Ότι δεν είναι \RIO MARE\ είναι δικό του
Ομεζές ο πρώτος είναι πάντα Flokos», έλεγε το «τραγουδάκι» της διαφήμισης για την cult ελληνική κονσέρβα με τις σαρδέλες. Αυτός ο ταπεινός μεζές έχει συνοδεύσει αμέτρητες ουζοποσίες σε όλη την επικράτεια. Οι καιροί άλλαξαν, η σαρδέλα ανέβηκε ψηλά στον δείκτη της διατροφικής αξίας, αλλά οι κονσέρβες «έχασαν πόντους» εξαιτίας των νέων διατροφικών ηθών που επιτάσσουν φρέσκα και πιο «υγιεινά» γεύματα. Παρ’ όλα αυτά, η «Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου» συνεχίζει την ανάπτυξή της, αυξάνε
Ομεζές ο πρώτος είναι πάντα Flokos», έλεγε το «τραγουδάκι» της διαφήμισης για την cult ελληνική κονσέρβα με τις σαρδέλες. Αυτός ο ταπεινός μεζές έχει συνοδεύσει αμέτρητες ουζοποσίες σε όλη την επικράτεια. Οι καιροί άλλαξαν, η σαρδέλα ανέβηκε ψηλά στον δείκτη της διατροφικής αξίας, αλλά οι κονσέρβες «έχασαν πόντους» εξαιτίας των νέων διατροφικών ηθών που επιτάσσουν φρέσκα και πιο «υγιεινά» γεύματα. Παρ’ όλα αυτά, η «Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου» συνεχίζει την ανάπτυξή της, αυξάνει τα κέρδη της και προετοιμάζεται για το μέλλον «διαβάζοντας» τις ανάγκες της εποχής. Εξάλλου, ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Θωμάς Τζίκας δεν είναι ο τυπικός «παλαιάς κοπής» businessman στου οποίου το κεφάλι υπάρχουν μόνον αριθμοί. Αφού σπούδασε Ιστορία στις ΗΠΑ, έπαιξε ντραμς σε μερικά από τα πρώτα ελληνικά ροκ συγκροτήματα και τελείωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις, αποφάσισε να αφοσιωθεί στην οικογενειακή επιχείρηση, αφήνοντας χρόνο στον πατέρα του, Αντώνη, να ασχοληθεί με τη μεγάλη του αγάπη: τον αθλητισμό - και μάλιστα από το πόστο του προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής. Σήμερα η ΚΟΝΒΑ κοιτάζει στα μάτια τον διεθνή ανταγωνισμό. Απομένει μόνο να δούμε… τι ψάρια μπορεί να πιάσει.
Οταν τα ψάρια βγήκαν στο Κιλκίς
Η διατήρηση παραγωγικών μονάδων στην ελληνική επαρχία δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, που η ελληνική βιομηχανία συρρικνώνεται, τα περισσότερα εργοστάσια που είναι εγκατεστημένα σε δύσκολες ακριτικές περιοχές βρίσκονται διαρκώς «στο κόκκινο», οδηγώντας συχνά τους επιχειρηματίες στη λήψη σκληρών αποφάσεων, με επώδυνες επιπτώσεις για τις τοπικές κοινωνίες.
Η οικογένεια Τζίκα λειτουργεί το εργοστάσιο της «Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου» εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες στο Κιλκίς. Παρά το γεγονός ότι η αύξηση του βιοτικού επιπέδου περιορίζει την κατανάλωση κονσέρβας, κατορθώνει να αναπτύσσει τις δραστηριότητες του εργοστασίου - μια μονάδα που δίνει δουλειά σε περισσότερους από 300 εργαζομένους.
Η εταιρεία ξεκίνησε ως εμπορική και σταδιακά μετατράπηκε σε βιομηχανία. Καθώς οι συνθήκες της εγχώριας αγοράς τροφίμων άλλαξαν, εξελίχθηκαν και τα άλλα στάδια της αλυσίδας διανομής. Για πολλές δεκαετίες οι κονσέρβες των επιχειρήσεων Τζίκα έφταναν στα ράφια των πολυκαταστημάτων μέσω πωλήσεων που πραγματοποιούσαν στα καταστήματά τους. Ουσιαστικά οι υπόλοιποι μαγαζάτορες πήγαιναν στο κατάστημα της οικογένειας Τζίκα για να προμηθευτούν προϊόντα για τα ράφια τους. Οι σύγχρονες τεχνικές πώλησης όμως επέβαλαν να προσεγγίζει η εταιρεία τον πελάτη. Ετσι, δημιούργησαν ένα δίκτυο πωλήσεων και ξαφνικά οι κονσέρβες τους βρέθηκαν παντού.
Πού εξαφανίστηκε η σαρδέλα;
Μια παροιμία λέει: «Του κυνηγού και του ψαρά το πιάτο δέκα φορές είν’ αδειανό και μια φορά γεμάτο». Πράγματι. Ενα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΚΟΝΒΑ τα τελευταία χρόνια είναι η έλλειψη πρώτης ύλης. Εκτός από την εποχικότητα που αντιμετωπίζεται με ειδικά ψυγεία, υπάρχουν συγκεκριμένα είδη στα οποία παρατηρείται έλλειμμα στις ελληνικές θάλασσες. Ενα από αυτά είναι η σαρδέλα, που
θα περίμενε κανείς να υπάρχει σε αφθονία. «Πολλές φορές στην Ιχθυόσκαλα δεν υπάρχουν αλιεύματα», λέει ο πρόεδρος της εταιρείας, και συνεχίζει: «Κανείς δεν μπορεί ναδώσει εξήγηση στο φαινόμενο. Για τον λόγο αυτό ξεκινήσαμε τη δημιουργία ενός ιδρύματος θαλασσίων ερευνών με στόχο τη μελέτη των ελληνικών θαλασσών για να αντιμετωπίζονται προβλήματα που καταστρέφουν τη θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα. Το ίδρυμα θα είναι έτοιμο μέχρι τα τέλη της επόμενης χρονιάς και οι πρώτες μελέτες θα δώσουν μια ένδειξη για το μέγεθος της καταστροφής που έχουμε προκαλέσει στις ελληνικές θάλασσες». Ο τζίρος της ΚΟΝΒΑ αυξάνεται διαρκώς. Εκτός από τα περίπου 300 άτομα που απασχολεί, η εταιρεία δίνει δουλειά και σε πολλές οικογένειες ψαράδων, καθώς απορροφά τα προϊόντα τους σχεδόν αποκλειστικά. Επίσης είναι εύκολο να… αλιεύσει στελέχη. «Πολλές οικογένειες επαναπατρισθέντων από τη Γερμανία και άλλες περιοχές έχουν εγκατασταθεί στο Κιλκίς», μας λέει ο πρόεδρος της εταιρείας. «Μεταξύ των μελών τουςυπάρχουν έμπειρα και ικανά στελέχη που έχουν βοηθήσει σημαντικά. Οταν τους προσλάβαμε, δεν πιστεύαμε ότι έχουμε βρει στελέχη με τέτοιες περγαμηνές αλλά ούτε αυτοί πίστευαν ότι βρήκαν μια τέτοια θέση εργασίας στο Κιλκίς». Πράγματι, το επιχειρηματικό φαινόμενο ΚΟΝΒΑ σπανίζει, ειδικά στις ακριτικές περιοχές.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr