Ερυθρά Θάλασσα: Πάνω από 200.000 κοντέινερ δεν έχουν φτάσει στον Πειραιά - Εφιάλτης στην οι πειρατές Χούτι
19.01.2024
14:13
Κάθε κοντέινερ επιβαρύνεται πλέον με 6.000 δολάρια αλλά και αυξημένα ασφάλιστρα - Σε δεινή οικονομική θέση η Αίγυπτος λόγω της υποβάθμισης της Διώρυγας του Σουέζ, υποβάθμιση από τη Moody's
Οι ανατιμήσεις στο κόστος εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου κινδύνου διέλευσης από τη Διώρυγα του Σουέζ, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούτι της Υεμένης, άρχισαν να γίνονται αισθητές σε όλο τον κόσμο με την Ελλάδα και το λιμάνι του Πειραιά να μην μένει ανεπηρέαστο, όπως ανέφερε σε δηλώσεις στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.
«Αυτή τη στιγμή, περίπου, 200.000 κοντέινερ δεν έχουν έρθει στον Πειραιά λόγω του αποκλεισμού και ουσιαστικά αυτό που υποχρεώνονται τα πλοία αυτά είναι να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, κάτι που σημαίνει 15 έως 20 μέρες καθυστέρηση» εξήγησε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Δείτε βίντεο:
Ο πρόεδρος δήλωσε ότι η καθυστέρηση αυτή εκτός από τον μεγαλύτερο χρόνο παράδοσης έχει επιπτώσεις και στο κόστος μεταφοράς σημειώνοντας ότι κάθε κοντέινερ επιβαρύνεται πλέον με 6.000 δολάρια αλλά και αυξημένα ασφάλιστρα. Ο ίδιος εκτίμησε ότι αν δεν βρεθεί άμεσα λύση, υπάρχει κίνδυνος αφενός για μεγάλες καθυστερήσεις και άρα έλλειψη προϊόντων και αφετέρου για μεγάλη αύξηση των τιμών των εισαγόμενων προϊόντων λόγω της επιβάρυνσης στα ναύλα αλλά και στα ασφάλιστρα.
Όπως εξήγησε, το 40% των εισαγωγών της χώρας μας προέρχονται από την 'Απω Ανατολή και αφορούν κυρίως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, ρουχισμό κ.ά. Επιπτώσεις πιθανόν να υπάρξουν και στις τιμές των καυσίμων, όπως ανέφερε, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό του πετρελαίου που φτάνει στην Ευρώπη περνάει από τα στενά του Σουέζ. «Η αύξηση και ο πληθωρισμός θα είναι παντού» σημείωσε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Αίγυπτος: Υποβάθμισε το outlook η Moody’s, προειδοποιεί για κινδύνους
Εν τω μεταξύ σε "αρνητικό" υποβάθμισε η Moody’s Investors Service το outlook στην πιστοληπτική αξιολόγηση της Αιγύπτου, από "σταθερό" προηγουμένως, με τον οίκο να προειδοποιεί ότι οι κίνδυνοι έχουν αυξηθεί για την αιγυπτιακή οικονομία. Η Moody’s επιβεβαίωσε ταυτόχρονα την αξιολόγηση στο Caa1.
Με την Αίγυπτο να συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την αύξηση του προγράμματος διάσωσης των 3 δισ. δολ. ο οίκος προειδοποιεί ότι ακόμα και αν οι συνομιλίες στεφθούν από επιτυχία, αυτό ενδεχομένως να μην είναι αρκετό.
"Με μια αναδιάρθρωση του χρέους σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο να μην βρίσκεται στο βασικό σενάριο της Moody’s, οι κίνδυνοι έχουν αυξηθεί", αναφέρουν οι Elisa Parisi-Capone και Matt Robinson στην ανάλυση τους, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Και αυτό "παρά την αναμενόμενη αύξηση της χρηματοοικονομικής στήριξης από το ΔΝΤ" αλλά και το δημοσιονομικό πλεόνασμα που πέτυχε η κυβέρνηση χωρίς να προσμετρώνται οι πληρωμές χρέους, αναφέρουν. Προειδοποιούν επίσης για "τις πολύ αδύναμες μετρήσεις στο χρέος και την αυξημένη έκθεση στους κινδύνους συναλλάγματος και επιτοκίων".
Η Αίγυπτος βρίσκεται στη χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, σε μια περίοδο που ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς προκαλεί παγκόσμιους κλυδωνισμούς και ενώ τα έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ - μια κρίσιμη πηγή ξένου συναλλάγματος - υποχωρούν καθώς πολλά πλοία έχουν σταματήσει τις διελεύσεις για να αποφύγουν τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης.
Εφιάλτης οι πειρατές Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα - Το τέχνασμα των πλοίων για να αποτρέψουν τις επιθέσεις
«Ένοπλοι φρουροί στο πλοίο», «Καμία σχέση με το Ισραήλ». Αυτά είναι μόνο δύο από τα μηνύματα που στέλνουν τα φορτηγά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα σε μια προσπάθεια να αποτρέψουν τους πειρατές Χούτι από το να προσπαθήσουν να επιβιβαστούν και να καταλάβουν τα πλοία, όπως μεταδίδει το SkyNews.
«Αυτή τη στιγμή, περίπου, 200.000 κοντέινερ δεν έχουν έρθει στον Πειραιά λόγω του αποκλεισμού και ουσιαστικά αυτό που υποχρεώνονται τα πλοία αυτά είναι να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, κάτι που σημαίνει 15 έως 20 μέρες καθυστέρηση» εξήγησε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Δείτε βίντεο:
Ο πρόεδρος δήλωσε ότι η καθυστέρηση αυτή εκτός από τον μεγαλύτερο χρόνο παράδοσης έχει επιπτώσεις και στο κόστος μεταφοράς σημειώνοντας ότι κάθε κοντέινερ επιβαρύνεται πλέον με 6.000 δολάρια αλλά και αυξημένα ασφάλιστρα. Ο ίδιος εκτίμησε ότι αν δεν βρεθεί άμεσα λύση, υπάρχει κίνδυνος αφενός για μεγάλες καθυστερήσεις και άρα έλλειψη προϊόντων και αφετέρου για μεγάλη αύξηση των τιμών των εισαγόμενων προϊόντων λόγω της επιβάρυνσης στα ναύλα αλλά και στα ασφάλιστρα.
Όπως εξήγησε, το 40% των εισαγωγών της χώρας μας προέρχονται από την 'Απω Ανατολή και αφορούν κυρίως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, ρουχισμό κ.ά. Επιπτώσεις πιθανόν να υπάρξουν και στις τιμές των καυσίμων, όπως ανέφερε, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό του πετρελαίου που φτάνει στην Ευρώπη περνάει από τα στενά του Σουέζ. «Η αύξηση και ο πληθωρισμός θα είναι παντού» σημείωσε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Αίγυπτος: Υποβάθμισε το outlook η Moody’s, προειδοποιεί για κινδύνους
Εν τω μεταξύ σε "αρνητικό" υποβάθμισε η Moody’s Investors Service το outlook στην πιστοληπτική αξιολόγηση της Αιγύπτου, από "σταθερό" προηγουμένως, με τον οίκο να προειδοποιεί ότι οι κίνδυνοι έχουν αυξηθεί για την αιγυπτιακή οικονομία. Η Moody’s επιβεβαίωσε ταυτόχρονα την αξιολόγηση στο Caa1.
Με την Αίγυπτο να συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την αύξηση του προγράμματος διάσωσης των 3 δισ. δολ. ο οίκος προειδοποιεί ότι ακόμα και αν οι συνομιλίες στεφθούν από επιτυχία, αυτό ενδεχομένως να μην είναι αρκετό.
"Με μια αναδιάρθρωση του χρέους σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο να μην βρίσκεται στο βασικό σενάριο της Moody’s, οι κίνδυνοι έχουν αυξηθεί", αναφέρουν οι Elisa Parisi-Capone και Matt Robinson στην ανάλυση τους, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Και αυτό "παρά την αναμενόμενη αύξηση της χρηματοοικονομικής στήριξης από το ΔΝΤ" αλλά και το δημοσιονομικό πλεόνασμα που πέτυχε η κυβέρνηση χωρίς να προσμετρώνται οι πληρωμές χρέους, αναφέρουν. Προειδοποιούν επίσης για "τις πολύ αδύναμες μετρήσεις στο χρέος και την αυξημένη έκθεση στους κινδύνους συναλλάγματος και επιτοκίων".
Η Αίγυπτος βρίσκεται στη χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, σε μια περίοδο που ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς προκαλεί παγκόσμιους κλυδωνισμούς και ενώ τα έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ - μια κρίσιμη πηγή ξένου συναλλάγματος - υποχωρούν καθώς πολλά πλοία έχουν σταματήσει τις διελεύσεις για να αποφύγουν τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης.
Εφιάλτης οι πειρατές Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα - Το τέχνασμα των πλοίων για να αποτρέψουν τις επιθέσεις
«Ένοπλοι φρουροί στο πλοίο», «Καμία σχέση με το Ισραήλ». Αυτά είναι μόνο δύο από τα μηνύματα που στέλνουν τα φορτηγά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα σε μια προσπάθεια να αποτρέψουν τους πειρατές Χούτι από το να προσπαθήσουν να επιβιβαστούν και να καταλάβουν τα πλοία, όπως μεταδίδει το SkyNews.
Οι Χούτι της Υεμένης αντιτίθενται στην επιρροή των ΗΠΑ και του Ισραήλ στη Μέση Ανατολή. Για να δείξουν την υποστήριξή τους στη Χαμάς, έχουν βάλει στο στόχαστρο εμπορικά φορτηγά πλοία που ταξιδεύουν σε μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς του κόσμου. Η δραματική πειρατεία ενός φορτηγού πλοίου στις 19 Νοεμβρίου ήταν μία από τις πιο σημαντικές επιθέσεις, με άνδρες που εθεάθησαν να χορεύουν στο πάνω κατάστρωμα του Galaxy Leader αφού χρησιμοποίησαν ελικόπτερο για να το καταλάβουν.
Δείτε βίντεο:
Ως αποτέλεσμα, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες ανέστειλαν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αλλάζοντας τη διαδρομή τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας - ένα ταξίδι που διαρκεί κατά μέσο όρο 10 ημέρες περισσότερο και κοστίζει περίπου 1,6 εκατ. λίρες Αγγλίας περισσότερο.
Αλλά για τα πλοία που εξακολουθούν να ταξιδεύουν μέσω της περιοχής, γράφονται μηνύματα στη θέση των σημείων όπου το πλοίο θα ανέφερε κανονικά τον προορισμό του, καθιστώντας τα μηνύματα ορατά σε ιστότοπους παρακολούθησης της θάλασσας, όπως το MarineTraffic. Αντί για το τελικό λιμάνι, τα πλοία εμφανίζουν σημειώσεις που λένε ότι έχουν αποκλειστικά κινεζικό πλήρωμα ή, σε αρκετές περιπτώσεις, διαφημίζουν την παρουσία ενόπλων δυνάμεων.
Μεταξύ αυτών είναι το Pacific Merit, το οποίο ανήκει στην China Merchants Energy Shipping Company και το διαχειρίζεται η Sinotrans Ship Management, με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Αφού έφυγε από το Διεθνές Λιμάνι του Τέξας στις 23 Δεκεμβρίου, ταξίδεψε μέσω της διώρυγας του Σουέζ με προορισμό το Πορτ Σάιντ, στην Ανατολική Μεσόγειο.
Καθώς εισήλθε στον Κόλπο του Σουέζ, στις 14.48 μ.μ. της 16ης Ιανουαρίου, ενημέρωσε τον προορισμό του ως εξής: "No link Israeli". Στη συνέχεια απενεργοποίησε το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) λίγο πριν εισέλθει στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο Christopher Parry, πρώην υποναύαρχος και ειδικός σε θέματα θαλάσσιων κινδύνων, δήλωσε ότι αυτό παρατηρείται συχνά κατά τη διάρκεια πειρατικών απαγωγών από Σομαλούς πειρατές ή όταν τα πλοία μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία.
"Είναι απλώς ένα πεδίο πληροφοριών στο οποίο επιτρέπεται να βάζεις πράγματα, αλλά το χρησιμοποιούν για να δώσουν πρόσθετους λόγους στους Χούτι να μην τους επιτεθούν", εξήγησε ο Parry.
Τα πλοία που ενημέρωσαν τους προορισμούς τους
Το Sky News δεν μπόρεσε να εξακριβώσει πόσα ακριβώς πλοία χρησιμοποίησαν αυτή τη μορφή μηνυμάτων, αλλά τις τελευταίες 10 ημέρες, τουλάχιστον 50 πλοία άλλαξαν τον προορισμό τους για να αρνηθούν τις σχέσεις με το Ισραήλ ή να επισημάνουν ένοπλους φρουρούς επί του σκάφους.
Sea Beauty
Το Sea Beauty, ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου, είχε αρχικά ως προορισμό του τη Σιγκαπούρη, αλλά στις 11.26 μ.μ. της 13ης Ιανουαρίου, αυτός άλλαξε και έγραφε "οπλισμένη φρουρά επί του πλοίου".
Επίσης, απενεργοποίησε τον εντοπισμό AIS καθώς ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Market Cooper
Ταξιδεύοντας αντίστροφα στον κόσμο, το Market Cooper έφυγε από το κινεζικό λιμάνι Lanshan την παραμονή των Χριστουγέννων. Αφού παρέκαμψε τη Μαλαισία και τη Σρι Λάνκα, στις 14.56 μ.μ. της 13ης Ιανουαρίου ενημέρωσε τον προορισμό του από το Σουέζ για να γράφει "Armed guard onboard". Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς πότε έγινε αυτό, επειδή το πλοίο απενεργοποίησε επίσης το σύστημα εντοπισμού του.
Caronine Bezengi
Το Caroline Bezengi κατευθυνόταν προς το ινδικό λιμάνι του Visakhapatnam - αφού έφυγε από τη Φινλανδία, έπλευσε γύρω από την Ευρώπη και μέσω της Μάγχης - όταν άλλαξε τον προορισμό του σε "Δεν υπάρχει σύνδεση με το Ισραήλ" ακριβώς στις 8 π.μ. της 17ης Ιανουαρίου. Άλλαξε για να εμφανίσει αυτό το μήνυμα μόλις εισήλθε στην Ερυθρά Θάλασσα.
Θα λειτουργήσει αποτρεπτικά;
Το AIS μεταδίδει τη θέση ενός πλοίου, ώστε οι άλλοι να γνωρίζουν τη θέση του. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός απαιτεί από τα μεγάλα πλοία να μεταδίδουν τη θέση και τον προορισμό τους για την αποφυγή συγκρούσεων.
Ο Graham Shaw, καπετάνιος πλοίου και συνιδιοκτήτης της MUSC - μιας εταιρείας που παρέχει υπηρεσίες και συμβουλές σχετικά με τον θαλάσσιο κίνδυνο σε ορισμένες από τις πιο ασταθείς περιοχές του κόσμου - δήλωσε ότι η πλήρης απενεργοποίηση του AIS δεν είναι πρωτοφανής.
Ειδήσεις σήμερα:
Συνελήφθη ο 24χρονος Ρομά που ξυλοκόπησε άγρια τον 4χρονο στα Μεγάρα
Η αποκάλυψη της διαβολοβδομάδας των ΟΥΚ: Οι παραισθήσεις, οι ανακρίσεις και η... Ρόζα - Δείτε βίντεο
Επεισοδιακά ξεκινά η συνεδρίαση των Σπετσών: Το σκηνικό Ακρίτα - Καρανίκα και οι επιθέσεις στα social media
Δείτε βίντεο:
Ως αποτέλεσμα, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες ανέστειλαν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αλλάζοντας τη διαδρομή τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας - ένα ταξίδι που διαρκεί κατά μέσο όρο 10 ημέρες περισσότερο και κοστίζει περίπου 1,6 εκατ. λίρες Αγγλίας περισσότερο.
Αλλά για τα πλοία που εξακολουθούν να ταξιδεύουν μέσω της περιοχής, γράφονται μηνύματα στη θέση των σημείων όπου το πλοίο θα ανέφερε κανονικά τον προορισμό του, καθιστώντας τα μηνύματα ορατά σε ιστότοπους παρακολούθησης της θάλασσας, όπως το MarineTraffic. Αντί για το τελικό λιμάνι, τα πλοία εμφανίζουν σημειώσεις που λένε ότι έχουν αποκλειστικά κινεζικό πλήρωμα ή, σε αρκετές περιπτώσεις, διαφημίζουν την παρουσία ενόπλων δυνάμεων.
Μεταξύ αυτών είναι το Pacific Merit, το οποίο ανήκει στην China Merchants Energy Shipping Company και το διαχειρίζεται η Sinotrans Ship Management, με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Αφού έφυγε από το Διεθνές Λιμάνι του Τέξας στις 23 Δεκεμβρίου, ταξίδεψε μέσω της διώρυγας του Σουέζ με προορισμό το Πορτ Σάιντ, στην Ανατολική Μεσόγειο.
Καθώς εισήλθε στον Κόλπο του Σουέζ, στις 14.48 μ.μ. της 16ης Ιανουαρίου, ενημέρωσε τον προορισμό του ως εξής: "No link Israeli". Στη συνέχεια απενεργοποίησε το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) λίγο πριν εισέλθει στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο Christopher Parry, πρώην υποναύαρχος και ειδικός σε θέματα θαλάσσιων κινδύνων, δήλωσε ότι αυτό παρατηρείται συχνά κατά τη διάρκεια πειρατικών απαγωγών από Σομαλούς πειρατές ή όταν τα πλοία μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία.
"Είναι απλώς ένα πεδίο πληροφοριών στο οποίο επιτρέπεται να βάζεις πράγματα, αλλά το χρησιμοποιούν για να δώσουν πρόσθετους λόγους στους Χούτι να μην τους επιτεθούν", εξήγησε ο Parry.
Τα πλοία που ενημέρωσαν τους προορισμούς τους
Το Sky News δεν μπόρεσε να εξακριβώσει πόσα ακριβώς πλοία χρησιμοποίησαν αυτή τη μορφή μηνυμάτων, αλλά τις τελευταίες 10 ημέρες, τουλάχιστον 50 πλοία άλλαξαν τον προορισμό τους για να αρνηθούν τις σχέσεις με το Ισραήλ ή να επισημάνουν ένοπλους φρουρούς επί του σκάφους.
Sea Beauty
Το Sea Beauty, ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου, είχε αρχικά ως προορισμό του τη Σιγκαπούρη, αλλά στις 11.26 μ.μ. της 13ης Ιανουαρίου, αυτός άλλαξε και έγραφε "οπλισμένη φρουρά επί του πλοίου".
Επίσης, απενεργοποίησε τον εντοπισμό AIS καθώς ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Market Cooper
Ταξιδεύοντας αντίστροφα στον κόσμο, το Market Cooper έφυγε από το κινεζικό λιμάνι Lanshan την παραμονή των Χριστουγέννων. Αφού παρέκαμψε τη Μαλαισία και τη Σρι Λάνκα, στις 14.56 μ.μ. της 13ης Ιανουαρίου ενημέρωσε τον προορισμό του από το Σουέζ για να γράφει "Armed guard onboard". Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί επακριβώς πότε έγινε αυτό, επειδή το πλοίο απενεργοποίησε επίσης το σύστημα εντοπισμού του.
Caronine Bezengi
Το Caroline Bezengi κατευθυνόταν προς το ινδικό λιμάνι του Visakhapatnam - αφού έφυγε από τη Φινλανδία, έπλευσε γύρω από την Ευρώπη και μέσω της Μάγχης - όταν άλλαξε τον προορισμό του σε "Δεν υπάρχει σύνδεση με το Ισραήλ" ακριβώς στις 8 π.μ. της 17ης Ιανουαρίου. Άλλαξε για να εμφανίσει αυτό το μήνυμα μόλις εισήλθε στην Ερυθρά Θάλασσα.
Θα λειτουργήσει αποτρεπτικά;
Το AIS μεταδίδει τη θέση ενός πλοίου, ώστε οι άλλοι να γνωρίζουν τη θέση του. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός απαιτεί από τα μεγάλα πλοία να μεταδίδουν τη θέση και τον προορισμό τους για την αποφυγή συγκρούσεων.
Ο Graham Shaw, καπετάνιος πλοίου και συνιδιοκτήτης της MUSC - μιας εταιρείας που παρέχει υπηρεσίες και συμβουλές σχετικά με τον θαλάσσιο κίνδυνο σε ορισμένες από τις πιο ασταθείς περιοχές του κόσμου - δήλωσε ότι η πλήρης απενεργοποίηση του AIS δεν είναι πρωτοφανής.
Ειδήσεις σήμερα:
Συνελήφθη ο 24χρονος Ρομά που ξυλοκόπησε άγρια τον 4χρονο στα Μεγάρα
Η αποκάλυψη της διαβολοβδομάδας των ΟΥΚ: Οι παραισθήσεις, οι ανακρίσεις και η... Ρόζα - Δείτε βίντεο
Επεισοδιακά ξεκινά η συνεδρίαση των Σπετσών: Το σκηνικό Ακρίτα - Καρανίκα και οι επιθέσεις στα social media
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr