Οι αλλαγές που φέρνει η νέα τεχνολογία των Logistics

Οι αλλαγές που φέρνει η νέα τεχνολογία των Logistics

Ο ειδικός σε θέματα καριέρας Αλέξανδρος Παρασκευάς* (φωτογραφία) αναλύει το πώς και το γιατί. Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο.

Οι αλλαγές που φέρνει η νέα τεχνολογία των Logistics
  «Η βιομηχανία των Logistics υφίσταται έναν τεράστιο μετασχηματισμό τα τελευταία χρόνια και η τεχνολογία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της επανάστασης (ήδη βρισκόμαστε στην 4η βιομηχανική επανάσταση). Με την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης, της ρομποτικής και του αυτοματισμού, η εφοδιαστική αλυσίδα γίνεται πιο αποτελεσματική και βελτιωμένη από ποτέ.

      Σε αυτό το άρθρο, δεν θα διερευνήσουμε τι προσφέρει η νέα τεχνολογία, αφού αυτό έχει αναλυθεί προ καιρού αλλά θα εξετάσουμε τους λόγους που οι Έλληνες Επιχειρηματίες -κυρίως αυτοί- δεν προχωρούν με ανάλογους ρυθμούς με επενδύσεις στη νέα τεχνολογία. Δεν θα αναλύσουμε τον σημαντικό αντίκτυπο της τεχνολογίας στη διαχείριση αποθεμάτων, στην οικονομική ρευστότητα, στο ανθρώπινο δυναμικό, τις αποθήκες και τις μεταφορές αλλά γιατί οι Ελληνικές Εταιρείες δεν εισάγουν την νέα τεχνολογία στα Logistics και την εφοδιαστική τους αλυσίδα.

      Καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι σαφές ότι πολύ λίγες επιχειρήσεις υιοθετούν συστήματα διαχείρισης αποθηκών και αποθεμάτων (Warehouse Management System), Ρομποτικά Συστήματα, Τηλεματική και ένα σωρό ακόμα νέες τεχνολογίες που αποδεδειγμένα μειώνουν κόστη, βελτιώνουν τις σχέσεις με τους πελάτες τους και γενικότερα δίνουν ώθηση στις λειτουργίες της αλυσίδας εφοδιασμού τους. Ας δούμε λοιπόν τέσσερις από τους βασικούς λόγους:

1. Η αντίσταση στην αλλαγή και ο φόβος για το άγνωστο: Γενικά η αλλαγή, ειδικά όταν περιλαμβάνει κάτι άγνωστο, μπορεί να προκαλέσει μια σειρά συναισθημάτων—αβεβαιότητα, άγχος, ακόμη και φόβο. Η πλειοψηφία των Ελληνικών ΜΜΕ, έχουν βαθιές ρίζες και κουλτούρα στην παραδοσιακή προσέγγιση, τις παραδοσιακές λύσεις, την παραδοσιακή τεχνολογία. Την δοκιμασμένη τεχνολογία που κατανοεί απόλυτα ο Baby Boomer ιδρυτής της επιχείρησης, ο 60χρονος ή 70χρονος ή 80χρονος πατέρας – πρόεδρος – διευθύνων της εταιρείας. Ειδικά οι αποθήκες που είναι «παιδιά» τους, αποτελεί άβατο. Απαγορευμένος χώρος σε οτιδήποτε μοντέρνο, εξελιγμένο και τεχνολογικά καινοτόμο.

2. Εγωισμός και Εσωστρέφεια: Οι αποθήκες, για τις ελληνικές εταιρίες, είναι «δημιούργημα του πατέρα». Αυτός την σχεδίασε, αυτός την έστησε, αυτός ξέρει την αποθήκη, έτσι λειτουργεί χρόνια και δεν την πειράζει κανείς! Σωστά όλα αυτά. Κανείς δεν αμφισβητεί την παράδοση, μόνο που αυτό δεν ισχύει για την λειτουργία των επιχειρήσεων και δει για την λειτουργία της αποθήκης. Ελάχιστοι παραδοσιακοί Έλληνες αυτοδημιούργητοι επιχειρηματίες στρέφονται σε μοντέρνες και τεχνολογικά εξελιγμένες λύσεις. Χιλιάδες εταιρείες έχουν μόνο το σύστημα τιμολόγησης σαν τον υπέρτατο τεχνολογικά εργαλείο για να διαχειριστούν τις αποθήκες τους. Στον αντίποδα, ελάχιστες -λιγότερες από 1000 ανάμεσα σε δεκάδες χιλιάδες- είναι οι εταιρείες με αποθήκη που διαθέτουν Scanners για την εκτέλεση των παραγγελιών τους. Μόνο οι πολυεθνικές, οι πολύ μεγάλες Ελληνικές και οι φαρμακευτικές διαθέτουν ρομποτικά συστήματα, έξυπνα ράφια, Bar Codes και συστήματα πρόβλεψης. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων, έχουν «το καλό παιδί που θυμάται τα πάντα μέσα στην αποθήκη» και αρνούνται την είσοδο σε οποιονδήποτε και οτιδήποτε «ξένο».

3. Χρόνος και Κόστος: Η τεχνολογία ειδικά στην περίπτωση της βιομηχανίας και των Logistics έχει διαβαθμίσεις.
Όσο πιο μακριά είναι κανείς από την τεχνολογία, τόσο περισσότερα κεφάλαια και χρόνος απαιτούνται για να εφαρμοσθεί και φυσικά για να αφομοιωθεί. Οι τεχνολογικές λύσεις για τις αποθήκες και τις μεταφορές, ξεκινούν από τις υποδομές και τον εξοπλισμό και καταλήγουν στα μηχανογραφικά συστήματα. Στην συντριπτική πλειοψηφία, ανάμεσα στις δεκάδες χιλιάδες, μια Ελληνική εμπορική – βιομηχανική - μεταποιητική επιχείρηση διαθέτει τις βασικές κτιριακές υποδομές, τον βασικό εξοπλισμό για την εσωτερική μετακίνηση των εμπορευμάτων, τον βιομηχανική – μεταποιητικό εξοπλισμό και ένα σύστημα ERP για την οικονομική και εμπορική διαχείριση. Ναι σωστά! …και ένα web site. Όντως, όλα αυτά αποτελούν τη βάση και όντως αυτή η «συνταγή» εφαρμόζεται. Αν όμως αρχίσουμε να μιλάμε για γρήγορη εκτέλεση των παραγγελιών χωρίς λάθη, σωστά αποθέματα, μείωση των αποθεμάτων, για σωστές παραγγελίες στους προμηθευτές για εφαρμογή διαδικασιών που δεν επιτρέπουν παρεκκλίσεις, όταν μιλάμε για Τυποποίηση, τότε εννοούμε για συστήματα Warehouse Management System, για συστήματα πρόβλεψης, για Τηλεματική, για βασική βιομηχανοποίηση (ΣΣ ρομποτική). Προχωρώντας ακόμα περισσότερο για συστήματα της 4ης γενιάς (Industry 4.0) που συνδυάζουν όλα τα παραπάνω μέσω του Cloud και του Internet. Αν λοιπόν μια εταιρεία όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν (ας πούμε τα τελευταία 20 χρόνια) δεν είχε την κουλτούρα να αφομοιώνει τμηματικά των τεχνολογία, τότε βρίσκεται σε δίλλημα. Τα θέλει όλα τώρα γιατί απλά η αγορά, οι πελάτες δεν μπορούν να περιμένουν και ο ανταγωνισμός καραδοκεί! Ο ορθά εννοούμενος ψηφιακός μετασχηματισμός, απαιτεί χρόνο και κεφάλαια. Όταν λοιπόν έχουμε αυτό το μίγμα, δηλαδή κενά στην τεχνολογία και «τα θέλω τώρα», τότε δημιουργείται αδιέξοδο, συχνά βιαστικές αποφάσεις, αποτυχία και απογοήτευση και τελικά φόβος και αποτροπή παραμένοντας στην κλασσική συνταγή που λειτουργεί χρόνια. Δηλαδή παραμένει σε ένα ωραιότατο Δελτίο Αποστολής και μια καρτέλα υπολοίπων πελατών….

4. Ανεπάρκεια εσωτερικής οργάνωσης και έλλειψη στελεχών με τεχνογνωσία: Είναι ξεκάθαρο ότι η έλλειψη κατάλληλα καταρτισμένων στελεχών αποθαρρύνει την λήψη της απόφασης για εκσυγχρονισμό ενώ για ήδη ειλημμένες αποφάσεις, απειλεί την ομαλή πρόοδο υλοποίησης των έργων στα οποία θα στηριχθεί ο περαιτέρω τεχνολογικός εκσυγχρονισμός στα Logistics. Σε συνδυασμό με την πολύ φτωχή εσωτερική οργάνωση, οι επιχειρηματίες δεν έχουν την κατάλληλη εσωτερική οργάνωση (πχ. τμήμα ανεφοδιασμού αποθήκης, Logistics Manager, τμήμα κοστολόγησης) με αποτέλεσμα να μην έχουν τη δυνατότητα να «ανοίξουν τα μάτια», να δώσουν έμφαση, να εστιάσουν σε βασικά οικονομικά μεγέθη, σε έννοιες όπως επάρκεια αποθήκης, γύρισμα αποθέματος, νεκρό απόθεμα, κόστος αποθήκης και διανομής κοκ. Οι ΜΜΕ αλλά και μεγαλύτερες εταιρείες δίνουν προτεραιότητα κυρίως στις πωλήσεις και το λογιστήριο. Αυτό ισχύει στην συντριπτική πλειοψηφία των Ελληνικών Επιχειρήσεων. Το οτιδήποτε άλλο σε επίπεδο Supply Chain και Logistics, θεωρείται άγνωστο και άρα μη κατανοητό. Εξαίρεση αποτελούν οι εταιρείες που ασχολούνται με το B2C (ΣΣ. Ηλεκτρονικό εμπόριο) που εκεί μοιραία και αναγκαστικά χωρίς όμως ευρύτερες δομές και κουλτούρα αντιλαμβάνονται καλύτερα την τεχνολογία (ΣΣ. Barcode, WMS, Scanners, Planning, last mile Logistics) όπως και τους βασικούς οικονομικούς δείκτες των αποθηκών. Ούτε λόγος βέβαια για Ρομποτικά, Blockchains, Cloud Based Warehouse Management Systems, Tracking, Smart Putaway κλπ. έννοιες και όροι της τεχνολογίας Logistics 4.0

Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι Έλληνες Επιχειρηματίες, οι Ελληνικές ΜΜΕ, έχουν μείνει έτη φωτός πίσω σε επίπεδο τεχνολογίας βλέποντας τους εξωτερικούς συνεργάτες, τις εξωτερικές εταιρείες πληροφορικής που τις υποστηρίζουν σαν «Θεούς». Ελάχιστες από αυτές στρέφονται σε εξειδικευμένους συμβούλους Supply Chain & Logistics και ακόμα πιο λίγες πετυχαίνουν να αναβαθμιστούν. Η τεχνολογία όμως των Logistics υπάρχει και περιμένει….»

Ο κ. Αλέξανδρος Παρασκευάς είναι Managing Director της συμβουλευτικής εταιρείας Logistics Consulting Experts
Email: info@LCE.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης