Στο κατώφλι της Σοφοκλέους η Αγγελική Φράγκου

Η δυναμική επιχειρηματίας (στη φωτογραφία εικονίζεται με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφη και τον πρόεδρο του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Γ. Γράτσο) διευθύνει δύο ναυτιλιακές εταιρείες και μάλιστα εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Πρόκειται για τις Navios Maritime, η οποία είναι εισηγμένη στο NYSE, International Shipping Enterprises Inc (ISE) και άντλησε 430 εκατ. δολάρια, και τη Navios Maritime Partners LP, η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον περα

Η δυναμική επιχειρηματίας (στη φωτογραφία εικονίζεται με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφη και τον πρόεδρο του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Γ. Γράτσο) διευθύνει δύο ναυτιλιακές εταιρείες και μάλιστα εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Πρόκειται για τις Navios Maritime, η οποία είναι εισηγμένη στο NYSE, International Shipping Enterprises Inc (ISE) και άντλησε 430 εκατ. δολάρια, και τη Navios Maritime Partners LP, η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον περασμένο Νοέμβριο. Είναι θυγατρική της εταιρείας Navios.

Από ναυτιλιακό «τζάκι»

Η Αγγελική Φράγκου γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου. Ανήκει σε μια οικογένεια με πολύχρονη  πορεία στη ναυτιλία. Είναι κόρη του Νικόλαου Φράγκου, ο οποίος μαζί με τον  Ν. Μουνδρέα έχουν εδώ και 40 χρόνια μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, την Good Faith. Συνολικά η εταιρεία διαχειρίστηκε στην πορεία της μέσα στον χρόνο 150 πλοία και στα τέλη της δεκαετίας του ’90 ήταν η μεγαλύτερη σε αριθμό πλοίων του ελληνόκτητου στόλου. Είναι δε από τις ελάχιστες για τα ελληνικά δεδομένα ναυτιλιακές επιχειρήσεις που συνεχίζει να λειτουργεί από το 1966 με τη μορφή συνεταιρισμού. Σήμερα  διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 12  φορτηγά πλοία.  

Ο Νίκος Φράγκος παντρεύτηκε τη φιλόλογο Στέλλα Μονογιούδη και απέκτησαν τρία παιδιά:  τον Ιωάννη ο οποίος στην αρχή της δεκαετίας του ’90 παντρεύτηκε την Κλέλια Χατζηιωάννου, κόρη του «βασιλιά των τάνκερ» Λουκά Χατζηιωάννου, με την οποία όμως πήρε διαζύγιο. Ακολούθησαν η Αγγελική και η Μαρία.

Η πορεία

Η Αγγελική Φράγκου είναι διπλωματούχος ηλεκτρολόγος - μηχανικός και ζούσε τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό. Μετά τις βουλευτικές εκλογές του περασμένου Μαρτίου του 2004 έκανε  δυναμική εμφάνιση στα ελληνικά επιχειρηματικά δρώμενα. Σύμφωνα με όσα ακούγονται, η οικογένεια Φράγκου φέρεται να έχει ισχυρά ερείσματα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Εφοπλιστικό ενδιαφέρον

Ενδιαφέρον για το ελληνικό Χ.Α. έχουν εκφράσει ακόμη ο Νίκος Τσάκος της ΤΕΝ, ο Χάρης Βαφειάς, ο Πέτρος Παπάς, ο Σπ. Καρνέσης, η οικογένεια Γουρδομιχάλη, ο Γιάννης Κούστας της Danaos, ο Γιώργος Οικονόμου και ο Ευάγγελος Μαρινάκης.

Οι συζητήσεις για την είσοδο ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στο Χ.Α. είναι ατέρμονες μεταξύ της εκάστοτε διοίκησης του Χρηματιστηρίου. Νομικό πλαίσιο δημιουργήθηκε αλλά δεν ικανοποίησε κανέναν, τροποποιήσεις έγιναν, όμως και πάλι οι Ελληνες εφοπλιστές δεν το επιχείρησαν. Αντιθέτως καταπλέουν η μια ναυτιλιακή εταιρεία πίσω από την άλλη σε ξένα χρηματιστήρια και πιο συγκεκριμένα, 20 στην αμερικανική χρηματαγορά, τέσσερις στη λονδρέζικη και μία στην κυπριακή.  

Το υπάρχον νομικό πλαίσιο δίνει το δικαίωμα στις εισηγμένες στα ξένα χρηματιστήρια να διαπραγματευτούν τη μετοχή τους και στο ελληνικό χρηματιστήριο, ευκαιρία που κανείς έως τώρα δεν έχει εκμεταλλευτεί.  

Ο πρόεδρος του Χ.Α. Σπύρος Καπράλος έχει συνεχείς επαφές με τον εφοπλιστικό κόσμο, χωρίς ακόμη να δει φως στο βάθος του τούνελ.

 Επιθυμία είναι να δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό IPO, να εισέλθουν δηλαδή εταιρείες που δεν έχουν διαβεί το κατώφλι των ξένων χρηματαγορών. Αλλωστε οι μεγάλοι εφοπλιστές έχουν μικρότερες μη εισηγμένες εταιρείες ή κάλλιστα μπορούν να συστήσουν.
 «Η εισαγωγή μιας ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας στο ελληνικό χρηματιστήριο θα πρέπει να είναι θέμα πρεστίζ». Τα λόγια αυτά ανήκουν στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Τsakos Energy Navigation, Νίκο Τσάκο.
Υπάρχει βέβαια και η άποψη που λέει ότι στο ελληνικό χρηματιστήριο θα μπουν όσοι θέλουν να σηκώσουν 20 με 30 εκατομμύρια δολάρια γιατί περισσότερα δεν αντέχει το σύστημα.
Ομως, από μόνη της η ελληνική αγορά δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της κεφαλαιοποίησης των ναυτιλιακών εταιρειών, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να αντέξουν και οι αμερικανικές αγορές.
Χαρακτηριστική είναι και η τοποθέτηση που έχει κάνει ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος: «Πρέπει να το σκεφτούμε καλά γιατί υπάρχει ο κίνδυνος σε μια ενδεχομένη μεγάλη πτώση ο κόσμος που μας εμπιστεύτηκε τα χρήματά του γιατί πιστεύει στις ικανότητες του Ελληνα πλοιοκτήτη να μας κατηγορεί ότι του φάγαμε τα λεφτά».


«Ζεστό» και το υπουργείο

Από την πλευρά της κυβέρνησης ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργος Βουλγαράκης επισημαίνει ότι «την προσαρμοστικότητα που δείχνουν οι Ελληνες εφοπλιστές στα ξένα χρηματιστήρια προβλέπεται να δείξει άμεσα και το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα και το επενδυτικό κοινό, κυρίως λόγω της διαρκούς και σταθερής ποιοτικής αναβάθμισης της ελληνικής ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας».

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr