Κρίστιαν Χατζημηνάς: Στόχος της Theon International να γίνει ηγέτιδα δύναμη στον εξοπλισμό του «στρατιώτη του μέλλοντος»

Η ελληνική αμυντική βιομηχανία-leader στον χώρο των συστημάτων νυχτερινής όρασης εξάγοντας το 98% της παραγωγής της προχωρά ολοταχώς στη διεθνοποίησή της με την είσοδό της στο ολλανδικό Χρηματιστήριο και τις εξαγορές της

Η είσοδος της Theon International στο Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ πριν από μερικούς μήνες ήταν το πρώτο ορόσημο μιας μεγάλης διαδικασίας μετασχηματισμού και περαιτέρω διεθνοποίησης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που αποτελεί ηγέτιδα δύναμη στον χώρο των συστημάτων νυχτερινής όρασης εξάγοντας το 98% της παραγωγής της. Το δεύτερο ορόσημο είναι η πρώτη εξαγορά ξένης εταιρείας, της Harder Digital, που σε συνδυασμό με μία σημαντική εμπορική συμφωνία με την Exosens διασφαλίζει την εφοδιαστική αλυσίδα της Theon International σε μια εποχή έντονης ζήτησης που αρχίζει να εγείρει ζητήματα επάρκειας στην παγκόσμια αγορά. Αυτή η πρώτη εξαγορά μάλιστα, που αφορά το 60% του μετοχικού κεφαλαίου έναντι 34 εκατ. δολαρίων, όπως εξηγεί ο ιδρυτής, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κρίστιαν Χατζημηνάς, ήταν μόλις το πρώτο βήμα.

«Τελικός στόχος είναι η Theon International να καταστεί ηγέτιδα δύναμη στον εξοπλισμό του αποκαλούμενου “στρατιώτη του μέλλοντος”, επεκτεινόμενη και σε άλλους προϊοντικούς χώρους», λέει, εξηγώντας πως αυτό θα επιδιωχθεί εν πολλοίς με εσωτερική έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και ένα μπαράζ εξαγορών, με κάποιες εξ’ αυτών σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης, που αναμένεται να δώσουν περισσότερη ώθηση τόσο στην υλοποίηση της στρατηγικής, όσο και στο ρυθμό αύξησης των οικονομικών μεγεθών του Ομίλου.

Σημειωτέον πως στο α’ εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης είχε έσοδα 152,4 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 161% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν 35,1%, στα 77 εκατ. ευρώ, και το ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών ήταν στα 427 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο κερδοφορίας, είχε 38 εκατ. ευρώ προσαρμοσμένα EBITDA και 36,9 εκατ. ευρώ προσαρμοσμένο ΕΒΙΤ.



«Ο τρόπος που θα εξελιχθούν τα πράγματα είναι μέσω εξαγορών. Και όχι μόνο για να υπηρετήσουμε τον σκοπό της δημόσιας εγγραφής απ’ όπου αντλήσαμε 100 εκατ. ευρώ, αλλά γιατί επιδιώκουμε εξαγορές που θα μεταμορφώσουν την Theon», λέει ο κ. Χατζημηνάς. «Γενικά μας ενδιαφέρει η επέκταση σε όργανα ημερήσιας όρασης (Day Vision), ό,τι έχει να κάνει με λέιζερ, και επίσης οι τεχνολογίες που αφορούν πλατφόρμες. Θα σας το εξηγήσω όσο απλά γίνεται. Υπάρχει ένα κουτί που λέγεται “man portable optronics”, δηλαδή οπτικά που αφορούν τον στρατιώτη. Υπάρχει επίσης και ένα άλλο κουτί, μεγαλύτερο, που αφορά τα οπτικά πάνω σε πλατφόρμες. Τα τελευταία είναι πιο ακριβά συστήματα που μπαίνουν πάνω σε UAVs (μη επανδρωμένα αεροσκάφη), σε φρεγάτες, σε συστήματα συνοριοφυλακής κ.ο.κ. Ουσιαστικά είναι πολυαισθητήρες. Εμείς αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούμαστε στο “man portable” κομμάτι της αγοράς, το οποίο όμως πρέπει να σας πω ότι μεγαλώνει με μεγαλύτερο ρυθμό απ’ οποιοδήποτε άλλο τμήμα της αμυντικής βιομηχανίας, περίπου +16%. Συγκριτικά, η Βιομηχανία Αμυνας αυξάνεται κατά 5% τον χρόνο και οι πλατφόρμες optronics κατά 10%. Τώρα, το μεγαλύτερο κομμάτι μέσα στο κουτί “man portable optronics” αφορά μονόκυαλα και δίκυαλα, όπου εμείς έχουμε το 50%-60% της παγκόσμιας αγοράς! Τα υπόλοιπα είναι σκοπευτικές διόπτρες και άλλα σκοπευτικά συστήματα του στρατιώτη. Αυτό λοιπόν που θέλουμε να κάνουμε τώρα είναι να γίνουμε πολύ δυνατοί στο υπόλοιπο κομμάτι του man portable optronics. Και αυτό θα το κάνουμε δίνοντας έμφαση σε συστήματα έξυπνης στόχευσης, όπως επίσης και στο μοντέλο του “μελλοντικού στρατιώτη”.

Φέτος π.χ. λανσάραμε μία σειρά νέων προϊόντων που λέγονται “A.R.M.E.D.” και έχουν να κάνουν με επαυξημένη πραγματικότητα κ.τ.λ. με στόχο ο στρατιώτης να βλέπει τα πάντα και να έχει διασύνδεση με τα πάντα. Να βλέπει πού βρίσκεται, πού είναι ο συνάδελφός του, να βλέπει προβολές από το κέντρο ελέγχου εικόνων πού μπορεί να έχει τραβήξει δορυφόρος ή οποιαδήποτε άλλη χρήσιμη πληροφορία. Αυτό είναι ένα σύστημα φορετό στο κεφάλι. Από πίσω έχει επί της ουσίας έναν μικρό υπολογιστή και την μπαταρία του, ο οποίος κάνει προβολή σε ένα σύστημα μπροστά π.χ. με γυαλιά προβάλλοντας κάθε χρήσιμη πληροφορία. Αυτό είναι το μοντέλο του “μελλοντικού στρατιώτη”. Και αυτή είναι ξεκάθαρα η τάση στην αμυντική βιομηχανία.



Ο πόλεμος στην Ουκρανία έπεισε οποιονδήποτε άνθρωπο στον χώρο αυτό ότι στο τέλος της ημέρας καταλήγεις στον στρατιώτη. Επίσης, αυτό που αναδείχθηκε, εκτός από τα UAVs και κάποια άλλα, όπως ο ηλεκτρονικός πόλεμος, είναι ότι η καλύτερη ώρα να κάνεις στρατιωτική επιχείρηση είναι το βράδυ, αρκεί να έχεις τα κατάλληλα όργανα. Από εκεί και έπειτα μπαίνουμε πιο δυναμικά και στις πλατφόρμες, επενδύοντας πολύ σε Έρευνα και Ανάπτυξη. Έχουμε φτιάξει ένα μεγάλο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης το οποίο τώρα διπλασιάζεται και θα φτάσει τα 80 άτομα, δεν είναι όμως αρκετό. Αγοράζουμε τεχνολογίες ή παρέχουμε υποκατασκευαστικό ερευνητικό / αναπτυξιακό έργο και σε άλλες εταιρείες διότι θέλουμε να επιταχύνουμε ακόμη περισσότερο. Ήδη φέτος βγάλαμε τη νέα σειρά των platform optronics, με την ονομασία “Talos”. Και αυτό είναι η αρχή».

Από εκεί και έπειτα, ο κ. Χατζημηνάς εξηγεί πως κάθε εξαγορά της εταιρείας θα πρέπει να ανταποκρίνεται σε κάποιες βασικές προϋποθέσεις. «Πρώτα απ’ όλα να είναι οικονομικά καλές συμφωνίες. Αυτό σημαίνει πως όσο είναι εφικτό να γίνονται με πολλαπλασιαστή EBITDA χαμηλότερο απ’ αυτόν που εμείς διαπραγματευόμαστε. Επειτα οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να είναι κοντά ή να έχουν τη δυνατότητα να φτάσουν τη δική μας κερδοφορία με ένα περιθώριο EBITDA στο 25%. Τρίτον, θα πρέπει να μας φέρουν τεχνολογία, και, τέταρτον, εάν είναι δυνατόν, να μας βοηθήσουν στη γεωγραφική εξάπλωση. Αυτή τη στιγμή οι μεγαλύτεροι πελάτες μας είναι η Αμερική, η Γερμανία και οι χώρες της Μ. Ανατολής. Ηδη στα ΗΑΕ και στη Σ. Αραβία έχουμε συμπαραγωγές, άρα δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι εκεί, όμως σε Γερμανία και Β. Αμερική είναι σημαντικό να κάνουμε εξάπλωση», εξηγεί ο κ. Χατζημηνάς, υπενθυμίζοντας πως εκτός της Harder Digital η Theon προχώρησε πρόσφατα και στην εξαγορά της νοτιοκορεατικής Focus Opteche, που παρά το μικρότερο μέγεθός της έχει εξίσου σημασία στην προσπάθεια επέκτασης της Theon International προς ανατολάς. «Γενικώς προσπαθούμε να επεκταθούμε ακολουθώντας το μοντέλο Chipita με συνεργασίες και -πλέον- εξαγορές που δημιουργούν βάσεις στις άλλες χώρες, να στήσουμε εκεί πράγματα», λέει ο κ. Χατζημηνάς. Στο πλαίσιο αυτό σήμερα η Theon έχει συμπαραγωγές στη Γερμανία με την Hensoldt, στα ΗΑΕ, στη Σ. Αραβία, στην Ινδονησία, την Ινδία και πλέον θα δημιουργήσει βάση στην Ν. Κορέα. Επίσης στις ΗΠΑ, με την Elbit Systems of America του Ομίλου Elbit Systems με την οποία κάνει συμπαραγωγή για τους Αμερικανούς Πεζοναύτες, και διατηρεί συνεργασία-συμπαραγωγή και με την EOTech για την αμερικανική αγορά.

«Φιλοσοφία μας είναι η εταιρεία να κάνει μόχλευση των δυνατοτήτων της με συμμαχίες. Εμείς δεν είμαστε από τους κολοσσούς της αμυντικής βιομηχανίας. Ευελπιστούμε όμως να γίνουμε σε 5 χρόνια. Θέλουμε σε 5 χρόνια η εταιρεία να είναι τρεις φορές το σημερινό μέγεθός της και παραπάνω. Αυτή είναι η φιλοδοξία και το όραμά μας. Σημασία έχει να βρούμε και τον τρόπο. Νομίζω το σχέδιό μας είναι το κατάλληλο. Και μπορεί όλα αυτά να φαίνονται για κάποιους υπερβολικά, όμως ποιος το πίστευε λίγα χρόνια πριν ότι θα γινόμασταν η πρώτη ελληνική αμυντική βιομηχανία εισηγμένη σε χρηματιστήριο του εξωτερικού», σημειώνει ο ίδιος.

Η Theon International εισήχθη στις αρχές της χρονιάς στο Euronext του Αμστερνταμ με την τιμή της μετοχής να βρίσκεται λίγο πάνω απ’ τα επίπεδα εισαγωγής της. «Ισως λόγω του μεγέθους μας και του ότι είμαστε καινούριοι ακόμα και δεν μας έχουν μάθει οι επενδυτές έχουμε, σύμφωνα με τους αναλυτές, τη φθηνότερη μετοχή του κλάδου σε σχέση με τις οικονομικές επιδόσεις μας», λέει ο κ. Χατζημηνάς. «Σίγουρα πρέπει να αυξήσουμε και τη συναλλακτικότητα της μετοχής, διότι δώσαμε μόνο 20% σε επενδυτές, οι οποίοι όμως είναι μεγάλοι και θεσμικοί οπότε έχουν τοποθετηθεί μακροπρόθεσμα. Ομως σκεφτόμαστε διάφορες εναλλακτικές», προσθέτει.

Τον δρόμο για το Χ.Α. όμως φαίνεται ότι θα πάρει ο όμιλος EFA Group, του οποίου ιδρυτής είναι επίσης ο κ. Χατζημηνάς. Μάλιστα, όπως λέει, αυτό θα βοηθήσει και το πλάνο επέκτασης και εξαγορών εταιρειών σε όλη τη χώρα αλλά και στο εξωτερικό στην προσπάθεια να δημιουργηθεί το δικό του οικοσύστημα εταιρειών, μιας που ειδικά στην Ελλάδα δεν έχει αναπτυχθεί μόνο του. «Αυτό θα ωφελήσει και την Theon ώστε να υλοποιήσει το σχέδιό της», λέει ο κ. Χατζημηνάς.

Με την πρόσφατη απόκτηση του 60% της Harder Digital o Ομιλος Theon έχει πλέον υπό την ομπρέλα του 6 εργοστάσια και πάνω από 550 εργαζομένους (200 είναι της γερμανικής εταιρείας). Τα δύο εργοστάσια της μητρικής στο Κορωπί και τέσσερα από τη νεοαποκτηθείσα Harder Digital που κατασκευάζει λυχνίες ενίσχυσης φωτός (Image Intensifier Tubes) σε Γερμανία (1), Σερβία (2) και Λετονία (1). «Μόλις αγοράσαμε και ένα παρακείμενο οικόπεδο του εργοστασίου στο Κορωπί προκειμένου να χτίσουμε μία ξεχωριστή μονάδα για τις πλατφόρμες. Εκεί κάπου θα ολοκληρωθούν και οι βιομηχανικές επενδύσεις μας στην Ελλάδα. Οι επόμενες κινήσεις θα γίνουν στο εξωτερικό με βάση το πλάνο που σας ανέλυσα, εν αντιθέσει με την EFA Group όπου έχετε να δείτε επενδύσεις σε μικρές κοιτίδες τεχνογνωσίας που υπάρχουν ανά την Ελλάδα, όπως στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη ή τον Βόλο», λέει ο κ. Χατζημηνάς.

Με το «καπέλο» μάλιστα του προέδρου της ΕΕΝΕ (Ελληνική Ενωση Επιχειρηματιών) σπεύδει να τονίσει την ανάγκη να γίνουν σοβαρά βήματα ώστε να προαχθεί η επαναβιομηχανοποίηση της ελληνικής οικονομίας με συγκεκριμένη στρατηγική. «Χρειάζονται παρεμβάσεις με τόλμη. Το ότι άκουσα τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ να λέει για 300% αποσβέσεις στην Ερευνα και Ανάπτυξη είναι ένα θετικό μέτρο. Από την άλλη, όμως, δεν μπορούμε σήμερα στη βιομηχανία, και κυρίως της υψηλής τεχνολογίας που αποζητάμε, να χρειάζεται μια ολόκληρη 10ετία για να κάνεις απόσβεση μία επένδυση! Αυτό είναι αντικίνητρο. Καταλαβαίνω τη δημοσιονομική αναγκαιότητα, αλλά είναι κάτι που έρχεται αντίθετα με τον στόχο της αύξησης των επενδύσεων στη βιομηχανία. Τουλάχιστον ας σκεφτούν “έξω απ’ το κουτί”. Ερχεται μία αξιοσημείωτη χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Γιατί π.χ. δεν συνδέεται και με υψηλότερες αποσβέσεις; Να γίνεται τρόπον τινά ένας συμψηφισμός. Το δεύτερο είναι το μη μισθολογικό κόστος που πρέπει να αντιμετωπιστεί και το τρίτο μία συγκροτημένη βιομηχανική πολιτική».

ΠΗΓΗ: www.newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr