Πεσμένο το καταναλωτικό "φρόνημα" των Ελλήνων
Πεσμένο το καταναλωτικό "φρόνημα" των Ελλήνων
Για τρίτο κατά σειρά μήνα ανακάμπτει το Μάρτιο ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης και διαμορφώνεται στις -66,2 μονάδες (από -67,3 μονάδες), σύμφωνα με την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Για τρίτο κατά σειρά μήνα ανακάμπτει το Μάρτιο ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης και διαμορφώνεται στις -66,2 μονάδες (από -67,3 μονάδες), σύμφωνα με την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Τα θετικά αποτελέσματα της συνόδου κορυφής της 11ης Μαρτίου και η εξάλειψη του φόβου περί πτώχευσης της χώρας που είχε καλλιεργηθεί φαίνεται να συγκράτησαν την έντονη απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών. Σαφώς, ακόμα δεν μπορεί να διαμορφωθεί ουσιαστική αλλαγή τάσης καθώς οι ενδείξεις για σύντομη έξοδο από την κρίση παραμένουν αδύναμες, με αποτέλεσμα την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών.
Έτσι οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι ευρωπαίοι για περισσότερο από ένα έτος, ενώ ακολουθούν με διαφορά είκοσι μονάδων και άνω, η Ρουμανία, η Πορτογαλία, η Βουλγαρία και η Μάλτα. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες περιορίζονται οριακά στην ΕΕ και την Ευρωζώνη και διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -12,8 και -10,6 μονάδες. Από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οκτώ (Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) παρουσιάζουν τον Μάρτιο θετικούς δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αναλυτικότερα:
Σταθερά δυσμενείς οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώνονται οριακά τον Μάρτιο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -55 μονάδες (από -56), στη λιγότερο αρνητική επίδοση του τελευταίου επταμήνου. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά διατηρείται στο 69%, ενώ αυξάνεται οριακά στο 7% το ποσοστό εκείνων που αναμένουν ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης περιορίζονται στις -7,2 και -6,3 μονάδες.
Μικρή άμβλυνση της απαισιοδοξίας για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο βελτιώνονται και αυτές τον Μάρτιο, για τρίτο κατά σειρά μήνα, και διαμορφώνονται στις -65 μονάδες (από -66,7), στην καλύτερη επίδοση των τελευταίων έξι μηνών. Παρόλα αυτά, ένα πολύ μικρό ποσοστό το τελευταίο τρίμηνο (7-9%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση ενώ το ποσοστό εκείνων που προβλέπουν επιδείνωση, μικρή ή μεγάλη, διατηρείται σε υψηλά επίπεδα (75%). Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη επιδεινώνονται στις -13,8 και -10,2 μονάδες αντίστοιχα.
Τα θετικά αποτελέσματα της συνόδου κορυφής της 11ης Μαρτίου και η εξάλειψη του φόβου περί πτώχευσης της χώρας που είχε καλλιεργηθεί φαίνεται να συγκράτησαν την έντονη απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών. Σαφώς, ακόμα δεν μπορεί να διαμορφωθεί ουσιαστική αλλαγή τάσης καθώς οι ενδείξεις για σύντομη έξοδο από την κρίση παραμένουν αδύναμες, με αποτέλεσμα την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών.
Έτσι οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι ευρωπαίοι για περισσότερο από ένα έτος, ενώ ακολουθούν με διαφορά είκοσι μονάδων και άνω, η Ρουμανία, η Πορτογαλία, η Βουλγαρία και η Μάλτα. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες περιορίζονται οριακά στην ΕΕ και την Ευρωζώνη και διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -12,8 και -10,6 μονάδες. Από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οκτώ (Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) παρουσιάζουν τον Μάρτιο θετικούς δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αναλυτικότερα:
Σταθερά δυσμενείς οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώνονται οριακά τον Μάρτιο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -55 μονάδες (από -56), στη λιγότερο αρνητική επίδοση του τελευταίου επταμήνου. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά διατηρείται στο 69%, ενώ αυξάνεται οριακά στο 7% το ποσοστό εκείνων που αναμένουν ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης περιορίζονται στις -7,2 και -6,3 μονάδες.
Μικρή άμβλυνση της απαισιοδοξίας για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο βελτιώνονται και αυτές τον Μάρτιο, για τρίτο κατά σειρά μήνα, και διαμορφώνονται στις -65 μονάδες (από -66,7), στην καλύτερη επίδοση των τελευταίων έξι μηνών. Παρόλα αυτά, ένα πολύ μικρό ποσοστό το τελευταίο τρίμηνο (7-9%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση ενώ το ποσοστό εκείνων που προβλέπουν επιδείνωση, μικρή ή μεγάλη, διατηρείται σε υψηλά επίπεδα (75%). Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη επιδεινώνονται στις -13,8 και -10,2 μονάδες αντίστοιχα.
Μικρή υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση
Ήπια πτώση καταγράφεται στην πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -60,2 μονάδες (από -58,9), στη δεύτερη καλύτερη επίδοση του τελευταίου εξαμήνου, μετά τον Φεβρουάριο. Από τους Έλληνες καταναλωτές, τέσσερις στους πέντε δεν θεωρούν πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 18-19% το τελευταίο δίμηνο την θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη περιορίζονται επίσης, στις -5 και -7,1 μονάδες αντίστοιχα.
Δυσμενείς προβλέψεις για την ανεργία
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες καταγράφουν θετική μεταβολή 3,5 σχεδόν μονάδων, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις +84,5 μονάδες, παραμένοντας σε πολύ υψηλά επίπεδα. Όσα νοικοκυριά προβλέπουν αισθητή άνοδο της ανεργίας το επόμενο 12μηνο περιορίζονται ελαφρά στο 80% (από 83%), ενώ ένα 3% (από 1%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή μείωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη μειώνονται ελαφρά στις +5,4 και +19 μονάδες.
Μικρή ενίσχυση της πρόθεση για μείζονες αγορές
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) καταγράφει βελτίωση τον Μάρτιο, για δεύτερο κατά σειρά μήνα, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται οριακά υψηλότερα, στις -64,8 μονάδες (από -66,5). Το 17% (από 14%) των Ελλήνων καταναλωτών προτίθεται να αφήσει αμετάβλητες τις σχετικές δαπάνες του, ενώ περιορίζεται στο 76% (από 79%) το ποσοστό εκείνων που θα προβούν σε λίγο ή πολύ λιγότερες δαπάνες το επόμενο διάστημα. Σε ΕΕ και Ευρωζώνη, οι σχετικοί αρνητικοί δείκτες διευρύνονται ελαφρά στις -24 και -24,1 μονάδες αντίστοιχα.
Οριακή πτώση στις πληθωριστικές προσδοκίες
Οι πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών υποχωρούν οριακά τον Μάρτιο, με το σχετικό δείκτη προβλέψεων των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να έχει ουσιαστικά σταθεροποιηθεί το τελευταίο τετράμηνο στις 33-34 μονάδες. Το 15% των καταναλωτών κρίνει ότι οι τιμές θα παραμείνουν αμετάβλητες, ενώ το ποσοστό εκείνων που αναφέρουν άνοδο με τον ίδιο ρυθμό ή ταχύτερο ρυθμό παραμένει στο 61%. Στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες βρίσκονται στα ίδια περίπου επίπεδα με τα ελληνικά, στις +33,1 και +30,8 μονάδες αντίστοιχα.
Μείωση του ποσοστού των αποταμιευτών
Ως προς την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Μάρτιο, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που αναφέρει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του περιορίζεται στο 19% (από 22%), ενώ το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι μόλις τα βγάζουν πέρα" αυξάνεται στο 58% (από 54%). Όσοι αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους παραμένουν στο 8-9%, ενώ όσοι δηλώνουν ότι έχουν χρεωθεί επίσης δεν μεταβάλλονται σημαντικά (13-14% το τελευταίο δίμηνο).
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα