Μ.Φράνκλιν, μια … dream team από χρεοκοπημένες εταιρείες!

Αν τα πράγματα είχαν έρθει διαφορετικά, ο Μάρτιν Φράνκλιν θα μπορούσε να είχε κάνει μια λαμπρή καριέρα ως αθλητής. Οι επιδόσεις του στο τένις, στην κολύμβηση και στο τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων είναι εξαιρετικές - κάθε χρόνο, παίρνει μέρος στο παναμερικανικό πρωτάθλημα τριάθλου ανελλιπώς.

Παρά, όμως, την αγάπη του για τα σπορ, ο μίστερ Φράνκλιν επέλεξε ως κύρια ενασχόλησή του τις επιχειρήσεις. Και, όπως φαίνεται, έπραξε σωστά!Πρόκειται για τον εγκέφαλο πίσω από την ιδέα της «Jarden Corp

Αν τα πράγματα είχαν έρθει διαφορετικά, ο Μάρτιν Φράνκλιν θα μπορούσε να είχε κάνει μια λαμπρή καριέρα ως αθλητής. Οι επιδόσεις του στο τένις, στην κολύμβηση και στο τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων είναι εξαιρετικές - κάθε χρόνο, παίρνει μέρος στο παναμερικανικό πρωτάθλημα τριάθλου ανελλιπώς.

Παρά, όμως, την αγάπη του για τα σπορ, ο μίστερ Φράνκλιν επέλεξε ως κύρια ενασχόλησή του τις επιχειρήσεις. Και, όπως φαίνεται, έπραξε σωστά!Πρόκειται για τον εγκέφαλο πίσω από την ιδέα της «Jarden Corporation», μιας επιχείρησης που από το 2002 συλλέγει εταιρείες σε κρίση ή στα πρόθυρα χρεοκοπίας και τις εξυγιαίνει.

Κάπως έτσι έχει συγκεντρώσει μέχρι σήμερα περίπου 100 φίρμες οι οποίες δραστηριοποιούνται κυρίως στα είδη σπιτιού, στις οικιακές συσκευές, στα παιχνίδια και στα ενδύματα. Και μέσω αυτών κατάφερε να βάλει τη «Jarden» στη λίστα του περιοδικού «Fortune» με τις 500 πιο εύρωστες επιχειρήσεις (παρουσίασε έσοδα 4,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη χρήση του 2007).

19 εξαγορές σε 7 χρόνια

Στρατηγική τού κ. Φράνκλιν είναι να εξυγιαίνει προϊόντα τα οποία βρίσκονται σε κρίση και να ενσωματώνει νέα brands στη γκάμα με τα ήδη υπάρχοντα. Παράλληλα, στόχος του είναι να τονώσει τη ζήτηση των οικιακών συσκευών, τις οποίες οι καταναλωτές τείνουν να αντικαθιστούν κάθε λίγα χρόνια και να επεκτείνει ακόμα περισσότερο την αυτοκρατορία καταναλωτικών αγαθών την οποία έχει χτίσει.

Κάθε προϊόν της «Jarden» ανήκει σε κάποια από τις 19 εταιρείες τις οποίες ο μίστερ Φράνκλιν και ο κύκλος συνεργατών του έχουν εξαγοράσει τα τελευταία επτά χρόνια. Ετσι, ο αριθμός των brands που διαχειρίζεται σήμερα η επιχείρηση έχει φτάσει αισίως τα 100, μεταξύ των οποίων οι: «Sunbeam», «Oster», «Rawlings», «K2», «Mr.Coffee» και «First Alert». Η «Jarden» ανήκει επιπλέον στους 15 μεγαλύτερους εισαγωγείς προϊόντων από την Κίνα, ενώ παράλληλα αποτελεί τον μεγαλύτερο προμηθευτή των καταστημάτων Wal-Mart.

Με τα $50 εκατ. από τα οπτικά…

Γιος του Ρόναλντ Φράνκλιν, στελέχους της θρυλικής βρετανικής εταιρείας «Goldsmith», ο νεαρός Μάρτιν μάλλον κληρονόμησε το επιχειρηματικό δαιμόνιο του πατέρα του, μόνο που αντί να κατακερματίζει επιχειρήσεις προτιμά να τις «ανασταίνει».

Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, πήγε στη Νέα Υόρκη όπου ανέλαβε κάποιες από τις δουλειές του πατέρα του. Παρά την πατρική επιρροή δεν άργησε να χαράξει δική του πορεία ιδρύοντας, σε ηλικία 24 ετών, τη δική του εταιρεία οπτικών με την ονομασία «Benson Eyecare». Πολύ σύντομα η εταιρεία έφτασε να έχει κέρδη ύψους 300 εκατομμυρίων δολαρίων. Τέσσερα χρόνια αργότερα πούλησε την επιχείρηση και αποχώρησε με 50 εκατομμύρια δολάρια στην τσέπη.

Βάζα και μπουκάλια με όραμα

Σειρά είχε η «Jarden». Εκεί ανέδειξε το επιχειρηματικό του δαιμόνιο. Ολα άρχισαν το 2000, όταν επιχείρησε να αγοράσει μια εταιρεία κατασκευής βάζων και φιαλών -την «Alltrista»- και κατέληξε με τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου! Ο Φράνκλιν απέκτησε ένα αρχικό μερίδιο στην εταιρεία το 2000 ελπίζοντας να εξαγοράσει στη συνέχεια και την υπόλοιπη.

Οι προσπάθειές του απέτυχαν, αλλά το συμβούλιο εντυπωσιάστηκε τόσο με το όραμά του, που αποφάσισε το 2001 να του προτείνει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Ο μίστερ Φράνκλιν αποδέχτηκε την πρόσκληση-πρόκληση και χρησιμοποίησε ως βάση τις ισχυρές σχέσεις της εταιρείας με καταναλωτές και εμπόρους.

Δεδομένου του παρελθόντος του, πολλοί αναλυτές προέβλεπαν ότι το νέο αφεντικό δεν θα αργούσε να προχωρήσει σε πώληση της εταιρείας, αμέσως μόλις εξασφάλιζε μια ικανοποιητική προσφορά. Ο Φράνκλιν, όμως, τους διέψευσε. Το 2003 τη μετονόμασε σε «Jarden» και άρχισε να εξαγοράζει συνεχώς νέες εταιρείες, εφαρμόζοντας κάθε τόσο και κάποιο νέο σχέδιο περιορισμού των δαπανών ώστε να εξοικονομεί το ρευστό που του χρειαζόταν.

Με συνεχείς επενδύσεις, δημιουργία νέων προϊόντων και βελτίωση ήδη υπαρχόντων, ο Φράνκλιν δίνει και πάλι ζωή στις προβληματικές εταιρείες τις οποίες αγοράζει. Η επιτυχημένη πορεία των νέων αυτών προϊόντων αποδεικνύει ότι η «Jarden» δεν είναι καλή μόνο στις αγορές. Η ανάπτυξή της αναγνωρίστηκε και στην πράξη καθώς η αξία των μετοχών της, από 3 δολάρια που ήταν το 2000, εκτοξεύθηκε το 2007 στα 44 δολάρια.

Η πρώην «Sunbeam» και το τένις

Μία από τις σημαντικότερες και μεγαλύτερες εξαγορές της «Jarden» υπήρξε η «American Household» (πρώην «Sunbeam»). Πρόκειται για μια εταιρεία η οποία συγκέντρωνε μια σειρά από brands καταναλωτικών αγαθών και η οποία είχε βρεθεί τη δεκαετία του ’90 σε εξαιρετικά δύσκολη θέση εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών του τότε διευθύνοντος συμβούλου της.

Ο περί ου ο λόγος μάνατζερ δεν ήταν άγνωστος στον Φράνκλιν. Υπήρξε συνεργάτης ενός συνέταιρου του πατέρα του, ενώ με τον ίδιο τον αθλητή-businessman της «Jarden» είχε μοιραστεί ώρες και ώρες στο τερέν, παίζοντας μαζί του αρκετές παρτίδες τένις.

Σημαντική υπήρξε και η εξαγορά της «Κ2», η οποία έκλεισε την περασμένη χρονιά αντί 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και έβαλε τον Φράνκλιν στον αγαπημένο του χώρο: τον κλάδο των σπορ. Χάρη στην εξαγορά αυτή ο Φράνκλιν ελέγχει σήμερα μία σειρά από φίρμες αθλητικών προϊόντων όπως η «Marmot» και η «Rawlings». Φανατικός λάτρης των αθλημάτων, όπως είναι, εννοείται ότι έχει μεγαλεπήβολα σχέδια για το νέο του απόκτημα, τα οποία περιλαμβάνουν και τον σχεδιασμό νέων προϊόντων και τη λειτουργία αλυσίδας καταστημάτων. 

ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ ΤΗΣ «JARDEN»

  •  Το 1993 η «Alltrista Corporation» έπαψε να αποτελεί τμήμα της «Ball Corporation» και έγινε ανεξάρτητη εταιρεία.
  • Το 2002 ο Φράνκλιν αγόρασε την «Tilia International Inc.» αντί 145 εκατομμυρίων δολαρίων και λίγους μήνες αργότερα άλλαξε το όνομά της σε «Jarden Corporation».
  • Το 2004 αγόρασε τη «Loew-Cornell», μία εταιρεία παραγωγής εξοπλισμού σκαφών. Λίγους μήνες αργότερα ήρθε η σειρά της «US Playing Card Company».
  • Το 2005 ακολούθησε η «American Household Inc.» η οποία τότε κατείχε μια σειρά από φίρμες όπως η «Mr Coffee» και η «Oster», και λίγο αργότερα η «The Holmes Group», μια εταιρεία παραγωγής ειδών κουζίνας.
  • Το 2007 πλήρωσε 1,2 δισ. δολάρια και προχώρησε σε ακόμα μία μεγάλη αγορά: απέκτησε την «K2 Sports», μια εταιρεία κατασκευής αθλητικού εξοπλισμού, με φίρμες όπως η «Adio», «ExOfficio» και «Marmot» στο ενεργητικό της.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr