Κριτική Μίχαλου στο νομοσχέδιο για τη φοροδιαφυγή
05.05.2011
16:47
Δεκαεπτά ερωτήματα διατυπώνει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθήνας, δηλώνοντας τους ενδοιασμούς του για την επιτυχία του νέου κυβερνητικού σχεδίου για την πάταξη της φοροδιαφυγής...
Δεκαεπτά ερωτήματα διατυπώνει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθήνας, δηλώνοντας τους ενδοιασμούς του για την επιτυχία του νέου κυβερνητικού σχεδίου για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κ. Μίχαλος, δίνοντας στην δημοσιότητα τις θέσεις του Επιμελητηρίου για το νέο κυβερνητικό σχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής, δηλώνει ότι διαπιστώνονται μεγάλα ερωτηματικά για την υλοποίηση του σχεδίου που είναι τα εξής:
- Το πακέτο μέτρων κατά της φοροδιαφυγής που ανακοινώθηκε, στο πλαίσιο του τριετούς Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος, με το οποίο η κυβέρνηση ελπίζει σε έσοδα περίπου 12 δισ. ευρώ, είναι κυρίως ένα «πακέτο» με ήδη νομοθετημένες διατάξεις.
- Η παρουσίαση ως νέων μέτρων, μέτρων που έχουν νομοθετηθεί πριν από 12 μήνες και για τα οποία δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις, δεν είναι δυνατόν να πείσουν κανένα.
- Εκτιμούν στο υπουργείο των Οικονομικών ότι το ποσό του 1,5 δισ. Ευρώ για το τρέχον έτος θα προέλθει από τη βελτίωση των ελεγκτικών δραστηριοτήτων και στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την επανεκτίμηση φόρων βάσει τεκμηρίων και τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Θα πετύχει στους υπόλοιπους 7 μήνες , όμως, αυτή η βελτίωση των ελεγκτικών δραστηριοτήτων που δεν έχει καταφέρει το Υπουργείο να επιτύχει μέσα στους προηγούμενους 18 μήνες;
- Μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της πάταξης της φοροδιαφυγής ο έλεγχος 1.200 φορολογουμένων που δεν έχουν δηλώσει πισίνες;
- Μία από τις αδυναμίες που υπάρχουν είναι πράγματι η λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού. Αλλά και εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό. Τι έκανε ο κ. Υπουργός 18 ολόκληρους μήνες για αυτόν τον μηχανισμό; Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι έψαχνε τρόπους κομματικής ισορροπίας. Άλλωστε στο Υπουργείο των Οικονομικών δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα.
- Το πακέτο μέτρων κατά της φοροδιαφυγής που ανακοινώθηκε, στο πλαίσιο του τριετούς Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος, με το οποίο η κυβέρνηση ελπίζει σε έσοδα περίπου 12 δισ. ευρώ, είναι κυρίως ένα «πακέτο» με ήδη νομοθετημένες διατάξεις.
- Η παρουσίαση ως νέων μέτρων, μέτρων που έχουν νομοθετηθεί πριν από 12 μήνες και για τα οποία δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις, δεν είναι δυνατόν να πείσουν κανένα.
- Εκτιμούν στο υπουργείο των Οικονομικών ότι το ποσό του 1,5 δισ. Ευρώ για το τρέχον έτος θα προέλθει από τη βελτίωση των ελεγκτικών δραστηριοτήτων και στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την επανεκτίμηση φόρων βάσει τεκμηρίων και τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Θα πετύχει στους υπόλοιπους 7 μήνες , όμως, αυτή η βελτίωση των ελεγκτικών δραστηριοτήτων που δεν έχει καταφέρει το Υπουργείο να επιτύχει μέσα στους προηγούμενους 18 μήνες;
- Μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της πάταξης της φοροδιαφυγής ο έλεγχος 1.200 φορολογουμένων που δεν έχουν δηλώσει πισίνες;
- Μία από τις αδυναμίες που υπάρχουν είναι πράγματι η λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού. Αλλά και εδώ υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό. Τι έκανε ο κ. Υπουργός 18 ολόκληρους μήνες για αυτόν τον μηχανισμό; Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι έψαχνε τρόπους κομματικής ισορροπίας. Άλλωστε στο Υπουργείο των Οικονομικών δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα.
- Πόσο καιρό θα πρέπει να περιμένει ακόμη η ελληνική κοινωνία για να δει την εξαγγελία για παραδειγματική τιμωρία φοροφυγάδων, να γίνεται πραγματικότητα;
- Σε ότι αφορά την καλύτερη συνεργασία των πολιτών, με το κράτος, και εδώ υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση. Πως είναι δυνατόν να υπάρξει καλύτερη συνεργασία των πολιτών ώστε ο πολίτης να στηρίξει τη διαδικασία, γιατί θα βγει κερδισμένος, όταν ο πολίτης αυτός βρίσκεται απέναντι σε μια φορολογική καταιγίδα και με διατάξεις καταργούμενες και νομοθετούμενες πάλι από την αρχή;
- Ο υπουργός εξήγγειλε συνεχείς διασταυρώσεις των στοιχείων των φορολογούμενων και σαρωτικές αλλαγές στη λειτουργία του φοροελεγκτικού μηχανισμού, με τη λειτουργία μίας μόνο ΔΟΥ ανά πρωτεύουσα και την κατάργηση 200 μικρών ΔΟΥ (από τις 289 συνολικά), οι οποίες συγκεντρώνουν μόλις το 1% των κρατικών εσόδων. Θετικές είναι και οι διασταυρώσεις και οι αλλαγές του φοροελεγκτικού μηχανισμού, αρκεί να μην τις ακούσουμε ξανά μετά από 10 - 12 μήνες.
- Η εξοικονόμηση σε όρους ανθρώπινου δυναμικού υπολογίζεται σε 3.000 άτομα, τα οποία θα στελεχώσουν άλλες υπηρεσίες. Κάθε εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού είναι θετική αρκεί να μην έχουμε μείωση των θέσεων εργασίας .
- Ανασυγκροτείται η γενική διεύθυνση ελέγχων του υπουργείο Οικονομικών, συγχωνεύονται σε περιφερειακό επίπεδο τα ελεγκτικά κέντρα, ενώ συστήνεται νέο σώμα ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων. Θετική και η ανασυγκρότηση και η συγχώνευση. Η σύσταση σώματος ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων έχει ήδη νομοθετηθεί. Άρθρο 4 νόμου 3943/2011.
- Και το ειδικό σώμα φορολογικών διαιτητών, για τη διοικητική επίλυση των φορολογικών διαφορών με αντικείμενο άνω των 150.000 ευρώ έχει ήδη νομοθετηθεί με το άρθρο 31 νόμου 3943/2011. Εν προκειμένω όμως θα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός γιατί το αίτημα του φορολογούμενου προσφυγής θα πρέπει να τυγχάνει αποδοχής από τον Υπουργό των Οικονομικών και ότι το χρονικό διάστημα της αποδοχής ή όχι (δύο μηνών) είναι πολύ μεγάλο.
- Το Υπουργείο πρέπει να επανεξετάσει την on line σύνδεση των ταμειακών μηχανών των καταστημάτων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Δεν είναι βέβαιο εάν θα συμβάλει στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Άλλωστε εκκρεμούν ήδη πάνω από ένα χρόνο αποφάσεις υλοποίησης διατάξεων του Ν. 3842/2010.
- Και η διαδικασία δημοσιοποίησης ονομάτων όσων έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές για πάνω από ένα έτος και για ποσά άνω των 150.000 ευρώ, είναι ήδη διάταξη του πιο πάνω νόμου.
- Κάθε προσπάθεια ανακάλυψης μεγαλοκαταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού, χρημάτων που δεν έχουν φορολογηθεί, είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αρκεί σε τέτοιες περιπτώσεις να επιβληθούν οι διατάξεις του νόμου, και μάλιστα εάν είναι δυνατόν οι πρόσθετες επιβαρύνσεις να μην μειώνονται σε περιπτώσεις διοικητικής επίλυσης της διαφοράς.
- Δημιουργεί απλά εντυπώσεις η πρόθεση διενέργειας ελέγχων σε επιχειρήσεις και επιτηδευματίες με μοναδική αιτία ότι δεν συμμετείχαν στην εθελούσια περαίωση των φορολογικών υποθέσεων. Αντίθετα, είναι σε θετική κατεύθυνση η διενέργεια προσωρινών ή τακτικών φορολογικών έλεγχων σε επιχειρήσεις για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία από διασταυρώσεις.
- Θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει η παραγωγή φορολογικών νομοσχεδίων και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής να αποτελεί επικοινωνιακό και μόνο όπλο. Εμμέσως πλην σαφώς η κυβέρνηση παραδέχθηκε ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Η κατάσταση όμως αυτή δεν μπορεί να αλλάξει με επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες. Το ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καταφέρει να θέσει το ELEXIS σε πλήρη εφαρμογή ώστε να αρχίσει πλέον να δημιουργείται η βάση των δεδομένων, τόσο σημαντική για την διενέργεια των φορολογικών ελέγχων, είναι από τα πλέον αρνητικά στοιχεία.
- Κάθε διάταξη πάταξης του παρεμπορίου θεωρούμε ότι είναι σε θετική κατεύθυνση. Ωστόσο θα πρέπει η κυβέρνηση να υιοθετήσει την πρόταση του ΕΒΕΑ για την σύσταση Ειδικού Σώματος Δίωξης Παρεμπορίου, ώστε να εκλείψουν οι αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων και γενικότερα η γραφειοκρατία.
- Σε ότι αφορά την καλύτερη συνεργασία των πολιτών, με το κράτος, και εδώ υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση. Πως είναι δυνατόν να υπάρξει καλύτερη συνεργασία των πολιτών ώστε ο πολίτης να στηρίξει τη διαδικασία, γιατί θα βγει κερδισμένος, όταν ο πολίτης αυτός βρίσκεται απέναντι σε μια φορολογική καταιγίδα και με διατάξεις καταργούμενες και νομοθετούμενες πάλι από την αρχή;
- Ο υπουργός εξήγγειλε συνεχείς διασταυρώσεις των στοιχείων των φορολογούμενων και σαρωτικές αλλαγές στη λειτουργία του φοροελεγκτικού μηχανισμού, με τη λειτουργία μίας μόνο ΔΟΥ ανά πρωτεύουσα και την κατάργηση 200 μικρών ΔΟΥ (από τις 289 συνολικά), οι οποίες συγκεντρώνουν μόλις το 1% των κρατικών εσόδων. Θετικές είναι και οι διασταυρώσεις και οι αλλαγές του φοροελεγκτικού μηχανισμού, αρκεί να μην τις ακούσουμε ξανά μετά από 10 - 12 μήνες.
- Η εξοικονόμηση σε όρους ανθρώπινου δυναμικού υπολογίζεται σε 3.000 άτομα, τα οποία θα στελεχώσουν άλλες υπηρεσίες. Κάθε εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού είναι θετική αρκεί να μην έχουμε μείωση των θέσεων εργασίας .
- Ανασυγκροτείται η γενική διεύθυνση ελέγχων του υπουργείο Οικονομικών, συγχωνεύονται σε περιφερειακό επίπεδο τα ελεγκτικά κέντρα, ενώ συστήνεται νέο σώμα ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων. Θετική και η ανασυγκρότηση και η συγχώνευση. Η σύσταση σώματος ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων έχει ήδη νομοθετηθεί. Άρθρο 4 νόμου 3943/2011.
- Και το ειδικό σώμα φορολογικών διαιτητών, για τη διοικητική επίλυση των φορολογικών διαφορών με αντικείμενο άνω των 150.000 ευρώ έχει ήδη νομοθετηθεί με το άρθρο 31 νόμου 3943/2011. Εν προκειμένω όμως θα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός γιατί το αίτημα του φορολογούμενου προσφυγής θα πρέπει να τυγχάνει αποδοχής από τον Υπουργό των Οικονομικών και ότι το χρονικό διάστημα της αποδοχής ή όχι (δύο μηνών) είναι πολύ μεγάλο.
- Το Υπουργείο πρέπει να επανεξετάσει την on line σύνδεση των ταμειακών μηχανών των καταστημάτων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Δεν είναι βέβαιο εάν θα συμβάλει στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Άλλωστε εκκρεμούν ήδη πάνω από ένα χρόνο αποφάσεις υλοποίησης διατάξεων του Ν. 3842/2010.
- Και η διαδικασία δημοσιοποίησης ονομάτων όσων έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές για πάνω από ένα έτος και για ποσά άνω των 150.000 ευρώ, είναι ήδη διάταξη του πιο πάνω νόμου.
- Κάθε προσπάθεια ανακάλυψης μεγαλοκαταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού, χρημάτων που δεν έχουν φορολογηθεί, είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αρκεί σε τέτοιες περιπτώσεις να επιβληθούν οι διατάξεις του νόμου, και μάλιστα εάν είναι δυνατόν οι πρόσθετες επιβαρύνσεις να μην μειώνονται σε περιπτώσεις διοικητικής επίλυσης της διαφοράς.
- Δημιουργεί απλά εντυπώσεις η πρόθεση διενέργειας ελέγχων σε επιχειρήσεις και επιτηδευματίες με μοναδική αιτία ότι δεν συμμετείχαν στην εθελούσια περαίωση των φορολογικών υποθέσεων. Αντίθετα, είναι σε θετική κατεύθυνση η διενέργεια προσωρινών ή τακτικών φορολογικών έλεγχων σε επιχειρήσεις για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία από διασταυρώσεις.
- Θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει η παραγωγή φορολογικών νομοσχεδίων και η μάχη κατά της φοροδιαφυγής να αποτελεί επικοινωνιακό και μόνο όπλο. Εμμέσως πλην σαφώς η κυβέρνηση παραδέχθηκε ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Η κατάσταση όμως αυτή δεν μπορεί να αλλάξει με επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες. Το ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καταφέρει να θέσει το ELEXIS σε πλήρη εφαρμογή ώστε να αρχίσει πλέον να δημιουργείται η βάση των δεδομένων, τόσο σημαντική για την διενέργεια των φορολογικών ελέγχων, είναι από τα πλέον αρνητικά στοιχεία.
- Κάθε διάταξη πάταξης του παρεμπορίου θεωρούμε ότι είναι σε θετική κατεύθυνση. Ωστόσο θα πρέπει η κυβέρνηση να υιοθετήσει την πρόταση του ΕΒΕΑ για την σύσταση Ειδικού Σώματος Δίωξης Παρεμπορίου, ώστε να εκλείψουν οι αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων και γενικότερα η γραφειοκρατία.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr