Άκτωρ: «Μπόνους» 93,5 εκατ. λίγο πριν την παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης
11.11.2024
12:11
Το ακριβό σπορ των διαιτησιών, η αμοιβή έκπληξη των διαιτητών και η τελική κούρσα για το πλήρες αυτοματοποιημένο μετρό της πόλης
Το ποσό των 93,5 εκατομμυρίων θα λάβει άμεσα η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Webuild-Hitachi για αποζημιώσεις και τόκους υπερημερίας για το μετρό Θεσσαλονίκης. Τρεις εβδομάδες πριν την παράδοση του έργου, το Ελληνικό Δημόσιο μέσω της Ελληνικό Μετρό υπογράφει με δύο διαδοχικές αποφάσεις στις 6 Νοεμβρίου και 4 Οκτωβρίου αντίστοιχα, την έγκριση προς την κοινοπραξία του έργου (με leader την Άκτωρ) το ποσό των 68.083.700 ευρώ και αντίστοιχα τα 25.577.008 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για πέντε συνολικά διαιτησίες που υποβλήθηκαν στην Αττικό Μετρό τους προηγούμενους μήνες από την κοινοπραξία για τις οποίες μόνο η αμοιβή των διαιτητών προσδιορίζεται στο ύψος των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Με τις πληρωμές αυτές διευθετούνται αξιώσεις εκατομμυρίων ευρώ χωρίς όπως εκτιμάται με αυτές να κλείνει οριστικά το μεγάλο κεφάλαιο των claims για το μετρό, για το οποίο η Ελληνικό Μετρό εκτιμάται ότι έχει πληρώσει συνολικά ποσά στα χρόνια που μεσολάβησαν της κατασκευής που προσεγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για αποζημιώσεις που χορηγήθηκαν διαχρονικά κατά την κατασκευή του έργου που ξεκίνησε το 2006, με αρχική εκτίμηση ολοκλήρωσης το 2012. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις και οι αναβολές εξαιτίας τεχνικών και οικονομικών προβλημάτων οδήγησαν στην καθυστέρηση της παράδοσης για πάνω από 18 χρόνια και γέννησαν μεγάλες αξιώσεις από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών.
Η πληγή των έργων
Το διάστημα αυτό υπήρξαν διαδοχικές κυβερνητικές παρεμβάσεις και αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα, με αποτέλεσμα πολίτες και φορείς της πόλης να εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για τη διαρκή αβεβαιότητα της ολοκλήρωσης του έργου. Επιστέγασμα της διαχρονικής κακοδαιμονίας του μετρό υπήρξαν τα σπουδαία και πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα, κυρίως στην περιοχή της Βενιζέλου για τα οποία ξέσπασε έντονη πολιτική αντιπαράθεση τα προηγούμενα χρόνια. Η μεγάλη διαμάχη για το αν τα μνημεία της βυζαντινής Θεσσαλονίκης θα διατηρηθούν στον αρχικό τους χώρο ή θα μεταφερθούν καθυστέρησε περαιτέρω την πρόοδο του έργου, πρόσθεσε επιπλέον κόστος και αποτέλεσε αιτία για έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ φορέων, αρχαιολόγων και πολιτικών κομμάτων. Όσο τα κόμματα και οι φορείς της πόλης ύψωναν τα «τείχη» στη Βενιζέλου το «κοντέρ» των αποζημιώσεων έγραφε μηδενικά, με αποτέλεσμα ένα έργο που ξεκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό λίγο πάνω από το 1 δις, σήμερα το συνολικό κόστος να έχει υπερβεί τα 2 δις κυρίως λόγω των καθυστερήσεων και των πρόσθετων εργασιών που χρειάστηκαν για την αντιμετώπιση των αρχαιολογικών ανασκαφών, τα claims, τις απαλλοτριώσεις αλλά και την συμπληρωματική σύμβαση για την απόκτηση επιπλέον 15 συρμών του μετρό.
Διαβάστε περισσότερα: newmoney.gr
Με τις πληρωμές αυτές διευθετούνται αξιώσεις εκατομμυρίων ευρώ χωρίς όπως εκτιμάται με αυτές να κλείνει οριστικά το μεγάλο κεφάλαιο των claims για το μετρό, για το οποίο η Ελληνικό Μετρό εκτιμάται ότι έχει πληρώσει συνολικά ποσά στα χρόνια που μεσολάβησαν της κατασκευής που προσεγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για αποζημιώσεις που χορηγήθηκαν διαχρονικά κατά την κατασκευή του έργου που ξεκίνησε το 2006, με αρχική εκτίμηση ολοκλήρωσης το 2012. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις και οι αναβολές εξαιτίας τεχνικών και οικονομικών προβλημάτων οδήγησαν στην καθυστέρηση της παράδοσης για πάνω από 18 χρόνια και γέννησαν μεγάλες αξιώσεις από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών.
Η πληγή των έργων
Το διάστημα αυτό υπήρξαν διαδοχικές κυβερνητικές παρεμβάσεις και αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα, με αποτέλεσμα πολίτες και φορείς της πόλης να εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για τη διαρκή αβεβαιότητα της ολοκλήρωσης του έργου. Επιστέγασμα της διαχρονικής κακοδαιμονίας του μετρό υπήρξαν τα σπουδαία και πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα, κυρίως στην περιοχή της Βενιζέλου για τα οποία ξέσπασε έντονη πολιτική αντιπαράθεση τα προηγούμενα χρόνια. Η μεγάλη διαμάχη για το αν τα μνημεία της βυζαντινής Θεσσαλονίκης θα διατηρηθούν στον αρχικό τους χώρο ή θα μεταφερθούν καθυστέρησε περαιτέρω την πρόοδο του έργου, πρόσθεσε επιπλέον κόστος και αποτέλεσε αιτία για έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ φορέων, αρχαιολόγων και πολιτικών κομμάτων. Όσο τα κόμματα και οι φορείς της πόλης ύψωναν τα «τείχη» στη Βενιζέλου το «κοντέρ» των αποζημιώσεων έγραφε μηδενικά, με αποτέλεσμα ένα έργο που ξεκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό λίγο πάνω από το 1 δις, σήμερα το συνολικό κόστος να έχει υπερβεί τα 2 δις κυρίως λόγω των καθυστερήσεων και των πρόσθετων εργασιών που χρειάστηκαν για την αντιμετώπιση των αρχαιολογικών ανασκαφών, τα claims, τις απαλλοτριώσεις αλλά και την συμπληρωματική σύμβαση για την απόκτηση επιπλέον 15 συρμών του μετρό.
Διαβάστε περισσότερα: newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr