Κωνσταντίνος Τσακίρης, ο «πάνθηρας» της Νέας Σμύρνης με τα δεξαμενόπλοια

Κωνσταντίνος Τσακίρης, ο «πάνθηρας» της Νέας Σμύρνης με τα δεξαμενόπλοια

Λίγα λεπτά μετά τον νικηφόρο αγώνα με τον Παναθηναϊκό η τηλεοπτική κάμερα τον συνέλαβε να πανηγυρίζει αγκαλιά με τους «Πάνθηρες» και να τραγουδάει τον ύμνο του Πανιωνίου ανεμίζοντας στον αέρα ένα κασκόλ με τα χρώματα της ομάδας της Νέας Σμύρνης.

Ο κ. Κωνσταντίνος Τσακίρης είναι «βαμμένος» Πανιώνιος. Δεν είναι μόνο επιτυχημένος επιχειρηματίας-εφοπλιστή

Κωνσταντίνος Τσακίρης, ο «πάνθηρας» της Νέας Σμύρνης με τα δεξαμενόπλοια

Λίγα λεπτά μετά τον νικηφόρο αγώνα με τον Παναθηναϊκό η τηλεοπτική κάμερα τον συνέλαβε να πανηγυρίζει αγκαλιά με τους «Πάνθηρες» και να τραγουδάει τον ύμνο του Πανιωνίου ανεμίζοντας στον αέρα ένα κασκόλ με τα χρώματα της ομάδας της Νέας Σμύρνης.

Ο κ. Κωνσταντίνος Τσακίρης είναι «βαμμένος» Πανιώνιος. Δεν είναι μόνο επιτυχημένος επιχειρηματίας-εφοπλιστής και πρόεδρος της ΠΑΕ. Παθιάζεται με την ομάδα και, όπως λένε οι φήμες, πάντα ήθελε να επενδύσει σε αυτή - κι ας είχε διαρκείας του Παναθηναϊκού ως πιτσιρίκι. Απομακρύνθηκε από τη Λεωφόρο, επειδή, όπως λέει, δεν άντεξε την γκρίνια που «είναι η μιζέρια του κόσμου». Μάλιστα παλιότερα και δεν τον είχε αφήσει να επενδύσει στο γήπεδο της Νέας Σμύρνης ο επιτυχημένος επιχειρηματίας πατέρας του.

Και μια και ο λόγος για επιχειρήσεις, ο κ. Τσακίρης διαχειρίζεται πλοία -δεξαμενόπλοια και φορτηγά- και δραστηριοποιείται με την εταιρεία «Paradise Navigation S.A.», η οποία έχει έδρα την Αθήνα. Το πιο σύγχρονο από τα πλοία της το έχει ονομάσει «Ασπρόπυργο» και το διαχειρίζεται με μεγάλη αμερικανική ναυτιλιακή εταιρεία. Είναι εξάδελφος του γνωστού επιχειρηματία των «Folli Follie», του κ. Τζώρτζη Δημήτρη Κοτσολιούτσου. Μάλιστα ο κ. Κοτσολιούτσος έβαλε πρόσφατα  ναυτιλιακή εταιρεία επενδύσεων στο αμερικανικό χρηματιστήριο (η «Synergy» εισήχθη στο ΑΜΕΧ στις 7  Νοεμβρίου του 2007).

Τώρα, τι δουλειά έχουν οι Business με το γήπεδο; Ο κ. Τσακίρης πάντως δεν είδε την ομάδα ως επιχείρηση, παρότι ο Πανιώνιος είναι ανώνυμη εταιρεία. «Δεν ήρθα στον Πανιώνιο για να κερδίσω χρήματα, αλλά επειδή είχα το μικρόβιο του οπαδού. Δεν είναι σκοπός μου να κερδίσω από τον Ιστορικό. Ευτυχώς βγάζω αρκετά χρήματα από τις επιχειρήσεις μου», λέει.

Παντρεμένος με την κυρία Πάολα Βαγιωνή της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας έχει αποκτήσει τρεις κόρες. Παντού εμφανίζονται μαζί. Ο κ. Τσακίρης προσπαθεί να μοιράσει, και τα καταφέρνει με επιτυχία, τον χρόνο του μεταξύ της οικογένειας, των επιχειρήσεων και της ομάδας. 

Επαναστάτης με ευαισθησίες και λόγο-συμβόλαιο
Οι φίλοι του τον χαρακτηρίζουν επαναστάτη που έχει δικά του πιστεύω και οράματα, με ευαισθησίες, του οποίου ο λόγος είναι συμβόλαιο. Μόνος του κόντρα σε όλους. Η επαναστατική του φύση φαίνεται μάλιστα πολύ καθαρά από το πώς βλέπει τον Πανιώνιο. «Ο Πανιώνιος μοιάζει με το χωριό του Αστερίξ στην κατεχόμενη από τους Ρωμαίους Γαλατία. Ολοι εμείς που αγαπάμε τον Ιστορικό διαφέρουμε από τους άλλους. Είμαστε υπερήφανοι για τη διαφορετικότητά μας αλλά και για την αντίσταση που προβάλλουμε όλα αυτά τα χρόνια».

Μάλιστα, έχει δικό του αεροπλάνο στο οποίο φιγουράρει το σήμα του Πανιωνίου. Με αυτό έκανε τα ταξίδια για τα ευρωπαϊκά παιχνίδια του Πανιωνίου στο ποδόσφαιρο και όχι μόνο. Ακολουθεί όλα τα αθλήματα του Ερασιτέχνη, πόλο, μπάσκετ, βόλεϊ. Φέτος είναι η τελευταία του χρονιά στον Ερασιτέχνη, οπότε και εκπνέει η τριετία επειδή δεν προλαβαίνει να έχει και την ΠΑΕ.

«Στην αρχή ασχολήθηκα με το μπάσκετ. Ομως όταν μπήκα στην οικογένεια του Πανιωνίου κατάλαβα ότι με το να βλέπεις μόνο έναν αγώνα της ομάδας είναι μόλις το 20% της εμπειρίας τού να είσαι Πανιώνιος».

Οραμά του ένα πρότυπο κερδοφόρο γήπεδο
Το μεγάλο όραμα του κ. Τσακίρη για τον Πανιώνιο είναι η κατασκευή γηπέδου ώστε η ομάδα να αποκτήσει μόνιμη πηγή εσόδων χωρίς να στηρίζεται στο κέφι του εκάστοτε επιχειρηματία. Η διοίκηση του Πανιωνίου βρίσκεται στο στάδιο όπου εξετάζει το πολεοδομικό καθεστώς του οικοπέδου της ομάδας.

«Από τη μεριά μας θα το κυνηγήσουμε το θέμα ώστε να επισπεύσουμε τις διαδικασίες», δηλώνει ο κ. Τσακίρης, ο οποίος δεν θέλει να σκέφτεται άλλη λύση για δημιουργία γηπέδου εκτός της Νέας Σμύρνης: «Δεν θέλουμε να σκεφτόμαστε καθόλου ότι το γήπεδο δεν θα γίνει στη Νέα Σμύρνη. Θα εξαντλήσουμε κάθε πιθανότητα. Το θεωρώ τεράστια αποτυχία να μην το καταφέρουμε αυτό. Είναι μια ιστορική ευκαιρία για τον σύλλογο. Είναι η πρώτη ευκαιρία που έχουμε και η μοναδική.  Είναι το μοναδικό πράγμα που με απασχολεί αυτό τον καιρό».

Κλείσιμο

Από την ώρα όπου ο Πανιώνιος θα πάρει την έγκριση, μέσα σε δύο χρόνια θα είναι έτοιμο το γήπεδο.

Η ομάδα εν τω μεταξύ θα αποκτήσει και προπονητικό κέντρο στα 39 στρέμματα που έχει αγοράσει στο Κορωπί. Θα έχει τρία γήπεδα  ποδοσφαίρου (ένα με πλαστικό χλοοτάπητα και άλλα δύο με κανονικό χόρτο), γυμναστήριο, γήπεδα τένις, φυσικοθεραπευτήριο και θα είναι ένα από τα καλύτερα και πιο άρτια εξοπλισμένα της Ελλάδας.

Έναν αιώνα πριν στην Αλεξάνδρεια
Γόνος μιας από τις ιστορικότερες οικογένειες, η πορεία της οποίας ξετυλίγεται στις αρχές του προηγούμενου αιώνα στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και στο Σουδάν, είναι ο κ. Κωνσταντίνος  Τσακίρης.

Η ιστορία της οικογένειας είναι γραμμένη σαν παραμύθι. Το επίθετό της ήταν Τσακίρογλου προτού το αλλάξουν σε Τσακίρης. Οι Τσακίρογλου άρχισαν την πορεία τους στα επιχειρηματικά δρώμενα από την Αίγυπτο, και συγκεκριμένα στην Αλεξάνδρεια, εκεί όπου ανθούσαν ο ελληνικός πολιτισμός και το ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο. Μέλη της οικογένειας, ακόμα πιο ανήσυχα, επέλεξαν να κυνηγήσουν την τύχη τους  στο Σουδάν.

Ομως η μοίρα τούς χτύπησε σκληρά. Επεσαν «θύματα» των κρατικοποιήσεων που έγιναν από την αιγυπτιακή κυβέρνηση τη δεκαετία του ’60.  Επρόκειτο για έναν οικονομικό διωγμό των Ελλήνων που γνώριζαν τότε μεγάλη ανάπτυξη. Χιλιάδες έχασαν τεράστιες περιουσίες και αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν, οι περισσότεροι από αυτούς στη μητέρα πατρίδα, την Ελλάδα. Η οικογένεια Τσακίρογλου όμως αποφάσισε να εγκατασταθεί στο Λονδίνο.

Στην πρωτεύουσα της παγκόσμιας ναυτιλίας οι Τσακίρογλου κόλλησαν το μικρόβιο της ναυτιλίας και έκαναν πράξη τις σκέψεις τους και τα σχέδιά τους για να αναμιχθούν με έναν δύσκολο κλάδο, χαραγμένο όμως ανεξίτηλα στο DNA των Ελλήνων.    

Ο γιατρός και το εμπάργκο κατά της Κούβας
Η ενασχόλησή τους με τη ναυτιλία άρχισε 44 χρόνια πριν, το 1963. Την αρχή έκαναν τα αδέλφια  Δάκης Τσακίρογλου και Ιωάννης ή Γιάννος, όπως ήταν γνωστός, Τσακίρογλου. Ο Γιάννος ήταν εκείνος που άλλαξε το επίθετο από Τσακίρογλου  σε Τσακίρης. Η δραστηριότητά τους έγινε μέσω του γραφείου «Purvis», το οποίο διατηρούσαν ο γαμπρός τους και ένα από τα παραδοσιακότερα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας, ο Αχιλλέας Φραγκίστας, τον σύζυγο της αδελφής τους Ρέας Τσακίρογλου.

Ο Αχιλλέας Φραγκίστας, ο οποίος ασκούσε το επάγγελμα του γιατρού κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, είχε καταφύγει στην Αίγυπτο  κυνηγημένος από τους Γερμανούς την περίοδο της Κατοχής. Εκεί γνώρισε και παντρεύτηκε τη Ρέα Τσακίρογλου. Ηταν ανάμεσα στους πρώτους Ελληνες εφοπλιστές που τόλμησαν να εκμεταλλευτούν με επιτυχία το εμπάργκο των ΗΠΑ κατά της Κούβας στις αρχές του ’60 και να μεταφέρουν την κουβανέζικη ζάχαρη από τις αμερικανικές ακτές σε χιλιάδες μίλια μακρύτερα, τη Ρωσία, με πλοία υπό κυπριακή σημαία.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1965, τα αδέλφια Τσακίρη βρέθηκαν να διαχειρίζονται δύο πλοία τύπου Liberty. Τα ονόματα αυτών «Θείος Κώστας» και «Παναγιά Λουρδών».

Τα Liberty του Λονδίνου
Το ανήσυχο πνεύμα τους γρήγορα τους οδήγησε να αποκτήσουν τη δική τους ναυτιλιακή εταιρεία στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Επρόκειτο για τη «Shipping and Produce Co.», με έδρα το Λονδίνο  και γραφεία στον Πειραιά. Στο μεγάλο λιμάνι τούς εκπροσωπούσε το ναυλομεσιτικό γραφείο του Γ. Δ. Πατρικίου.

Την εποχή εκείνη διαχειρίζονταν έναν στόλο που αποτελούνταν από 10 φορτηγά πλοία, τα περισσότερα τύπου Liberty, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 85.000 τόνων.

Ηταν μια περίοδος για την παγκόσμια ναυτιλία με την αγορά να έχει πέσει σε χαμηλά επίπεδα. Παρ’ όλα αυτά, οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις νέων ήταν αυξημένες από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών. 

Κεφάλαια και πλοία στον Πειραιά
Στις αρχές της δεκαετίας του ’70  η έδρα των επιχειρήσεων Τσακίρη μεταφέρθηκε στον Πειραιά. Ηταν η περίοδος κατά την οποία η κυβέρνηση προσπαθούσε με κάθε τρόπο να προσελκύσει στην Ελλάδα τόσο πλοία όσο και ναυτιλιακά γραφεία κυρίως από το Λονδίνο. Πράγματι πολλά πλοία ύψωσαν την ελληνική σημαία ενισχύοντας τον ελληνικό στόλο. Επίσης, πολλοί εφοπλιστές δεν αρκέστηκαν να μεταφέρουν μόνο τα γραφεία τους και τα πλοία τους, αλλά και τα κεφάλαιά τους, τα οποία επένδυσαν σε εργασίες ανοικοδόμησης μεγάλων κτιρίων, κυρίως στον Πειραιά, όπου υπάρχουν ακόμη. Εκεί εγκατέστησαν και τα γραφεία τους. 

Η οικογένεια Τσακίρη-Τσακίρογλου μετέφερε τα γραφεία της στον Πειραιά με την επωνυμία «Marmaestra Compania Naviera». Ο στόλος της ανανεώθηκε με λιγότερα πλοία μεν, μεγαλύτερης χωρητικότητας δε. Το 1976 η οικογένεια βρέθηκε με έναν στόλο που αποτελούνταν από 5 φορτηγά πλοία χωρητικότητας 100.000 τόνων.

Στην οικογενειακή εταιρεία άρχισαν εκείνη την περίοδο να δραστηριοποιείται και η δεύτερη γενιά. Επρόκειτο για τον γιο του Δάκη Τσακίρογλου, τον  Γιώργο Τσακίρογλου, και τον γιο του Γιάννου  Τσακίρη, τον Κωνσταντίνο Τσακίρη. Το 1985 η οικογένεια είχε έναν στόλο από 6 φορτηγά πλοία συνολικής χωρητικότητας 225.000 τόνων.   

Η κορύφωση για την οικογενειακή επιχείρηση σημειώθηκε το 1990. Η εταιρεία έφτασε να ελέγχει 11 φορτηγά πλοία συνολικής χωρητικότητας 360.000 τόνων.

Η «διάσπαση»
Στη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 τα δύο αδέλφια, ο Δάκης και ο Γιάννος, αποφάσισαν να χωρίσουν τα επιχειρηματικά τσανάκια τους. Το 2000 ο Δάκης και ο Γιώργος Τσακίρογλου δραστηριοποιήθηκαν με την εταιρεία «Overseas Marine Enterprises», με στόλο που αποτελούνταν από δύο πλοία συνολικής χωρητικότητας 255.000 τόνων, ενώ ο Κωνσταντίνος Τσακίρης, αντίστοιχα, με την «Paradise Navigation S.A.».

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης