων.

Με τον τρόπο αυτό οι τεχνικές εταιρείες αποδεικνύουν την ικανότητά τους να συμμετάσχουν σε μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς και την προσπάθεια που καταβάλλουν να περιορίσουν την εξάρτηση από τα δημόσια έργα που μέχρι τώρα κολλούσε ως «ρετσινιά» επάνω τους.

Το παράδειγμα της Αττικής Οδού που ήταν το πρώτο συγχρηματοδοτούμενο έργο στην Ελλάδα αποτελεί πρότυπο για τις συμβάσεις παραχώρησης και άνοιξε το δρόμο στο δημόσιο να δημοπρατήσει οδικά έργα συνολικής αξίας 9 δισ. ευρώ τα οποία βρίσκονται ήδη στο στάδιο των προκαταρκτικών εργασιών κατασκευής.

H Ελλάκτωρ, η οποία κατέχει και το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα συγχρηματοδοτούμενα έργα στην Ελλάδα, έχει αναλάβει παράλληλα για 17 χρόνια και την διαχείριση του  εργοστασίου επεξεργασίας των αστικών απορριμμάτων της περιοχής του Osnabruek στην Γερμανία.

1,1 δισ. για την J&P

Τα συγχρηματοδοτούμενα έργα είναι κατά κύριο λόγο συμβάσεις κατασκευής, λειτουργίας και μακροχρόνιας εκμετάλλευσης που για τους ιδιώτες αποτελούν έργα επενδυτικού χαρακτήρα αφού ως το επί το πλείστον τα κεφάλαια που χρηματοδοτούν τις υποδομές προέρχονται από δανειακές συμβάσεις που συνάπτουν οι ιδιώτες.

Ανάλογα με τις χώρες που προκηρύσσουν τα έργα, ο χρόνος  παραχώρησης ξεκινά από 25 χρόνια και μπορεί ανάλογα με τη φύση της υποδομής που κατασκευάζεται να φτάσει μέχρι και τα 99 έτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σύμβαση για την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του Λιμανιού και της Μαρίνας Λάρνακας που διεκδικεί ο κυπριακός όμιλος της J&P Overseas ltd σε συνεργασία με την θυγατρική J&P Άβαξ.

Το έργο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 600 εκ. ευρώ για να παραχωρηθεί στον ιδιώτη για περίπου 99 χρόνια.

Συνολικά στην J&P Αβαξ έχουν ανατεθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των τελικών υπογραφών τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης συνολικού προϋπολογισμού άνω του 1,1 δις. ευρώ.

Η πρώτη υπογράφτηκε πέρσι και είναι η κατασκευή του αεροδρομίου Queen Alia στο Αμάν προϋπολογισμού 430 εκ. ευρώ. Στο έργο η ελληνική θυγατρική του κυπριακού ομίλου συμμετέχει με 50% στην κατασκευή και με 9,5% στην κοινοπραξία της παραχώρησης η οποία ορίστηκε σε 25 χρόνια. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής με στόχο να ολοκληρωθεί μέσα στο 2010.

Για 53 χρόνια η εταιρεία έχει αναλάβει αντίστοιχα την κατασκευή και λειτουργία της Μαρίνας Λεμεσού η οποία θα ξεπεράσει τα 250 εκ. ευρώ. Η J&P Αβαξ συμμετέχει με 50% στην κατασκευή και με 31% στην παραχώρηση. Στον ίδιο χώρο η εταιρεία έχει την δυνατότητα να δημιουργήσει και να λειτουργήσει οικιστικές και εμπορικές χρήσεις, στρατηγική που αποτελεί πάγια τακτική των κυπριακών αρχών για έργα παραχώρησης μαρίνων.

Πέφτουν υπογραφές

Στο στάδιο των τελικών υπογραφών βρίσκεται η ελληνοκυπριακή εταιρεία για δύο επιπλέον συγχρηματοδοτούμενα έργα: τον αυτοκινητόδρομο Πάφος-Πόλη ύψους 280 εκ. ευρώ, το οποίο παραχωρείται για πάνω από 30 χρόνια και την Μαρίνα της Πάφου ύψους  200 εκ. ευρώ.

Στον τομέα των παραχωρήσεων ετοιμάζεται να επεκταθεί στο εξωτερικό και ο όμιλος της ΓΕΚ-Τέρνα, με στόχο την διεκδίκηση αντίστοιχων έργων στις χώρες του Κόλπου και τα Βαλκάνια.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr