Μέση Ανατολή: Τα σενάρια κλιμάκωσης και το πετρέλαιο – Ρεκόρ αύξησης ναύλων για τα δεξαμενόπλοια
09.10.2024
11:18
Υψηλός ο κίνδυνος μιας πλήρους κλίμακας περιφερειακής σύγκρουσης που απειλεί να διαταράξει τη ναυσιπλοΐα μέσω των Στενών του Ορμούζ - Οι επιπτώσεις μιας ισραηλινής επίθεσης σε ιρανικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις
Οι εντάσεις μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν αυξήθηκαν απότομα μετά την εκτόξευση από την Τεχεράνη περισσότερων από 200 πυραύλων σε ευαίσθητες ισραηλινές τοποθεσίες, σε μια από τις σημαντικότερες κλιμακώσεις των τελευταίων ετών.
Το Ισραήλ ανταπέδωσε με αεροπορικές επιδρομές σε θέσεις της Χεζμπολάχ στο Λίβανο και εξετάζει ευρύτερες στρατιωτικές απαντήσεις, συμπεριλαμβανομένων χτυπημάτων στις ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις. Ο κίνδυνος μιας πλήρους κλίμακας περιφερειακής σύγκρουσης είναι υψηλός και απειλεί να διαταράξει τη ναυσιπλοΐα μέσω των Στενών του Ορμούζ, ενός κρίσιμου σημείου διέλευσης για τις παγκόσμιες προμήθειες πετρελαίου.
Το Ισραήλ έχει ορκιστεί να ανταποδώσει για τις τελευταίες επιθέσεις και οι συμμετέχοντες στην αγορά παρακολουθούν στενά την κατάσταση, καθώς ένα χτύπημα στις ιρανικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις δεν θα επηρεάσει μόνο την εν λόγω χώρα, αλλά και τον ευρύτερο Αραβικό Κόλπο.
Το Ιράν παράγει 3,15 εκατ. βαρέλια την ημέρα (mbpd) το 2024, ή περίπου το 3% της παγκόσμιας παραγωγής, οπότε μια σημαντική ποσότητα της παγκόσμιας προσφοράς κινδυνεύει και θα μπορούσε να αποσυρθεί από την αγορά. Στο ασφάλιστρο κινδύνου προστίθεται το πιθανό κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ, το οποίο θα επηρεάσει τις εξαγωγές του Αραβικού Κόλπου, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου αργού πετρελαίου.
“Το 2024, η συντριπτική πλειονότητα των δεξαμενόπλοιων που μετέφεραν ιρανικό πετρέλαιο ήταν VLCC, αντιπροσωπεύοντας το 86% του εμπορίου, ενώ τα Suemaxes και τα Aframaxes αντιστοιχούσαν στο 12% και 2% αντίστοιχα, με την Εθνική Ιρανική Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων (NITC) να είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης των πλοίων, αποδεικνύοντας την ικανότητα του Ιράν να κατασκευάζει τον δικό του στόλο και να παρακάμπτει τις κυρώσεις.
Εάν κλιμακωθούν οι εχθροπραξίες και χτυπηθούν βασικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις, μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πετρελαίου θα τεθεί εκτός λειτουργίας, αφήνοντας χώρο σε άλλους εξαγωγείς να καταλάβουν μερίδιο αγοράς. Επιπλέον, τα δεξαμενόπλοια που είναι σήμερα αφιερωμένα στο ιρανικό εμπόριο θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να απασχοληθούν σε άλλες συναλλαγές, αυξάνοντας τον κίνδυνο για τα δεξαμενόπλοια αργού. Θα είναι ζωτικής σημασίας να παρακολουθήσουμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση και ποιος θα είναι ο πραγματικός αντίκτυπος στη ναυτιλία επισημαίνει ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, Φώτης Κανάτας.
Διαβάστε περισσότερα στο newmoney.gr
Ειδήσεις σήμερα:
Πανικός στη Φλόριντα για τον Μίλτον: Περιμένουν πάνω από 5 μέτρα ύψος νερού - Δραματικές εικόνες από την εκκένωση
Ο Σωτήρης Μανωλόπουλος στον Δημήτρη Δανίκα για τη βία ανηλίκων: «Οι γονείς χρειάζονται ψυχολόγο, όχι τα παιδιά»
Η ακτινογραφία του πόθεν έσχες Κασσελάκη: Το χαρτοφυλάκιο των $4 εκατ., τα ακίνητα και τα δάνεια
Το Ισραήλ ανταπέδωσε με αεροπορικές επιδρομές σε θέσεις της Χεζμπολάχ στο Λίβανο και εξετάζει ευρύτερες στρατιωτικές απαντήσεις, συμπεριλαμβανομένων χτυπημάτων στις ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις. Ο κίνδυνος μιας πλήρους κλίμακας περιφερειακής σύγκρουσης είναι υψηλός και απειλεί να διαταράξει τη ναυσιπλοΐα μέσω των Στενών του Ορμούζ, ενός κρίσιμου σημείου διέλευσης για τις παγκόσμιες προμήθειες πετρελαίου.
Το Ισραήλ έχει ορκιστεί να ανταποδώσει για τις τελευταίες επιθέσεις και οι συμμετέχοντες στην αγορά παρακολουθούν στενά την κατάσταση, καθώς ένα χτύπημα στις ιρανικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις δεν θα επηρεάσει μόνο την εν λόγω χώρα, αλλά και τον ευρύτερο Αραβικό Κόλπο.
Το Ιράν παράγει 3,15 εκατ. βαρέλια την ημέρα (mbpd) το 2024, ή περίπου το 3% της παγκόσμιας παραγωγής, οπότε μια σημαντική ποσότητα της παγκόσμιας προσφοράς κινδυνεύει και θα μπορούσε να αποσυρθεί από την αγορά. Στο ασφάλιστρο κινδύνου προστίθεται το πιθανό κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ, το οποίο θα επηρεάσει τις εξαγωγές του Αραβικού Κόλπου, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου αργού πετρελαίου.
“Το 2024, η συντριπτική πλειονότητα των δεξαμενόπλοιων που μετέφεραν ιρανικό πετρέλαιο ήταν VLCC, αντιπροσωπεύοντας το 86% του εμπορίου, ενώ τα Suemaxes και τα Aframaxes αντιστοιχούσαν στο 12% και 2% αντίστοιχα, με την Εθνική Ιρανική Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων (NITC) να είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης των πλοίων, αποδεικνύοντας την ικανότητα του Ιράν να κατασκευάζει τον δικό του στόλο και να παρακάμπτει τις κυρώσεις.
Εάν κλιμακωθούν οι εχθροπραξίες και χτυπηθούν βασικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις, μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πετρελαίου θα τεθεί εκτός λειτουργίας, αφήνοντας χώρο σε άλλους εξαγωγείς να καταλάβουν μερίδιο αγοράς. Επιπλέον, τα δεξαμενόπλοια που είναι σήμερα αφιερωμένα στο ιρανικό εμπόριο θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να απασχοληθούν σε άλλες συναλλαγές, αυξάνοντας τον κίνδυνο για τα δεξαμενόπλοια αργού. Θα είναι ζωτικής σημασίας να παρακολουθήσουμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση και ποιος θα είναι ο πραγματικός αντίκτυπος στη ναυτιλία επισημαίνει ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, Φώτης Κανάτας.
Διαβάστε περισσότερα στο newmoney.gr
Ειδήσεις σήμερα:
Πανικός στη Φλόριντα για τον Μίλτον: Περιμένουν πάνω από 5 μέτρα ύψος νερού - Δραματικές εικόνες από την εκκένωση
Ο Σωτήρης Μανωλόπουλος στον Δημήτρη Δανίκα για τη βία ανηλίκων: «Οι γονείς χρειάζονται ψυχολόγο, όχι τα παιδιά»
Η ακτινογραφία του πόθεν έσχες Κασσελάκη: Το χαρτοφυλάκιο των $4 εκατ., τα ακίνητα και τα δάνεια
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr